Tunze-pumpun melu?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Petteri
Junior Member
Junior Member

Tunze-pumpun melu?

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Mulle tuli Carmen Schwemmeriltä Tunze 230/04 vaahdottaja, kun kasasin sen ja laitoin päälle, olin täysin äimistynyt sen melusta. Aikani äimisteltyäni irroitin pumpun (Turbelle 240.04) skimmeristä ja koitin sitä itsekseen ---> meluhaitta on pumppu itse. Mikään mun halpis pumpuistakaan ei pidä lähimainkaan noin kovaa meteliä, siispä voisko tämä pumppu olla rikki? (Mainittakoon, että tein kokeiluni makealla vedellä.)

Luulisi Tunzen laatumerkkinä tekevän suht'koht hiljaisia pumppuja, kuinkas muilla? Ääni on tasainen aika matala, mutta voimakas, hurina.

Prkle, mitenhän noi takuuasiat toimivat.....toivottavasti hyvin. [}:)]
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Minulla on 3130 vaahdottaja, en tiedä onko siinä sama pumppu kuin sinulla mutta se on hiljainen (pitää minun vaahdottajaa meteliä mutta se ei tule pumpusta), kiertovesipumput on myös Tunzet ja moottori niissä on hiljainen, pumppujen kiinitys systeemi on mielestäni Tunzessa huono, esim. jos laitan pumput altaan reunalle kiinni niin on semmoinen meteli kun olisi konepaja kotona, laitoin ne altaan tukilasiin kiinni niin meteli aika pieni. (ajattelin kokeilla optiona saatavia imukuppikiinnityksiä).
Petteri
Junior Member
Junior Member

Rambi kirjoitti:(pitää minun vaahdottajaa meteliä mutta se ei tule pumpusta)
No voihan nenä.. Eikös sullakin ole ihan uusi tuo vaahdottaja, niin käsittänyt?

Pientä helpotuksen tunnetta tuo se, että ohjekirja sanoo: "Alussa oleva 'mökä' laskee merkittävästi noin viikon sisäänajojakson jälkeen." Toivossa on hyvä elää... Toisaalta se tekee viikon lisää, jos tuo toimenpide ei autakaan ja pitää lähettää Saksaan.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Vaahdottaja on ihan uusi, meteli tulee keräilykupin ja vaahdottajan välistä kun sitä keräilykuppia ei saa kunnolla kiinni ,välillä sen pyörittäminen auttaa (löytää paremman asennon), esim. TF-lotorissa kuppi on tiivisti kiinni eikä siitä välistä pääse ääntä ulos.
Kannatta koekäyttää sitä muutaman päivän ja jos silloin on vielä meteli niin kannattaisi jo huolestua.
Petteri
Junior Member
Junior Member

Noniin.. purin pumpun ja kappas: roottorin laakeri (siis se muovinen rengas, joka ohjeessa käsketään kampeemaan ruuvarilla) nousi rootrin mukana sen suuremmitta ponnisteluitta. Roottoripesässä oli vähäsen muovisilppua, mutta ei näkyviä (pikkusormessa tuntuvia) naarmuja. Kasauksen jälkeen pumpun melutaso laski noin puoleen. Ei se vieläkään vastaa käsitystäni hiljaisesta, mutta ainakin nyt kuulee jo veden kuplinan ja lorinan, jota aiemmin ei pystynyt kuulemaan jyrinältä. Odotellaan jospa se siitä paranisi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”