Pitäisi ostaa uusi sisäsuodatin, vinkkejä?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tuota, minulla on neljä vanhaa Fluval 4 -mallista suodatinta mutten ole huomannut mitään "pitkin seinää seilaamista". Imukupithan toki ovat yhtä surkeaa laatua kuin Eheimeissäkin eivätkä kunnollista laatua kuten Siccessäni, johon en kymmeneen vuoteen ole ostanut uusia imukuppeja, tai vain veitsellä lasista irtoavassa Triossa. Vanhat Fluvalit voi sitäpaitsi ripustaa roikkumaan lasin reunasta erillisellä ruuvattavalla ripustimella jollainen oli mukana ostopaketissa. Varsin näppäriä nuo ripustimet muihinkin tarkoituksiin, muuten.
Thoriel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Thoriel »

maisu kirjoitti:Imukupithan toki ovat yhtä surkeaa laatua kuin Eheimeissäkin eivätkä kunnollista laatua kuten Siccessäni, johon en kymmeneen vuoteen ole ostanut uusia imukuppeja, tai vain veitsellä lasista irtoavassa Triossa. Vanhat Fluvalit voi sitäpaitsi ripustaa roikkumaan lasin reunasta erillisellä ruuvattavalla ripustimella jollainen oli mukana ostopaketissa.
Imukupeissa ei juuri eroja ole, muovia kuin muovia, ja kuumassa vedessä ne saa notkistumaan jos ovat kovettuneet. Siitä ei ollutkaan kyse, vaan kiinnitysratkaisun toimivuudesta. Samoihin aikoihin ostetussa Eheimissa imukuppeja on neljä, kaksi suodattimen yläosassa ja kaksi alaosassa. (Jopa vanhemmissa Eheimeissa kiinnitysteline oli tarpeeksi pitkä suodattimen pituuteen nähden ja kunnolla "kupitettu"...) Ei keiku suodatin suuntaan eikä toiseen saati sitten valu pohjalle.

Fluvalin telineessä niitä on kolme ja kaikki suodattimeen nähden sen yläosassa, eli alaosa alkaa turhan helposti viipottaa, ja lisäksi suodattimen paino hiissaa vempeleen kohti pohjaa. Ja se ruuvattava ripustin ei todellakaan toimi kehyksellisessä ja kansilasillisessa pöntössä. Varsinainen niksologian taidonnäyte koko härveli... Vaan juu, tämä on taas tätä turhaa vääntöä. Mistä tulikin mieleeni... akvaarioharrastuksesta saisi varmasti kerättyä kunnoitettavan kokoelman alan niksologiaa. Sukkahousut included.

Kertoisiko nyt joku, millainen systeemi noissa uusissa Fluvaleissa on? [;)]
Maisu
Elite Member
Elite Member

Thoriel kirjoitti: Ja se ruuvattava ripustin ei todellakaan toimi kehyksellisessä ja kansilasillisessa pöntössä.
On minullakin kehykselliset akvaariot kansilaseilla ja ripustimet toimivat silti vallan mainiosti.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Mitään ongelmia ei ole ollut Fluvalin imukuppien kanssa ja sanoisin, että moninkertaisen paremmat ovat Eheimin kuppeihin verrattuna. Fluval pysyy aina ylhäällä, Eheim pettää joka kerta.

Olisi kiva kokeilla sitä riiputusjuttua, joka tulee Fluvalin mukana, mutta valitettavasti kehykset altaassa ovat sen verta paksut, ettei telinettä saa kiinnitettyä :/
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Lisa kirjoitti:Olisi kiva kokeilla sitä riiputusjuttua, joka tulee Fluvalin mukana, mutta valitettavasti kehykset altaassa ovat sen verta paksut, ettei telinettä saa kiinnitettyä :/
Minusta Fluvalin sisäsuodattimissa ei edes riitä suodatusteho niin isoihin altaisiin että kehysten paksuus muodostuisi esteeksi ripustinten käytölle. Mutta onhan noita altaita toki monenlaisia, ehkä sitten joissain on todella paksut kehyksetkin.

On minulla muuten totuuden nimissä kaksi sellaistakin Fluval 4:sta jotka eivät ole kiinni yhtään millään, johto vain on kietaistu jalustan jalan ympäri. Sitten joskus olen käyttänyt isoja muistioklemmareita (mikähän on oikea nimi? tarkoitan sellaisia suuria metallisia kapineita joita monet käyttävät kahvipaketin sulkemiseen) ja ripustanut suodattimia niillä johdostaan kehykseen. Johdostahan ei tietenkään saisi mitään sähkölaitteita roikottaa mutta hyvin nuo ovat kestäneet.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Vanhassa Akvastabilin altaassani kehykset ovat sitä luokkaa, ettei ainakaan tuon vanhanmallisen Fluvalin riiputussysteemi riitä :|

