pikku seikkoja jos niitäkään

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Otto S.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Otto S. »

Alkuperäiseen aiheeseen (josta on jo taidettu livetä varsin kauas) olisin minäkin oman vaatimattoman mielipiteeni halunnut julkituoda.

Olen niinikään sitä mieltä, että moderaattorien harjoittama tekstien editointi on todellakin suotavaa, ellei jopa välttämätöntä. Nykyisen äidinkielen rappioitumisen aikaan on paikallaan, että edes joku tekee asialle jotakin. Kyllähän jokaisen peruskoulun läpäisseen pitäisi kyetä tuottamaan yksinkertaista kieltä kutakuinkin kieliopillisesti oikein. Usein se kuitenkin näyttää olevan mahdotonta, liekö suurin syy viitsimättömyys (tähän on ehkä helpoin tukeutua). Tokikaan kenenkään ei tarvitse olla mikään verbaalivirtuoosi (sitähän en itsekään missään tapauksessa ole) osallistuakseen keskusteluun.

Ehkä pahiten omaan kielikorvaani särähtää tuo yhdyssanavammaisuus, josta niin monet tuntuvat kärsivän. Kirjoitusvirheitähän kaikki tekevät, se on inhimillistä. Mutta jotain rotia täytyy olla!

Otto S.
Entäpä jos kaikki baaritiskeillä pilkkivät siirtyisivät järviemme jäille?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

TiHe kirjoitti:
/sam kirjoitti:Olisikohan tämäkin asia riistäytymässä käsistä? Pysytellään asialinjalla niin ei tarvi lukkoja ja varoituksia pistää...
Eihän tämä ole edes paha, viitaten aikaisempiin topickeihin... :roll:

Ei ole menty vielä henkilökohtaiselle v***uilulinjalle liian räikeästi, eikö porukka toivonut akvaarioasioista "OT" aiheita. Mielestäni tämä kelpaa sellaiseksi, anna "pääpiru" olla topickin auki vaan.
Miksi pitäisi päästääkään keskustelua ensin karkaamaan täysin käsistä, ennenkuin varoitellaan. Ei minustakaan aihetta tarvitse vielä lukita, mutta /samin huomautus oli aivan paikallaan. Ylläolevasta keskustelusta on täysin nähtävissä mihin suuntaan se on menossa. Hyvä vain, että puututaan ajoissa ennenkuin mennään todella asiattomuuksiin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
cicely
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cicely »

Itse en kirjoita mitenkään täydellistä suomea, joten tähän soppaan taitaa olla vaarallista tunkea lusikkaansa.

Itse olen sitä mieltä, että niin kauan kun teksti pysyy ymmärrettävänä, eikä vilku täynnään hymiöitä asia on ok. Välimerkkien hyödyllisyys tulee kuitenkin hyvin esiin seuraavista kahdesta lauseesta:

Armoa ei vankilaan
Armoa, ei vankilaan.
Armoa ei, vankilaan.

ja

Women whitout her men is nothing
Women, whitout her, men is nothing
Women whitout her men, is nothing

Molemmissa lauseissa eri kohtiin laitetut välimerkit muuttavat lauseen merkitystä aika ratkaisevasti.
Todellinen epäitsekkyys on toisten kiinnostusten jakamista. - George Santayana
sadie
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja sadie »

Mari kirjoitti: Miksi pitäisi päästääkään keskustelua ensin karkaamaan täysin käsistä, ennenkuin varoitellaan. Ei minustakaan aihetta tarvitse vielä lukita, mutta /samin huomautus oli aivan paikallaan. Ylläolevasta keskustelusta on täysin nähtävissä mihin suuntaan se on menossa. Hyvä vain, että puututaan ajoissa ennenkuin mennään todella asiattomuuksiin.
Aivan samaa mieltä olen!

