Sagittaria subulata?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Sagittaria subulata?

Viesti Kirjoittaja skare »

Sain uutta "tuntematonta" kasvia. Pari kuukautta altaassani oltuaan se on kasvattanut runsaasti rönsyjä. Kasvi on noin 5cm korkea, mutta jotkut yksittäiset lehdet ovat paljon korkeampiakin. Lehtien muoto ja väritys (lehden keskiosa eri värisävyä kuin reunat) tuo mieleen vallisnerian.

Arvelen sitä Sagittaria subulataksi, mitä mieltä olette?

Muutama kuva:
http://www.uta.fi/~sk63895/kuvia/akvaar ... _kasvi.jpg
http://www.uta.fi/~sk63895/kuvia/akvaar ... kasvi2.jpg
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Keiholehdeksi väittäminen ei aiheuta ainakaan minussa tarvetta vastustusreaktiolle.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
skare
Advanced Member
Advanced Member

Holzig kirjoitti:Keiholehdeksi väittäminen ei aiheuta ainakaan minussa tarvetta vastustusreaktiolle.
Oooo kerrankin jotain täällä keskusteluissa, mitä Holzig ei vastusta! :D

Mutta joo, asiaan: eli tuon suomenkielinen nimi lienee kapeakeiholehti? Kääpiökeiholehti kyllä sopisi kasvin kokoon paremmin...
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

skare kirjoitti:Oooo kerrankin jotain täällä keskusteluissa, mitä Holzig ei vastusta! :D
Omituinen olisi jos hymyäsi tohtisi vastustaa.
skare kirjoitti: Mutta joo, asiaan: eli tuon suomenkielinen nimi lienee kapeakeiholehti? Kääpiökeiholehti kyllä sopisi kasvin kokoon paremmin...
Voi olla, etten osaa niitä kunnolla hoivata, mutta Sagittarioilla on ainakin minun kokemusteni mukaan tapana muuttua, olivat sitten mitä muotoa tai lajia tahansa, aina saman näköiseksi kotialtaassa. Siksi puhun itse vain Sagittarioista tai siis keiholehdistä.
skare
Advanced Member
Advanced Member

Holzig kirjoitti:
skare kirjoitti:Oooo kerrankin jotain täällä keskusteluissa, mitä Holzig ei vastusta! :D
Omituinen olisi jos hymyäsi tohtisi vastustaa.
Juu, pepsodentissa sen salaisuus :mrgreen:
Holzig kirjoitti: Voi olla, etten osaa niitä kunnolla hoivata, mutta Sagittarioilla on ainakin minun kokemusteni mukaan tapana muuttua, olivat sitten mitä muotoa tai lajia tahansa, aina saman näköiseksi kotialtaassa. Siksi puhun itse vain Sagittarioista tai siis keiholehdistä.

Mjahas... mitäs lajikkeita olet kokeillut ja minkä näköisiksi ne kaikki lopulta tulevat? Mulla tuo on rönsyillyt valtavasti, mutta toistaiseksi kaikki taimet ovat pysyneet pienikokoisina (mitä nyt nuo joukossa olevat muutamat pidemmät lehdet). Toivottavasti pysyy tuollaisena, se on tosi näpsäkkä etualan kasvi, ja näyttäisi vielä olevan helppohoitoinenkin.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

skare kirjoitti:
Holzig kirjoitti: Voi olla, etten osaa niitä kunnolla hoivata, mutta Sagittarioilla on ainakin minun kokemusteni mukaan tapana muuttua, olivat sitten mitä muotoa tai lajia tahansa, aina saman näköiseksi kotialtaassa. Siksi puhun itse vain Sagittarioista tai siis keiholehdistä.

