Kiekko ui 45° kulmassa ylöspäin

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
vicky
Junior Member
Junior Member

Kiekko ui 45° kulmassa ylöspäin

Viesti Kirjoittaja vicky »

Kiekkoseurueessani on tällä hetkellä kaksi isompaa ja kolme pienempää kiekkoa. Kaksi isoa ja kaksi pientä ovat aina olleet terveitä ja hyvässä kunnossa, luottokiekkoni. Olen yrittänyt pitää "parven" päälukuna kuutta, mutta ainoastaan nuo kaksi isoa ja kaksi vaki-pientä pysyvät kunnossa, uusimmat tulokkaat (kaksi jotka hankin pitääkseni kiekkojen lukumäärän kuudessa) tipahtavat pelistä, viimeistään puolen vuoden kuluttua hankinnasta. Mutta pari päivää sitten toinen isoista kiekoista alkoi uida 45° (ja reilut) kulmassa suu ylöspäin, peräsin kohti pohjaa. Kalan vatsaosa on vaalentunut. Kala viihtyy ainoastaan pohjan tuntumassa, mutta ruoka-aikana nousee ylös. Mikä vaivaa, mikä avuksi? Kaipaan pikaisia apuja.

nimim. kiekkojen sairasteluihin ja kuolemiin väsynyt
be reasonable, do it my way.
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Jospa kertoisit mihin edelliset kiekot ovat kuolleet? Kalathan eivät syyttä kuole, ja ennen uusien hankkimista tulisi selvittää edellisten kuolinsyy esim. EELA:sta.
Entäs vesiarvot, hoitorutiinit, altaan koko jne?
vicky
Junior Member
Junior Member

Kalojen olot

Kiekot (4-6, tällä hetkellä 5, joista 3 aivan pientä ja kaksi vähän isompaa) ovat 250 l altaassa (joo joo, mahtuvat sinne aivan hyvin tuon kokoisina ja kasvettuaan siirtyvät 500 l altaaseen). Lämpöä 28-30 välillä, riippuen vuodenajasta ja siitä onko lääkitystä päällä vai ei. Vesiarvot olleet kaksi vuotta (niin kauan allas on pyörinyt) tasaiset, kiekoille oikeat (arvoja en ulkoa muista). Vettä vaihdan normaaleissa oloissa 1/3 - 1/2 viikoittain, tai tarpeen mukaan isomman erän kerralla tai teen päivittäistä veden vaihtoa jos kiekot oireilevat, esim. veden mukana satunnaisesti tuleviin pöpöihin.

Viimeinen pikkukiekko kuoli kylkeen saamaansa naarmuun josta seurasi ilmeisesti tulehdus, joka ei Myxazin hoidolla (noin neljä päivää) parantunut ja kala ehti kuolla työpäivän aikana, ennen kuin ehdin saada vahvempia rohtoja. Pari edellistä pikkukiekkoa kuolivat "johonkin"; ne lopettavat syömisen, alkavat tummua ja alkavat pysytellä sivussa. Odottelen tilanteen paranemista 1-2 viikkoa, riippuen kalan kunnosta, ja heitän peliin "matokuurin", josta riippumatta vaiko siitä johtuen kuolevat oltuaan tummina noin kuukauden. 1-2 kiekon pudottua pelistä ostan aina uusia (1-2) pieniä kiekkoja tilalle parin kuukauden kuluttua edellisen kuolemasta.

Tämän hetkisen kaltaista ongelmaa (kiekko on pohjan tuntumassa perä kohti pohjaa 45°, vatsaosa normaalia vaaleampi) ei ole aiemmin kiekoilla ollut.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Re: Kiekko ui 45° kulmassa ylöspäin

Viesti Kirjoittaja TiHe »

vicky kirjoitti:Kiekkoseurueessani on tällä hetkellä kaksi isompaa ja kolme pienempää kiekkoa. Kaksi isoa ja kaksi pientä ovat aina olleet terveitä ja hyvässä kunnossa, luottokiekkoni. Olen yrittänyt pitää "parven" päälukuna kuutta, mutta ainoastaan nuo kaksi isoa ja kaksi vaki-pientä pysyvät kunnossa, uusimmat tulokkaat (kaksi jotka hankin pitääkseni kiekkojen lukumäärän kuudessa) tipahtavat pelistä, viimeistään puolen vuoden kuluttua hankinnasta. Mutta pari päivää sitten toinen isoista kiekoista alkoi uida 45° (ja reilut) kulmassa suu ylöspäin, peräsin kohti pohjaa. Kalan vatsaosa on vaalentunut. Kala viihtyy ainoastaan pohjan tuntumassa, mutta ruoka-aikana nousee ylös. Mikä vaivaa, mikä avuksi? Kaipaan pikaisia apuja.

