Rcsd

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
simppu
Junior Member
Junior Member

Rcsd

Viesti Kirjoittaja simppu »

Onko kukaa kokeillut tällaista käänteistä surge laitetta ? Ajattelin kokeilla jossain pienemmässä altaassa. Ei tartteis riskialtista säiliötä joka voi vuotaa yli ja käyttövoimana ilmapumppu (hiljainen). Itse laite kai sitten pitää ääntä. [;)]

Kuva

Jos oon ymmärtänyt toiminta periaatteen, niin ilmapumppu työntää isossa putkessa olevaa vesipatsasta pikkuhiljaa ulos, kun putki on tyhjä aukeaa pikku putki joka päästää paineet pois ja vesi pääsee syöksymään taas isoon putkeen. Näin muodostuu yhtäkkinen virtaus ja paineaalto.

Tietenkin normaali Carlson on näyttävämpi ja melusampi, mutta voisi kokeilla :-)
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Olen nähnyt netissä yhden videon rcsd:n toiminnasta, valtavankokoinen laite pitäisi olla, että olisi mitään vaikutusta - n. 1/3 akvaariontilavuudesta. :mrgreen:
En tiedä, millä systeemillä se on toiminut, mutta oli valtavan kokoinen ja valtavan äänekäs, mies kameran takana huusi selostusta, kun laite on toiminut. :mrgreen:

IMO laitteen plussat ja miinukset:
+ voi liikuttaa suuret vesimassat ilman liian suuria paikallisia virtausnopeuksia
+ ei kuplia akvaarioon
+ omalaatuinen virtaus: vesimassaa siirtyy imuvoimalla, ilman että täytyy käyttää häiritsevää vesisuihkua sen siirtämiseen
+ täysin turvallinen planktonille

- laite pitäisi olla valtavankokoinen
- äänekäs
- vaikea pitää ylivuodon kanssa, vedenpinta akvaariossa vaihtelee
- suurikokoinen ilmapumppu maksaa helposti enemmän kuin Tunzen Stream pumppu
simppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja simppu »

ealex kirjoitti:Olen nähnyt netissä yhden videon rcsd:n toiminnasta, valtavankokoinen laite pitäisi olla, että olisi mitään vaikutusta - n. 1/3 akvaariontilavuudesta. :mrgreen:
En tiedä, millä systeemillä se on toiminut, mutta oli valtavan kokoinen ja valtavan äänekäs, mies kameran takana huusi selostusta, kun laite on toiminut. :mrgreen:

IMO laitteen plussat ja miinukset:
+ voi liikuttaa suuret vesimassat ilman liian suuria paikallisia virtausnopeuksia
+ ei kuplia akvaarioon
+ omalaatuinen virtaus: vesimassaa siirtyy imuvoimalla, ilman että täytyy käyttää häiritsevää vesisuihkua sen siirtämiseen
+ täysin turvallinen planktonille

- laite pitäisi olla valtavankokoinen
- äänekäs
- vaikea pitää ylivuodon kanssa, vedenpinta akvaariossa vaihtelee
- suurikokoinen ilmapumppu maksaa helposti enemmän kuin Tunzen Stream pumppu
Nano riutassa tuo voisi olla kiinnostava, 50 mm putkesta tehtynä. Kahtakin voisi kokeilla, molemmissa nurkissa yksi ja sitten eri ilmavirtaukset niihin jotta tulee randomia. :idea:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”