kuinka paljon vaihdat vettä?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin

Kuinka paljon vaihdat vettä??

harvemmin kuin mikään näistä
0
Ei ääniä
10% kerran 3kk
1
3%
10% kerran 2vk
5
17%
10% kerran 1vk
7
24%
useammin kuin mikään näistä
16
55%

Ääniä yhteensä: 29

mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

kuinka paljon vaihdat vettä?

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Eli tässä vähän äänestystä kuinka paljon porukka vaihtaa vettä...olisi kiva saada jotain kuvaa koska on aika keskeinen juttu.
Jos 10% ei täsmää määrään, pitäkää totaalimäärä samana, eli jos esim. vaihdat 20% kerran kuussa, on se sama kuin 10% kerran 2vk. :D
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tähän mennessä äänestys näyttää mun mielestäni sikäli mielenkiintoiselta että melkeen kaikilla on eri käytäntö...lisää ääniä!
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

6 ääntä on useammin kuin kerran viikossa, onko semmoiseen vaihtoväliin mitään perusteluja.
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Ovatkohan äänestäjät tajunneet että kysymyksessä on merivesi? Äänestyksen sijainnista sen tajuaa mutta tekstissä sitä ei sanota.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

proto kirjoitti:Ovatkohan äänestäjät tajunneet että kysymyksessä on merivesi? Äänestyksen sijainnista sen tajuaa mutta tekstissä sitä ei sanota.
Meriakvaarion harrastajia on täällä 12 , niistä reilu puolet aktiivisesti täällä mukana, uskon että äänestyksessä on mukana myös makeanveden ääniä, tiedysti voi olla että muutamia ujoja harrastajia on ketkä eivät osallistu keskusteluun eikä ole meriharrastajien listalla.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Joo, äänestys meni käteen koska oletin etteivät muut kuin merivesiharrastajat äänestäisi. Mikäli viimeinen vaihtoehto poistetaan (ja oletetaan ettei kukaan vaihda useammin kuin kerran viikossa 10%) on mielenkiintoista että useilla meistä on huomattavan eri käytäntö. Itse vaihdan 10% kerran kuussa. Olen ajatellut nostaa vaihtomäärän 10% kerran 3 viikossa, mutten missään tapauksessa enemmäksi.
Olen kuullut että jotkut vaihtavat 10% kerran kahdessa viikossa, mutta sitä yleisempää vaihtomäärää ei kyllä käsitykseni mukaan missään tapauksessa suositella.
-Mikko
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

mikkokoo kirjoitti:Olen kuullut että jotkut vaihtavat 10% kerran kahdessa viikossa, mutta sitä yleisempää vaihtomäärää ei kyllä käsitykseni mukaan missään tapauksessa suositella.
-Mikko
Minun tavoite taas olisi vaihtaa 25% vettä ainakin kerran parissa viikossa, ja kun akvaariossa esiintyy myrkytyksen / "kemiallisen sodan" merkkejä niin jopa useammin. Koko systeemi on n. 1000l ja 240l tynnyrillä tämä vedenvaihto hoituisi kivuttomasti [;)].
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tekeekö kukaan vedenvaihtoja korallien tuonnin jälkeen? Ajattelin vaan, että jos esim täräyttää monta acroporaa akvaarioon kerralla, voi olla että ne vapauttaisi myrkkyjä rutosti ja olisi hyvä vaihtaa vettä?
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

mikkokoo kirjoitti:Tekeekö kukaan vedenvaihtoja korallien tuonnin jälkeen? Ajattelin vaan, että jos esim täräyttää monta acroporaa akvaarioon kerralla, voi olla että ne vapauttaisi myrkkyjä rutosti ja olisi hyvä vaihtaa vettä?
Ilmeisesti sait paljon uusia koralleja [;)]? Olisiko mahdollista nähdä niistä kuvia?
En ole huomannut kivikorallien aiheuttavan kovin paljon harmia kun niitä "täräytetään", vaikka tiedän että nekin vapauttavat jotain myrkkyä, kun esim. pehmeät korallit yleensä viihtyvät huonommin kivikoralli-akvaariossa. 10% vedenvaihto tuskin vaikuta mihinkään, mutta reilusti aktiivihiiltä voisi käyttää. Itse vaihdoin aikoinaan 40% vettä muutaman päivän välein, kun epäilin jonkinlaista "kemiallista sotaa" [;)], ja se auttoi. Pienemmillä vedenvaihdoilla ei tuntunut olevaan mitään vaikutusta.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ei ole mitään muita uusia koralleja kuin yksi vihreä Acropora. Voin jossain vaiheessa ottaa siitä kuvan ja laittaa jonnekin näkyville (ei ole digikameraa, joten kestää vähän).

Vedenvaihtohomma tuli mieleen Siniriutassa. Olin siellä juuri kun Kimi poisti yhden kuolleen Montiporan isosta akvaariosta; oli kuulemma kuollut heti kun iso lähetys Acroporia laitettiin altaaseen, oletettavasti myrkkyihin.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Ajattelin kokeilla mitä tapahtuu, kun vaihdan vettä reilun 160L. Se on varmaan jonku 40% vesimäärästä. Jännittää vähän siinä mielessä, että osa kivistä jää pinnan päälle joksikin aikaa. Kivissä kuitenkin elää jotain elukoita jotka ei oo tottunu jäämään "kuiville". Täytyy varmaan pitää vaan kivet kosteina.

