pikku seikkoja jos niitäkään
Valvoja: Moderaattorit
Alkuperäiseen aiheeseen (josta on jo taidettu livetä varsin kauas) olisin minäkin oman vaatimattoman mielipiteeni halunnut julkituoda.
Olen niinikään sitä mieltä, että moderaattorien harjoittama tekstien editointi on todellakin suotavaa, ellei jopa välttämätöntä. Nykyisen äidinkielen rappioitumisen aikaan on paikallaan, että edes joku tekee asialle jotakin. Kyllähän jokaisen peruskoulun läpäisseen pitäisi kyetä tuottamaan yksinkertaista kieltä kutakuinkin kieliopillisesti oikein. Usein se kuitenkin näyttää olevan mahdotonta, liekö suurin syy viitsimättömyys (tähän on ehkä helpoin tukeutua). Tokikaan kenenkään ei tarvitse olla mikään verbaalivirtuoosi (sitähän en itsekään missään tapauksessa ole) osallistuakseen keskusteluun.
Ehkä pahiten omaan kielikorvaani särähtää tuo yhdyssanavammaisuus, josta niin monet tuntuvat kärsivän. Kirjoitusvirheitähän kaikki tekevät, se on inhimillistä. Mutta jotain rotia täytyy olla!
Otto S.
Olen niinikään sitä mieltä, että moderaattorien harjoittama tekstien editointi on todellakin suotavaa, ellei jopa välttämätöntä. Nykyisen äidinkielen rappioitumisen aikaan on paikallaan, että edes joku tekee asialle jotakin. Kyllähän jokaisen peruskoulun läpäisseen pitäisi kyetä tuottamaan yksinkertaista kieltä kutakuinkin kieliopillisesti oikein. Usein se kuitenkin näyttää olevan mahdotonta, liekö suurin syy viitsimättömyys (tähän on ehkä helpoin tukeutua). Tokikaan kenenkään ei tarvitse olla mikään verbaalivirtuoosi (sitähän en itsekään missään tapauksessa ole) osallistuakseen keskusteluun.
Ehkä pahiten omaan kielikorvaani särähtää tuo yhdyssanavammaisuus, josta niin monet tuntuvat kärsivän. Kirjoitusvirheitähän kaikki tekevät, se on inhimillistä. Mutta jotain rotia täytyy olla!
Otto S.
Entäpä jos kaikki baaritiskeillä pilkkivät siirtyisivät järviemme jäille?
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Miksi pitäisi päästääkään keskustelua ensin karkaamaan täysin käsistä, ennenkuin varoitellaan. Ei minustakaan aihetta tarvitse vielä lukita, mutta /samin huomautus oli aivan paikallaan. Ylläolevasta keskustelusta on täysin nähtävissä mihin suuntaan se on menossa. Hyvä vain, että puututaan ajoissa ennenkuin mennään todella asiattomuuksiin.TiHe kirjoitti:Eihän tämä ole edes paha, viitaten aikaisempiin topickeihin.../sam kirjoitti:Olisikohan tämäkin asia riistäytymässä käsistä? Pysytellään asialinjalla niin ei tarvi lukkoja ja varoituksia pistää...![]()
Ei ole menty vielä henkilökohtaiselle v***uilulinjalle liian räikeästi, eikö porukka toivonut akvaarioasioista "OT" aiheita. Mielestäni tämä kelpaa sellaiseksi, anna "pääpiru" olla topickin auki vaan.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Itse en kirjoita mitenkään täydellistä suomea, joten tähän soppaan taitaa olla vaarallista tunkea lusikkaansa.
Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kun teksti pysyy ymmärrettävänä, eikä vilku täynnään hymiöitä asia on ok. Välimerkkien hyödyllisyys tulee kuitenkin hyvin esiin seuraavista kahdesta lauseesta:
Armoa ei vankilaan
Armoa, ei vankilaan.
Armoa ei, vankilaan.
ja
Women whitout her men is nothing
Women, whitout her, men is nothing
Women whitout her men, is nothing
Molemmissa lauseissa eri kohtiin laitetut välimerkit muuttavat lauseen merkitystä aika ratkaisevasti.
Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kun teksti pysyy ymmärrettävänä, eikä vilku täynnään hymiöitä asia on ok. Välimerkkien hyödyllisyys tulee kuitenkin hyvin esiin seuraavista kahdesta lauseesta:
Armoa ei vankilaan
Armoa, ei vankilaan.
