Valon määrä vs. veden lämpötila

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Wanda
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 09:42, 16.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Valon määrä vs. veden lämpötila

Viesti Kirjoittaja Wanda »

Omassa n. 100 -litraisessa akvaariossani on valaistuksena 3x18W loisteputket (Sylvania Aquastar taisi olla). Ongelmana on se, että veden lämpötila on suoraan verrannollinen valaistuksen voimakkuuteen, eli nykyisellä valaistuksella lämpötila pysyy siinä 28 asteen hujakoilla (kaloilleni sopivampi olisi joku 25-26 astetta). Peitinlasit poistin jo aikaa sitten ilmanvaihdon parantamiseksi (mihinkä niintä oikeastaan tarvitsisikaan, kun lamput peittävät lähes koko pinnan), mutta ei oikein tunnu auttavan. Olen kokeillut pitää päällä vain kahta putkea, jolloin lämpötila asettuukin vähän siedettävämmäksi, mutta toisaalta, kun tavoitteena on kasvien VALTAISA kasvu, niin en valon määrää tahtoisi pienentääkään. Mikä muuten on lämpötilan vaikutus kasvien kasvuun (oletuksella, että kyseessä ovat ns. tavalliset akvaariokasvit)?

Onko olemassa hyvää keinoa lämpötilan pudottamiseksi? (Jokin muu kuin huonelämpötilan alentaminen... Hrr, siellä on kylmää jo nyt...) Noin yleisesti ottaen, kumpaa tässä pitäisi optimoida, valotehoa vai lämpötilaa?
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Omana mielipiteenäni mielummin ajattelen ensiksi kaloja kuin kasveja. Monet kalat tulevat sellaisista oloista missä ei aurinko porota pohjaan saakka täydellä teholla vaan kalat tykkäävät hämärimmistä kohdista.
Monet kuitenkin ovat sitä mieltä, että kasvit täytyvät saada kasvamaan kunnolla...itselläni ei 140 litraisessa ole kuin 2x15w ja kasvit kasvavat aivan hyvin, kun en ole valinnut valosyöppöjä kasveja.


email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Itsekkin tiputtaisin yhden loisteputken pois. Mulla ei ole 85 - litraisessa kuin yksi putki ja hyvin kasvit kasvaa.

Mutta jos välttämättä haluaa pitää tai kasvit vaatii 3 putkea, niin jollain keinoin vois yrittää nostaa lamppua vaikka 5-10cm ylemmäs, niin altaasta haihtuu liika lämpö paremmin pois.

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Kunnollinen pintaveden kierto myös lisää veden haihtumista ja samalla tietenkin akvaarion jäähtymistä. jäähdytys systeemit on aika tyyriitä ja epäkäytännöllisiä, varsinkin kun allas on pienehkö. Ehkä valon nostaminen auttais jotain. Ei 28 astetta välttämättä aivan katastrofaalinen ole, riippuu lähinnä siitä mitä kaloja siellä on ja kuinka paljon lämpömittari heittää (ja varsinkin mihin suuntaan heittää, jos se nyt heittää). Happea on korkeammissa lämpötiloissa vähemmän, mutta toisaalta kun valoa on paljon kasvit yhteyttää tehokkaammin ja happea taasen on enemmän kuin vähäisellä valolla.

Mitä suuremman aukon saat aikaiseksi veden yläpuolelle, sitä parempi mahdollisuus sulla on saada lämpötila alemmas.

Ota tästäkin nyt selvää...
Wanda
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 09:42, 16.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wanda »

Kiitoksia vaan mielipiteistänne :)

Niin joo, lämpömittari on tosiaan vain semmoista lasiin liimattavaa mallia, joten ensimmäinen toimenpide voisi olla uuden (luotettavamman?) mittarin hankkiminen. Valon nostaminen kuulostaa järkeenkäypältä, mutta käytännössä hankalasti toteutettavalta. Ehkä näin alkuun koitan kuitenkin, että mitä kasvit tykkäisivät yhden putken poistamisesta. Olen toki samaa mieltä Taika-Jimin kanssa siitä, että kalojen hyvinvointi menee kasvien edelle. No joo, mun altaassa on kyllä sen verran tiheä pinta- ja kelluskasvillisuus, että kalat tuskin kärsivät liian kirkkaasta valosta.