Mjahas... mitäs lajikkeita olet kokeillut ja minkä näköisiksi ne kaikki lopulta tulevat? Mulla tuo on rönsyillyt valtavasti, mutta toistaiseksi kaikki taimet ovat pysyneet pienikokoisina (mitä nyt nuo joukossa olevat muutamat pidemmät lehdet). Toivottavasti pysyy tuollaisena, se on tosi näpsäkkä etualan kasvi, ja näyttäisi vielä olevan helppohoitoinenkin.
Olen minä ne joskus kirjannut muistiin ja viivyttelin eilen vastausta kun ajattelin, että olisin illalla tarkistanut ja varmistanut. Se sitten unohtui kun menin poissa tolaltani siitä, että Jari Sillanpää oli tullut paikalliselle torille ulisemaan ilmaiskonserttia ja minä en löytänyt parkkipaikkaa kauppareissaani vaan jouduin pakenemaan lähisiwaan. Muutamaa eri lajia kuitenkin olen tietääkseni pitänyt. Tuo kuvasi vastaa hyvin yleiskäsitystäni kasvista.
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Re: Sagittaria subulata?

Viesti Kirjoittaja Cory »

skare kirjoitti:Lehtien muoto ja väritys (lehden keskiosa eri värisävyä kuin reunat) tuo mieleen vallisnerian. Arvelen sitä Sagittaria subulataksi, mitä mieltä olette?
Miltä lehtien reunat näyttävät? Eikös S. subulatalla ole lehtien reunat selvästi sahalaitaiset, ainakin läheltä katsottuna? Vai puhunko pehmoisia....?:? Minulle subulatana päätyneet rehut ovat selvästi sahalaitaisia - sitävastoin altaissani nököttävä S. teres näyttää olevan täysin sileäreunainen.
skare kirjoitti:Mulla tuo on rönsyillyt valtavasti, mutta toistaiseksi kaikki taimet ovat pysyneet pienikokoisina (mitä nyt nuo joukossa olevat muutamat pidemmät lehdet).
Samansuuntaisia kokemuksia täälläkin. Tropica tosin väittää esim. subulatan yltävän jopa 30 senttiin. Omani ovat jääneet tästä kauas, mutta olen huomannut, että se kasvaa rajummin korkeutta varjoisissa paikoissa.
skare
Advanced Member
Advanced Member

Cory kirjoitti:Miltä lehtien reunat näyttävät? Eikös S. subulatalla ole lehtien reunat selvästi sahalaitaiset, ainakin läheltä katsottuna? Vai puhunko pehmoisia....?:? Minulle subulatana päätyneet rehut ovat selvästi sahalaitaisia - sitävastoin altaissani nököttävä S. teres näyttää olevan täysin sileäreunainen.
Kyllä nuo aika sileäreunaisia ovat. Voi tuo olla tereskin, aika vaikea sanoa. Netistä löytämieni kuvien perusteella nuo 2 näyttävät hyvin samanlaisilta. Mitään sahalaitaisuuttakaan noissa ei huomaa (Tropicankin kuvassa subulata näyttää sileäreunaiselta)... tähän tarvittaisiin nyt jonkun asiantuntijan mielipidettä :) Liisa Sarakonnun Akvaariokasvien nimilistassa
http://www.akvaariotieto.info/suomi/akvaario/kasvit/
tuo S. teres on jostain syystä merkitty sulkuihin... mitähän mahtaa tarkoittaa (?).
Cory kirjoitti:Samansuuntaisia kokemuksia täälläkin. Tropica tosin väittää esim. subulatan yltävän jopa 30 senttiin. Omani ovat jääneet tästä kauas, mutta olen huomannut, että se kasvaa rajummin korkeutta varjoisissa paikoissa.
Joo, Tropican mukaan vanhat taimet saattavat venähtää pitkiksi. Mulla ei ole ainakaan vielä huolta, nuo ovat max 8 senttisiä.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

skare kirjoitti:Kyllä nuo aika sileäreunaisia ovat. Voi tuo olla tereskin, aika vaikea sanoa. Netistä löytämieni kuvien perusteella nuo 2 näyttävät hyvin samanlaisilta. Mitään sahalaitaisuuttakaan noissa ei huomaa (Tropicankin kuvassa subulata näyttää sileäreunaiselta)... tähän tarvittaisiin nyt jonkun asiantuntijan mielipidettä :) Liisa Sarakonnun Akvaariokasvien nimilistassa tuo S. teres on jostain syystä merkitty sulkuihin... mitähän mahtaa tarkoittaa (?).
Sagittaria teres ja S. subulata ovat synonyymejä. Se, että Liisan sivuilla teres on suluissa tarkoittaa, että subulata on virallinen nimi.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Mari kirjoitti:Sagittaria teres ja S. subulata ovat synonyymejä. Se, että Liisan sivuilla teres on suluissa tarkoittaa, että subulata on virallinen nimi.
Mitä lähteitä käytit?
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Subulata ja teres