Armoa ei, vankilaan.
ja
Women whitout her men is nothing
Women, whitout her, men is nothing
Women whitout her men, is nothing
Molemmissa lauseissa eri kohtiin laitetut välimerkit muuttavat lauseen merkitystä aika ratkaisevasti.
Todellinen epäitsekkyys on toisten kiinnostusten jakamista. - George Santayana
-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
Aivan samaa mieltä olen!Mari kirjoitti: Miksi pitäisi päästääkään keskustelua ensin karkaamaan täysin käsistä, ennenkuin varoitellaan. Ei minustakaan aihetta tarvitse vielä lukita, mutta /samin huomautus oli aivan paikallaan. Ylläolevasta keskustelusta on täysin nähtävissä mihin suuntaan se on menossa. Hyvä vain, että puututaan ajoissa ennenkuin mennään todella asiattomuuksiin.
Ja sitten tohon alkuperäiseen aiheeseen: Itse pyrin käyttämään pilkkua jokaisessa vähänkin pidemmässä virkkeessä, vaikka en aina ihan sataprosenttisen varma siitä olekkaan, että mihin väliin se kuuluu laittaa. Jos pilkkuni löytyvät täysin väärästä välistä tai niistä on pahoja puutteita, niin olen erittäin tyytyväinen, jos joku minulle pitää pienen äidinkielen kertaustunnin yv:llä. Pilkkusäännöt eivät painuneet mieleen lukiossa, mutta toivoisin oppivani ne ennen diplomityön kirjoittamista...
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
Hmm. Minulle sen esimerkin pointti tuli selväksi. Olisi luullut, että muutkin sen ymmärtävät kaikista virheistään huolimatta.skare kirjoitti:Tuon whitoutin lisäksi tässä lauseessa ovat yksiköt ja monikotkin menneet vähän sekaisin... tuollaisena ei tarkoita mitään, oli sitten pilkkuja tai ei. (tiedän, menee saivarteluksi mutta kielen ammattilaisena on pakko huomauttaa tästäkin)
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
No siitä on hyvä jatkaa. Sitten kun vielä opettelisit sen niin kaikilla olis kivempaa.dsl kirjoitti: Mitä se on? Itsehillinnästä olen joskus kuullut.
Jos muut ovat eri mieltä kanssani niin se ei häiritse mutta muiden haukkuminen kyllä häiritsee. Kukas tässä kirjoittikaan äsken että palstalla olleet muitten kirjoittamat viestit ovat ala-arvoisia?dsl kirjoitti: Sinähän näytät lyövän koko homman leikiksi, jos kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä.
Aivan oikein! hyvä! tapu tapu (oli pakko antaa pienet taputukset hyvästä havainnosta)dsl kirjoitti: Eikös tuo ole se paikka, jossa nimenomaan kiellettiin muiden kuin suomenkielen käyttö? Erityisesti ruotsi taisi olla kielletty. Mutta jooh. Minä en näe mitään hyötyä huonon tekstin lukemisesta.
Et vissiin oikein ymmärtänyt kysymystäni mutta ei se mitään ja mulla on muuten vähän fiksumpaakin tekemistä kuin lukea äidinkielenkirjaa ja soitella kielitoimistoon mutta kukin käyttää aikansa haluamallaan tavalla.dsl kirjoitti: Jos oikeasti haluat tietää, niin ota toki parjaamasi äidinkielenkirja tai vastaava kouraan, silmä käteen ja vilkaise. Mikäli ei aukene, aina voi turvautua sen jälkeen kielitoimiston apuun. Mukava palvelu, joka neuvoo odottaessa. Muutaman kerran, kun eivät ole tienneet suoraan, ovat selvittäneet.
Kyllä osaan lukea (ja kyllä osaan myös laskea kun varmaan seuraavaksi kysyt sitä) mutta miten se tähän liittyy?dsl kirjoitti: Etkö todellakaan osaa lukea? Minä nimenomaan en halunnut kieltää.
MUTTA kuvitteletko että sillä olisi ollut jotain vaikutusta JOS olisit halunnut kieltää sitä sun tätä?
Jep, ko. keskustelu palstahan on sitä varten että siellä voi kirjoitella ilman kaikenlaisia vikisiöitä ja tällähän EN tietenkään tarkoita sinua.dsl kirjoitti: Noh. Vastaavasti minä toistan sitten tyytyväisyyteni siitä, että vapaammin keskustelevat hakeutuvat sinun palstallesi tai jonnekin muualle minun silmistäni.
Pyydän nöyrimmästi anteeksi kurjaa englanninkielentaitoani. Skare voikin modena mennä korjaamaan kirjoitukseni huonoa kielioppiasua. Minä puolestani vetäydyn keskusteluista, sillä näköjään täällä ei saa esittää edes asiallisia, kiihkottomia mielipiteitä ilman turhaa kuittailua.