Kun kerran pääsin kyselyn alkuun, niin kysytäänpä sitten vielä (vaikkei aihe tähän aihealueeseen kuulukaan): Voiko akvaariossa olla LIIKAA kasveja? Asiasta käydään ankaraa kädenvääntöä kämppikseni kanssa, joka haluisi raivata akvaarioni kasvillisuudesta vähintään puolet pois, kun taas itse olen mieltynyt tiheään viidakkomaiseen näkymään. (No, myönnettäköön, että tällä hetkellä alkaa jo tehdä tiukkaa, kun villiintynyt karvalehtitiheikkö pakottaa kiilakylkiparven etulasin tuntumaan... Asia korjaantuu seuraavan vedenvaihdon yhteydessä:) Mutta ei kai tiheä kasvillisuus sinänsä aiheuta ongelmia, jos vain kaloilla riittää uimatilaa?
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Niin joo, lämpömittari on tosiaan vain semmoista lasiin liimattavaa mallia, joten ensimmäinen toimenpide voisi olla uuden (luotettavamman?) mittarin hankkiminen
Juu, tuo tarramittari yleensä näyttää kyllä ihan mitä sattuu. Lasimittaritkaan ei kovin tarkkoja ole, mutta niissä sentäs se heitto on vakio. Eli jos saat lämmön mitattua tarkasti jotenkin ja verrattua lasimittariin, niin heitto on helppo muuttaa päässä myöhemmin...
Mutta ei kai tiheä kasvillisuus sinänsä aiheuta ongelmia, jos vain kaloilla riittää uimatilaa?
En minä ainakaan mitään haittaa näe, jos kaloillasi tosiaan vaan uimatila riittää. Aika monet kalathan vaan tykkää, jos on enemmän piilopaikkoja...

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

kun taas itse olen mieltynyt tiheään viidakkomaiseen näkymään.



Itse pidän myös viidakkomaisesta akvaariosta. Hunajarihma pariskuntaa varten olenkin tuota akvaariota oikeastaan sisustanut. Eli pinnalla on todella tuuhea kasviverkosto...näyttävät tykkäävän.
Saa nähä, että millä rahoilla onnistun tuohon uuteen akvaarioon rakentamaan viidakkoa

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
Wanda
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 09:42, 16.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wanda »

Haahaa, kämppis saa pitkän nenän..!

Mä olen myös yrittänyt sisusaa akvaarioni mukavan tiheikköiseksi siltä varalta, että uskaltautuisin joku päivä ostamaan sinne perhoskirjoahven- tai hunajarihmakalaparin. Taidan kuitenkin odotella vielä hetken (akvaariohan on vasta puolitoista kuukautta vanha), varsinkin kun yksi piikkisilmistäni kuoli juuri :( Että näkisi, onko vedessä mahdollisesti jotain vialla, vai oliko piikkisilmän surullinen loppu vain sattumaa.

Taika-Jim, jos haluat avustusta viidakon luomiseen, niin mä voin lahjoittaa sulle nivaskan karvalehteä. Että jos kelpaa, niin senkun poikkeat Espooseen hakemaan! (Olin kyllä kuullut juttua, että karvalehti kasvaa nopeasti, mutta että tuollaista lähes silmin havaittavaa vauhtia! Hakkaa vedensuosikin ja muut "nopea"kasvuiset lajit kymmenen-nolla. Mutta onhan se ihan kauniskin, että mikäs siinä. Satalitrainen akvaario vaan tulee täyteen kovin nopeesti!))
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Taika-Jim, jos haluat avustusta viidakon luomiseen, niin mä voin lahjoittaa sulle nivaskan karvalehteä. Että jos kelpaa, niin senkun poikkeat Espooseen hakemaan!

