Onko akvaario siis tarkoitus törkätä jalustaan noin vain, ilman mitään pohjatukea? Jalusta on siis pelkkä kehikko, siinä ei ole mitään ns. pöytälevyä päällä. Anteeksi tyhmät kysymykseni, olen tosiaan vasta aloittelija
Miten tuo jalusta toimii?
Valvoja: Moderaattorit
Miten tuo jalusta toimii?
Haettiin tänään akvaariolle metallijalkainen jalusta ja saatiin se työllä ja tuskalla koottua (mitään ohjeita ei ollut mukana)
Onko akvaario siis tarkoitus törkätä jalustaan noin vain, ilman mitään pohjatukea? Jalusta on siis pelkkä kehikko, siinä ei ole mitään ns. pöytälevyä päällä. Anteeksi tyhmät kysymykseni, olen tosiaan vasta aloittelija![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Onko akvaario siis tarkoitus törkätä jalustaan noin vain, ilman mitään pohjatukea? Jalusta on siis pelkkä kehikko, siinä ei ole mitään ns. pöytälevyä päällä. Anteeksi tyhmät kysymykseni, olen tosiaan vasta aloittelija
Minulle annetut ohjeet joita noudatin ja toistaiseksi lasit ehjät: ensin jalusta vesivaa'alla ehdottoman suoraan, sitten allas siihen päälle, katsot että kantaa joka tuen kohdalta tasaisesti (paperi ei mene minkään tuen kohdalta altaan ja jalustan väliin). Allas pois, päälle tukeva vaneri (minimiksi mainittiin jotain 10 mm, enempi saa varmastikin mielellään olla) ja sen päälle solumuovi tai styroksi. Solumuovin voin kertoa painuvan aika lailla ainakin 320 l altaan alla, puolet jäljellä n. kolmessa kuukaudessa, ehkä styroksi on parempi. Siihen sitten se allas päälle.
Mika
Mika
Meidän äiteellä on molemmat akvaariot sellaisten alumiinijalustojen päällä. Jalusta on lattialla (ylläri) ja akvaario sen päällä ilman mitään vempeleitä. Tokihan tässä nyt on tilanne, jossa pohjalasiin kohdistuu kohtalaisen hyvä paine ilman mitään tukea, mutta hyvin ovat kestäneet. Ja pitkään. Suosittelen toki hyödyntämään vinkkejä, joilla akvaarion ikä saadaan pidemmäksi.
Jussi
Jussi
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
Juu kyllä tuohon ajateltiin joku vaneri kuitenkin ostaa päälle ja käyttää sitten tuota nykyistä styroksia vielä välissä. Saako noita vanereita rautakaupoista ihan akvaarion mitoilla, vai myydäänkö niitä vaan jonain vakiokokoisina? Vähän hankalalta tuntuu, jos itse pitää alkaa täällä kerrostalokämpässä jotain vaneria sahailemaan ilman kunnollisia välineitä 
Kyllä ne puutavara- ja/tai levyliikkeissä sahaavat levyt haluttuun mittaan. Voi olla että joudut ostamaan isomman levyn kokonaan jos sopivaa palaa ei valmiina löydy, haluamasi palan koosta riippumatta. Pienemmän (ja usein vähän isommankin) akvaarion alle saattaa löytyä tietenkin jo valmiista silpusta sopiva pala.
On onpas sulla ihmeellistä solumuovia. Mulla on 15mm:stä solumuovia 450-litraisen alla, painunut 12mm:ksi. Riippuu tietenkin, jos sulla on sitä kaikkein ohkasinta, jota löytyy...mjal.. kirjoitti:Solumuovin voin kertoa painuvan aika lailla ainakin 320 l altaan alla, puolet jäljellä n. kolmessa kuukaudessa, ehkä styroksi on parempi.
Mites maali? Minulla on tavallista vaneria, joka on maalattu. Ei turpoa, ei. Ja muuten, sen veden tarkoitus on olla siellä akvaario, ei sen ulkopuolellakossuvis kirjoitti:Vanerin pitää ehdottomasti olla vesivaneria(kaupassa neuvotaan).
Tosiaan, tavallinen vaneri kannatta suojata jollain etenkin reuna, koska ne imee kuin sieni nestettä.