Ystävällisesti Cicely
Ystävällisesti Cicely
Todellinen epäitsekkyys on toisten kiinnostusten jakamista. - George Santayana
Tää, on, just, tätä,cicely kirjoitti:Pyydän nöyrimmästi anteeksi kurjaa englanninkielentaitoani. Skare voikin modena mennä korjaamaan kirjoitukseni huonoa kielioppiasua. Minä puolestani vetäydyn keskusteluista, sillä näköjään täällä ei saa esittää edes asiallisia, kiihkottomia mielipiteitä ilman turhaa kuittailua.
Ystävällisesti Cicely

Vilkku kirjoitti:dsl kirjoitti:Etkö todellakaan osaa lukea? Minä nimenomaan en halunnut kieltää.
Kyllä osaan lukea (ja kyllä osaan myös laskea kun varmaan seuraavaksi kysyt sitä) mutta miten se tähän liittyy?
MUTTA kuvitteletko että sillä olisi ollut jotain vaikutusta JOS olisit halunnut kieltää sitä sun tätä?

Musta on ihan hyvä, että pahimpia virheitä pyritään korjaamaan. Homma ei tunnu kuitenkaan olevan liian tarkkaa (yhdys sanat ja silleen). Jos missään ei vaadittais kirjoittamiselta mitään sääntöjä, niin miten ihmiset soveltaisivat koulussa saamiaan oppeja käytännössä? Säännöt eivät ole mielivaltaisia, vaan ymmärrettävän tekstin tuottamista helpottavia ohjeita.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Ei kannata suotta tulistua ja poistua taka-alalle. Kommenttini kohdistui kielivirheisiin, eikä suinkaan juttusi perimmäiseen ideaan. Ja jos luit viestini tarkkaan niin ehkä huomasit sen olleen kirjoitettu pilke silmäkulmassa.cicely kirjoitti:Pyydän nöyrimmästi anteeksi kurjaa englanninkielentaitoani. Skare voikin modena mennä korjaamaan kirjoitukseni huonoa kielioppiasua. Minä puolestani vetäydyn keskusteluista, sillä näköjään täällä ei saa esittää edes asiallisia, kiihkottomia mielipiteitä ilman turhaa kuittailua.
Vilkku kirjoitti:Tää, on, just, tätä,cicely kirjoitti:Pyydän nöyrimmästi anteeksi kurjaa englanninkielentaitoani. Skare voikin modena mennä korjaamaan kirjoitukseni huonoa kielioppiasua. Minä puolestani vetäydyn keskusteluista, sillä näköjään täällä ei saa esittää edes asiallisia, kiihkottomia mielipiteitä ilman turhaa kuittailua.
Ystävällisesti Cicely(oho tuli pilkku virhe)
no niin eikös olis aika lukita
tää tuli jo selväksi
saimpahan ainakin keskusteluu aikaiseksi
nimimerkki armo viitonen päästötoristuksessa ja tää on tosi !!
niinku sanoakseni mua on kiinnostanut ainoastaan raha ei koulunkäynti

Osallistumpa minäkin. Asia, mikä mua on eniten häirinnyt tällä palstalla on ollut se, että moderaattorit ovat mielestäni puuttuneet joskus liiankin vähäpätöisiin asioihin, ja usein muutoksista on mielestäni huomautettu vähän turhankin kärkevästi viestin kirjoittajalle. Itse en ole yhtään huomautusta saanut enkä muista, että mun viestejä olis kukaan muu kuin minä editoinut, joten kaipa mä jotain olen sisäistänyt.
Nyt vaikuttais todellakin, että ns. moderointi on vähentynyt, enää se ei ainakaan mun silmiini hypi.
Omalla kohdallani ainakin, jos en ole viestiä ymmärtänyt kielioppivirheiden takia, joko yksinkertaisesti "skippaan" tai kysyn, mitä henkilö mahtaa ajaa takaa.
Ja käyn itse editoimassa jos huomaan lipsahduksen...

Nyt vaikuttais todellakin, että ns. moderointi on vähentynyt, enää se ei ainakaan mun silmiini hypi.
Omalla kohdallani ainakin, jos en ole viestiä ymmärtänyt kielioppivirheiden takia, joko yksinkertaisesti "skippaan" tai kysyn, mitä henkilö mahtaa ajaa takaa.
Ja käyn itse editoimassa jos huomaan lipsahduksen...
-Chyental-