Artemian viljelystä

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Anza
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Artemian viljelystä

Viesti Kirjoittaja Anza »

En tiedä, kuuluuko aihe edes tänne (alkeet), mutta kokeillaan :).

Eli tuosta artemian ilmastuksesta kiinnostaisi tietää enemmän; olen kuullut, että pullon korkkiin tehdään reikä, ja siitä ilmastusputki pullon pohjalle. Minkälainen putki tähän tarkoitukseen käy ja kuinka se toimii? Voiko rakentaa kotikonstein vai tarviiko ostaa jostain? Ilmastinkivi taitaisi olla paras vaihtoehto, mutta sellaista ei minulla nyt tähän hätään ole.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Hei!

Pullon voi jättää ilman korkkiakin. Ilmapumpun normaali letku vain pulloon. Letkun päähän sitoa painoksi vaikka sopivan kiven tms. Pullo asetetaan sopuvasti vähän kallelleen jonkin tuen varaan, jotta letku painuu pullon pohjan alimpaan kohtaan ja eikun menoksi. Siis ihan kotikonstein.
http://www.akvaariotieto.info/suomi/ohj ... hp#artemia
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Jos on vain vähäinen tarve niin artemiat hautuu kyllä laakeassa astiassa ja ilman ilmastustakin. Hukkaprosentti varmaan isompi kuin 'virallisilla' keinoilla, mutta...
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiutale »

Jos käyttää ilmastusta niin korkki on siitä kiva, että se estää suolaveden roiskumisen ympäriinsä. Itselläni on iso kurkkupurkki, iso ilmastinkivi letkun päässä ja purkissa kantena retkipatjasta leikattu ympyrä. Sopiva kaltevuusaste saavutetaan asettamalla purkki akvaarioromulaatikkoon (=ulkosuodattimen pahviloora) romujen keskelle.
blackbird
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja blackbird »

Ei sitä ilmastuskiveä välttämättä tarvitse. Muoviseen korkkiin saa helposti poralla reiän. Kun reikä on sopivan tiukka ilmastusletkulle, letkun pää pysyy pullon pohjassa. Korkkia ei saa laittaa liian kireälle kiinni.

Minulla on artemian viljely onnistunut menestyksekkäästi puolen litran lasipullossa ja pullo voi olla ihan pystyasennossa, kunhan ilmastus on riittävän voimakasta eli artemian munat pysyvät liikkeessä.
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Nostan vanhaa viestiketjua kun tuli taas poikasten myötä ajankohtaiseksi artemiankasvatuskin.

J. Järvi mainitsee sivuillaan, että toukat kuoriutuvat n. 25-asteisessa vedessä runsaassa vuorokaudessa. Jos huonelämpötila on huomattavasti tätä alhaisempi, kestääkö kuoriutuminen vain kauemmin vai eivätkö kuoriudu lainkaan?
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.

Viesti Kirjoittaja rsy »

nasu_02 kirjoitti:J. Järvi mainitsee sivuillaan, että toukat kuoriutuvat n. 25-asteisessa vedessä runsaassa vuorokaudessa. Jos huonelämpötila on huomattavasti tätä alhaisempi, kestääkö kuoriutuminen vain kauemmin vai eivätkö kuoriudu lainkaan?
Huoneen lt.22C ja kuoriutuminen tapahtuu 2vrk:n kuluessa. Whisky-pullossa ilmastuskivi porisemassa :mrgreen:
-=Rami=-
Senior Member
Viesti:

*kaivelee pullokaappia* :mrgreen:
Ei taida löytyä kuin noita hillotölkkejä. Tuo kahden vuoden takainen iso kurkkupurkkikin on monissa muutoissa jäänyt matkasta. Meillä huonelämpötila vaihtelee 18-24 asteen välillä sen mukaan miten ehtii leivinuuia lämmittää, mutta eiköhän noita artemioita kuoriutumaan saada.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Muovisia 1,5 litran virvoitusjuomapulloja saanee juoman +pullopantin hinnalla. Painotettu akvaarion ilmaletku pullon pohjalle; pullo suolaliuosta kaulakavennusta myöten täyteen; artermian munia pulloon; piullo hieman vinoon ja ei kun porisemaan.
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No tätähän humanistikin jo mietti, mutta kyllä se kuoriutuneiden toukkien kerääminen on vähän helpompaa avosuisemmasta astiasta, kun letkun liikuttelulle on enemmän pelivaraa.
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.

Viesti Kirjoittaja rsy »

nasu_02 kirjoitti:No tätähän humanistikin jo mietti, mutta kyllä se kuoriutuneiden toukkien kerääminen on vähän helpompaa avosuisemmasta astiasta, kun letkun liikuttelulle on enemmän pelivaraa.
UKEn led-valo whiskypullon kylkeen, lääkeruiskusilikoniletku-hässäkkä valaistuun kohtaan ja imasu: ruiskullinen vipeltäjiä saaliina.

