DSB kysymyksiä

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
3779
Starting Member
Starting Member

DSB kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 3779 »

Onko mahdollista tehdä tälläinen DSB systeemi osittain. Esim. akvaarion johonkin kohtaan eläviä kiviä rinkiin ja täyttää keskusta hienolla koralli hiekalla 10 cm. Ajatuksena oli että voisiko näin luoda riittävää anaerobista bakteeri toimintaa suht edullisesti. Loput pohja-alasta voisi täyttää normaalisti 1-2 cm esim. karkella koralli hiekalla, jonka voisi vaikka vaihtaa aika ajoin häiritsemättä biologista bakteeri toimintaa. Ottakaa kantaa ja tyrmätkää jos aivan älytön ajatus.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kyllä se varmaan on parempi kuin ei DSB:tä ollenkaan, mutta ota huomioon että ravinteet joiden hajoittamisesta DSB huolehtii eivät keskity vaan siihen paikkaan mihin sen rakennat, vaan jakautuvat ympäri pohjaa. Itselläni on vähän tohon suuntaan oleva systeemi, eli ehkä 3/4 akvaariosta on 12-15 cm syvä hiekka ja etureunassa on vähemmän tavaraa (ja karkeaa hiekkaa). Kuinkas ollakkaan siihen kohtaan jossa DSB:tä ei ole muodostuu jatkuvasti levää ja koko hiekka on ihan tummaa ja kakkasta, kun taas siellä missän on kunnon DSB, hiekka on kirjasta ja hajotus toimii (hiekan sisältä nousee kuplia).

Kerran tätä kokeilleena aion perustaa 1-2 v sisällä muuton yhteydessä kunnon DSB:n koko akvaarion alalle!

Elikkä mun mielipide on että myöskään tässä asiassa ei kannata säästää.

Yleisenä kommenttina säästämisestä, täytyy todeta meriakvaarioharrastajien vakiokommentti:
Kun pönttöä perusti, yritin säästää kaikessa missä ajattelin että se on mahdollista. Tingin esim. vaahdottajan hinnassa (ostin TF multin) ja kiertovesipumpuissa. Jälkeenpäin olen katunut jokaista asiaa jossa säästin ja esim. TF multi on kaikin puolin huono! Ja mun kiertovesipumput on surkeita. Ottaa päähän koska nyt joudun ostamaan sekä uuden vaahdottajan että pumput.

-Mikko
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

3779

Tuohan periaatteessa vastaisi DSBtä sumpussa.... Ympäristö toimisi varmastikkin huonosti. Minulla on tästä saman suuntaisia havaintoja kuin mikonkoolla.
mikkokoo kirjoitti:Ottaa päähän koska nyt joudun ostamaan sekä uuden vaahdottajan että pumput.
Mutta ne kehittyy kuitenkin niin paljon sinä aikana, että oikeasti säästät vain rahaa! Saat vaan sitten siihen mega-altaaseen huippu kamat! :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”