nimim. kiekkojen sairasteluihin ja kuolemiin väsynyt
Ongelmia sinulla kiekkokalojesi kanssa tuntuu riittävän. Mutta toisaalta tuollainen on odotettavissakin, kun kalat kerätään useista eri paikoista ja laitetaan samaan akvaarioon ilman karanteenia. Viittaan tässä aikaisempiin keskusteluihimme ja tiedän ettet karanteeraa kaloja, vaan laitat ne suoraan kiekkokala-akvaarioosi. Jälkeenpäin on enää vaikeaa selvitellä mistä joku tauti on tullut, mutta nyt kuulostaa, että kiekkokala-akvaariossasi jyllää jo kalojen tappoa sekä akvaarion + kaikkien laitteiden desinfiointia vaativa ongelma. Kalojasi on kuollut usein eikä taudista tai taudin aiheuttajasta ole selvyyttä.

Suositteleisinkin huonon/huonokuntoisempien kalojen vientiä EELA:n tutkimuksiin, josta saisi edes viitteitä taudin aiheuttajasta. Olisi ainakin ensin selvitettävä mistä on lähdettävä liikkeelle.

Perusasiat kiekkokalojen hoidosta ja vaatimuksista sinulle on tuttuja, tiedän sen aikaisempien keskustelujemme perusteella. Korostaisinkin tässä kaikille akvaristeille karanteenin tärkeyttä, sekä että jos omistaa mahdollisesti toisia akvaarioita, olisi näillä omat hoitovälineensä. Tautien siirtäminen akvaariosta toiseen hoitovälineiden tai käsien mukana on erittäin helppoa, eikä tarvitse kuin pikkuisen pisaran vettä akvaariosta jossa sairaus on.

JK. Tämän kirjoitin jo aikaisemmin, ennenkuin vicky kirjoitti uusimman viestinsä, minulta "hyytyi kone". Kiitos Pehikselle tämän kirjoituksen pelastamisesta, olisin joutunut muuten kirjoittamaan uudestaan. Katson antaako vickyn viimeinen viesti jotakin uutta lisättävää tähän.

--------------------
vicky kirjoitti:Vettä vaihdan normaaleissa oloissa 1/3 - 1/2 viikoittain, tai tarpeen mukaan isomman erän kerralla tai teen päivittäistä veden vaihtoa jos kiekot oireilevat, esim. veden mukana satunnaisesti tuleviin pöpöihin.
Karanteeni aina uusille kaloille erillisessä altaassa. Vedenvaihtosi on suurinpiirtein kunnossa jos vaihdat 1/2 viikossa, joko kerralla tai kahdessa eri osassa viikon sisään.
vicky kirjoitti:ostan aina uusia (1-2) pieniä kiekkoja tilalle parin kuukauden kuluttua edellisen kuolemasta.
Miksi ostat uusia kaloja jos ongelmia on jo entistenkin kanssa ennekuin olet selvittänyt mistä ongelmat johtuvat. Edelleenkin uusille kaloille erillinen karanteeni joka kestää ainakin 4 viikkoa. Pohjasoraton karanteeniallas jossa ei ole kuin välttämätön = suodatus, ilmastus, lämmitin ja kansilasi/t on helpoin tapa karanteerata kalat, lisäksi lääkitys tarvittaessa on paljon helpompaa tälläisessä karanteenialtaassa. Karanteeniajan lopussa olisi syytä siirtää yksi entinen kala karanteeniakvaarioon ja katsoa vielä viikko-pari kuinka tälle ns koekalalle tai mahdollisesti uusille kaloille käy, siis sairastuuko vanha kala johonkin tautiin näistä uusista kaloista tai päinvastoin.
vicky kirjoitti:Tämän hetkisen kaltaista ongelmaa (kiekko on pohjan tuntumassa perä kohti pohjaa 45°, vatsaosa normaalia vaaleampi) ei ole aiemmin kiekoilla ollut.
"Viitaa tulehdukseen uimarakossa" mutta suosittelen kalan viemistä EELA:n tutkittavaksi tilanteen selvittämiseksi, että saisit asioihin varmuuden ja voisi tehdä jonkinlaisen hoitosuunnitelman edes.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!