Ja sitten tohon alkuperäiseen aiheeseen: Itse pyrin käyttämään pilkkua jokaisessa vähänkin pidemmässä virkkeessä, vaikka en aina ihan sataprosenttisen varma siitä olekkaan, että mihin väliin se kuuluu laittaa. Jos pilkkuni löytyvät täysin väärästä välistä tai niistä on pahoja puutteita, niin olen erittäin tyytyväinen, jos joku minulle pitää pienen äidinkielen kertaustunnin yv:llä. Pilkkusäännöt eivät painuneet mieleen lukiossa, mutta toivoisin oppivani ne ennen diplomityön kirjoittamista...
In all venues there are two types of people, those who "do" and those who complain about those who do.
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

sadie kirjoitti:Ja sitten tohon alkuperäiseen aiheeseen: Itse pyrin käyttämään pilkkua jokaisessa vähänkin pidemmässä virkkeessä...
Aivan oikein. Lyhyitä lauseita ei tarvitse erottaa, ellei pilkun poisjättäminen vaikuta asian ymmärrettävyyteen.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Otto S.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Otto S. »

Jos tuo whitout tarkoitti englanninkielistä without-sanaa [;)] , niin sitten minäkin nauran, suorastaan katketakseni :mrgreen:

Otto S.
Entäpä jos kaikki baaritiskeillä pilkkivät siirtyisivät järviemme jäille?
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

cicely kirjoitti: Women whitout her men is nothing.
Tuon whitoutin lisäksi tässä lauseessa ovat yksiköt ja monikotkin menneet vähän sekaisin... tuollaisena ei tarkoita mitään, oli sitten pilkkuja tai ei. (tiedän, menee saivarteluksi mutta kielen ammattilaisena on pakko huomauttaa tästäkin)
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

skare kirjoitti:Tuon whitoutin lisäksi tässä lauseessa ovat yksiköt ja monikotkin menneet vähän sekaisin... tuollaisena ei tarkoita mitään, oli sitten pilkkuja tai ei. (tiedän, menee saivarteluksi mutta kielen ammattilaisena on pakko huomauttaa tästäkin)
Hmm. Minulle sen esimerkin pointti tuli selväksi. Olisi luullut, että muutkin sen ymmärtävät kaikista virheistään huolimatta.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Vilkku
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilkku »

dsl kirjoitti: Mitä se on? Itsehillinnästä olen joskus kuullut.
No siitä on hyvä jatkaa. Sitten kun vielä opettelisit sen niin kaikilla olis kivempaa.
dsl kirjoitti: Sinähän näytät lyövän koko homman leikiksi, jos kaikki eivät ole kanssasi samaa mieltä.
Jos muut ovat eri mieltä kanssani niin se ei häiritse mutta muiden haukkuminen kyllä häiritsee. Kukas tässä kirjoittikaan äsken että palstalla olleet muitten kirjoittamat viestit ovat ala-arvoisia?
dsl kirjoitti: Eikös tuo ole se paikka, jossa nimenomaan kiellettiin muiden kuin suomenkielen käyttö? Erityisesti ruotsi taisi olla kielletty. Mutta jooh. Minä en näe mitään hyötyä huonon tekstin lukemisesta.
Aivan oikein! hyvä! tapu tapu (oli pakko antaa pienet taputukset hyvästä havainnosta)
dsl kirjoitti: Jos oikeasti haluat tietää, niin ota toki parjaamasi äidinkielenkirja tai vastaava kouraan, silmä käteen ja vilkaise. Mikäli ei aukene, aina voi turvautua sen jälkeen kielitoimiston apuun. Mukava palvelu, joka neuvoo odottaessa. Muutaman kerran, kun eivät ole tienneet suoraan, ovat selvittäneet.
Et vissiin oikein ymmärtänyt kysymystäni mutta ei se mitään ja mulla on muuten vähän fiksumpaakin tekemistä kuin lukea äidinkielenkirjaa ja soitella kielitoimistoon mutta kukin käyttää aikansa haluamallaan tavalla.
dsl kirjoitti: Etkö todellakaan osaa lukea? Minä nimenomaan en halunnut kieltää.
Kyllä osaan lukea (ja kyllä osaan myös laskea kun varmaan seuraavaksi kysyt sitä) mutta miten se tähän liittyy?
MUTTA kuvitteletko että sillä olisi ollut jotain vaikutusta JOS olisit halunnut kieltää sitä sun tätä?
dsl kirjoitti: Noh. Vastaavasti minä toistan sitten tyytyväisyyteni siitä, että vapaammin keskustelevat hakeutuvat sinun palstallesi tai jonnekin muualle minun silmistäni.
Jep, ko. keskustelu palstahan on sitä varten että siellä voi kirjoitella ilman kaikenlaisia vikisiöitä ja tällähän EN tietenkään tarkoita sinua.
cicely
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja cicely »

Pyydän nöyrimmästi anteeksi kurjaa englanninkielentaitoani. Skare voikin modena mennä korjaamaan kirjoitukseni huonoa kielioppiasua. Minä puolestani vetäydyn keskusteluista, sillä näköjään täällä ei saa esittää edes asiallisia, kiihkottomia mielipiteitä ilman turhaa kuittailua.

