Aloittelijat ja hoitorutiinit

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Aloittelijat ja hoitorutiinit

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

En haulla löytänyt meriveden puolelta vastaavaa keskustelua. Varmasti aloittelijoilla on kysymyksiä mielessä vaikka kuinka etukäteen on ottanut asioista selvää. Itselläni ainakin on. Taannoin vastasin kysymykseen riutta-altaan perustamisesta että "en harkitse". Nyt kuitenkin tuolla olohuoneessa on 96L nano jossa muutama kivi ja suolavettä :mrgreen: .

Älä koskaan sano, "ei koskaan".

Listaan muutamia hoitorutiineihin kohdistuvia kysymyksiä jotka tulivat mieleen tehdessäni vedenvaihtoa ja kalkkiveden lisäystä.

1. Kuinka vedenvaihto käytännössä tehdään ?

Riittääkö että sekoitan suolan ämpäriin ja tarkistan suolapitoisuuden. Kaadanko kerralla koko ämpärin altaaseen (niin että hiekka ei pöllähdä liikkeelle) vai hitaammin ja ajan kanssa ?

2. Kuinka hitaasti korvausvesi pitää altaaseen liruttaa ?

Riittääkö jos valuttaa sen ohuena nauhana vai ihanko tippa kerrallaan ?
Altaastani haihtuu litra tai kaksi vuorokaudessa ja mitään automaattia ei vielä ole. Litran lisääminen illalla vie aika kauan käsipelillä jos se ihan tipottamalla pitää lisätä.

Olisi aika noloa kaataa koko systeemi kalkkiveden lisäykseen. Olen ajatellut kyllä joko ostaa tai rakentaa pinnantasaajan mutta tällähetkellä sitä ei ole.

Nämä kysymykset tulivat itselleni mieleen mutta saa toki kirjoittaa muitakin aloittelijoiden kipeästi kaipaamia huomionarvoisia asioita, eli niitä jotka itseään on askarruttanut harrastuksen alkutaipaleella.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Moi,
Positiivista nähdä, että merivesiharrastajien lista kasvaa koko ajan. Meitä tuntuu olevan jo aika joukko.

Tässä pari nopeaa vastausta kysymyksiisi (ja pari lisäkysymystä).

1-Käytätkö vedenvaihdossa hanavettä? Jos näin, seisota sitä ainakin vuorokausi ennenkuin teet vedenvaihdon. Hanavedessä voi joskus olla paljon klooria ja altaasi elämä voi kärsiä siitä merkittävästi (itselläni tämä johti lähes parin korallin kuolemaan). Vastaus myös riippuu siitä kuinka paljon vaihdat kerralla. Jos vaihdat vain esim. 10% voit tehdä sen aika ronskilla kädellä. Jos vaihdat esim. 50% käyttäisin muutaman tunnin sen laittamiseen altaaseen.

2-Jos käytät korvausvetenä kalsiumhydroksidilla kyllästettyä vettä, se pitää liruttaa altaaseen erittäin hitaasti. Nyrkkisääntönä tyyliin pari tippaa sekunnissa tai vähemmän. Jos et halua vielä tehdä/ostaa vedenpinnantasaajaa, väsää yksinkertainen tippapullosysteemi. Itselläni on kaapin päällä 20 L pönttö josta menee letku altaaseen ja letkussa on kuristin, jolla säädän tiputusnopeuden sopivaksi. Käytännössä jonkunmoisen vähintää puoli-automaattisen systeemin väsääminen on ihan välttämätöntä. Käsipelillä et jaksa sitä kauan hoitaa.
Cano
Junior Member
Junior Member

Hoitorutiinit

Viesti Kirjoittaja Cano »

Kohta 1: Itse käytän vedenvaihdoissa ja muutenkin raanavettä. Vedenvaihtoja olen tehnyt kolme kappaletta viime elokuun perustamisen jälkeen, n. 20 litraa/kerta. Itse olen laponnut ensin vanhat vedet pois ja tehnyt samaisen verran uutta suolavettä. Kun suola on liuennut, olen samantien laittanut sen altaaseen, ongelmia ei ole ollut.

Kohta 2: Korvausvetenä olen käyttänyt koko tämän ajan raanavettä. Joka ilta lisään altaaseen tarvitun määrän vetta suoraan raanasta, johon olen vain sekoittanut valmiiksi BioCalsiumin ja Pro-coral Mineralin. Ongelmia ei mielestäni ole ollut.

Kysele vaan lisää, kyllä täällä vastataan, vaikka välillä (kuten minä) ei suurta kokemusta asioista olekaan. :D

-Cano-
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Itse kysyisin että miten usein vettä pitäisi vaihtaa tai mistä sen tietää että on syytä vaihtaa? Nitraateista niinkuin makeassa vedessä vai?

