Cyanobakteeri

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cano
Junior Member
Junior Member

Cyanobakteeri

Viesti Kirjoittaja Cano »

Kertokaapa millä saan hiekassani olevan punaisen, ilmeisesti cyanobakteerin pois. Punaista "levää", jossa on ilmakuplan näköisiä kuplia on vain korallihiekassa, ei elävässä kivessä. Levää on vain sillä alueella mihin valaisimen valo osuu.

Taustatietoja: Pönttö 190 litraa, vaahdotin, vesikiertoa vain 2500 litraa/tunti, 150w monimetalli+sinivalo. Tropic marinin tippatesteillä viimeisimmät tulokset: pH 8.2, KH 10, ammonium, nitriitti ja nitraatti silmämääräisesti "nollissa", Ca 404, ominaispaino n. 1.024 ja lämpötila 27 asteta. 8 turboa ja kaksi vuokkokalaa, joita ruokitaan hiutaleilla ja artemialla hyvin vähän n. 3-4 kertaa päivässä.

Kiitos vastauksista

-Cano-
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Minulle ja rambillekkin taitaa olla "tuhannen taalan" kysymys. Levä on samaa mutta onneksi alkaa minulla jo hellittää. Milloin perustit altaan?
Cano
Junior Member
Junior Member

Cyanobakteeri

Viesti Kirjoittaja Cano »

Allas perustettu tämän vuoden elokuun lopulla.

-Cano-
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Uskon että minulla ei ole cyano ,koska altaassani on ruskea ja cyano on punertava, sitä minulla oli vanhaassa altaassa ja vain tietyissä paikoissa kun taas nykyinen levä on tasaisesti joka puolella kivessä ja hiekassa.
Olen erilaisista levätyypeistä lukenut melkein päivittäin ja siitä cyanosta tuli ensimmäiseksi mieleen että huono virtaus on yksi yleinen syy siihen, (myös vanhaassa altaassa sitä oli paikoissa missä virtaus oli heikko)mutta se on vain yksi mahdollinen syy siihen.
brittlestar
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja brittlestar »

Cyanobaktereilla voi olla myös ruskea väri. Koska se on bakteri, se on anitbiotiherkkä. Mutta tälläisten aineiden käyttö on hyvin kysenalainen koska samalla tapetaan muita ns. hyviä baktereita. Koska minun akvaariossa on niitä (eli cynoja) vähän, tilasin Algan:in (valmistaja Preis). En tiedä mikä vaikuttava aine sillä on ja toimiko se vai ei. Kokeilen ja kirjoitan tuloksista. Myös Aqualine:illa on 'Antired' niminen aine.
KR
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”