Mutta ei kai sen niin väliä kun uusi suodatin on tulossa :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Thoriel
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Thoriel »

maisu kirjoitti: Minusta Fluvalin sisäsuodattimissa ei edes riitä suodatusteho niin isoihin altaisiin että kehysten paksuus muodostuisi esteeksi ripustinten käytölle. Mutta onhan noita altaita toki monenlaisia, ehkä sitten joissain on todella paksut kehyksetkin.
Se nyt vain on niin että tuon alumiinikehyksen kanssa Fluvalin oma ripustinvärkki ei toimahda. Akvaarioissa on ihan oikeasti eroja. [;)] Mitä taas suodatustehon riittävyyteen tulee, kummallinen kommentti... Sisäsuodattimet (Fluval 4 ja Eheim 2012) minulla lähinnä vain keräävät irtoroskat pois, ulkopönttönä on Eheim 2028. Olen sitten suosiolla antanut tuon Fluvalin majailla pohjan tuntumassa ja pitänyt 2012:n lähellä pintaa.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

maisu kirjoitti:Minusta Fluvalin sisäsuodattimissa ei edes riitä suodatusteho niin isoihin altaisiin että kehysten paksuus muodostuisi esteeksi ripustinten käytölle.
Minulla ainakin on 2 allasta joihin tuon Fluvalin virityksen sopiminen tekee tiukkaa ja altaiden koot ovat n. 70 ja 160 l. Ainakin tuonkokoiseen Fluvalin sisäpöristinkin vielä muuten menettelisi mainoksen mukaan, joten miten mielestäsi kehysten paksuus korreloi suodatustehon riittävyyttä jäi ainakin minulta vähän epäselväksi. Vaan ehkäpä saamme siihen vielä selvennyksen.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ja siis missä allasmerkissä kehyksen paksuus on kiinni altaan koosta?
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member

Mari kirjoitti:Ja siis missä allasmerkissä kehyksen paksuus on kiinni altaan koosta?
Kaikissa? No, ei minulla ole kokemusta kuin vanhoista Aquastabilin altaista ja näistä Petrin myymistä, mutta molemmissa on isommissa altaissa leveämpää kehyslistaa kuin pienemmissä.
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Mulla on Fluval 3 plus joka on näöltään samallainen kuin tuo 4:nen.
Tehoissa tietysti eroa.

Voisin sanoa että yllättävän suuren virtauksen se aiheuttaa verrattuna kykyyn kerätä roskia.

Pienetkin hiutaleet leijailevat suodattimen ohi menemättä sinne minne pitäisi.

Virtausta alkaa olla akvaariossa niin ettei kasvit kohta pysy paikallaan, mutta roskat senkuin kiertävät kehää.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

HillyBilly kirjoitti:Virtausta alkaa olla akvaariossa niin ettei kasvit kohta pysy paikallaan, mutta roskat senkuin kiertävät kehää.
Sama ilmiö myös täällä. Ei auta vaikka kiertää vähimmälle virtaukselle. Voisinhan tuohon iskeä jonkun reikäputken, mutta...

siirryn mielummin Eheimiin.

nim. ulkosuodattimiin hurahtanut
Kheira
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Nii-in. Mutta eikös tuo roskien ohi leijailu johdu just siitä että se sisuskotelon muoviosan liitoskohta (umpi muovia) osuu juuri imuaukon kohdalle? Itse ajattelin josko sitä muovia voisi vaikka leikata hieman siitä imuaukon kohdalta. Uskaltaisikohan?
Muuten... Kiinnikkeissä ei mielestäni ole mitään vikaa. Hyvin pysyy paikoillaan. Ongelma on nyt siinä että P***at kertyy lähinnä suodattimen viereen nurkkaan, eivät sen sisään.
Muut suodattimen omistajat: eiköstä niin että suodatin imee paremmin ylhäältä siitä kohtaa missä ovat kotelon irrotus "painikkeet"? Täällä ainakin niin.
Onko kukaan itse "korjaillut" tuota "virheellisesti" suunniteltua sisuspidikettä esim. leikkaamalla sitä imuaukon kohdalta?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

En tiedä, mutta enää ei roskat leijaa pitkin allasta. Jotain on tapahtunut :)
Kheira
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kheira »

Minä sitten kyllästyin Fluvalini tehottomuuteen siitä imuaukon kohdalta ja päätin korjailla sitä hieman itse. Vasara ja puukko ja sisuskuoreen niillä melkein ulkopuolen imuaukon kokoinen reikä. Toiselle puolelle en vielä tehnyt reikää, päätin ensin kokeilla miten vaikuttaa.

No, voin sanoa että vaikka koteloa murhatessa oikeus laitteen takuuseen meni, niin nyt se ainakin toimii. Selvä muutos havaittavissa. Roskat eivät enää lillu ohitse kauempaakaan vaan painuvat sinne minne kuuluvat, suodattimeen, eivät enää sen viereen pohjalle.

