Marmorirapu

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Olde
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Marmorirapu

Viesti Kirjoittaja Olde »

Terve,

Neuvoja kaivataan koskien marmorirapuamme ja sen viimeaikaista käytöstä. Rapu on ollut altaassamme vajaan kuukauden, viimeisen viikon aikana sen käyttäytyminen on muuttunut täysin.
Aikaisemmin rapu oli vilkas etenkin öiseen aikaan, mutta nyt en ole sitä nähnyt liikkeessä ollenkaan. Rapu on vetäynytnyt sille varattuun luolaan josta se ei suostu tulemaan ulos, ei edes murkinan voimalla. Ennen rapu oli "hulluna" monnipeletteihin mutta nyt on toisin.

Äsken tarkkailin ravun liikkeitä taskulampun avulla, kuollut se ei ole. :D
Voisiko olla mahdollista että ravulla on munat jota se suojelee. Itse olen vahvasti tätä mieltä koska rapu on kääntänyt pyrstönsä tiiviisti ruumista vasten. Edes liikkuessaan se ei "aukaise" pyrstöään.

Onko jollain muulla ollut vastaavia kokemuksia?
Mitä pitäisi tehdä? Antaa olla ja toivoa parastako?

Tökkimään en viitsi mennä... eli se ei ole vaihtoehto.
Miia
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Miia »

MOikka!

Kyllähän se voi hyvin olla mahdollista että sillä on munat =)
Meidän "äitee" oli myös hiukan omissa oloissaan, mutta kyllä se söi, vaikka sillä olikin munat kehittymässä.

Jos katsot tarkkaan, sinun pitäisi erottaa "vihertävät" munat sen kopan alla. Äidin pitäisi myös "heilutella" edestakaisin takajalkoja.

"haudontaa" saattaa kestää kaksikin viikkoa.

Näin meillä. =)

Miia
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Olde
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Tyhjää tuli

Viesti Kirjoittaja Olde »

Hei,

Munat tuli, munat meni sopii aika hyvin mitä akvaariossamme tapahtui.
Itse en ehtinyt nähdä poikasia vilaukseltakaan, vaan ne oli yön aikana päätynyt parempiin suihin [}:)] . Viimeinen havaito minulla on poikasista kun ne vielä oli tiivisti emon pyrtön turvissa. Sitten en tiedä mitä on tapahtunut mutta oletan emon päästäneen ne "vapaaksi" suojistaan joskus yön aikana. Ilmeisesti nälkäiset kalamme (miekkapyrstöt & taistelukalat tulevat ensiksi mieleen) ovat hotkineet ne suihinsa. Tarkistin suodattimen ja imuroin varmuuden vuoksi vielä pohjan, mutta missään ei pikkuruisia näkynyt.

Nyt tapahtumasta on kulunut noin viikko eikä mitään uutta ole imaantunut.
Itse en jaksa uskoa että poikaset olisivat vielä jossain juurakossa tai muualla piilossa. Tavallaan harmittaa mutta toisaalta olen melkein onnellinen että näin kävi, koska minulla ei ole mahdollisuutta järjestää majoitusta suurelle rapukatraalle.

Rapu on taas oma itsensä, se loi kuorensa ja ruokailee säännöllisesti.
Ohessa linkki pätkään, jossa "sankari" käy pokkaamassa kurkun ja yrittää epätoivoisesti sulloa sitä koloonsa :mrgreen:
http://www.hut.fi/~oruosaar/rapu.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”