Löytyykö apua tai ohjetta millä pelastaa loput 4 kpl jo hyvänkokosiksi ehtinyttä kiekkoa.
Valvoja: Moderaattorit
"Päälläseisontataudissa" pää voi myös olla ylöspäin. Kalan asento riippuu siitä, onko uimarakossa liikaa ilmaa vai liian vähän.roi kirjoitti:Sen voin sanoa, ettei tämä ole ainakaan "päälläseisontatauti![]()
Uimarakon toimintahäiriöt voivat johtua ainakin 1. suolitukoksesta 2. sisäloisista 3. bakteeritulehduksesta.roi kirjoitti:Varjon CD ei antanut mitään oiretta muta kuin ilmarakon tulehdus, mutta löytyykö siihen lääkettä tai muuta apua?
Tuosta voisi vetää sen johtopäätöksen, että itsekin pääsen pitämään kohta epämieluisia hautajaisia. Itselläni on nimittäin muita kaloja, 4 kiekkoa ja todella paljon kasveja samassa altaassa. Pitänee tilata jo ennakkoon aika siunaustilaisuutta varten, vaikka "asiakasta" hautauspalvelulle ei vielä olekaan näköpiirissä.jouniv kirjoitti:Lisäksi olen valitettavasti kallistumassa sille kannalle, että parin-kolmen poikasen ottaminen kasvialtaaseen, varsinkin seura-altaaseen, on tosi riskialtista puuhaa. En tiedä miksi niin on, mutta jotenkin vain tuo balanssi tuntuu kääntyvän usein kiekolle epäedulliseen suuntaan. Mitä vähemmän kasveja ja mitä suurempi osa kaloista kiekkoja niin sitä suurempi mahku onnistua. Tämä on ihan mutu: nähtyä,koettua,kuultua,luettua
Jouni
Minulle tämä suolan käyttö on epäselvää? Minkälaisia pitoisuuksia sitä käytetään? Kalanviljelyssä lyehyet kylvyt ovat muistaakseni aika väkeviä (n. 3%), mikä ei auta ainakaan osmoottiseen säätelyyn tai stressinhallintaan, vaan ainoastaan loisten häätöön. Onko siis n. 1% jatkuva tai pitkäaikainen suolakylpy käypänen kiekoille ja mille loisille se on tehokas? En ole ikinä suolalla akvaariokaloja kylvetellyt (muistaakseni) loisten häätämiseksi.Silloinkin turvallisimpia ovat aineet, jotka eivät varsinaisesti vaikuta kalan verenkierron kautta, eli suola, formaliini ja malakiitti. Nämä tepsivät lähinnä ulkoisiin ongelmiin, suola lisäksi jeesaa stressinhallinnassa (helpottaa osmoottista säätelyä).
Tässä omia käyttökokemuksiani. Olen käyttänyt >5cm kiekoilla kidusloiskuorman vähentämiseen kylvetys pitoisuutta 2-2.5% n. 15-20 min(lisä hapetuksella). Osmoottisen stressin vähentämiseeen mm. kiekoilla karanteenissa, olen käyttänyt suolaa pitoisuuksina 1.5-3g/l usean päivän ajan.juhani kirjoitti:Minulle tämä suolan käyttö on epäselvää? Minkälaisia pitoisuuksia sitä käytetään? Kalanviljelyssä lyehyet kylvyt ovat muistaakseni aika väkeviä (n. 3%), mikä ei auta ainakaan osmoottiseen säätelyyn tai stressinhallintaan, vaan ainoastaan loisten häätöön. Onko siis n. 1% jatkuva tai pitkäaikainen suolakylpy käypänen kiekoille ja mille loisille se on tehokas? En ole ikinä suolalla akvaariokaloja kylvetellyt (muistaakseni) loisten häätämiseksi.