Acanthurus sohal:in herkut?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Acanthurus sohal:in herkut?

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Ostin perjantaina tämmösen kalan. En ole vielä saanut syömään mitään, itsekseen kyllä nyppii levää elävän kiven pinnasta jatkuvasti. Oon tähän mennessä yrittänyt pakasteartemiaa ja hiutaleita huonolla menestyksellä.
Huomenna lähden metsästämään muita ruokia. Onko kellään tietoa/kokemuksia ko kalan herkuista? Ajattelin kokeilla aluksi maustamatonta noria.
-Mikko
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Re: Acanthurus sohal:in herkut???

Viesti Kirjoittaja ealex »

mikkokoo kirjoitti:Ostin perjantaina tämmösen kalan. En ole vielä saanut syömään mitään, itsekseen kyllä nyppii levää elävän kiven pinnasta jatkuvasti. Oon tähän mennessä yrittänyt pakasteartemiaa ja hiutaleita huonolla menestyksellä.
Huomenna lähden metsästämään muita ruokia. Onko kellään tietoa/kokemuksia ko kalan herkuista? Ajattelin kokeilla aluksi maustamatonta noria.
-Mikko
Taita jäädä viimeiseksi kalaksi siinä akvaariossa, koska on äärimmäisen aggressiivinen ja tappaa lähes kaikki jälkeenpäin hankitut kalat. Scott W. Micael suosittelee ruoaksi "zucchini", "broccoli", "leaf lettuce" ja nori levää, Suomessa en ole nähnyt tästä listasta muuta kuin noria. Mistä päin olet kalasi saanut?
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

ealex kirjoitti:Taita jäädä viimeiseksi kalaksi siinä akvaariossa, koska on äärimmäisen aggressiivinen ja tappaa lähes kaikki jälkeenpäin hankitut kalat. Scott W. Micael suosittelee ruoaksi "zucchini", "broccoli", "leaf lettuce" ja nori levää, Suomessa en ole nähnyt tästä listasta muuta kuin noria. Mistä päin olet kalasi saanut?
Etkö todellakaan ole nähnyt Suomessa kesäkurpitsaa, parsakaalia tai lehtisalaattia? Niitä on ainakin meilläpäin jokaisessa kaupassa.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

dsl kirjoitti:
ealex kirjoitti:Scott W. Micael suosittelee ruoaksi "zucchini", "broccoli", "leaf lettuce" ja nori levää, Suomessa en ole nähnyt tästä listasta muuta kuin noria.
Etkö todellakaan ole nähnyt Suomessa kesäkurpitsaa, parsakaalia tai lehtisalaattia? Niitä on ainakin meilläpäin jokaisessa kaupassa.
Olen kuvitellut että ne kaikki ovat kuivattua merilevää [;)] joten en edes katsonut sanakirjasta mahdollista käännöstä. "Suplement whith pieces of zuccini, broccoli, leaf lettuce, and sushi nori (dried seaweed)" en kiinnittänyt huomiota että "dried seaweed" on yksikössä ja tarkoittaa pelkästään noria [:I].
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ealex, sun tiedot kalan agressiivisuudesta on liioiteltuja. Ei todellakaan tapa kaikkia jälkeenpäin hankittuja kaloja, edes liiottelevan kirjallisuuden (saati sitten näitä omistaneiden) mukaan. Kyseisen kalan ei pitäisi olla lainkaan agressiivinen aikaisemmin tankissa olevien / muita heimoja edustavien lajien kanssa. Kirjallisuudessa suositellaan kyllä, että se olisi viimeinen akvarioon laitettava VÄLSKÄRI-kala, sillä se saattaa tulla aika territoriaaliseksi. Itse en meinaa enempää välskärejä altaaseeni hankkia.

Mun akvaariossa kala ei ole osoittanut minkäänlaisia agressiivisuuden merkkejä huomattavasti pienempiä kelta- tai palettivälskäreitä kohtaan.

Kokeilinkin jo ennen kysymystäni lehtisalaattia, muttei maistunut. Pitää testata parsaa ja noria tänään. Pistän sitten viestiä menestyksestä.
-Mikko
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minun välskärit syö hyvin sitä maustamatonta sushi-noria. Ealexilla on ollut huonoa menestystä muiden norien kanssa...

Edit: Virkkeet alkaa isolla kirjaimella. Pehis
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Mun muut kaksi välskäriä kyllä pistelee noria poskeensa oikein mielellään. Tulipahan ainakin ruokavarastot täydennettyä hankkiessani kaiken mailman purtavaa Acanthurukselle. Ei ole vieläkään nähdäkseni koskenut mihinkään. Olen kokeillut artemiaa, noria, parsaa, kesäkurpitsaa, hiutaleruokaa. Mysis on vielä kokeilematta, mutta testaan tänään. Uskoisin että ongelma ei niinkään ole ruuan laadussa vaan siinä että kala on vielä stressaantunut ympäristöönsä. Se myös ilmentää jotain stressin oireita, esim uiskentelee ylös-alas päätyseinässä kiinni. Aika näyttää kuoleeko pois (vai tappaako muut [;)] ).
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Moi Mikko, Kato onko vatsa suora ( kropan mukainen ) vai sisäänpäin kupera, yläselkä pyöreä vai laiha.
Monettako päivää se on uinut päädyssä?

T. Kimi
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Yläselkä on pyöreä ja vatsa suora. Söi 2 tuntia sitten ensimmäiset nori-maistiaiset :D Sen jälkeen on ottanut usein palasen palatessaan siihen kohtaan missä nori on kiinni:D
Se on nyt uinut päädyssä kolme päivää, mutta on tänään jo selvästi rauhallisempi kuin eilen. Nyt kun alkoi maistamaan annettua ruokaa niin uskon että kaikki menee ok.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

amon kirjoitti:Minun välskärit syö hyvin sitä maustamatonta sushi-noria. Ealexilla on ollut huonoa menestystä muiden norien kanssa...
Minulla on ihan tavallista noria, sushi-nori on yleensä paahdettu ja väriltään hohtavan ruskea, raakana kuivattu nori on lähes mustaa. Itse laitan mielummin raakana kuivattua, sitä saa luontaistuotekaupoista. Minulla on neljä erilaista levää ruoaksi, mikään ei ole kaloille erityisemmin maistunut, tosin kaksi lajia on ihan hiutaleiksi jauhottu eli niitä on aika vaikea tarjota.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”