Pilkkuja palettivälskärillä
Valvoja: Moderaattorit
Pilkkuja palettivälskärillä
Osaisiko joku neuvoa, mitä kannattaa tehdä kun uudehkolle palettivälskärille on ilmestynyt erittäin pieniä valkoisia pisteitä. Niitä on molemmille puolilla kylkiä noin 10kpl. Kala ei tunnu olevan niistä moksiskaan ja esim syö hyvin. Kalan onkiminen pois tankista on vaikeaa, se osaa piiloutua hyvin kivien taakse.
Yleinen onkelma kyseisellä kalalla, kannattaa mitata vesiarvoja , jos altaan tasapainossa on muutoksia niin välskäristä sen huomaa, melko varmasti pilkkutauti, keväällä kun ostin sen kalan niin siihen tuli samanlaiset oireet ja myös muut kalat sai pilkkuja ja pian oli allas tyhjä, ainoastaan koralliahvenet selvisivät siitä. Usein se menee kyllä ohi muutamassa päivässä jos vesiarvot on ok.
Hui!
Siis kaikki kalasi kuolivat? Minulla ei näy kenelläkään muulla kalalla ongelmia. Tankissa ui mm. todella kaunis keltavälskäri. Noiden pilkkujen määrä näyttää vähenevän tuolla palettivälskärilläkin. Mikä olisi paras hoitokeino? Onko jotain, jota voi yrittää riutta-akvaariossa? Ei kai minun täydy kaikkia tappaa? Olisi suuri sääli joutua luopumaan edes paletista.
Siis kaikki kalasi kuolivat? Minulla ei näy kenelläkään muulla kalalla ongelmia. Tankissa ui mm. todella kaunis keltavälskäri. Noiden pilkkujen määrä näyttää vähenevän tuolla palettivälskärilläkin. Mikä olisi paras hoitokeino? Onko jotain, jota voi yrittää riutta-akvaariossa? Ei kai minun täydy kaikkia tappaa? Olisi suuri sääli joutua luopumaan edes paletista.
Kaikki kalat kuolivat silloin, kesällä ostin pienen välskärin ja sille tuli myös kerran pilkkuja mutta meni ohi nopeasti , esim. vuokkokalat laitoin lääkitykseen ja pilkut hävisi mutta kun en kaikkia kaloja saaanut altaasta pois niin oireet tuli takaisin kun kalat siirsin lääkityksestä takaisin altaaseen. Lääkettä ei altaaseen saa missään tapauksessa laittaa, karanteeniallas on ainoa vaihtoehto. Tiedän useita tapauksia missä pilkut ovat hävinneet ilman lääkitystä altaassa joten toivoa sinulla on, palettivälskäri on kyllä tosi herkkä sairauksille ja pienikin muutos vesiarvoissa saa sen oireet näkyviin, siitä syystä en kyseistä kalaa enää ota vaikka tosi komea kyllä on. Joskus kyllä kokeilen vielä sinistä välskäriä nimeltään Acanthurus leucosternon, mitä se sitten suomeksi on en tiedä.
Minun välskärille maistui ruoka vielä samana päivänä ennen kun lopetin sen.
Minun välskärille maistui ruoka vielä samana päivänä ennen kun lopetin sen.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Kuulostaa pilkkutaudilta. Se on parasiitti joka kuuluu kalan 'normaaliflooraan', mutta tauti puhkeaa kun kala stressaantuu syystä tai toisesta (syy voi esim. olla toisen kalan läsnäolo, tai uuden kalan tuonti altaaseen). Teoriassa tauti häviää kun stressitekijä poistuu, käytännössä tauti usein tappaa kalan ja joskus leviää myös muihin kaloihin ja tappaa myös ne. Tehokkaat hoitokeinot on aika vähissä. Tehokkain ja varmin keino lienee alentaa SG alle 1.020:aan ja pitää siinä vähintään 30vrk (taudin itämisaika). Tätä et tietty voi tehdä jos sulla on koralleja, eli vaatii siirtoa toiseen altaaseen. Useita muita vippaskonsteja on olemassa, mutta mikään niistä ei tomi niin hyvin. Varmaan suosituin tapa on liottaa kalalle syötettävää ruokaa valkosipulinesteessä. En tiedä mihin tämä perustuu, mutta on kuulemma ainakin joskus ollut tehokas keino.Mikä olisi paras hoitokeino?
Kaikki välskärikalat ovat alttiita pilkkutaudille ja palettivälskäri kuuluu ehkä niihin altiimpien joukkoon.
Onnea taudin hoitoon!!
Juu, tällaista sattuu. Minulla on yleisestikin ollut parempi onni korallien kanssa. Niitä en ole vielä menettänyt yhtäkään, vaikka osan vaikeudesta on varoiteltukin.
En yrittänyt hoitaa. Pilkut vähenivät päivä päivältä ja ajattelin, että kala voisi vielä selvitä. Se oli kohtuu uusi kala itse, eli ehkä se stressaantui uudesta ympäristöstään.
En yrittänyt hoitaa. Pilkut vähenivät päivä päivältä ja ajattelin, että kala voisi vielä selvitä. Se oli kohtuu uusi kala itse, eli ehkä se stressaantui uudesta ympäristöstään.