Jos 10% ei täsmää määrään, pitäkää totaalimäärä samana, eli jos esim. vaihdat 20% kerran kuussa, on se sama kuin 10% kerran 2vk.

Valvoja: Moderaattorit
Meriakvaarion harrastajia on täällä 12 , niistä reilu puolet aktiivisesti täällä mukana, uskon että äänestyksessä on mukana myös makeanveden ääniä, tiedysti voi olla että muutamia ujoja harrastajia on ketkä eivät osallistu keskusteluun eikä ole meriharrastajien listalla.proto kirjoitti:Ovatkohan äänestäjät tajunneet että kysymyksessä on merivesi? Äänestyksen sijainnista sen tajuaa mutta tekstissä sitä ei sanota.
Minun tavoite taas olisi vaihtaa 25% vettä ainakin kerran parissa viikossa, ja kun akvaariossa esiintyy myrkytyksen / "kemiallisen sodan" merkkejä niin jopa useammin. Koko systeemi on n. 1000l ja 240l tynnyrillä tämä vedenvaihto hoituisi kivuttomastimikkokoo kirjoitti:Olen kuullut että jotkut vaihtavat 10% kerran kahdessa viikossa, mutta sitä yleisempää vaihtomäärää ei kyllä käsitykseni mukaan missään tapauksessa suositella.
-Mikko
Ilmeisesti sait paljon uusia korallejamikkokoo kirjoitti:Tekeekö kukaan vedenvaihtoja korallien tuonnin jälkeen? Ajattelin vaan, että jos esim täräyttää monta acroporaa akvaarioon kerralla, voi olla että ne vapauttaisi myrkkyjä rutosti ja olisi hyvä vaihtaa vettä?
Minä huomasin viimeksi että lämmitintä ei ole ollenkaan, keitin teekannulla veden ja lisäsin saaviin kunnes lämpötila oli ok, nopea ja vaivaton, en tiedä ehkä semmoinen systeemi on syvältä mutta itse olen sitä käyttänyt.amon kirjoitti:Noni. 180L vaihto suoritettu. Ihan mukavasti meni muuten, kuin että aluksi huomasin lämmittimen olevan rikki... Kuumavesipusseilla onnistu vaihtoveden lämmittämin. Lisäksi tiputin yhen lämpömittarin siivotessa lattialle ja astuin hyllyn virkaa toimittaneen kansilasin tuhann sirpaleiksi
Edellämainittujen lisäksi olen huomioinut, että kun tehdään synteettistä merivettä veteen tulee lisätä suolaa (+erillaisia alku- ja kivennäisaineita). Tämän jauheen liekeneminen kestää suhteellisen kauan, jolloin vesi voi jäähtyä tai lämmetä väärän lämpöiseksi, riippuen tilasta jossa sen säilöö.Janika kirjoitti:Onko merivesipuolella jokin juju siinä, että sopivan lämpöistä vettä ei saa laskea suoraan hanasta?
Käänteisosmoosilaite. Eräänlainen puoliläpäisevällä kalvolla toteutettu filtteri, joka perustuu käänteisosmoosiin. Simppeli selitys englanniksi: http://www.howstuffworks.com/question29.htmlJanika kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta mikä on RO-laite?
Tais mennä vähän överiksirambi kirjoitti: RO laite puhdistaa pikkasen vettä,mutta RO\DI laitteella siitä tulee täysin puhdas
Toi on ihan hyvä idea... mulla vaan oli 180L valmista suolavettä... Olisi tullu perheen ei akvaristilta vähän liikaa sanomista, jos olisin suolavettä sillä vehkeellä keittänytrambi kirjoitti: Minä huomasin viimeksi että lämmitintä ei ole ollenkaan, keitin teekannulla veden ja lisäsin saaviin kunnes lämpötila oli ok, nopea ja vaivaton, en tiedä ehkä semmoinen systeemi on syvältä mutta itse olen sitä käyttänyt.