Jos kiekoissasi on "rutto", Ichthyosporidium hoferi ja/tai kalatuberkuloosi, niin oletpa melkoisessa kierteessä. Lääkkeenä puoskaroinnit ja matokuurit.

Voi kalaparkoja.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
vicky
Junior Member
Junior Member

kiitoksia

Kiitokset asiantuntijoille neuvoista. Itse olen luottanut karanteenissa liikkeen karanteenin ja vakuutteluihin kalojen kunnosta, ei näköjään riitä.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Re: kiitoksia

vicky kirjoitti:Kiitokset asiantuntijoille neuvoista. Itse olen luottanut karanteenissa liikkeen karanteenin ja vakuutteluihin kalojen kunnosta, ei näköjään riitä.
Nyrkkisääntönä voisi karanteenissa pitää. Että niin hyvää kaveria ei olekkaan etteikö häneltäkin tulevia kaloja kanattaisi karanteerata, vaikka kalat olisivat päällisin puolin kuinka hyvänäköisiä/kuntoisia tahaansa.

Toinen asia ainakin osan tukkujen toiminnasta. (En väitä että kaikki, mutta tiedän tapauksia erikseen ketään yksilöimättä.) Jotka laittavat kaloja samanakin päivänä akvaariokaupiaille kun ne ovat tulleet maahan, jos niitä on tilattu. Tämäkin riippuu tietysti kalojen kunnosta maahan saavuttuaan, mutta tiedän näinkin tapahtuneen. Ja tiedän tapauksia jossa kauppias on maininnut että heillä karanteeni on turhaa koska kalat ovat tukussa jo karanteerattu. Että se karanteenista. Tiedän myös tapauksia joissa akvaariliike on itse omien kalojensa maahantuoja ja myy kaukoidästä tulleita kaloja samana päivänä asiakkaille kun kalat ovat saapuneet liikkeeseen.

Olen itsekkin ostanut ulkomailta suoraan tulleita kaloja, suoraan pussissa liikkeen tai tukun niitä omassa akvaariossa käyttämättä, mutta olen itse niin vaatinut ja olen itse ottanut vastuun asiasta. Tälläisissa asioissa on selvää että riski kaloja ostaessa jää silloin minulle, ei tukulle tai kauppiaalle ja asia on aivan toinen.

Kauppiaita ja tukkuja on monen tasoisia, niitä jotka tuntevat vastuuta asiakkailleen myymista kaloista + muista elävistä, sekä niitä joilleka se on aivan sama kunhan vain raha kiertää. Vastuukysymykset kala kuolemissa tai sairastumistapauksissa onkin jo sitten asia erikseen. Yleensä se menee niin että "artisti makssa" eli asiakas pitää sen kipenään tai maksaa kalatautilääkkeet joilla kalat hoidetaan itse.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
vicky
Junior Member
Junior Member

kiekkoterveisiä

Kerrotaanpa väliaikoja uimarakkotulehduksesta (?) kärsineestä kiekosta (oireet alkoivat lähes 1½ kk sitten). Sen kunto heikkeni heikkenemistään, mutta kun kiekkojen suhteen olen ikuinen optimisti, en raaskinut sitä lopettaa, vaan odotin ihmettä tapahtuvaksi. Liekö se nyt sitten tapahtunut tai ei, mutta pari päivää sitten kiekon väri alkoi palautua kalpeasta normaalimpaan suuntaa, kiekko ei enää kyhjötä pohjalla, nurkassa pystyssä kasveihin nojaten, vaan se ui päivä päivältä koko ajan paremmin, "pysyy pinnalla", ja syö todella hyvin muiden kiekkojen kanssa. Toivottavasti tästä ei takapakkia tule, vaan kiekko parantuisi täysin.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Todellinen ihme on kyllä tapahtunut, itse olisin pistänyt kalan nix/naks jo aikapäiviä sitten, mutta toivotan onnea kalan kanssa.

Ehkäpä tähän sopii vanha totuus.

Kun pessimisti sanoo sa***na kun s**soo huonosti johon optimisti, kylläpä roikuu komeesti.
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
vicky
Junior Member
Junior Member

vielä hetki

Perusluonteeltani kun olen äärimmäinen realisti, niin ei nuolaista ennen kuin tipahtaa. Katsotaan miten kala polskii kuukauden (tai parinkin viikon) päästä. Mutta olin todella yllättynyt, iloisesti sellaisesti, kun kalan kunto alkoi parantua yhtä nopeasti ja yllättäen, kuin syksy valtasi sijan kesältä täällä etelässä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”