Vuokkokala
Valvoja: Moderaattorit
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Vuokkokala
Kuinka ison akvaarion vuokkokala vaatii?
Riittäisikö 300 litraa neljälle? Tosin siinä ei kai oikein muita kaloja oikein pysty pitämään.
Mitä muita kaloja olette pitänyt vuokkokalojen kanssa?
Riittäisikö 300 litraa neljälle? Tosin siinä ei kai oikein muita kaloja oikein pysty pitämään.
Mitä muita kaloja olette pitänyt vuokkokalojen kanssa?
-
mikkokoo
- Senior Member

- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Varmaankin riittäisi ravinteiden hajoittamisen puolesta. Miksi halua neljä? Vuokkokaloilla kait (muistaakseni, mutta varmaankin tiedät tästä paljon enemmän) muodostavat aika mielenkiintoisen hierarkisen lisääntyvän populaation jossa yksi koiras dominoi ryhmää naaraita ja muita koiraita. Muut koiraat eivät kai (?) edes saavuta sukukypsyyttä, eivätkä ainakaan kasva suuriksi, ennenkuin saavat siihen mahdollisuuden (dominoiva koiras kuolee tai häipyy muualle). Lisäksi voi kait olla että dominoiva koiras ahdistelee muita.
Vuokkokaloja
Minulla on kaksi vuokkokalaa , huumekala ja keltavälskäri 250l purkissa... niin ja tietysti myös vuokko jota suosittelen jos vuokkokaloja hankkii....
maketzu kirjoitti: Hynde, sattuisiko sinulla olemaan kotisivuja? Jos on niin onko juttuja merivesiakvaariostasi?
Valitan ei ole ja kuvatkin jotka minulla on siitä purkista ovat jo auttamattoman vanhoja.... yli vuoden vanhoja kuvia, mutta kenties innoituksen saan ja uusia kuvia alan räpsimään ja jollekin sivulle niitä laittamaan.... hmm.
Re: Vuokkokaloja
Itse en suosittele vuokon hankkimista koska se melko varmasti tulee kuolemaan.Hynde kirjoitti:Minulla on kaksi vuokkokalaa , huumekala ja keltavälskäri 250l purkissa... niin ja tietysti myös vuokko jota suosittelen jos vuokkokaloja hankkii....
Tutkimusten mukaan akvaariossa 75% vuokoista kuolee 7 kk sisällä ja 18 kk kuluttua vain 5% vuokoista on hengissä. Sitä ennen ne ovat ehtineet elää meressä satakin vuotta.
En löytänyt tähän hätään lukemaani artikkelia jotta olisin voinut linkittää sen tänne.
Olet ihan oikeassa, olen lukenut \ kokenut saman asian.Mikael kirjoitti: Tutkimusten mukaan akvaariossa 75% vuokoista kuolee 7 kk sisällä ja 18 kk kuluttua vain 5% vuokoista on hengissä. Sitä ennen ne ovat ehtineet elää meressä satakin vuotta.
En löytänyt tähän hätään lukemaani artikkelia jotta olisin voinut linkittää sen tänne.
Toisaalta jos ei ole vuokkoa en suosittele kaloja kun ne kuuluvat yhteen kuin paita ja p...e.
Itse olen ajatellut joskus kokeilla "korvikkeita" vuokolle, esim. Heliofungia Actiniformis muistuttaa vuokkoa ja kalat voivat sen ihan hyvin ottaa omakseen.
Eräs harrastajaTallinnasta osti Kimin viimeisestä lähetyksestä valkoiset "bubble" korallit ja hänen vuokkokalat ottivat sen heti omakseen ja viihtyvät siinä ,tosin yöllä nukkuvat vanhassa kivenkolossa kun normaalisti vuokkokalat lepäävät vuokon sisällä.
Jaa , no siinä tapauksessa kuulun noihin 5%, vuokkoni on ollut jo kolmisen vuotta hengissä ja kasvaa ja näyttää hyvältä edelleen...... mielenkiintoista.... ja noin muuten niin eikös kaikki elävä kuole aikanaan... mekin.Mikael kirjoitti: Itse en suosittele vuokon hankkimista koska se melko varmasti tulee kuolemaan.
Tutkimusten mukaan akvaariossa 75% vuokoista kuolee 7 kk sisällä ja 18 kk kuluttua vain 5% vuokoista on hengissä. Sitä ennen ne ovat ehtineet elää meressä satakin vuotta.
Hynde , onko vuokko löydänyt sopivan paikan jossain altassa vai vaihtaako jatkuvasti paikkaa, minulla se oli pari kuukautta samassa paikassa ja silloin ennen "kuolemaa" lähti liikkeelle.