Ja onko mahdollista että suolapitoisuus laskee itsestään parissa päivässä vai kuvittelenko vain, kun olen ymmärtänyt että se vain nousee sitä mukaa kun vettä haihtuu.

Minulla on vain murtovesiakvaario enkä oletakaan olevani mitenkään perillä merivesiasioista. Aikomuksena on kalojeni vuoksi siirtyä pikkuhiljaa suolaisempaan ja hankkia vaahdotin ja muuta sitten kun tili on plussan puolella, kun eihän ne edes toimi murtovedessä joka on lähempänä makeaa. Ja pikkuhiljaa yritän hankkia tietoa, mutta englannin lukeminen tuntikausia koneelta on kauhean raskasta...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Cano
Junior Member
Junior Member

Hoitorutiinit

Viesti Kirjoittaja Cano »

Joku vanha ja viisas on minulle kertonut, että merivesiakvaariossa riittäisi vedenvaihdot kerran kuussa ja noin 10-20% kerrallaan. Harvemmin ja vähemmän tai useammin ja enemmän olen myös nähnyt tehtävän... Vedenvaihto nitraattilukeman perusteella ei oikein meriakvassa käy, koska nitraattien pitäisi meriakvaariossa olla aina 0, mutta maalaisjärkeä saa käytää.

Suolapitoisuus ei nouse parissa päivässä, vaikka haihtuneen veden suola jääkin pönttöön. Tämän takia korvataan haihtunut vesi makealla vedellä, olkoon se sitten suoraan raanasta tai muuten puhdistettua (RO/DI) makeaa vettä. Korvausvesi voidaan laittaa tankkiin monella tavalla: kerran päivässä jollain kipolla/ämpärillä, tiputtaa tipppaletkun kautta jostain ämpäristä tasaisemmin, ämpäristä pinnantasaajan mukaan, kalkkivesireaktorin kautta...tapoja siis riittää yhtä monta kuin on harrastajia.

-Cano-
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Kiitos nopeista vastauksista.

Vaihtovesi tulee raanasta kun ei rahaa mihinkään tislausvehkeisiin ole.
Myös perustusvaiheen vesi suoraan ranasta. Olen vettä seisottanut ämpärissä juuri sen minkä suolan liukeneminen ja suolapitoisuuden säätäminen on vaatinut. Ämpäriin vesi suihkun kautta jotta ilmastuisi samalla edes vähän.

Korvausvesi on tuottanut päänvaivaa. Kalsiumhydroksidi kun ei tunnu oikein liukenevan mielestäni kunnolla. Pienenäkin määränä tahtoo tehdä altaan veden vaaleaksi.

Sekoitin illalla kalsiumhydroksidia pulloon ja ravistin kunnolla, aamulla kaadoin varovasti lasten nokkamukiin heiluttamatta pulloa. Nokkamukista liruttelin altaaseen ihan kirkasta vettä. Mistä tiedän oliko siinä sitä kalkkia vai ei ?

Jos heti hydroksidin sekoituksen jälkeen sitä alan tiputtelemaan altaaseen se värjää nopeasti veden vaaleaksi. Hydroksidiliuos on ihan valkoista silloin. Yön yli seisottuaan saostuu pullon pohjalle kerros valkoita töhnää mutta onko siellä kaikki se kalkki ?

Käsipelillä lähes mahdotonta lisätä kalkkivesi tipottelemalla altaaseen joten onko parempi uhohtaa kalsiumhydroksiidi siksiaikaa kunnes jonkun automaatin saan väsättyä ?
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Hydroxidi vettä ei saisi heti laittaa akvaarioon vaan anta sen puoli tuntia seisoa ennen kun sitä käyttää, millään mukisysteemillä ei oikein onnistu kalkwasserin lisäys, sitä täytyy lisätä tasaisesti ja jatkuvasti ei kerran päivässä puoli kahvimukillista [;)] ,erilaisia tippasysteemejä on kyllä keksitty joten niitä voi käyttää, paras systeemi on tiedysti esim. Tunzen osmolaattori.
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

mikkokoo kirjoitti:Moi,
Positiivista nähdä, että merivesiharrastajien lista kasvaa koko ajan. Meitä tuntuu olevan jo aika joukko.
Tämän kehityksen olen minäkin huomannut. Hyvä juttu. Merivesiryhmän lista menee jo kahdelle sivulle. :D Harmi vaan ettei harrastajia juurikaan ole täällä Keski-Suomessa päin.
Tico
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tico »

proto kirjoitti:
mikkokoo kirjoitti:Moi,
Tämän kehityksen olen minäkin huomannut. Hyvä juttu. Merivesiryhmän lista menee jo kahdelle sivulle. :D Harmi vaan ettei harrastajia juurikaan ole täällä Keski-Suomessa päin.
Tai täällä Keskipohjanmaalla. Liekö Kokkolassakaan ketään? Aloittelijat, kyselkää rohkeasti vaan tällä foorumilla asioista. Onhan tämä harrastus ollut suht hiljaista viimevuosina. Meitä tarvitaan lisää tähän maahan.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

HillyBilly kirjoitti:Kiitos nopeista vastauksista.