Silti, omasta puolestani sanon laitteesta alkuperäisessä kunnossa, ei kannata vaivautua ostamaan [}:)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Minäkin kyllästyin Fluvaliin ja vaihdoin Eheimin proffin ja sisäsuodattimen yhdistelmään. Täytyy varmaan mennä varastamaan talvikengät nyt ;)
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Kheira kirjoitti:Nii-in. Mutta eikös tuo roskien ohi leijailu johdu just siitä että se sisuskotelon muoviosan liitoskohta (umpi muovia) osuu juuri imuaukon kohdalle? Itse ajattelin josko sitä muovia voisi vaikka leikata hieman siitä imuaukon kohdalta. Uskaltaisikohan?

Mietin samaa.

Mutta näkisin asian niin että:
Imuvirtaus on liian heikko. Jos leikkelee sitä muovia voi olla että imuteho heikkenee entisestään.

Ulospuhallusteho on liian voimakas. Kokeilin pienentää virtausta letkulla johon porasin reikiä. Auttoi pienentämään virtausta, ei muuta.

Imuvirtaus on hyvä ylhäältä. eli juuri siitä mistä suodatin avataan. Mutta ei sitä varmaan uskalla mennä teippailemaan millään sähköteipillä niitä rakosia umpeen. Tiedä mitä siitä teipistä liukenee.

Taitaa olla niin susi koko hilavitkutin ettei se keveydensä puolesta sovi edes verkonpainoksi.
Kheira kirjoitti:Minä sitten kyllästyin Fluvalini tehottomuuteen siitä imuaukon kohdalta ja päätin korjailla sitä hieman itse. Vasara ja puukko ja sisuskuoreen niillä melkein ulkopuolen imuaukon kokoinen reikä. Toiselle puolelle en vielä tehnyt reikää, päätin ensin kokeilla miten vaikuttaa.

No, voin sanoa että vaikka koteloa murhatessa oikeus laitteen takuuseen meni, niin nyt se ainakin toimii. Selvä muutos havaittavissa. Roskat eivät enää lillu ohitse kauempaakaan vaan painuvat sinne minne kuuluvat, suodattimeen, eivät enää sen viereen pohjalle.
Oletko tosiaan sitä mieltä että muutos oli parempaan?

Jos vastaat kyllä, saa mun suodatin saman kohtalon. Ja heti.
Vaikka huonommaksi se ei kyllä voi muuttua.
aku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aku »

Mitäs pahaa siinä vanhan fluvalin avaus systeemissä on? Meillä se aukeaa pienellä ranneliikkeellä. Pöydän kulmaa vasten? Nyt kyllä on vika henkilössä eikä suodattimessa!
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Olen kyllä sitä mieltä, että suodatin täytyy saada auki ilman pöydänkulmia.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Eli Kheiran pyynnöstä viestin loppuketju löytyy sitten uudesta osoitteesta eli http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=4181 täältä
Romashka
Starting Member
Starting Member

Re: Pitäisi ostaa uusi sisäsuodatin. Vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Romashka »

Hei. Minunkin pitäisi ostaa uusi sisäsuodatin, ja vinkkejä kaipaan. Niin akva on 80 l, ja haussa on HILJAINEN, helppohoitoinen ja ei mitään kallimmasta päästä otettu suodatin.
Kaupassa suosittelivat Hydor Crystal Duo 80-150 jotain 60 euroa maksoi, itse ajattelin EHEIM biopower 160- 34,95 e netissä ja 75 kaupassa oli, aika hurja hintaero sanoisin, mutta mutta... onko parempaa vaihtoehtoa minulle kuitenkin olemassa :D
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Ostin 84-litraiseeni tuon Eheimin biopower 200 suodattimen muutama viikko sitten. Tähän mennessä ei oo ainakaan mitään valittamista.
Eheimin aquaball suodattimia on kovin kehuttu, itsellä ei ole koskaan sellaista ollut. Mutta onhan tää biopower on aika samantyyppinen.
Romashka
Starting Member
Starting Member

Kiva. Miksi sitten 200 eikö 160 ja vielä kiinnostaa miksi valitsit sen mallin eikö aquaballin, minä vain mietin just siitä, että onko se minun tapauksessa hyvä että siinä on tota SUBSTRATprota tai ei ja mielummin niitä sieniä lisää, kun aquaballissa...
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

200 siksi, että mun mielestä tehokas suodatus on hyvästä. Ja yleisesti sanotaan, että valmistajat vähän liioittelee, että minkä kokosiin akvaarioihin suodatin sopii. Ja halusin testata tuota uutta biologista suodatinsysteemiä, niin siksi valitsin biopowerin. Jos olisi ollut mahdollisuus siirtää asukit väliaikaisesti toiseen purkkiin olisin mielummin rakentanut mattosuodattimen.
Romashka
Starting Member
Starting Member

Mauiwee, sitten semmoinen kysymys- eikos sitten virtaus ole liian voimakas, miten kasvit ja kalat, eivätkö lentele pitkin akvaa?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”