Tiedätkö jotain vuokkolajia mikä ei kasva halkaisijalta kovin isoksi, Heteractis Magnifica -sta tulee ainakin iso.
Tiedätkö jotain vuokkolajia mikä ei kasva halkaisijalta kovin isoksi, Heteractis Magnifica -sta tulee ainakin iso.
Hei vaan rambi, kyllä vuokkoni on kotiutunut tiettyyn paikkaan, eipä se ole liikuskellut pariin vuoteen.... ensimmäisen vuoden se vaelteli, mutta nyt ollut tiiviisti samassa paikassa... keskellä allasta suoraan lampun alla.rambi kirjoitti:Hynde , onko vuokko löydänyt sopivan paikan jossain altassa vai vaihtaako jatkuvasti paikkaa, minulla se oli pari kuukautta samassa paikassa ja silloin ennen "kuolemaa" lähti liikkeelle.
Enkä tunne vuokkolajeja niin hyvin , että osaisin sanoa mikä on minkäkin kokoinen.... itselläni on juuri tuo heteractis magnifica ja olen sekä itse, että vuokkokalani tyytyväisiä siihen
nyt ihmettelen sellaista asiaa kun hankin vuokolleni 2 vuokkokalaa
(ocellarista) mustia... sitten toinen jostain syystä kuoli pois ja ostin tilalle perinteisen oranssin ja kas kummaa ko. oranssi vuokkokala alkaa muuttua mustaksi.... onko se suuttunut vai ihan sympatiasta johtuva juttu??? kysyy epätietoinen
Aika mielenkiintosta.Hynde kirjoitti: nyt ihmettelen sellaista asiaa kun hankin vuokolleni 2 vuokkokalaa
(ocellarista) mustia... sitten toinen jostain syystä kuoli pois ja ostin tilalle perinteisen oranssin ja kas kummaa ko. oranssi vuokkokala alkaa muuttua mustaksi.... onko se suuttunut vai ihan sympatiasta johtuva juttu??? kysyy epätietoinen
Niimpä niin, tutkittuani hieman tarkemmin asiaa taisin puhua sivu suuni... siis vuokkoni taitaa sittenkin olla Heteractis malu, joka on huomattavasti pienempi kuin tuo magnifica ja kaiken lisäksi ocellaris ei kuuluisi sen vakituisiin kumppaneihin, mutta minulla ne ovat ainakin kotiutuneet hyvin... tietysti joku joka tuntee asiaa vielä paremmin voisi kommentoida onko tosiaan näin... kuvahan löytyy hieman ylempää ko. aiheesta.
Voi ne vuokot kauan selvitä henkissä, kyse on ihan tapauskohtaisesti mutta yleisesti ottaen niitä pitetään vaikeina akvaariossa, akvaarion täytyy olla täysin kunnossa, levätön ja vesiarvot ok, vuokko vaatii kovan virtauksen ja suolapitoisuudella oli myös merkitystä, en muista tarkkaan enää että oliko se ylä vai alakanttiin keskimääräisestä.
Seuraavassa linkissä kuva missä näkee miten vuokkokala pärjää hyvin esim. kuplakorallin kaverina ja akvaariossa kuolee muutenkin kaloja ym.. niin ei se uuden vuokon laittaminen vanhan kuoleman jälkeen ole mikään mahdoton tehtävä, täytyy vain aavistaa hyvissä ajoin milloin vuokko on kuolemassa,siitä tulee aikamoinen sotku jos se kuolee altaassa ja sitä ei heti saa pois.
http://charon.assert.ee/aquarium/pics/101-0142.jpg
Seuraavassa linkissä kuva missä näkee miten vuokkokala pärjää hyvin esim. kuplakorallin kaverina ja akvaariossa kuolee muutenkin kaloja ym.. niin ei se uuden vuokon laittaminen vanhan kuoleman jälkeen ole mikään mahdoton tehtävä, täytyy vain aavistaa hyvissä ajoin milloin vuokko on kuolemassa,siitä tulee aikamoinen sotku jos se kuolee altaassa ja sitä ei heti saa pois.
http://charon.assert.ee/aquarium/pics/101-0142.jpg
Viimeksi muokannut rambi, 08:57, 10.10.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Korallit todennäköisesti stressaantuvat, kun nuo vuokkokalat eivät ole niitten luontaisia kavereita...rambi kirjoitti:Seuraavassa linkissä kuva missä näkee miten vuokkokala pärjää hyvin esim. kuplakorallin kaverina
Henkilökohtaisesti en hyväksy eläimien kuolemista akvaariossa. Sille nyt ei voi mitään jos tapahtuu katastrofi, mutta jos epäilee, että elukka ei pysy pitkällä tähtäimellä elossa, pitäisi se jättää kauppaan.rambi kirjoitti: ja akvaariossa kuolee muutenkin kaloja ym.. niin ei se uuden vuokon laittaminen vanhan kuoleman jälkeen ole mikään mahdoton tehtävä,
Vuokot on kovin alkeellisia eläimiä ja on pysynyt kaltaisinaan todella pitkään. Niiden sopeutumiskyky ei ole sieltä parhaasta pääästä. Altaan pitäisi olla varmaan jotain vuoden vanha, että se ja harrastaja on kerinnyt kypsymään valmiiksi.
Ennen vuokon ostamista mun mielestä pitäisi tutkia sen hoitaminen todella läpikotaisin... Itse harkitsin vuokon ottamista n. 6kk. Hankkiminen kuitenkin jäi tekemättä, kun allas suuntautu kivikorallilinjalle ja vuokko ei näin sovi suunnitelmiin.
Voitko vastustaa houkutusta ostaa joku tosi hieno kivikoralli mitä et ole aikasemmin kaupassa nähnyt ja tiedät että se ei välttämättä selviä akvaariossa mutta mahdollisuuksia kuitenkin on, sama asia on vukon hankinnassa ,se voi selvitä hyvin tai sitten jo seuraavana päivänä on kypsä.amon kirjoitti: Henkilökohtaisesti en hyväksy eläimien kuolemista akvaariossa. Sille nyt ei voi mitään jos tapahtuu katastrofi, mutta jos epäilee, että elukka ei pysy pitkällä tähtäimellä elossa, pitäisi se jättää kauppaan.
-
Kimmo S
- Advanced Member

- Viesti:
Olen kyllä hyljänny vaihtoehtoja joita on tehny mieli ostaa... Nykyään on siinä mielessä helppoa, että kerran on yksi acropora on selvinnyt, todennäköisesti selviävät loputkin. Yleensä mietin todella kauan, että ostanko korallin vai en. (Esim. ensimmäisten korallin ostamista mietin kaupassa varmaan reilun tunnin.rambi kirjoitti: Voitko vastustaa houkutusta ostaa joku tosi hieno kivikoralli mitä et ole aikasemmin kaupassa nähnyt ja tiedät että se ei välttämättä selviä akvaariossa
Sille ei tietenkään voi mitään, jos menehtyminen johtuu eläimen siirtelyn aiheuttamasta stressistä, kunhan se on akliminoitu oikein ym. Tietysti stressaantunut eläin pitää jättää ostamatta, mutta tätähän ei aina näe.rambi kirjoitti: mutta mahdollisuuksia kuitenkin on, sama asia on vuokon hankinnassa ,se voi selvitä hyvin tai sitten jo seuraavana päivänä on kypsä.
Väärin on ostaa mandariini-kalan akvaarioon missä ei ole kiveä/(+)pieneliöitä tarpeeksi sille ravinnoksi ja kala kuolee nälkään.
Itse esim. vastustan sisälle joutuneen perhosen/hämähäkin tms. teilaamistakin... Mieluummin näen hieman vaivaa ja heitän sen takas pihalle... (Ja tästä päästäänkin sit taas ikuisuusongelmaan miksi hyväksyy kalojen vangitsemisen akvaarioon
Mutta asiaan... Jos uskon, että elukalla on realistiset mahdollisuudet selvitä, niin sen voi ostaa. Mutta jos homman oletusarvona on eläimen kuoleminen, jääköön se kauppaan.
Koralleissa on kyllä se vika, että ne viestivät tilastaan todella huonosti... Sitten kun huomaa eläimen olevan sairas, voi olla jo liian myöhäistä.
-
brittlestar
- Junior Member

-
Kimmo S
- Advanced Member

- Viesti:
Eiks oo niin, että vuokossa asuu parvi koiraita. Näistä suurin/vahvin vaihtaa sukupuolensa naaraaksi. Sitä en tiedä kuinka monta koiraista on sukukypsiä. Sitten kun taas naaras kuolee, koiraista valikoituu seuraava "kuningatar".mikkokoo kirjoitti:Vuokkokaloilla kait (muistaakseni, mutta varmaankin tiedät tästä paljon enemmän) muodostavat aika mielenkiintoisen hierarkisen lisääntyvän populaation jossa yksi koiras dominoi ryhmää naaraita ja muita koiraita. Muut koiraat eivät kai (?) edes saavuta sukukypsyyttä, eivätkä ainakaan kasva suuriksi, ennenkuin saavat siihen mahdollisuuden (dominoiva koiras kuolee tai häipyy muualle). Lisäksi voi kait olla että dominoiva koiras ahdistelee muita.