Ison altaan valaistus-neuvokaa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Suski
Member
Member

Ison altaan valaistus-neuvokaa

Viesti Kirjoittaja Suski »

Hommasin altaan, jonka korkeus on 60 cm. ja ensimmäinen kommentti kaverilta oli, että nyt sun täytyy ostaa erikoistehokkaat putket! Minkähän takia? Siis niinku wattimäärä suuremmaksi vai? 8O Olin aikeissa ihan vaan kaupasta ostaa kaksi putkea, eikö ne yleensä ole jotain 30 wattia? Kasveille Sylvanian Aquastar ja sitten joku päivänvalotyyppinen, joka pehmentäisi hieman.

Pistäkää ehdotuksia, mitä itse laittaisitte, niin törkkään sitten sormella silmät kiinni ja valitsen näin tulevan valaistukseni. :twisted: Ai niin, teen huomenna saksaan tilauksen, joten jos sieltä löytyisi jotain sopivaa putkea, niin vinkkejä, kiitos! :mrgreen: Ja allas oli 160 cm...
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
Tuire
Junior Member
Junior Member

Putkista

Viesti Kirjoittaja Tuire »

Hei!

Hankinpa juuri itsekin 160cm pitkän ja 60 cm korkean altaan. Siinä on kaksiputkinen 160cm pitkä loisteputkivalaisin, jossa on 58W putket. Olen itsekin käyttänyt Sylvanian aquastaria toisena putkena ja ihan tavallista supermarketin lämminsävyputkea toisena. Kasvit ovat toistaiseksi ihan hyvin kasvaneet. Tosin ei lähellekkään riitä kaikkein valoavaativimmille kasveille. Tuo 60cm korkea on ollut käytössä vasta reilun viikon eli siinä en tuon valaistuksen riittävyydestä osaa sanoa vaan kokemus perustuu 50cm korkeaan altaaseen, jossa oli 2 36W putkea, samaa laatua. Eli tulevaisuus näyttää. Tietysti tarvitsemasi valon määrä riippuu haluamistasi kasvilajeista... Itse ajattelin ensin kokeilla tällä ja jos huonolta näyttää, hankkia toisen valaisimen. Niin ja tuo putken wattimäärä riippuu putken pituudesta...

Tuire
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Itse en osaa laskea niitä Watteja vai mitä mittoja on kyseessä, mutta juju on se, että vesi "imee itseensä" eli vaimentaa valoa aikasen tehokkaasti. Eli mitä syvempi (korkeampi) allas on, sitä enemmän valoa tarvitsee jotta pohjassa olisi sama valomäärä. Itse aloittelin kahdella täysipitkällä putkella 6o cm syvällä altaalla eikä kestänyt kuin pari viikkoa niin kasvit olivat aika entistä laatua. Kun hankin toisen tuplaputkivalaisimen niin tuli tarpeeksi valoa ja kasvit jaksoivat heti paremmin - toki tehokkaampia ja esteettisempiä valaisumenetelmiä on vaikka millä mitalla. Joku osaavampi voinee selittää tämän jutun teknisen puolen?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Reetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Minä olen ymmärtänyt että jos allas on yli 60 cm syvä, silloin ei tahdo enää loisteputket riittää ja on parempi hankkia vaikka monimetallivalaisin.
Itselläni on 60 cm syvässä ja 160 cm pitkässä (55 cm leveä) altaassa 4 putkea, 58 wattia kukin ja kaikki sylvanian aquastaria. Kasvit nauttivat silminnähden, tosin suurin osa kasveista on helppoja, mm:
Vedensuosikkia
Tuoksuvedensuosikkia (?)
Pensasojakaalia
Brasilian kääpiöruohoa
Vesitähdikkejä (rosanervig)
Ja Jättiläismiekkakasvi
Jos vain mahdollista, osta neljä putkea kahden sijasta niin aivan varmasti valoa on yllinkyllin useimmille kasveille. Ainakin itsestäni tuntui kun pidin vain 2 lamppua päällä että akva oli hieman liian hämärä.
Kreivi nolla
Starting Member
Starting Member

heijastavapinta

Viesti Kirjoittaja Kreivi nolla »

