Mistä täydellinen levänsyöjä(lauma)

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Behemot
Senior Member
Senior Member

Mistä täydellinen levänsyöjä(lauma)

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Leväbarbit siis lähtevät, ja akvaarioni uhkaa jäädä ilman levänrapsutusjoukkoja, ellen löydä jostain täydellistä kalaa siihen hommaan.
Akvaario: 140 l, lämpö 25-25.5 C, kesällä enemmän. Hieno hiekkapohja, sisustuksessa myös kiviä (puuta ei ole eikä tule). Suodatus: ulkosuodatus 620 l/h. pH 6.8, GH/kH 2.5-3, nitriitti 0, nitraatti max 15 mg/l. Muut asukit:
perhoskirjoahvenpariskunta
taistelukala
9 rubiinitetraa
6 leopardimonnista.

Unelmieni levänsyöjä(t) on luonteeltaan kuin leväbarbi, sopeutuu täydellisesti akvaarioni olosuhteisiin, syö viherlevää muttei tuhoa kasveja ja on tietysti kooltaan sopivan pieni. Mistäs sellaisen löytäisi?
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Kokeile vaikka nuolimonneja

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

En ole ihan varma näistä mutta kuuleman mukaan olisi tosi hyviä kaloja pieneen altaaseen ja niillähän on vähän leväbarbien ulkonäköäkin.
aku
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aku »

Tuohon altaaseen sopisi 5 kalan nuolimonni parvi, mutta muuta en lähtisi lisäämään.
Meitä on moneen junaan, mutta jotkut jäävät jo asemalle.
Raita
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Raita »

Toisaalta nuo nuolimonnit ovat kyllä aika viileän veden kaloja(max. lämpö 25 astetta)ja tietääkseni perhoset taas viihtyvät lämpimässä vedessä.
Kupo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kupo »

Raita kirjoitti:ja tietääkseni perhoset taas viihtyvät lämpimässä vedessä.
Jossei perhoset, niin ainakin taistelukala... :D
" 2+2=5 Hyvin suurilla kakkosen arvoilla. "
Behemot
Senior Member
Senior Member

Hienoa, olette löytäneet ongelmieni ytimen :P Itse harkitsin myös ottoja, mutta niin, eihän tuo pytty ihan täydellinen taida niille olla :( Muut mieleen tulleet vaihtoehdot ovat jokin muu pieni pleko kuin maatiaispartis (mikä?), sen jälkeen kun kuulin että niiden tarvitsemaa puuainesta laitetaan joihinkin plekoruokiin. Miten olisi? Kolmas vaihtoehto ovat leväkatkat, ainakin niin kauan kuin tietoni niistä ovat nykyisellä, olemattomalla tasolla. Onko mikään näistä ehdotuksista toteuttamiskelpoinen?
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Eikös Peckoltia vittata (raitakorupleko) menisi tuohon joukkoon ihan mukavasti? Kasvaa max 10 senttiseksi ja syö pääasiassa levää. Tarvitsee tosin piilopaikkoja, eli sun pitäisi tehdä sille akvaarioon luolia tai muita suojapaikkoja, vaikka kivistä jos et kantoja tahdo käyttää.

Minulla on näitä kaksi, oikein mukavia kavereita, mutta melko arkoja. Niitä ei näe päivisin kuin ruoka-aikaan, jos silloinkaan :mrgreen:
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Otot on ehkä sun altaaseen parhaat noista vaihtoehdoista. Pienetkin plekot haluaa puuta ja monet syö kasveja ja aika moni kasvaa silti liian isoksi.

Leväkatkat ei itseasiassa syö levää kovinkaan tehokkaasti. vaan jotain pitkää rihmamaista levää. Ei siis niitä vihreitä läiskiä lasissa.

Partikset ovat ihan jees vaihtoehto mielestäni, jos niitä haluat.
Mirkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Puropleko saattaisi sopia myös (Chaestostoma sp.).

Kasvaa 10 - 15 cm, ei syö kasveja (ei ainakaan minulla), pH 6.5-7.2, lämpötila 22-25 ja pitää virtaavasta vedestä.

Ja syö todellakin levät pois.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Meneekö se nyt sitten niihin ottosiin kuitenkin? Lämpötila on tosiaan tuo vähän yli 25-26 astetta, eli niiden kannalta yläkanttiin. Mutta toisaalta, vesi kyllä kiertää ihan kiitettävästi (ja kyllä, taistis osaa elää sen seikan kanssa) ja on puhdasta. Joten voinhan ottaa hyvällä omallatunnolla muutaman pikku oton, voinhan?*vinkuu*
:idea: Ja mahtuisihan 4-5 oton lisäksi vielä yksi pieni siivo katkarapu?
Anne_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anne_ »

Minun kokemukseni mukaan tuo kasvit rauhaan jättävä mutta levää syövä pleko on urbaani legenda. Puroplekoilleni (r.i.p.) on kelvannut kaikki kasvit anubiasta myöten vaikka levää altaassa on ollut ja kasvisruokinta muutenkin kohdallaan. Miekkakasvit ovat aina menneet ennemmin kuin tarjoamani vihannekset missään mallissaan. Toisaalta tuntuu että plekojen kyky tuottaa ruuasta sontaa suhteessa 1:100 on uskomaton, ja kakkahan tunnetusti nostaa nitraatteja jotka taas aiheuttavat levää jne.