Samalla ruiskuletkuhässäkällä artemia sitten suoraan kalanpoikasten 'lautaselle'.
-=Rami=-
Elite Senior Member
Viesti:

Ei niitä kerätä astiasta, vaan ohjataan artemiatoukkia valon avulla johonkin kohtaan pullossa ja ilmaletkulla ja lappoilmiöllä siirretään toukat artemiasiivilälle ja kaadetaan vesi takaisin pulloon.
Viimeksi muokannut jarvij, 13:29, 28.10.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hiutale
Senior Member
Senior Member
Viesti:

jarvij kirjoitti:Ei niitä kerätä astiasta, vaan ohjataan artemian valon avulla johonkin kohtaan pullossa ja ilmaletkulla ja lappiilmiöllä siirretään toukat artemiasiivilälle ja kaadetaan vesi takaisin pulloon.
Aivan. Ja se ilmaletkun sohottaminen siihen valoisaan kohtaan, jossa toukat porskuttavat, on _minun mielestäni_ helpompaa avosuisesta tölkistä kuin limpparipullon pikku reiästä. Olen siis eräänkin kerran kurkkupurkissa artemiaa jo kasvatellut, nyt vain pitää valita hillotölkin (aika pieni) ja limppapullon (pieni suu) välillä. Mutta tuo rsy:n vinkki ruiskun käytöstä on itse asiassa aika naseva, sillä varmaan onnistuisi paremmin kuin ilmaletkulla.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Erittäin yksinkertaista on ilmaletkunkin käyttö; se voi jäykistää vaikka ohuella rimalla, jonka kiinnittää kumilenksuilla. Toki sen voi lääkeruiskuunkin kiinnittää. Ei hommasta tarvitse vaikeaa tehdä. Ilmastaminen on tehokkaampaa pullossa koska veden virtaaminen on tehokasta.
Munia kuluu vähemmän, jos kuoriutumisprosentti on suurempi. [;)]
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

nasu_02 kirjoitti:*kaivelee pullokaappia* :mrgreen:
Ei taida löytyä kuin noita hillotölkkejä. Tuo kahden vuoden takainen iso kurkkupurkkikin on monissa muutoissa jäänyt matkasta. Meillä huonelämpötila vaihtelee 18-24 asteen välillä sen mukaan miten ehtii leivinuuia lämmittää, mutta eiköhän noita artemioita kuoriutumaan saada.
Minä käytän tuollaista läpinäkyvästä muovista tehtyä suorakaiteenmallista astiaa. Siihen 5 cm vettä, suolaa ja artemian munat. Ei tarvii mitään pörpöttimiä ja huonelämmön vaihdellessa +18-23 C välillä kuoriutuu ensimmäiset 24 tunnissa ja loput vuorokausi siitä eteenpäin. Minulla tuo häkkyrä on matalan kirjahyllyn päällä ikkunan edessä ja kuoriutuneet artemiat kerääntyy valoisimpaan kohtaan (päivällä ulkoa tulevan valon, illalla huoneessa olevan valon mukaan).
Täytän kraanan alla ohuen letkun vedellä ja sitten lappoan sillä valoisimpaan kohtaan kertyneet toukat toiseen astiaan. Artemiasiivilää en omista, vaan lappoamani veden valutan tavallisen kahvin suodatuspussin läpi. Sitten huuhtaisen vielä artemiat puhtaalla vedellä (samassa suodatinpussissa) ja sitten ne ovatkin valmiita tarjoiltaviksi.

Mielestäni artemioita kuoriutuu valtavia määriä tällä keinolla, ja huomattavasti tehokkaammin kuin "hatch & feederilla" joka ainakin minun altaissani lakkaassa toimimasta muutaman päivän jälkeen vaikka kuinka hoitaisi pakkauksen ohjeiden mukaan...
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Nostetaan aihetta ylöspäin.

Kuinka kauan artemian lepomunat säilyvät?
Itse olen ostanut 3 vuotta sitten pari pussillista "itse pakattuja" artemian munia Faunattaresta. Kuluneen viikon aikana olen yrittänyt käynnistää kahta viljelmää, kummankaan onnistumatta. Kuvittelisin, että ainakin viisi vuotta säilyisivät :o

Vai onko mahdollista, että olen käyttänyt liian vähän/liikaa merisuolaa?
Lisään 2 teelusikallista suolaa litraa vettä kohti, kuten jarvij:n kotisivuilla ohjeistetaan.

Liuotan suolan veteen erillisessä astiassa ja vasta, kun suola on täysin liuennut laitan sen viljelyastiaan, johon lisään lepomunat ja ilmastuskiven.
Viljely tapahtuu 22oC huoneenlämpötilassa.

Edit: kuva viljelylaitteistosta
-Sami-
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tällaisen keskustelun löysin haku-toiminnolla:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... +kasvat%2A

Mutta, sieltäkään en saanut vastausta siihen, kuinka kauan lepomunat säilyvät.

Pakkauksessa tosin lukee, että pitäisi käyttää 2
ruokalusikallista merisuolaa. Pitänee kokeilla vaikka kuulostaa paljolta...

