Pohjasuodatin
Valvoja: Moderaattorit
Pohjasuodatin
Tulipa mieleen, että kuinka moni forumin käyttäjistä on omistanut tai omistaa esihistoriallisen pohjasuodattimen.
Koitteko siitä enemmän haittaa vaiko hyötyä?
Mulla ei ole koskaan ollut ja vaikuttaa kovin kovin hankalalta ja epävarmalta häkkyrältä. Ulkomailla kuitenkin pohjasuodattimet ovat edelleen varsin yleisesti käytössä. Ja jos nyt itse syytä tai toisesta laittaisin, laittaisin veden varmaankin puhaltamaan soran läpi: suodatin->sora->akvaario, jottei tukkeentumisvaaraa olisi.
Koitteko siitä enemmän haittaa vaiko hyötyä?
Mulla ei ole koskaan ollut ja vaikuttaa kovin kovin hankalalta ja epävarmalta häkkyrältä. Ulkomailla kuitenkin pohjasuodattimet ovat edelleen varsin yleisesti käytössä. Ja jos nyt itse syytä tai toisesta laittaisin, laittaisin veden varmaankin puhaltamaan soran läpi: suodatin->sora->akvaario, jottei tukkeentumisvaaraa olisi.
Re: Pohjasuodatin
Heh, tuolla systeemillä saattaisi onnistua vedenalaisen lähteen simuloiminen =) Vaan mitähän mahtaisi kasvien pohjalannoitteet pitää...aqua2002 kirjoitti:Ja jos nyt itse syytä tai toisesta laittaisin, laittaisin veden varmaankin puhaltamaan soran läpi: suodatin->sora->akvaario, jottei tukkeentumisvaaraa olisi.
coeliac disease
No, ei sinne mitään 1000l/h laitetakaan, vaan kevyt pumppu ja tehohan jakautuu koko pohjalle. Toisaalta kasvit saavat ravinnon sitten vedestä, koska vesi on kierrossa koko ajan. Ei siis pohjalannoiteita, vain nestemäistä. Hiekkaakaan ei tietysti voisi käyttää vaan soraa.
Ei, en ole laittamassa, mutta mielenkiinnosta kysäsin.
Edit Unohdin mainita, että yleensähän noi pohjasuodattimet on yhdistetty ilmapumppuun, että kovin kovasta virtauksesta ei puhuta. Voisin kyllä tosin itse väittää, että ilmapumppu ei kyllä ole tarpeeksi voimakas hoitamaan vedenkiertoa koko pohjan alueella.
Ei, en ole laittamassa, mutta mielenkiinnosta kysäsin.
Edit Unohdin mainita, että yleensähän noi pohjasuodattimet on yhdistetty ilmapumppuun, että kovin kovasta virtauksesta ei puhuta. Voisin kyllä tosin itse väittää, että ilmapumppu ei kyllä ole tarpeeksi voimakas hoitamaan vedenkiertoa koko pohjan alueella.
Itselläni on palaset tuohon pohjasuodattimeen, mutta eipä ole tullut kokeiltua kuinka toimisi.
Kyllähän noita tosiaan näkee vielä käytettävän ulkomailla jonkin verran, ainakin mitä silmiini pisti ulkomaisella akvaario sivulla. Siellä oli kasviakvaario kilpailun yhteydessä lueteltuna teknisiätietoja yms.
Heikkous sillä on kait ollut pohjan tukkeutuminen pikku hiljaa, mutta jos laittaa veden virtaamaan suodatin-> sora-> akvaario. Ja suodattimessa on hyvät vanut ja hieman vielä lappoaa pohjaa niin luulisi ainakin pysyvän kunnossa.
Kyllähän noita tosiaan näkee vielä käytettävän ulkomailla jonkin verran, ainakin mitä silmiini pisti ulkomaisella akvaario sivulla. Siellä oli kasviakvaario kilpailun yhteydessä lueteltuna teknisiätietoja yms.
Heikkous sillä on kait ollut pohjan tukkeutuminen pikku hiljaa, mutta jos laittaa veden virtaamaan suodatin-> sora-> akvaario. Ja suodattimessa on hyvät vanut ja hieman vielä lappoaa pohjaa niin luulisi ainakin pysyvän kunnossa.