Kiinnostais kyllä. Jos viitsit vaan vielä pitää niitä akvaariossa, kun hakisin vasta viikolla 43. Eli puolentoista viikon kuluttua.
Pistä minulle vaikka privaatisti viestiä, että missä asut jos et halua julkisesti täällä kertoa kotiosoitetta

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
maitzi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 16:06, 04.10.2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja maitzi »

Jaahas, jaahas, kun selkänsä kääntää niin kämppis hyppii pöydällä Juu eiköhän tuo kasvien määrä ole pitkälti makuasia. Mutta eivätköhän kalat (tietysti lajista riippuen) arvosta myös vapaata uimatilaa, eivät pelkästään piilopaikkoja. Sitten onkin taas aika subjektiivista määritellä, koska piilopaikkojen ja uimatilan suhde on optimaalinen...

Wanda sulla on silti liikaa kasveja, anna pois vaan
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Mutta eivätköhän kalat (tietysti lajista riippuen) arvosta myös vapaata uimatilaa, eivät pelkästään piilopaikkoja.

Onhan se niinkin, että tietyt lajit tykkäävät avovedestä ja tarvitsevat ihan luontaisesti paljon vapaata uimatilaa. Seeprakala varmasti tipahtaa tähän kategoriaan.
Mutta sitten juuri rihmakalat esimerkiksi niin viihtyvät todellisessa kasviryteikössä...luontaisestikkin elelevät lammikoissa mitkä ovat täynnä kasvillisuutta.
Lehtikalastakin olen lukenut, että luontaisessa ympäristössään se elää tiheässä kasvillisuudessa, jota jo viestii kalan ruumiinmuoto ja väritys.
Ehkä Timppa kommentoi tuota lehtikalaa?



email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Lehtikalastakin olen lukenut, että luontaisessa ympäristössään se elää tiheässä kasvillisuudessa, jota jo viestii kalan ruumiinmuoto ja väritys.
Ehkä Timppa kommentoi tuota lehtikalaa?

Villit lehtikalat elelevät enemmänkin risukasoissa, eli luontainen ympäristö on puiden oksistoa ja juuristoa vedessä ristiinrastiin. Lehtikalojen esiintymisalue on laaja, en ole perehtynyt muihin oikeastaan kuin villin lippulehtikalan Venezuelan Orinogon alueen elinolosuhteisiin ja siellä ainakin "lehtimäisyys" kalan ulkomuodolle on eduksi paetessa petoja ja liikuessa ryteikössä. Kalan ruumiinmuodon on evoluutio muovannyt luonnoliseen elinympäristöönsä vuosituhansien saatteessa mahdollisimman sopivaksi.

Näistä kaloista on kysymys ( Altum Orinoco ) joiden oikeisiin elinympäristöön olen jonkinverran tutustunut, jotka eivät minulla olleet "luonnonmukaisessa" akvaariossa.






-------------------------
I know you don't have any idea what I'm talking about. It's okay. You will.




Muokattu - Timppa on 13/10/2001 12:39:30
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member
Viestit: 792
Liittynyt: 22:07, 09.08.2001

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Villit lehtikalat elelevät enemmänkin risukasoissa, eli luontainen ympäristö on puiden oksistoa ja juuristoa vedessä ristiinrastiin.



Muistelinkin, että jossain lehdessä olen nähnyt kuvan akvaariosta joka oli sisustettu nimenomaan lehtikaloja varten ja kyseinen akvaario koostui pohjassa pystyssä olevista oksista jotka ulottuivat pintaan saakka.

email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
ICQ: 108723494
Wanda
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 09:42, 16.08.2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wanda »

Joo-o, tulipahan tuo kasviasia sitä myöten selväksi, että mun altaassa viidakko harvenee vain sen verran, että kiilakyljet mahtuvat taas kääntymään Mutta tänään valaistus oli vähemmällä teholla, ja lämpötilakin pysyi mukavasti 26 asteessa. Kai se on pakko tyytyä tuohon. Miksi, oi MIKSI ei elämässä voi koskaan saada kaikkea?
Wanda sulla on silti liikaa kasveja, anna pois vaan

maitzi haisee, ja on vielä väärässäkin. Mutta saat Taika-Jim silti tulla hakemaan ne lupaamani kasvit...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”