Korvausvesi on tuottanut päänvaivaa. Kalsiumhydroksidi kun ei tunnu oikein liukenevan mielestäni kunnolla. Pienenäkin määränä tahtoo tehdä altaan veden vaaleaksi.
Kalsiumhydroksidi ei tosiaan liukene veteen kovinkaan hyvin, maksimi on muistaakseni 1.2 g/l. Jos tarkoitat, että akvaarion vesi samenee, se johtuu sittä, että paikallisesti korkeassa pH:ssa Mg(OH)2 tilapäisesti saostuu. Tästä ei kuitenkaan ole haittaa, sillä Mg(OH)2 liukenee takaisin, kunhan pH tasaantuu.
Jos kalkkivettä lisätään vielä enemmän ja vielä nopeammin, syntyy CaCO3 partikkeleita, jotka (pahus vieköön) eivät liukene takaisin veteen. Näin ollen lopputulos on itseasiassa vähemmän kalsiumia ja alkaliniteettia kuin lähtötilanteessa.
Sekoitin illalla kalsiumhydroksidia pulloon ja ravistin kunnolla, aamulla kaadoin varovasti lasten nokkamukiin heiluttamatta pulloa. Nokkamukista liruttelin altaaseen ihan kirkasta vettä. Mistä tiedän oliko siinä sitä kalkkia vai ei ?
Täysin saturoituneenakin kalkkivesi on täysin kirkasta joten sen suhteen ei kannata murehtia. Voit kuitenkin mitata tavallisella kalsiumtestillä kalkkiveden kalsiumpitoisuuden. Jätä tällöin ensimmäinen reagenssi pois, sillä sen tarkoituksena on nostaa pH näytteessä yli 12 jotta Mg(OH)2 saostuu.
Saturoituneen kalkkiveden Ca++ pitäisi olla yli 800 mg/l.
Jos heti hydroksidin sekoituksen jälkeen sitä alan tiputtelemaan altaaseen se värjää nopeasti veden vaaleaksi. Hydroksidiliuos on ihan valkoista silloin. Yön yli seisottuaan saostuu pullon pohjalle kerros valkoita töhnää mutta onko siellä kaikki se kalkki ?
Siellä on liukenematon Ca(OH)2 sekä ilmakehän CO2:den mahdollisesti muodostamaa CaCO3:a - kyseinen töhnä on täysin vaaratonta ja voit itse asiassa käyttää sitä uudelleen.
homer
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja homer »

Tatu Vaajalahti kirjoitti:
Voit kuitenki mitata tavallisella kalsiumtestillä kalkkiveden kalsiumpitoisuuden. Jätä tällöin ensimmäinen reagenssi pois, sillä sen tarkoituksena on nostaa pH näytteessä yli 12 jotta Mg(OH)2 saostuu.
Siis ei niitä tippoja ollenkaan ? Muuten normaalisti ?

Tein eilen normaalisti Salifertin Ca testin "kalkwasserista" ja lukema oli jotain 600 ppm, joskus olen saanut yli 800 ppm.

Laiton ReefEvolutionin kalsiumhydroksidia 5 teelusikallista 8:n litraan vettä.
Olen myös tehnyt ohjeen mukaan eli 1-1,5 teelusikallista 4:n litraan, mutta sillä ei pääse kuin 400-500 ppm.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

homer kirjoitti:Siis ei niitä tippoja ollenkaan ? Muuten normaalisti ?
Jep.
Laiton ReefEvolutionin kalsiumhydroksidia 5 teelusikallista 8:n litraan vettä.
Olen myös tehnyt ohjeen mukaan eli 1-1,5 teelusikallista 4:n litraan, mutta sillä ei pääse kuin 400-500 ppm.
Ca(OH)2 on niin huonosti liukenevaa, että aina kannattaa käyttää reilusti ylimitoitettua annostelua. Lisäksi kannattaa sekoittaa voimakkaasti; itse käytän porakoneen ja maalisekoittimen yhdistelmää :)
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

homer kirjoitti:Siis ei niitä tippoja ollenkaan ? Muuten normaalisti ?
Kannatta laimentaa puhtaalla vedellä puoliksi ja kertoa sitten testitulos kahdella, niin ei mene testin reagenssia liika.

Jos makean (akvaario)veden kalsiumpitoisuutta mitataan, niin ensimmäistä reagenssia kannatta käyttää (edes vähän), mutta jos kalkkivettä mitataan, niin sen voi jäättä kokonaan pois.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”