Kokemuksia viherneitokaloista (Chromis viridis)

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
homer
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Kokemuksia viherneitokaloista (Chromis viridis)

Viesti Kirjoittaja homer »

Voisitko Tatu kertoa omia kokemuksia (netistä löytyy kyllä useita sivuja :o ) noista viherneitokaloistasi ? (Chromis viridis?)

Sopivatko tälläiselle aloittelijalle ?
Minkä hintaisia olivat ?

Mielestäni todella upean värinen kala...

Edit: Splitattu Kalsiumkloridi-keskustelusta omaksi /sam
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Moi, kala on todella kivan näköinen.
Niitä yleensä myydään pieninä parvina, kala kuitenkin kasvaa 6 - 7 cm pituiseksi.
Jos haluaa onnistua kalan kanssa niin täytyy ruokkia kalaa usein pienillä määrillä, esim plankton ja artemia per päivä.
Hinta 7 - 10 € kpl.

Kimi
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Minulla on niitä 4. Oikein kauniita kaloja, kunhan on MH valaistus. Tavallisen loisteputken alla kala on ihan väritön, melkeinpä sairaan näköinen. (Varmaan T5 / sopiva yhdistelmä merivesiloisteputkiakin käy)

4 kalan "parvi" on vielä vähän pieni, mutta 450L altaassa kuitenkin ihan kiva sekin.

Vaikka kala kuuluu Damseleihin, on se sieltä lempeämmästä päästä. Parven viallisia yksilöitä kohtaan voi olla hyvinkin päälle käyvä. Monesta paikasta olen lukenut, että kiusaavat aina parvesta heikoimman hengiltä, kunnes on vain yksi jäljellä. Minulla ei näin kuitenkaan ole käynyt. (Minulla heikoin on saanut runtua ja pysyttelee hieman kauempana, mutta on samassa parvessa ja voi hyvin)

Huonoja puolia on ehkä se, että kala on liikkeissään erittäin nopea. Näin ollen ne keräävät altaaseen heitetyn ruuan erittäin tehokkaasti, eikä hitaammille syöjille, kuten pinsettikala jää hirveästi syötävää. Cromikset jopa käyvät hakemassa ruuan pinsettikalan suusta. Ruokintaa pitää soveltaa niin, että hitaammatkin saavat ruokaa.

Hyviäpuolia on, että kala on vilkas liikkeissään ja tuo kivaa väriä altaaseen. Väri vaihtelee katselukulman mukaan hopeisesta - siniseen - vihreän turkoosiin. Chromikset ovat myös melkoisen tautisietoisia. Ovat myös erittäin kaikkiruokaisia.

Aivan älytöntä uintitilaa kalat eivät vaadi vaan pysyttelevät turvallisen etäisyyden päässä piilopaikastaan. Parvessa tapahtuvien välienselvittelyjen aikana on kuitenkin hyvä olla jonkun verran tilaa uida karkuun.

Luonnossa elävät isojen acroporien haaroihin piileskellen. Minulla ainakin ovat kalat ottaneet mielellään käyttöön korkean (45cm) kivitornin, jota pitävät piilopaikkanaan. Sinne syöksytään vaaran uhatessa ja nukutaan yöllä. Uskoisin tämän melko hyvin acropora puskaa jäljittelevän tornin auttavan kalojen viihtyvyyteen.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Mitäpä yllä olevaan olisi lisättävää :)
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Itse olen ajatellut tulevaan (120*60*60cm) altaaseen ainakin sijoittaa parvi (4-6kpl) C.viridiksiä. Eipä heti tule mieleen kalaa joka täyttäisi kaikki nuo Kimmon mainitsemat edellytykset; kaunis, helppohoitoinen, kestävä ja suhteellisen rauhallinen. Aika milloin ne tulee hankittua onkin sitten auki, kiirettä en meinaa pitää sen suhteen tod. aikaisintaan syksyllä tulee se parvi hankittua.
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
homer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja homer »

K.S kirjoitti:Moi, kala on todella kivan näköinen.
Niitä yleensä myydään pieninä parvina, kala kuitenkin kasvaa 6 - 7 cm pituiseksi.
Jos haluaa onnistua kalan kanssa niin täytyy ruokkia kalaa usein pienillä määrillä, esim plankton ja artemia per päivä.
Hinta 7 - 10 € kpl.

Kimi
Miten saatavuus ? Voisin ostaa 4-6 kpl heti.

Kimi, milloin tulee merivesi lähetys ?
Ja mitä se pitää sisällään ?
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Ihan vain ohimennen, chromiksia on melkoisen montaa lajia. Ruotsin puolella näyttivät yhden lajin kuvaa, joka oli aika mukavan oloinen.
Ruumis sillä oli vähän bangdai cardinalin muotoinen ja saksipyrstö.
Silmissä jotain erikois väriä tai jotain. En nyt millään ole saanut päähäni takaisin mikä se laji oli.

Ehkä Kannattaa tutkia muitakin chromislajeja!

Mitenköhän eri chromis lajien sotkeminen samaan akvaarion käy. Hieman tuntuu siltä, että tulee samanlainen tappelu kuin koralliahvenilla yleenäsä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”