Kun ei ole pumppua millä pumppaisi vaihtoveden altaaseen, menee operaatioon jonkun verran aikaa... Pitää kertoa miten käy ;)
Cano
Junior Member
Junior Member

Vedenvaihto

Viesti Kirjoittaja Cano »

Eihän sillä pitäisi olla paljonkaan haittaa, että osa kivistä jää pinnalle vähäksi aikaa. Onhan luonnossakin hetkiä (laskuvesi), jolloin osa kivistä jää pinnalle.

-Cano-
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo, ei ihan hirveesti... Akvaariossa vaan kivet on saanu olla vuoden veden alla ja nyt ekaa kertaa tulee laskuvesi... Ei oo eliöstö karsiutunut... Tuskinpa tässä mitään kummempaa käy. Kunhan vain ei oo ketään farmari päästäny tohon vesisatsiin rikkaruohomyrkkyjä :)
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Noni. 180L vaihto suoritettu. Ihan mukavasti meni muuten, kuin että aluksi huomasin lämmittimen olevan rikki... Kuumavesipusseilla onnistu vaihtoveden lämmittämin. Lisäksi tiputin yhen lämpömittarin siivotessa lattialle ja astuin hyllyn virkaa toimittaneen kansilasin tuhann sirpaleiksi :)

Akvaariossa huomasi vain sen, että yks acroporista (B) ei auennu pariin päivään ihan yhtähyvin kuin ennen. Ainoo kuoleman tapaus oli kivistä kasvanut sieni... Ei tullut yllätyksenä , mutta harmi kun oli ihan komeen näköinen.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

amon kirjoitti:Noni. 180L vaihto suoritettu. Ihan mukavasti meni muuten, kuin että aluksi huomasin lämmittimen olevan rikki... Kuumavesipusseilla onnistu vaihtoveden lämmittämin. Lisäksi tiputin yhen lämpömittarin siivotessa lattialle ja astuin hyllyn virkaa toimittaneen kansilasin tuhann sirpaleiksi :)
Minä huomasin viimeksi että lämmitintä ei ole ollenkaan, keitin teekannulla veden ja lisäsin saaviin kunnes lämpötila oli ok, nopea ja vaivaton, en tiedä ehkä semmoinen systeemi on syvältä mutta itse olen sitä käyttänyt.
Janika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janika »

Onko merivesipuolella jokin juju siinä, että sopivan lämpöistä vettä ei saa laskea suoraan hanasta?
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

RO-laite on asennettu kylmän veden linjaan ja siitä harvemmin tulee 25 asteista vettä. [;)]
Janika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janika »

Tyhmä kysymys, mutta mikä on RO-laite? 8O
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Janika kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta mikä on RO-laite? 8O
RO laite puhdistaa pikkasen vettä [;)] ,mutta RO\DI laitteella siitä tulee täysin puhdas.
Petteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Janika kirjoitti:Onko merivesipuolella jokin juju siinä, että sopivan lämpöistä vettä ei saa laskea suoraan hanasta?
Edellämainittujen lisäksi olen huomioinut, että kun tehdään synteettistä merivettä veteen tulee lisätä suolaa (+erillaisia alku- ja kivennäisaineita). Tämän jauheen liekeneminen kestää suhteellisen kauan, jolloin vesi voi jäähtyä tai lämmetä väärän lämpöiseksi, riippuen tilasta jossa sen säilöö.
Janika kirjoitti:Tyhmä kysymys, mutta mikä on RO-laite?
Käänteisosmoosilaite. Eräänlainen puoliläpäisevällä kalvolla toteutettu filtteri, joka perustuu käänteisosmoosiin. Simppeli selitys englanniksi: http://www.howstuffworks.com/question29.html
rambi kirjoitti: RO laite puhdistaa pikkasen vettä [;)] ,mutta RO\DI laitteella siitä tulee täysin puhdas
Tais mennä vähän överiksi ;) mutta kyllä siitä tulee kalojen mittapuussa "täysin puhdasta".
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

rambi kirjoitti: Minä huomasin viimeksi että lämmitintä ei ole ollenkaan, keitin teekannulla veden ja lisäsin saaviin kunnes lämpötila oli ok, nopea ja vaivaton, en tiedä ehkä semmoinen systeemi on syvältä mutta itse olen sitä käyttänyt.
Toi on ihan hyvä idea... mulla vaan oli 180L valmista suolavettä... Olisi tullu perheen ei akvaristilta vähän liikaa sanomista, jos olisin suolavettä sillä vehkeellä keittänyt :)
(Olis kyllä varmaan ollu entinen vedenkeitinkin sen jälkeen)

Miten muuten, kun laskette vettä hanasta, niin otetatteko lämmintä vai ihan kylmää?
Mä ainakin otan ihan kylmää sillä perusteella, että lämmintä ei suositella ruuanlaittoon, kun on kellarin pannussa porissu. Meillä taitaa mennä kaikki vesi kupariputkissa.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

amon kirjoitti:
Olisi tullu perheen ei akvaristilta vähän liikaa sanomista, jos olisin suolavettä sillä vehkeellä keittänyt :)
(Olis kyllä varmaan ollu entinen vedenkeitinkin sen jälkeen)
Tiedysti makean veden keitin ja otin sen lisäyksen aina huomioon kun laitoin saaviin suolaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”