Ei kai mun oikeasti pidä mennä ostamaan uusia tajuttoman kalliita lepomunia :cry:
-Sami-
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Sami kirjoitti:Kuinka kauan artemian lepomunat säilyvät?
Itse olen ostanut 3 vuotta sitten pari pussillista "itse pakattuja" artemian munia Faunattaresta. Kuluneen viikon aikana olen yrittänyt käynnistää kahta viljelmää, kummankaan onnistumatta. Kuvittelisin, että ainakin viisi vuotta säilyisivät :o
Vanhentuneita, pelkään... Miten säilytit? Jääkaapissa jaksavat selvästi pitempään. Mullakin on pari vuotta sitten hankittu iso satsi, jonka jääkaapissa maannut isoin osa on edelleen varsin toimeliasta. Siirsin viime kesänä pienen määrän samasta satsista pieneen purkkiin, jota säilytin altaiden lähellä huoneenlämmössä (ei edes kuumassa kuten valaisimen päällä tms). Laiska kun ei aina tahtonut jaksaa jääkaapille asti. Ton lämpimässä asuneen purkillisen jämät eivät enää kuoriudu edes nimeksi.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Ei varmaan ole niin tarkkaa sen suolan annostelun kanssa. Itse laitan 20 cm x 15 cm astiaan noin 5 cm vettä, 2-3 kukkurallista teelusikallista merisuolaa ja artemian munia. Ei ole pörpöttimiä, hämmennän pikaisesti lusikalla pari kertaa päivässä ja lämpötila on huonelämpö. Yhdestä munasatsista saan kerättyä kuoriutuneita artemioita kolmasti: ensimmäiset kuoriutuvat 24 h päästä, 36 h päästä on jo valtaisa määrä kuoriutunut ja viimeiset 48 h päästä, jolloin uusin satsin.

Kuoriutuneet artemiat kertyvät parveilemaan valoisampaan kohtaan. Täytän ohuen ilmaletkun vedellä ja sitten lappoan artemiat pieneen astiaan. Kaadan artemiat + veden (kahvin)suodatinpussin läpi ja vielä huuhtelen artemiat kertaalleen kraanavedellä. Laitan pieneen astiaan vähän kraanavettä ja sitten käännän suodatinpussin ylösalaisin ja huiluttelen sitä hetken astiassa. Nyt on minulla kippo täynnä artemiaa ja tästä kiposta lorottelen niitä sitten kaikkiin tarpeellisiin altaisiin/paikkoihin.
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kati kirjoitti:
Sami kirjoitti:Kuinka kauan artemian lepomunat säilyvät?
Vanhentuneita, pelkään... Miten säilytit? Jääkaapissa jaksavat selvästi pitempään. Mullakin on pari vuotta sitten hankittu iso satsi, jonka jääkaapissa maannut isoin osa on edelleen varsin toimeliasta. Siirsin viime kesänä pienen määrän samasta satsista pieneen purkkiin, jota säilytin altaiden lähellä huoneenlämmössä (ei edes kuumassa kuten valaisimen päällä tms). Laiska kun ei aina tahtonut jaksaa jääkaapille asti. Ton lämpimässä asuneen purkillisen jämät eivät enää kuoriudu edes nimeksi.
Huoneenlämmössä ilmatiiviissä purkissa säilytin. Kai se on sitten uskottava, että vanhoja ovat, kun ei yhden yhtä kuoriutunutta toukkaa näy...

Tulee kyllä kalliiksi ostaa uusia munia, mutta 50 nälkäistä taistelukalaa odottaa ruokaa, eikä ne enää 1,5 viikkoisina näytä olevan kiinnostuneita nestemäisestä sapuskasta.
-Sami-
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Saanko kysyä että miten tota artemiaa viljellään? Itse kokeilin näin: Huoneen lämpöistä vettä ja pari maito tippaa päivässä. Siin oli sellainen ri´itetty korkki päällä. Ei onnistunut vaikka odotin neljä päivää. Teinkö kaiken väärin???
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Artemiaa viljellään yksinkertaistettuna laittamalla veteen merisuolaa ja artemian munia.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

teemu7117
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Saanko kysyä että miten tota artemiaa viljellään? Itse kokeilin näin: Huoneen lämpöistä vettä ja pari maito tippaa päivässä. Siin oli sellainen ri´itetty korkki päällä. Ei onnistunut vaikka odotin neljä päivää. Teinkö kaiken väärin???
Elikkäs artemiaa siis viljellään laittamalla artemian munia merisuolaan niinkuin majqua sanoi. Olet ilmeisesti yrittänyt viljellä likoeläimiä(=eriasia kuin artemia). Tuolta järven sivuilta löytyy näistä enemmänkin tietoa. Kannattaa lukaista läpi.
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Voi että tuli taas möhlittyä noiden nimien kanssa..! Tarkoitin todella niitä likoeläimiä. :D Epähuomiossa touhottaa asioita ihan väärään paikkaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”