Akvaarioita sisustaessa olen jonkin verran piirrellyt suunnitelmia etukäteen, mutta mikään noista piirrustuksista ei ole jostain syystä toteutunut. Saagelon kanssa olen samaa mieltä siitä, että se akvaario on aina liian pieni, kun sisustusprojekti on aluillaan.

Kantojen ym kanssa olen ottanut sellaisen suunnan, että ensin kanto ja sitten vasta kasveja sen verran kun sekaan mahtuu.
Ikinä en ole vielä huvikseni repinyt kaikkia kasveja ylös ja tehnyt ihan uutta järjestystä altaaseen. Joka kerta on ollut joko altaan siirto tai jalustan uusiminen tyhjennyksen syynä. Tällöin istutan vain kasvit vähän miten sattuu altaaseen, periaatteella korkeat taakse ja matalat eteen, sekä ei samanlaisia kasveja vierekkäin. Punainen kasvi saa jo heti alussa suurinpiirtein sen oman paikkansa.
Sitten alkaa viikkoja kestävä järjestelyprosessi. Alussa on hirmuinen tuskastelu, kun mikään järjestys ei oikein sovi silmään. Kaikkia kasveja en edelleenkään revi pohjasta irti, vaan muutokset tapahtuvat pikkuhiljaa. Tänään tämä järjestys ja huomenna jotain muuta. Sitten pikkuhiljaa se järjestys alkaa muodostua...
Tuli muuten mieleeni, että ainakaan itse en kykene järjestelemään kahta tai useampaa allasta yhtäaikaa. Tällä hetkellä mulla on kaksi allasta toiminnassa, joista toista nyt ruoppailen ja järjestelen toisen kasvaessa umpeen. Onko muilla havaittavissa tällaista putkiaivoisuutta?

seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.