Anubias ja kirkas valo..

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lehdykkä
Junior Member
Junior Member

Anubias ja kirkas valo..

Viesti Kirjoittaja Lehdykkä »

Olen tässä miettinyt (kappas vaan, minäkin pohdi asioita [;)] ), että mitenkähän anubiakseni (Anubias barteri var. nara eli kääpiökeihäslehti?)voivat olleessaan akvaarion keskiosassa suoraan loisteputkien alla.Altaan syvyys on 60 cm (tosin vettä on nyt n.50 cm, sillä meidän taloudesta on loppunut vesi, joten allasta en ole vedenvaihtojen yhteydessää saanut täytettyä kokonaan..) ja valoa 2*36 w ja 2*30 w.
Anubiaspuskat kasvavat kasveille tarkoitetun loisteputken alla, altaassani ei ole pintakasveja, joten valo tulee kokoinaisuudessaan anubiaksille.
Lannoitteena olen käyttänyt PMDD:tä.Yllätys oli suuri, kun tänään huomasin anubiaksen kukkivan! :D
Joten kasvi näyttää ainakin joten kuten viihtyvän kirkkaassakin valossa, vaikka kasvikirjoista olen lukenyt sen vaativat varjoista paikkaa kasvupaikakseen.
Mitenkä teillä viherpeukaloilla anubias kasvaa ja millaisessa paikassa?
Kysynpä tässä samalla, että voiko olla mahdollista, että intianvesitähdikkini (siis sen osan mitä siitä on sateenkaarikirjoahventen käsittelystä jäljelle jäänyt [}:)] ) ikäänkuin "palaa" kirkkaassa valossa?
Ylimmät, lähinnä valoa olevat lehdet muuttuvat hieman ruskeiksi, vaikka valoa on vain tuon verran ja kasvit ovat vasta n.10- 15 cm pituisia.
Olen varma, että kyseessä ei ole piilevä, sillä lehdet ovat punertavanruskeita (!??), eivätkä ne ole mitenkään kärsivän näköisiä ja tälläinen ilmiö on sattunut minulle jo aiemmin, kun kasvatin samaista kasvia 130 l altaassa.
Kasvi kasvaa muuten hyvin ja lehtisuonten väri on ihan alemmissakin lehdissä valkea, mikä on yleistä tälle rose..??- muodolle, (mikä himskatti se nimi nyt oli.. :roll: ) joten tästä kai voisi sitten päätellä, että valoa ei ole liian vähän..
S.M.R
Member
Member

Hmm

Viesti Kirjoittaja S.M.R »

Meillä myös on suoraan loisteputken alla anubias barteri var. nanaa ja kasvaa tosi hyvin!
Joskus oli varjosassa eikä mitään tullut mutta nykyisin kasvu on aivan päätähuimaavaa!

Eli ei se pahasta ainakaan meillä ole ollut, päinvastoin.

Kukintojakin on tullut ym.
Viimeksi muokannut S.M.R, 07:48, 30.01.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-S.M.R-
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Hmm

Viesti Kirjoittaja Lisa »

S.M.R kirjoitti:anubias barteri var. naraa ja kasvaa tosi hyvin!
Anubias barteri var. nana?

-------

Täällä on saatu hyviä tuloksia tuskaisen huonosta valosta, kohtalaisesta valosta, kirkkaasta paahteesta, suoraan soraan & hiekka-sora-mixiin istutettuna. Ainut, missä ei onnistunut, oli suoraan hiekkaan tökkääminen.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Lisa kirjoitti:Ainut, missä ei onnistunut, oli suoraan hiekkaan tökkääminen.
Mulla tämäkin on onnistunut. Ja ihmetystäni vielä lisää se, että kyseisessä altaassa on sen hyvin hienon, paksun hiekkakerroksen alla savipohja... :o
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Mari kirjoitti: Mulla tämäkin on onnistunut. Ja ihmetystäni vielä lisää se, että kyseisessä altaassa on sen hyvin hienon, paksun hiekkakerroksen alla savipohja... :o
Mulla saattoi onnistumista moukaroida se, että iso allas joutui juuri silloin suuren leväinvaasion kynsiin ja olosuhteet oli mitä takapuolesta revityimmät. Ehkä täytyisi yrittää uudelleen, kasviostoksille tässä ollaan menossa joku päivä kuitenkin :)

Mahdotonta hiekan kanssa onnistuminen ei kuitenkaan ole, näin olen nähnyt ja kuullut, josta nyt sinäkin Mari olet elävä todiste ja kipinä uudelleenkokeiluun. Lähetän laskun perässä ellen onnistu ;)
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

Kokemukseni mukaan anubias on aika sitkeähenkinen ja kasvaa melkein missä vaan ja miten vaan.

Minulla barteri var. barteri on suoraan 80 watin elohopealampun alla ja näyttää tykkäävän todella paljon, kun valoa tulee paljon. Lisäksi tällä kasvilla ei ole oikeastaan juuria pohjassa. Se on kiilautunut kahden kannon väliin ja muutama pikkuinen juuri on kasvanut kantoon kiinni ja pitää sen paikallaan jopa, kun ripsimonnit rynnistää läpi.

Barteri var. nana taas kasvaa melkeinpä pimeässä paikassa, kun jättivesitähdikki varjostaa sitä todella reilusti. Siitä huolimatta se kukkii ja työntää uutta lehteä säännöllisesti.
Tämänkin kasvin olen onnistunut kasvattamaan juurakkoon kiinni.
jiipero
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jiipero »

Kauanko kestää, että var. nana kasvattaa juuret kantoon? Omani on ollut kumilenkillä kiinni jo hyvän joukon toista joukkoa, eikä ole tarttunut. Muuten on kyllä tuuhea ja hyvinvoivan näköinen, kukkiikin ahkerasti.
Taika-Jim
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taika-Jim »

jiipero kirjoitti:Kauanko kestää, että var. nana kasvattaa juuret kantoon? Omani on ollut kumilenkillä kiinni jo hyvän joukon toista joukkoa, eikä ole tarttunut. Muuten on kyllä tuuhea ja hyvinvoivan näköinen, kukkiikin ahkerasti.
Kyllä tuo on vuoden verran vienyt. En edes yrittänyt saada noita kantoon juurtumaan vaan ne lähtivät aina pohjasta irti, mutta lopulta kiilautuivat noihin kantoihin ja kasvoivat siihen.

En edes ole huomannut tuota kuin vasta pari kuukautta sitten. Tuossa altaassa nuo anubiakset ovat olleet vuoden 2001 lokakuusta saakka.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Meilläkin anubiakset ovat pitäneet kohtuullisen suuresta valon määrästä. Tai ehkä ennemmin voisi sanoa, että ne pärjäävät hyvin hämärässäkin, mutta eivät tiettyyn rajaan saakka ole moksiskaan vaikka valoa tulisi enemmän. Jossain kohtaa raja tulee kyllä vastaan, ko. vihannes on kuitenkin hidaskasvuinen. Kun vaihdoimme 165x60x55 altaassa 4x80W elohopealamput 2x150W monimetalleihin ja valaisimet olivat ensin samalla korkeudella, Anubias barteri var. nana alkoi levääntyä aika kovaa kyytiä. Ensin pieniä vihreitä pisteitä ja sitten pehmeä paksu turkismatto kaikkien lehtien päälle. 60cm on siis altaan korkeus ja elohopean hyötysuhde noin puolet monimetallista eli karkeasti ottaen valon määrä tuplaantui. Sitten tulivatkin suuremmat muutoksen tuulet ja yhtään nanaa ei altaassa enää ole.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”