Levähän on kasvi, akvaristi jakaa kasvit mieluisiin ja epämieluisiin omassa päässään ja minun kalani eivät ole osanneet tehdä tätä jakoa ainakaan samoin perustein kuin minä. Noh, minulla nyt on muutenkin harvinaisen huonosti läksynsä lukeneita kaloja jotka eivät käyttäydy kuten kirjoissa sanotaan [;)]

Nimim. "plekoton"
koh-i-nor
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koh-i-nor »

Voisin mainita sellaisen kivan pienen plekon kuin lda25. Itselläni on näitä kolme kappaletta, kaikki levät mutustelivat heti tultuaan minulle. Kertaakaan en ole nähnyt ketään kantoa syömässä, tykkäävät ilmeisesti mielummin möyriä pohjalla heittelemässä kiviä ja kierteissarvikotiloita. Ja ovat mielestäni myös kauniita.. Kokoa on sellaiset 5cm, ja pari senttiä lisää niin ovat täysikasvuisia. Kasvitkin ovat saaneet olla rauhassa, niitä ei käytetä edes kiipeilemiseen. Tosin jos sinulla on levää ongelmaksi asti kasveissa eikä laseissa niinkuin minulla, en osaa sanoa syönti-innosta mitään.
Behemot
Senior Member
Senior Member

Tarkoitatko pitbull-plekoa? Olen kuullut, että se on plekoksi suorastaan pyhimysmäinen: saattaa napata jopa kotilon, syö ahkerasti levää vaan ei kasveja, eikä tarvitse välttämättä puuta. Saatan hyvinkin päätyä siihen, vaikka suhtaudunkin pienellä epäluulolla ajatukseen mistähyvänsä plekosta vedenalaisessa puutarhassani :mrgreen: Ja otot on kyllä söpömpiä...muistuttavat vähän leväbarbeja :roll: Ja sen rapulaisen tahtoisin myös...*on hankala*
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

LDA 25-kuva

http://members.surfeu.fi/jarte/bull.htm

Minusta pikkuisen muistuttaa ottoa joten suosittelen...
Behemot
Senior Member
Senior Member

Tiesinhän minä, että _jotain_ vikaa jopa pitbullista pitää löytyä :| Kas kun minulle ei tuota parvea mahdu, vaan korkeintaan kolme,mieluiten vähemmän. Pitääkö nyt hyvästellä pennilehdet ja viuhkalehdet ja hankkia vaan se maatiaispartis...ei ole helppoa, ei...
oppo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja oppo »

Kasvituhoamisinnosta: en ole kuullut että kaikki LDA-25 yksilöt olisivat syöneet kasveja, varsinaisia ja LDA-25:een sekoitettuja "refice"plekoja (joku voi tarkentaa kun minun muistini ei toimi) kyllä voi kutsua kasvisilppuriksi. Jos en ihan väärin muista on jossain Rassi sanonut että menisi alle 100litraisessakin tuo LDA-25 ja pienenä parvena. Varmasti oikein mukava ja ahkera levänimeskeliä.

Niin ja melkein suosittelen sinulle että kyselet suoraan Rassilta noista LDA-25 ja mahdollisista muista monneista: pertti.rassi@pp.inet.fi Näin saat varmasti laadukasta ja oikeaa tietoa.

Täällä oli jotain juttua myös niistä:
http://www.google.com/search?q=pitt+bul ... &hl=fi&lr=
http://www.google.com/search?hl=fi&ie=I ... lr=lang_fi

Sekä tuo AW:n haku-toiminto tuolla yläkulmassa antaa varmasti jotain viitteitä täällä käydyistä keskusteluista. Ja muistelisin että lemmikkipalstoilla oli puhuttu tästä plekosta myös.

8O
Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Ei tartte hyvästellä mitään

Mulla on ollut partiksia, konnanputkea ja viuhkalehtiä samassa altaassa ja partikset ei edes koskenu niihin. Tosin ripsimonnit hävitti konnanputken ja viuhkalehti joutu siksi toiseen altaaseen :roll:
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

Minulla oli 3 kpl LDA 25-plekoa 128l akvaariossa 6 kirjomonnisten kanssa, sinulle mahtuisi ihan hyvin vaikka 3-6kpl LDA 25.

Rassi ehdotti yhteen akvaarioon 3 LDA 25 plekoa ja akvaario oli jotain 50-60l ja pintakaloina muistaakseni neontetroja.

Mikäkin aion ottaa 60l akvaarioon 3 LDA 25-plekoa kun saan noi monniset myytyä.

Tänne on Rassi vastannut, käy lukemassa:

http://www.lemmikkipalstat.net/foorumit ... 01846.html
Behemot
Senior Member
Senior Member

Kaipa nuo sitten ovat hyviä ja mahtuvat. Joten onko tällainen kalasto kaikkien mieleen (pistän "vanhatkin" kalat mukaan)

6 leopardimonnista
9 rubiinitetraa
taistis
2 perhoskirjoahventa
3 lda-25:sta
1 hämähäkkikatka (tai joku muu yli 2 dHn kovuudessa pärjäävä pieni rapu)

Tässä vaiheessa, olen teille kaikille jo suunnattoman kiitollinen.

Edit: Poistettu tämän viestin alta kaksi pelkkää hymiöviestiä turhana. Pehis
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”