Alumiinikehyksellinen allas merivesialtaaksi ?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
Alumiinikehyksellinen allas merivesialtaaksi ?
Ensi viikonloppuna tulee 450 l. allas ja tekniikka riittäisi isompaan altaaseen. Nyt meidän isäntämme haluaa perustaa 800 l. kiekko altaastamme merivesialtaan. Tässä 800 l. kehykset ovat alumiiniä / ruostumatonta terästä?? Altaan keskellä on kolme tukilistaa. Onnistuuko, jos nämä suojaa esim. silikonilla ? Paljonko pitäisi jättää allasta vajaaksi ? Vai pitäiskö tyytyä näin aloittelijana tähän 450 litraisen altaaseen.
T: Pia
T: Pia
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Moi,
Mitä tarkoitatte, että tekniikka riittäisi isompaan altaaseen? Normaalisti on tilanne niin, että myyjän ilmoittamat tekniikan kapasiteetit on ylimitoitettuja. Esim. vaahdottajien kohdalla jos ilmoitetaan, että riittää 1000 l asti, ei sitä normaalisti kannata käyttää 500 l isompaan. Samoin valaisimien ja pumppujen kohdalla; harvoin on liikaa valoa tai veden virtausta
Isompi allas on aina kuitenkin parempi, mutta kannattaa todella varmistua, että tekniikka todella riitää siihen.
Useat harrastajat käyttävät alumiinikehysakvaarioita, koska ne ovat halvempia kuin kokolasiset. Itsellänikin on tämmöinen ja olen suojannut kehysten yläreunan silikonilla. Vielä ei ole ilmennyt mitään ongelmia, mutta eihän sitä tiedä vaikka pikkuhiljaa veteen liukenisi myrkkyjä.
Mitä tarkoitatte, että tekniikka riittäisi isompaan altaaseen? Normaalisti on tilanne niin, että myyjän ilmoittamat tekniikan kapasiteetit on ylimitoitettuja. Esim. vaahdottajien kohdalla jos ilmoitetaan, että riittää 1000 l asti, ei sitä normaalisti kannata käyttää 500 l isompaan. Samoin valaisimien ja pumppujen kohdalla; harvoin on liikaa valoa tai veden virtausta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Isompi allas on aina kuitenkin parempi, mutta kannattaa todella varmistua, että tekniikka todella riitää siihen.
Useat harrastajat käyttävät alumiinikehysakvaarioita, koska ne ovat halvempia kuin kokolasiset. Itsellänikin on tämmöinen ja olen suojannut kehysten yläreunan silikonilla. Vielä ei ole ilmennyt mitään ongelmia, mutta eihän sitä tiedä vaikka pikkuhiljaa veteen liukenisi myrkkyjä.
Silikonia vaan, mutta kantsii aloittaa jo tänään tai viimeistään huomenna, koska parempi tulee, kun laittaa pariin kertaan ja huolella. Erityisesti listojen kulmasaumat pitäisi silikoonata hyvin, ettei suolavettä pääse hiipimään sitäkautta kehykseen. Myös niitit yms. kummaltakin puolelta hyvin. Mulla on vedenpinta kehyksen alareunaan asti, mutta kait se turvallisempaa olisi jättää vielä alemmas.. ulkonälköseikka osaksi. Vedenpinnan korkeus riippuu myös valaisinsysteemistä, ripustettavan etäisyyden vedestä voi säätää haluamakseen.Pia/Jarkko kirjoitti: Onnistuuko, jos nämä suojaa esim. silikonilla ?
Tuleeko teille ala-allasta, kaatokulmia tms? Kaatokulmahan määrittelee (luonnollisesti) vedenpinnan korkeuden pääaltaassa.
Huomioikaa nyt kuitenkin, että kuten täällä käydyistä keskusteluista käy ilmi, kokolasiallas on passelimpi merivesikäyttöön. Silikonien levittely kehyksen sisäpinnoille on muun lisäksi v-mäistä hommaa.
Aloittelijana minä voisin todeta, että jos mulla olisi ollut tilaa tms. olisin oitis ottanut 250l sijasta 450 litraisen tai 800 litraisen. MUTTA kyllä mua välillä hirvittää tietämättömyydestä johtuvat "koomailut" ton 250l kanssa... olisin suorastaan kauhuissani jos kyseessä olisi >150kg kiveä á 20€ + paljon koralleja á 30-60€ + paljon elikoita á 10-150€..Pia/Jarkko kirjoitti:Vai pitäiskö tyytyä näin aloittelijana tähän 450 litraisen altaaseen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Siin pitää olla kokoajan nenä kiinni kuivuvassa silikoonissa ja siinä jos jossain meinaa pää hajota! Kannattaa koittaa saada vaikka joku tuuletin tai jotenkin ilmastointia sinne päin!Petteri kirjoitti:. Silikonien levittely kehyksen sisäpinnoille on muun lisäksi v-mäistä hommaa.
450L alkaa oleen jo aika hyvän kokonen, mutta fakta on kyllä, että jossain vaiheessa alkaa kismittään, ettei laittanu siihen isompaan!Petteri kirjoitti:jos mulla olisi ollut tilaa tms. olisin oitis ottanut 250l sijasta 450 litraisen tai 800 litraisen. MUTTA kyllä mua välillä hirvittää tietämättömyydestä johtuvat "koomailut" ton 250l kanssa... olisin suorastaan kauhuissani jos kyseessä olisi >150kg kiveä á 20€ + paljon koralleja á 30-60€ + paljon elikoita á 10-150€..Pia/Jarkko kirjoitti:Vai pitäiskö tyytyä näin aloittelijana tähän 450 litraisen altaaseen.
Isommassa saa jo paljon enemmän tilaa kaloille liikkua!
Mut kuten petteri totes, on ihan siis sit isommat riskit ja kaikki varmasti on huomannut, että eka allas menee aina jossain määrin harjottelukappaleena!
-
- Junior Member
Kyllä taidamme aloittaa 800 l. altaasta. Valaistus puolta joudumme uusimaan ja rahaa menee paljon enemmän. On kylmä totuus, että parin kuukauden kuluttua tekee kuitenkin mieli perustaa merivesiallas 800 litraiseen, joten parempi se on kai tehdä nyt! Täytyy käydä ostamassa akvaario silikonia huomenna ja pistää isäntä hommiin.
T:Pia
T:Pia
-
- Junior Member
On tietoa, vuosikymmeniä makeavesihommissa olleet sakset ja pinsetit ruostuvat merivesikäytön jälkeen muutamassa tunnissa, jos ei niitä huuhtele makealla vedellä.Pia/Jarkko kirjoitti:Isäntä meinasi vaihtaa altaaseen keskituet ruostumattomaan teräkseen, mutta luimme juuri ruostumattoman teräksen syöpyvän meriveden vaikutuksesta nopeammin kuin alumiini. Onko kenelläkään tietoa pitääkö paikkansa ?
Tehkää ehdottomasti valmius ylivuodolle, eli reikä kyljessä tai pohjassa ja ylivuotolaatikko tai "kaatokulma" sisälle.