Strigo sairasko?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
BenZo
Junior Member
Junior Member

Strigo sairasko?

Viesti Kirjoittaja BenZo »

Keltasilmävälskärini on pari päivää ollut ihan sätkyissä, etulasissa singahtelee edestakaisin ja pyörii paikoillaan...Sillä on noin 3 päivää ollut mahassa oikean sivuevän takana tummahko pikkurillin kynnen kokoinen alue, joka nyt näyttäisi olevan ihan hieman koholla. Tummuus on hieman hävinnyt kohoamisen yhteydessä. Keltavälskärin (täysin oireeton) tullessa lähelle se ikääkuin rauhoittuisi, mutta sama rumba jatkuu kun se poistuu. :cry:

Silmät kirkkaaat, evät kunnossa eikä ruokahalussakaan tunnu olevan vikaa.

Millaiset oireet ovat pilkkutaudissa? Auttaisiko jos pistän UV-sterilisaattorin päälle? Allas on ollut toiminnassa vasta vajaat kaksi kuukautta, haittaako UV:n päälle laitto kypsymisprosessia??
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Pilkkutaudilla ei minun kaloissa ollut muuta oireita näkyvissä kuin ne pilkut, vasta loppuvaiheessa kala ei jaksanut enää liikkua ja samana päivänä se kuoli.
UV valosta on kyllä hyötyä pilkkutautihoidossa mutta usein väitetään että se ei ole muuten sopiva riutta akvaariossa.
BenZo
Junior Member
Junior Member

OK, vesiarvot ovat ihan hyvät eikä uusia kaloja ole tullut, ainoastaan 10 erakkorapua keskiviikkona. Ei luulisi noista Strigon stressaantuvan noin kovasti.

Rambi, onko siitä muutakin haittaa kuin planktonin tuhoutuminen? Jostakin olin lukevinani, että jos on UV-sterilisaatorin läpi nopea virtaus, se tehoaa levään (?) ja jos hitaampi virtaus, se tappaa kaiken muunkin elollisen vedestä...??

Ainoastaan Ca-testi vesiarvoista oudoksuttaa, se näyttää tulokseksi alle 300 arvoa, kuitenkin violetti, ilmeisesti, kalkkilevä kasvaa ja leviää kivissä....?? Duplan Ca reaktori ollut käytössä torstaista lähtien.

Kaiken kaikkiaan outo juttu. Ainakin minulle. Vielä.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

BenZo kirjoitti:
Rambi, onko siitä muutakin haittaa kuin planktonin tuhoutuminen? Jostakin olin lukevinani, että jos on UV-sterilisaatorin läpi nopea virtaus, se tehoaa levään (?) ja jos hitaampi virtaus, se tappaa kaiken muunkin elollisen vedestä...??
Olet ihan oikeassa, mitä hitaammin vesi sen läpi virtaa sen enemmän se tappaa, UV valossa on aina joku suositusteho pumpulle ja yleensä siinä on laitettu esim. max 1500 l\h eli jos isomman pumpun laittaa niin se on tavallaan tehoton.
Meinasin itse semmoisen syksyllä laittaa levien torjuntaan mutta jäi suunnittelun vaiheelle.
Jos asiaa tutkii ,niin enemmän on negatiivista asennetta siihen kuin positiivista, tiedän Suomessa muutaman harrastajan ketkä käyttää UV valoa jatkuvasti. Se tappaa bakteerit mitkä sen läpi kulkee mutta ei sitä elävää mikä on hieakassa ja kivessä kuten monesti on väitetty, joten kaikki matoset saa olla ihan rauhassa.
Mutta henkilökohtainen kokemus siitä puuttuu ja se on mielestäni tärkein asia jos jotain laitetta\menetelmää arvostelee.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

rambi kirjoitti: Meinasin itse semmoisen syksyllä laittaa levien torjuntaan mutta jäi suunnittelun vaiheelle.
Jos asiaa tutkii ,niin enemmän on negatiivista asennetta siihen kuin positiivista, tiedän Suomessa muutaman harrastajan ketkä käyttää UV valoa jatkuvasti. Se tappaa bakteerit mitkä sen läpi kulkee mutta ei sitä elävää mikä on hieakassa ja kivessä kuten monesti on väitetty, joten kaikki matoset saa olla ihan rauhassa.
UV-valo tappaa vain sen levän, mikä leiju vedessä ja mene UV-suodattimen läpi, se ei vaikuta kivessä olevaan levään mitenkään.
Lähes kaiken akvaariossa olevan pieneliöstön lisääntyminen tapahtuu vedessä leijuvan larvae-vaiheen kautta, eli UV-suodatin estää tehokkaasti pieneliöstön seksuaalista lisääntymistä ja näin olleen kaikki matoset eivät saa olla rauhassa. [;)]
Ainoa järkevä käyttö UV-suodattimelle IMO olisi viruksien tappaminen, kotikonstein on kuitenkin tuskin mahdollista säätä sitä niin että se tappaisi vain viruksia (ne kuolevat vähemmällä UV-säteilyllä kuin bakteerit ja isommat elukat).

