No niin siinä se taas nähtiin.... minä kun olen uskonut akvaariokauppiasta ... jätetään nyt mainitsematta ketä.
Kumma juttu sinänsä että suolapurkkini on hengissä näinkin monen vuoden vääränlaisen käytön jälkeen
Kiitos taas viisaammille.
Bio-Calsiumista tuli mieleen että kun hommat aloitin niin sekoitin myös sen vedessä kun myyjä neuvoi minua bio-calsiumin ja calsiumhydroxidin käytössä ja sekoitin ne keskenään, hydroxidi sekoitetaan veteen bio-calsiumia ei.
Eli minulle on tulossa Saksan tarvikkeissaTropik Marin bio - calsiumia ja tätä laitetaan suoraan altaaseen. Menikö oikein ? Kotona tällä hetkellä on kalsiumhydroksiidia. Tämä pitäisi sekoittaa ämpärissä veteen ja odottaa sakan laskeutumista. Kaadetaanko tämä sitten altaaseen vai pitäkö sitä hiljalleen tiputtaa altaaseen?
Pia/Jarkko kirjoitti:Eli minulle on tulossa Saksan tarvikkeissaTropik Marin bio - calsiumia ja tätä laitetaan suoraan altaaseen. Menikö oikein ? Kotona tällä hetkellä on kalsiumhydroksiidia. Tämä pitäisi sekoittaa ämpärissä veteen ja odottaa sakan laskeutumista. Kaadetaanko tämä sitten altaaseen vai pitäkö sitä hiljalleen tiputtaa altaaseen?
T.Pia
Bio-Calsiumia suoraan veteen, hydroxidia tippapullosysteemilla, ei ämpäristä suoraan veteen, siinä hommassa se osmolaattori on hyvä kun ei mene paljoa kerrallaan.
Hynde kirjoitti:hanki bio-calsiumia (tropic marin) ja laita sitä vesitonkkaan ja kansi kiinni ja ravista.... anna laskeutua ja kaada kirkas osuus akvaarioon.
Aivan väärin!
Bio-calciumia ei saisi käyttää tällä tavoin, silloin veteen liukenee vain helpommin liukenevat suolat, ja sinä lisäät akvaarioon ionitasapainoltaan täysin vääränlaista ainetta. Bio-calciumia tulisi lisätä jauheena suoraan akvaarioveteen nopean virtauksen alueelle.
Puhdasta vettä voi lisätä haihtuneen veden tilalle ilman mitään osmolaattoreita.
Eikös nimenomaan kalkkivedestä tiputeta vain se kirkas osa altaaseen ?
homer kirjoitti:
Kalkkivesi sekoitetaan astiassa, pullossa tai mitä systeemiä sitten käyttää ja annetaan sen kirkastua varttitunnin ennen käyttöä, vesi muuttuu kirkkaaksi ja se on käyttövalmis.
Hynde kirjoitti:hanki bio-calsiumia (tropic marin) ja laita sitä vesitonkkaan ja kansi kiinni ja ravista.... anna laskeutua ja kaada kirkas osuus akvaarioon.
Aivan väärin!
Bio-calciumia ei saisi käyttää tällä tavoin, silloin veteen liukenee vain helpommin liukenevat suolat, ja sinä lisäät akvaarioon ionitasapainoltaan täysin vääränlaista ainetta. Bio-calciumia tulisi lisätä jauheena suoraan akvaarioveteen nopean virtauksen alueelle.
Puhdasta vettä voi lisätä haihtuneen veden tilalle ilman mitään osmolaattoreita.
Mistä olette ostaneet kalsiumhydroksidia? Kävin täällä Jyväskylässä parissakin apteekissa ja eivät löytäneet listoiltaan ko ainetta. Pitäisikö sen olla ihan apteekkitavaraa?
proto kirjoitti:Mistä olette ostaneet kalsiumhydroksidia? Kävin täällä Jyväskylässä parissakin apteekissa ja eivät löytäneet listoiltaan ko ainetta. Pitäisikö sen olla ihan apteekkitavaraa?
Omani olen tilannut Saksasta , eilen lähti uusi satsi postiin, sieltä carmenilta saa kai aika halvalla niin voisi sitä joskus kimpassa tilata vaikka isomman määrän jos halukkaita on.
Mikael:
Mitämitämitä kuka missä ja mihin?
Sticky-hahmotelma löytyypi vielä tämän threadin ensimmäiseltä sivulta. Se odottelee vielä loppusilausta elikkäs ei siis vielä paikallaan
Rääkky kirjoitti:Mikael:
Mitämitämitä kuka missä ja mihin?
Sorry, sekoilen kun on tämä sama pää kesät että talvet!
Proto kirjoitti:Miksi muuten kiven määrän suositus on 10 - 15% altaan tilavuudesta? Alaraja on selvä mutta mitä haittaa on jos laittaa vaikka 20 tai 30% ?
Eipä taida enemmällä kivimäärällä olla muuta haittaa kun se, että altaassa alkaa tulla tilan ahtautta. Itselläni on noin 25% kiveä enkä ole huomannut sillä olevan negatiivista vaikutusta - ehkä päin vastoin, tuli tietysti enemmän elävää heti aluksi tankkiin.