Uusi harrastaja

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Snape
Starting Member
Starting Member

Uusi harrastaja

Viesti Kirjoittaja Snape »

Heips!

Olen ihan innoissani, juuri eilen saapuivat uuteen kotiinsa uudet kiekkokalamme, 4 kpl.... :D Toipuivat muutosta nopeammin kuin odotin, uivat vilkkaasti jo eilen ja söivätkin.

Joskus ajattelin ettei meille ikinä akvaariota, nyt olen ihan eri mieltä....
ovalo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ovalo »

Enpä itsekään ajatellut akvaa (tai usempaa) ennenkuin aloin edellisessä työpaikassani hoitaa sellaista... anna pikkusormi ja se vie koko hemmon [;)]
Ötökkä ötimys, trilobiitti monsteri.
Snape
Starting Member
Starting Member

Jep, tuntuu että ovat jo vieneet koko käden! [;)] Niiden touhuja katselee ihan mielikseen pitkiäkin aikoja.

Voivat edelleen hyvin. Yksi oli alusta lähtien selvästi pomo, jahtasi muita ympäri akvaariota, mutta on jo vähän rauhoittunut. Yksi on erakko, oli/on aika arka, kesti kauemmin ennen kuin rupesi syömään, mutta nyt jo mussuttaa muiden joukossa. Kaksi muuta vain seurailevat näitä.

Olisikin kysymys: miten kiekkojen sukupuoli määritellään? Oon lukenut jostain, että koiraat puolustaa ärhäkästi reviiriään...? Tämä pomo on väritykseltään ihan vaalea. Erakko on komeimman näköinen, isoin, selvästi erottuvat raidat ja värikkäin.

Entä olisiko vasta-alkajalle jotain kullanarvoisia vinkkejä? :D
Petteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Snape kirjoitti:Tämä pomo on väritykseltään ihan vaalea. Erakko on komeimman näköinen, isoin, selvästi erottuvat raidat ja värikkäin.
Mitä lajia kiekkonne ovat? Meinaan vaan, että ainakin meidän punaturkooseilla väri tummuu ja raidat erottuvat selvästi silloin kun niitä stressaa joku. Esim. joukon isoin, korkein ja levein, "Jätti", ei ole juuri koskaan raidallinen, kun taas pienin "Mini" raidottuu yleensä heti kun isommat kiusaavat. Syöminen on kaikista niin jännää, että silloin pitää olla ainakin hieman raitoja.. (Heh-heh.. aika mielikuvituksettomat, mutta kuvaavat nimet ;) )
Snape kirjoitti:Entä olisiko vasta-alkajalle jotain kullanarvoisia vinkkejä?

Ei tässä kovin kokoneita itsekään olla, mutta seuraava on toiminut ainakin meillä:
Vedenvaihto kahdesti tai useammin/viikko, lämpötila 30C, paljon monipuolista ruokaa ja vähän tuuria. Noilla eväin niitä ei saa hengiltä (kop-kop). Ja kerta asia kiinnostaa, niin mahd. paljon kiekkokirjoja ja lehtiartikkeleita.
Snape
Starting Member
Starting Member

Turkooseja ovat, kauppiaan mukaan. Tänään saapui joukkoon vielä yksi lajitoveri, joka yksinään asusteli kaupan akvassa. Rupesi säälittämään. Nyt uiskentelee joukon jatkona. :D

Ainakin vielä ovat hengissä, *kop kop*.... Kiitoksia vain vinkeistä, niitä otetaan vastaan ilomielin!

Osaatteko suositella jotain opusta, suomeksi tai englanniksi, joka olisi hyvä hankkia? Ja mistäkö mahdollisesti löytäisi?
Petteri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Snape kirjoitti:Osaatteko suositella jotain opusta, suomeksi tai englanniksi, joka olisi hyvä hankkia? Ja mistäkö mahdollisesti löytäisi?
http://discus.pagina.nl kiekkoporttaalilta löytyy linkkejä ja vinkkejä vaikka kirjoihin.

Itse olen lueskelletu Discus Health nimistä kirjaa, joka keskittyy lähinnä kirjoahvenia vaivaavin tauteihin, niiden ehkäisyyn ja hoitoon. Toinen kiekkokirja, jonka olen lukaissut on muistaakseni Discus Reference Manual, siinä oli vähän kaikkea, mutta pääpaino kasvatuksessa. TFH:ssa (Tropical Fish Hobbyist) on kuukausittain Jack Wattleyn "Ask Jack" -kiekkopalsta ja aika usein jotakin muuta juttua. Aqua-webin kiekkokeskustelut on ihan informatiivisiä, mutta ne ootkin varmaan jo lukaissut läpi ;)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”