Ystävällisesti Cicely
Todellinen epäitsekkyys on toisten kiinnostusten jakamista. - George Santayana
Vilkku
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilkku »

cicely kirjoitti:Pyydän nöyrimmästi anteeksi kurjaa englanninkielentaitoani. Skare voikin modena mennä korjaamaan kirjoitukseni huonoa kielioppiasua. Minä puolestani vetäydyn keskusteluista, sillä näköjään täällä ei saa esittää edes asiallisia, kiihkottomia mielipiteitä ilman turhaa kuittailua.

Ystävällisesti Cicely
Tää, on, just, tätä, :( (oho tuli pilkku virhe)
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Vilkku kirjoitti:
dsl kirjoitti:Etkö todellakaan osaa lukea? Minä nimenomaan en halunnut kieltää.

Kyllä osaan lukea (ja kyllä osaan myös laskea kun varmaan seuraavaksi kysyt sitä) mutta miten se tähän liittyy?
MUTTA kuvitteletko että sillä olisi ollut jotain vaikutusta JOS olisit halunnut kieltää sitä sun tätä?
:mrgreen: kiva herätä nauramalla :D
Deirdre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Deirdre »

Musta on ihan hyvä, että pahimpia virheitä pyritään korjaamaan. Homma ei tunnu kuitenkaan olevan liian tarkkaa (yhdys sanat ja silleen). Jos missään ei vaadittais kirjoittamiselta mitään sääntöjä, niin miten ihmiset soveltaisivat koulussa saamiaan oppeja käytännössä? Säännöt eivät ole mielivaltaisia, vaan ymmärrettävän tekstin tuottamista helpottavia ohjeita.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja skare »

cicely kirjoitti:Pyydän nöyrimmästi anteeksi kurjaa englanninkielentaitoani. Skare voikin modena mennä korjaamaan kirjoitukseni huonoa kielioppiasua. Minä puolestani vetäydyn keskusteluista, sillä näköjään täällä ei saa esittää edes asiallisia, kiihkottomia mielipiteitä ilman turhaa kuittailua.
Ei kannata suotta tulistua ja poistua taka-alalle. Kommenttini kohdistui kielivirheisiin, eikä suinkaan juttusi perimmäiseen ideaan. Ja jos luit viestini tarkkaan niin ehkä huomasit sen olleen kirjoitettu pilke silmäkulmassa.
hanes
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja hanes »

Vilkku kirjoitti:

Ystävällisesti Cicely
Tää, on, just, tätä, :( (oho tuli pilkku virhe)

no niin eikös olis aika lukita
tää tuli jo selväksi
saimpahan ainakin keskusteluu aikaiseksi
nimimerkki armo viitonen päästötoristuksessa ja tää on tosi !!
niinku sanoakseni mua on kiinnostanut ainoastaan raha ei koulunkäynti :D
Chyental
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Chyental »

Osallistumpa minäkin. Asia, mikä mua on eniten häirinnyt tällä palstalla on ollut se, että moderaattorit ovat mielestäni puuttuneet joskus liiankin vähäpätöisiin asioihin, ja usein muutoksista on mielestäni huomautettu vähän turhankin kärkevästi viestin kirjoittajalle. Itse en ole yhtään huomautusta saanut enkä muista, että mun viestejä olis kukaan muu kuin minä editoinut, joten kaipa mä jotain olen sisäistänyt. :)

Nyt vaikuttais todellakin, että ns. moderointi on vähentynyt, enää se ei ainakaan mun silmiini hypi.

Omalla kohdallani ainakin, jos en ole viestiä ymmärtänyt kielioppivirheiden takia, joko yksinkertaisesti "skippaan" tai kysyn, mitä henkilö mahtaa ajaa takaa.

Ja käyn itse editoimassa jos huomaan lipsahduksen...
-Chyental-
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Nyt asia on niin, että pistän tämän keskustelun kiinni koska eiköhän tämä jo tullut selväksi ja piste on jo kauan aikaa sitten korvautunut ärjy-hymiöllä. Valittakaa minulle jos tarpeen. Tiedot löytyvät käyttäjätiedoistani.
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”