Mari kirjoitti:
skare kirjoitti:Netistä löytämieni kuvien perusteella nuo 2 näyttävät hyvin samanlaisilta. Mitään sahalaitaisuuttakaan noissa ei huomaa (Tropicankin kuvassa subulata näyttää sileäreunaiselta)...
Sagittaria teres ja S. subulata ovat synonyymejä. Se, että Liisan sivuilla teres on suluissa tarkoittaa, että subulata on virallinen nimi.
Mutku ne on eri riveillä. :| Ja teres luonnollisesti osuu subulatan perään kun edetään aakkosjärjestyksessä. Liisa, selventäisitkö?

Samasta rehusta ei omissa akvoissani mielestäni ole kyse, sillä näiden (olettettujen) teresten ja subulatojen lehdet ovat selvästi erilaiset. Subulatan sahalaitaisuus näkyy selvästi kun tarkastelee lehteä kädessä. (Ellei sitten erilaiset kasvuolosuhteet saa aikaan erilaisia reunoja?)

Tietysti on myös mahdollista, että lajit on kaupassa tunnistettu väärin. Nuo terekset ovat peräisin Myyrmannin Faunattaresta, Jouni esitteli ne minulle siellä ja potti oli käsinkirjoitetulla nimiliuskalla varustettu. Subulatani on peräisin Hgin Akvaariokeskuksesta. Lilluivat irtonaisina altaassa, tulivat pussiin kaupanpäällisinä ja Petri tunnisti ne subulataksi.

Lisäksi minulla sattuu olemaan kirjastosta lainassa ruotsinkielinen planttukirja, Växter i akvariet muistaakseni, jossa on yhdellä sivulla piirroskuvavertailu subulatan ja vallisnerian lehdestä. Siinä subulata on selvästi sahalaitainen, juuri siten kuin nuo minun subulatani. Tietystihän kirjallisuudessa esiintyy virheitä - ei olisi ensimmäinen kerta....

Niin ja pienistä vallisnerian taimista tuskin on kyse. :) Tuota vallistakin löytyy kotoa ja se osuu sahalaitaisuudessaan noiden kahden subulatan välille....
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Minulla on aiemmin ollut subulataa ja viime syksynä Ruotsista ostin terestä. Kyllä ne minusta samalta näyttivät, enkä kummankaan lehdistä sahalaitaisia saa tekemälläkään. Toki on mahdollista, että ostamani lajit olivatkin samaa ja nimet väärin. Olisi kiinnostavaa nähdä tällaista sahalaitaista Sagittariaa! Katselin omien kirjojeni kuvia ja kaikissa subulata oli kuvattu sileäreunaiseksi (terestä en yhdestäkään kirjastani edes löytänyt)
Maisu: En tarkistellut lähteitä. Tässä käsityksessä olen ollut.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Cory
Advanced Member
Advanced Member

subulata ja teres edelleen

Kirjoista en minäkään ole terestä löytänyt. Webistä sen sijaan löysin, kriittisesti etsien, aika monta lähdettä, joissa subulata ja teres on listattu eri lajeina, mm.
http://www.state.ri.us/dem/programs/bpo ... plants.pdf
(Mielenkiintoinen artikkeli muuten - teres on tuon mukaan jopa globaalisti harvinainen!) Aika monessa paikassa S. teres mainitaan muuten synonyymiksi Sagittaria graminea var. teres:lle (mm.
http://www.webcityof.com/aplrasz.htm)....
Mari kirjoitti:Olisi kiinnostavaa nähdä tällaista sahalaitaista Sagittariaa!
Pitänee pummata digikamera jostain, niin voisin laittaa pari kuvaa jonnekin näytille..... :)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tuossa olisi vielä yksi nettilähde:

http://www.funet.fi/pub/sci/bio/life/pl ... html#teres

Joskus pidin enemmänkin Sagittarioita ja minusta S. teres -nimellä ostamani laji oli korkeampaa kuin S. subulata. Tästä nyt tosin on aikaa taas arviolta 7-8 vuotta eli muistikuvat sen mukaiset. Samassa akavaariossa nuo kuitenkin minulla kasvoivat. Kasselmann ei muuten tunne S. terestä laisinkaan eikä myöskään mainitse sitä minkään kuvailemansa lajin synonyymiksi.

Kokonaan toinen asia sitten on se, että vaikka kyseessä olisikin kaksi eri lajia niin onko meillä todellisuudessa akvaarioissamme näitä vai jotain ihan muuta. Jouni ehkä voisi selventää vielä millä perusteella hän oli nimennyt tuon S. tereksenä myymänsä lajin jos lukee tätä keskustelua?
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Re: Subulata ja teres

Cory kirjoitti:[...]ruotsinkielinen planttukirja, Växter i akvariet muistaakseni, jossa on yhdellä sivulla piirroskuvavertailu subulatan ja vallisnerian lehdestä. Siinä subulata on selvästi sahalaitainen, juuri siten kuin nuo minun subulatani.
Perun puheeni tältä osin. Vilkaisin eilen illalla tuota opusta uudemman kerran ja piirroskuvat menivätkin niin, että sagittaria on aivan sileäreunainen, kun taas vallisnerialla näkyy olevan hienoista sahalaitaisuutta. Lisäksi siinä ei muuten erityisemmin mainita tuon sagittarian olevan nimenomaan subulata. Eli totean puhuneeni pehmoisia kuvitellessani subulatan olevan sahalaitainen. [:I]

Tuon selvitettyäni olenkin nyt vielä enemmän pihalla, että mitäs nämä minun subulata-joka-ei-sittenkään-ole-subulata rehuni ovat? Huvikseni selailin myös jotain yleistä kasvikirjaa (ei vesikasvi-) ja jäin miettimään, että tuo sahalaitainenkin voipi olla väärä termi ja nirhalaitainen saattaisi olla parempi. En oikein tiedä.... En ole kasvitieteilijä, joten suonette anteeksi, jos termini eivät ole 100% korrekteja. :?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Cory kirjoitti:Tuon selvitettyäni olenkin nyt vielä enemmän pihalla, että mitäs nämä minun subulata-joka-ei-sittenkään-ole-subulata rehuni ovat?
Laita viikonloppuna yrttiteetä niin tullaan porukalla arpomaan nimiä.
Cory
Advanced Member
Advanced Member

Holzig kirjoitti:Laita viikonloppuna yrttiteetä niin tullaan porukalla arpomaan nimiä.
En suosittele. Huomasin eräs aamu viime viikolla, että yön yli kattilassa seissyt uppopuu-mopani-keitos tuoksuu samalle kuin perusteellisesti haudutettu rooibos-juoma. Hunajaa siihen kyllä täytyy lisätä...

Se digikamera taitaa kuitenkin järjestyä viikonlopuksi. Äkkiäkös tuossa pienen sivuston kasaan heitän, kunhan löydän tarkoituksiin sopivan saitin.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Cory kirjoitti:
Holzig kirjoitti:Laita viikonloppuna yrttiteetä niin tullaan porukalla arpomaan nimiä.
En suosittele. Huomasin eräs aamu viime viikolla, että yön yli kattilassa seissyt uppopuu-mopani-keitos tuoksuu samalle kuin perusteellisesti haudutettu rooibos-juoma. Hunajaa siihen kyllä täytyy lisätä...
Ja maisultahan tähän voi kysellä lisää makuvinkkejä. Mikä tuossa Mikossa oikein on, kun hänen tarjoutuessaan tulemaan kylään, naiset alkavat himoamaan tuota mopanivettä...? :o
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”