Tässä tapauksessa mahdollinen syy voi olla isompi loinen, siksi kalan rauhaton käyttäytyminen. Minun akvaariossa isommatkin loiset ovat kaikki kadonnet, en tiedä, lieneekö neon gobyn Gobiosoma oceanops avustuksella. :mrgreen:
BenZo
Junior Member
Junior Member

Aiwan ealex, kunhan vain saisikin jostain gobyja tai vaikkapa edes blennyjä! [;)]

Mikähän voisi olla se isompi loinen? Mitä olisi tehtävissä tässä vaiheessa? Kyllä se yön nukkuu kuitenkin ihan rauhassa...
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Makeavesikylpy tehoaa erinomaisesti ulkoloisiin, mutta millä varmistat että kysymyksessä on loinen ja että se on kalassa kiinni kylvetyksen aikana? Niin kauan kun kala on vilkas ja syö hyvin ei kannatta tehdä mitään.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Minulla keltavälskärin nokka ja otsa on ruvella ja toinen silmä sameana. Jäljet ovat tummia naarmuntapaisia - mistä lie saanut tai mikä aiheuttanut?

Vastaava tilanne oli pari kuukautta sitten ja silloin silmä (muuten sama kuin nytkin) oli aivan maitomainen mutta parani 3-4 päivän aikana.

Keltasilmävälskärillä taasen oli pari vaaleaa laikkua (epäsäännöllisiä) otsassaan mutta ne ovat nyt häipyneet. Luulen, että nämä laikut olivat jotakin 'likaa' jota se on saanut tonkiessaan kivien välejä.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Mikael kirjoitti:Minulla keltavälskärin nokka ja otsa on ruvella ja toinen silmä sameana. Jäljet ovat tummia naarmuntapaisia - mistä lie saanut tai mikä aiheuttanut?

Vastaava tilanne oli pari kuukautta sitten ja silloin silmä (muuten sama kuin nytkin) oli aivan maitomainen mutta parani 3-4 päivän aikana.
Minusta nämä kuulostavat tappelujäljiltä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Mikael kirjoitti:Minulla keltavälskärin nokka ja otsa on ruvella ja toinen silmä sameana. Jäljet ovat tummia naarmuntapaisia - mistä lie saanut tai mikä aiheuttanut?
Tappelun tai törmäilyn jälkiä. Välillä mun keltavälskäri on uidessaan raapinut itseään kiviin ja siitä tuollaisia naarmuja.

Välskäreiden kunnolla tapellessa naarmut on kunnolla punasia ja reunoista repsottavia, ennnekuin paranevat. Tummia jälkiä tietty tulee kevyemmistä osumista.
Mikael kirjoitti: Vastaava tilanne oli pari kuukautta sitten ja silloin silmä (muuten sama kuin nytkin) oli aivan maitomainen mutta parani 3-4 päivän aikana.
Sama vaiva vaivasi muuten minunkin purppuravälskäriä ostohetkellä. Kotona huomasin sameat silmät. Parani kuitenkin ihan kirkkaiksi.
Mikael kirjoitti: Keltasilmävälskärillä taasen oli pari vaaleaa laikkua (epäsäännöllisiä) otsassaan mutta ne ovat nyt häipyneet. Luulen, että nämä laikut olivat jotakin 'likaa' jota se on saanut tonkiessaan kivien välejä.
Mulla ainakin purppuravälskärissä näkyy hyvin ruuan etsinnässä tarttunutta likaa. Monasti sen otsasta roikkuu kaiken maailman rihmoja ja muuta sontaa.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

ealex kirjoitti:Minusta nämä kuulostavat tappelujäljiltä.
Tuntuu siltä, että keltavälskärin vastapuolena on oltava rapu. Keltasilmävälskäri on ainakin sen hyvä kaveri ja nämä kaksi näyttävät uivan yhdessä päivät pitkät.

Keltävälskäri itse kylläkin kiusaa koko ajan haukkakalaa. Ei ole väkivaltainen mutta jatkuvasti ui aivan viereen ja jää siihen odottamaan niin kauaksi aikaa, että haukkakala lähtee liikkeelle. Tämä onneton ei saa rauhassa kytätä saalistaan vaan nykyisin joutuu uimaan koko ajan. Heti kun pysähtyy pidemmäksi aikaa - välskäri on kyljessä kiinni.
Mietin, olisiko vaihdettava keltavälskäri uuteen? Haukkakalan käytös alkaa olla kuin ahtaassa häkissä olevalla esim. leijonalla joka kävelee koko ajan häkin päästä päähän hermostuneesti. :cry:
BenZo
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia kaikille vastanneille!

Helpottaa kun huomaa muillakin olleen samanlaisia ongelmia ja kalojen niista selvinneen. Niin tai Rambillahan ei selvinnyt :cry:

Tänä aamuna Strigo on taas ihan cool ja näykkii kiviä entiseen malliin.

Mielenkiintoinen tuon Mikaelin havainto Keltaväskärin pomomaisuudesta.

Täällä sama juttu, kalat tulivat yhtäaikaa altaaseen ja pari kolme päivää ne hieman arasteli. Nyt kuitenkin Keltavälskäri, vaikka pienempi, on selvästi pomo. Kavereina ne uivat kaiket päivät, välillä tarjoten pyrstöään ja sulkien toisen kulkua luoliin tai nurkkaan, mutta ei mitään ainakaan meidän nähden suurta tappelua ole ollut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”