Vesi imee osan valosta ja varmaan myös heijastaa osa.
Kuinka paljon auttaisi sellainen, jos valaisinkotelon sisäpintaan laittaa folion heijastamaan valon paremmin alas, varsinkin jos kotelo sen mallinen että se peittää koko altaan päältä. millainen lisäys saataisiin?Kysyn sillä jos jollakin sattuu olemaan kokemusta tälläisestä.
Suski
Member
Member

Eli jos tilaan kaksi Sylvanian Aquastar 58 wattista lamppua, niin voisi riittää. Rahaa ei uuteen valaisimeen ole, joten ne hienommat jutut saa odottaa. Kasveina on lähinnä anubiasta (n. 15 kpl) ja miekkakasveja, myös vallisneeriaa ja punamelalehteä löytyy pienet alut...

Hih, niimpä olikin, että tuo wattimäärä liittyi siihen pituuteen...joku sitä on tainnut minulle jo rautalangasta vääntää aiemmin. [;)]
simppu
Junior Member
Junior Member

Re: Ison altaan valaistus-neuvokaa

Viesti Kirjoittaja simppu »

Suski kirjoitti:Hommasin altaan, jonka korkeus on 60 cm. ja ensimmäinen kommentti kaverilta oli, että nyt sun täytyy ostaa erikoistehokkaat putket! Minkähän takia? Siis niinku wattimäärä suuremmaksi vai? 8O Olin aikeissa ihan vaan kaupasta ostaa kaksi putkea, eikö ne yleensä ole jotain 30 wattia? Kasveille Sylvanian Aquastar ja sitten joku päivänvalotyyppinen, joka pehmentäisi hieman.

Pistäkää ehdotuksia, mitä itse laittaisitte, niin törkkään sitten sormella silmät kiinni ja valitsen näin tulevan valaistukseni. :twisted: Ai niin, teen huomenna saksaan tilauksen, joten jos sieltä löytyisi jotain sopivaa putkea, niin vinkkejä, kiitos! :mrgreen: Ja allas oli 160 cm...
Olisi vielä se vaihtoehto että rakentelet T5 valot. Muistaakseni 2x80 W valot on n. 150 cm pitkät. Ja saksasta saapi.
Suski
Member
Member

Rakentelet T5 valot? Selvennä, mielenkiinto heräsi...

Eikös ne, joita esim. aquaristikshopissa myydään nimellä reflectors ole jotkut heijastinjutskat sinne valaisinkoteloon? Miten ne vaikuttaisivat? Jossain luki että lisää tehoa 80 %, voiko pitää paikkaansa? Saako suomesta? 8O
KAri
Junior Member
Junior Member

Heijastimista

Viesti Kirjoittaja KAri »

Suski kirjoitti:Rakentelet T5 valot? Selvennä, mielenkiinto heräsi...
T5 on uusi loisteputkistandardi, ei mitään maata mullistavaa. Loisteputken halkaisija pienempi ja valoteho/sentti parempi. Nykyisin tosin vielä heikosti eri putkia saatavilla, mutta paranee ajan kanssa.
Eikös ne, joita esim. aquaristikshopissa myydään nimellä reflectors ole jotkut heijastinjutskat sinne valaisinkoteloon? Miten ne vaikuttaisivat? Jossain luki että lisää tehoa 80 %, voiko pitää paikkaansa? Saako suomesta? 8O
Noilla heijastimilla (reflektor) saat helposti ja edullisesti olemassaolevan valon suunnattua altaaseen. Itse laitoin valaisimeen heijastimet ja altaan valaistus muuttui todella huomattavasti (samoin kasvien kasvu). Mielestäni on jopa tyhmää käyttää valaisimia, joissa ei ole heijastimia [;)]
Heijastimet ovat ~10 euroa kipale, siis suunnilleen yhden loisteputken verran. Heijastimia saa varmaan Suomestakin, kysäise akvaariokaupastasi.

-KAri-
Brattoc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Brattoc »

Noilla heijastimilla (reflektor) saat helposti ja edullisesti olemassaolevan valon suunnattua altaaseen. Itse laitoin valaisimeen heijastimet ja altaan valaistus muuttui todella huomattavasti (samoin kasvien kasvu).
Itselläni on tuota foliota valokotelossa. Onko sinulla kokemuksia kuinka paljon tehokkaampi tuollainen heijastin reflectori on kuin folio?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”