Joskus aikoinaan minulla oli viritys, jossa ulkosuodattimesta osa johdettiin soran lapi akvaarioon. Ei tukkeutunutkaan kuten toisinpäin tehtynä tuppasi ja kun en pitänyt virtausta liian suurena niin kasvitkin tykkäsi. Tuon purin kun laitoin pohjalämmityksen. Hiekalla en ole kokeillut miten toimisi.aqua2002 kirjoitti:yleisesti käytössä. Ja jos nyt itse syytä tai toisesta laittaisin, laittaisin veden varmaankin puhaltamaan soran läpi: suodatin->sora->akvaario, jottei tukkeentumisvaaraa olisi.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Vähän offtopic, mutta akvaariokirjoja lukiessa meinaan monesti räjähtää tuhannen silpuksi kun melkein aina jossain vaiheessa kirjaa törmää pohjasuodattimeen, varsinkin osioissa akvaarion perustaminen tms. Onko tämä pohjis todella niin suosittu arvoisilla ulkomailla?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
No jos ei laske negatiivista vaikutusta kasveille/materiaalin mahdollista helpompaa tukkeutumista, niin poikkeaako lopulta toimiva pohjasuodatin esim nyt buumissa olevasta mattosuodattimesta niin hirveästikään.
Merivedessä 90-luvun alkupuolella suositeltuiin että pohjalle vaan lasia, ei missän nimessä hiekkaa ja jos sitä niin ohut kerros, nyt lähdetään siitä että 10cm olla pitää ja annetaan vaan imeä itseensä paskat ja hoitaa typpikierto loppuun asti.
Merivedessä 90-luvun alkupuolella suositeltuiin että pohjalle vaan lasia, ei missän nimessä hiekkaa ja jos sitä niin ohut kerros, nyt lähdetään siitä että 10cm olla pitää ja annetaan vaan imeä itseensä paskat ja hoitaa typpikierto loppuun asti.
Mulla oli aikoinaan käytössä 540 litraisessa kannussa. Vesi meni suodattimista (Ehein 2017 ja Fluval 403, yht max 2200l/h) pohjalle ja sieltä 5cm sorakerroksen läpi akvaarioon (koko altaan alalta). Oli mielestäni järjettömän hyvä systeemi, kasvit kasvoivat ja kukoistivat. Käytin pelkästään nestemäsitä lannoitetta ja yleensä pohjalannoitusta vaativat miekkakasvitkin olivat valtavia, kukkivat ja tekivät tusinoittain taimia. Nitraatit aina ennen viikottaista vedenvaihtoa lähes hanaveden tasolla, pohjasata ei irronnut lappoamalla juuri mitään. Ainoa huono puoli kyseisessä järjestelyssä oli pintaveden liikkumattomuus --> hapen imeytyminen huonoa. Tämäkin korjaantui kun laitoin sisäsuodattimen (osikohan ollut Eheim 2247) puhaltamaan vettä valutussuodattimen kautta. Luovuin systeemistä siirtyessäni hienoon hiekkaan --> miekkakasvit kuoli kuukaudessa. Jos mulle tulee vielä joskus pönttö, jossa on sorat pohjalla, laitan takuuvarmasti tuollaisen systeemin, niin tyytyväinen siihen olin. Olen jopa suunnitellut nyt kokeilevani vastaavaa systeemiä hienolla hiekalla, jos virittäisi esim. rakennuksilla käytettävän suodatinkankaan ritilöitten ja hiekan väliin. Saisi hienon hiekan muodostaman pinta-alan optimaalisesti bakteerien käyttöön
.
vms

vms
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tarkoittaako tämä ulkomailla muitakin maita kuin jenkkilää?aqua2002 kirjoitti:Ulkomailla kuitenkin pohjasuodattimet ovat edelleen varsin yleisesti käytössä.

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Jaaha, sitten en ole menettänyt mitään 

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi: