Vaahdotin ja bio-calcium

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Vaahdotin ja bio-calcium

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Tunzen vaahdotin piiputti muutama viikko sitten yöllä. Irroitin pumpun vaahdottimesta ja tutkin sitä päällisin puolin, laiton pelkän pumpun veteen ja pistokkeen seinään - pumppu läksi pyörimään. Koska vaahdotin ja pumppu olivat 'siistejä', kasasin ja laitoin toimintaan.

Eilen sitten sattui sama uudelleen. Taasen poistin pumpun vaahdottajasta, pyöritin roottoria hiukan käsin ja kokeilin pumppua - se läksi käyntiin. Tällä kertaa kuitenkin purin itse pumpun ja otin roottorin irti sekä 'takalaakerin' pois pesästä. Sisältä löytyi hienon hienoa hiekkaa tai aluksi luulin sitä siksi. Se oli hiukan 'syönyt' roottoria ja sen pesää eli selvät kuluma jäljet. Puhdistin osat hyvin ja kasasin laitteen jälleen ja nyt se on taasen toiminnassa.

Siinä puuhatessani mietin miten hienoa korallihiekkaa on voinut päästä roottoriin ja lopulta tulin siihen tulokseen, että kyseessä ei ole hiekka vaan bio-calcium. Laitan sitä ala-altaan oikeaan laitaan josta se joutuu menemään ensimmäisen väliseinän ali toisen yli jolloin se on päässyt keskimmäiseen 'lokeroon' jossa on vaahdotin ja vielä on mentä vastaavien seinämien ali että yli ennen kuin pumpataan päätankkiin. Tällä matkalla bio-calcium sotkeutuu hyvin veteen ennen kuin joutuu päätankkiin. Nyt kuitenkin osa joutuu vaahdottimen ja sen pumppuun ja erittäin hienona myös roottorille jossa aiheuttaa ongelmia pumpulle.

Nyt alan lisätä bio-calciumia ala-altaan vasempaan päähän jolloin sitä ei enää pääse vaahdottimeen.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Re: Vaahdotin ja bio-calcium

Viesti Kirjoittaja ealex »

Mikael kirjoitti:Tunzen vaahdotin piiputti muutama viikko sitten yöllä. Irroitin pumpun vaahdottimesta ja tutkin sitä päällisin puolin, laiton pelkän pumpun veteen ja pistokkeen seinään - pumppu läksi pyörimään. Koska vaahdotin ja pumppu olivat 'siistejä', kasasin ja laitoin toimintaan.

Eilen sitten sattui sama uudelleen. Taasen poistin pumpun vaahdottajasta, pyöritin roottoria hiukan käsin ja kokeilin pumppua - se läksi käyntiin. Tällä kertaa kuitenkin purin itse pumpun ja otin roottorin irti sekä 'takalaakerin' pois pesästä. Sisältä löytyi hienon hienoa hiekkaa tai aluksi luulin sitä siksi. Se oli hiukan 'syönyt' roottoria ja sen pesää eli selvät kuluma jäljet. Puhdistin osat hyvin ja kasasin laitteen jälleen ja nyt se on taasen toiminnassa.

Siinä puuhatessani mietin miten hienoa korallihiekkaa on voinut päästä roottoriin ja lopulta tulin siihen tulokseen, että kyseessä ei ole hiekka vaan bio-calcium. Laitan sitä ala-altaan oikeaan laitaan josta se joutuu menemään ensimmäisen väliseinän ali toisen yli jolloin se on päässyt keskimmäiseen 'lokeroon' jossa on vaahdotin ja vielä on mentä vastaavien seinämien ali että yli ennen kuin pumpataan päätankkiin. Tällä matkalla bio-calcium sotkeutuu hyvin veteen ennen kuin joutuu päätankkiin. Nyt kuitenkin osa joutuu vaahdottimen ja sen pumppuun ja erittäin hienona myös roottorille jossa aiheuttaa ongelmia pumpulle.
Minulla on ihan samanlaisia kokemuksia Bio-Calsiumista ja itse asiassa mistä tahansa "epätasaisesta" kalsiumin lisäysmenetelmästä. Ongelmana ei ole itse Bio-Calsiumin jauhe vaan se että kalsiumin pitoisuus ja alkaliniteetti nousevat paikallisesti liian korkeaksi ja vedestä alkaa saostumaan kalsium- ja magnesiumkarbonaatteja. Kaiken lisäksi niitä tuntuu saostuvan eniten juuri korkeamman kavitaation paikoissa, eli roottorin akselille ja ulkopinnalle. Tunzen pumpuissa ei vaan ole perinteistä akselia, joten saostuminen tapahtuu ala-laakerin kohdalla, siksi se usein nousee roottorin mukana.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

TurboFlotorin kanssa ollut vähän vastaavia ongelmia, mutta kalkwasserin kanssa... Kun tiputin kalkwasseria niin, että se kulkeutu melkein suoraan vaahdottajan pumppuun, niin se venturi-reikä meni vähän tukkoon... Voi olla, että johtu jonkin levän / moskan kerääntymisestäkin, mutta kun siirsin tiputuskohtaa, ongelman esiintymistiheys harveni.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kun tiputin kalkwasseria niin, että se kulkeutu melkein suoraan vaahdottajan pumppuun, niin se venturi-reikä meni vähän tukkoon...
Mulla on käynyt ilmeisesti nyt juuri näin. Vika ilmenee siten, että yhtäkkiä kuplien tulo lakkaa vaikka pumppu kyllä pumppaa. Pitääkö pumppu purkaa että pystyy putsaamaan (en ole vielä ottanut irti ja palasiksi)?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

mikkokoo kirjoitti:
Kun tiputin kalkwasseria niin, että se kulkeutu melkein suoraan vaahdottajan pumppuun, niin se venturi-reikä meni vähän tukkoon...
Mulla on käynyt ilmeisesti nyt juuri näin. Vika ilmenee siten, että yhtäkkiä kuplien tulo lakkaa vaikka pumppu kyllä pumppaa. Pitääkö pumppu purkaa että pystyy putsaamaan (en ole vielä ottanut irti ja palasiksi)?
Koita saatko ilmaletkun imemään kumaa makeeta vettä. (En tiiä onko lämmöllä väliä, mutta ite oon laittanu kuumaa). Pistä tällei tänää ja huomenna about desin verran... Tällä hoidolla pelaa varmaan jonkun viikon kaks ennenkuin pitää uusia...

Hyvän putsauksen saa laittamalla pumpun etikkaliemeen (5%:sta ja oli vielä laimennettu 1/3 osaan) muutamaksi tunniksi pumppaamaan. Laitoin vielä sellai, että se ilmaletku veti etikkavettä kans sisään.

Sekin auttaa, että laittaa pumpun ihan vain makeeseen veteen pumppaamaan... Yleensä pistin yönylitte. etikka on vain paljon tehokkaampi.

Etikkaa ei sen kummemmin tartte putsata pumpusta pois. Huuhtelee vaan. Ei oo pahaksi. Kaikki elävä kuitenkin kannattaa pestä pumpusta pois ennenkuin laittaa takasin. Kuolevat kuitenkin hoidon aikana ja mätänevät vaan sitten akvaarioon. (Hoidon jälkeen pumppu on ihan uuden näköinen)
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Eikö sitä siis voi purkaa?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

mikkokoo kirjoitti:Eikö sitä siis voi purkaa?
Joo, kannattaa puhdistaa kanssa sisältäkin, siis voi purkaa.

Lähtee auki (yllätys yllätys - et olis varmaan ikinä uskonut) siitä imuputken puolelta... suojakansi lähtee vetämällä. Mulla välillä tosi kovassa kiinni. Viimeksi oli se saumakin jääny kokonaan corallinen peittoon ja tartti veistä että lähti auki...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”