Vesivaneri vs. liimapuulevy
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Vesivaneri vs. liimapuulevy
Usein ihmiset sanovat laittavansa akvaariotasonsa päällylevyn vesivanerista jalustaratkaisusta juurikaan riippumatta. Mitäs mieltä ollaan liimapuulevystä/mikä siinä on vikana? :idea:
Re: Vesivaneri vs. liimapuulevy
Ei ole filmivanerista hyötyä tuossa, koska se imee reunoistaan vettä samalla lailla kuin muutkin.Jattapatta kirjoitti:Usein ihmiset sanovat laittavansa akvaariotasonsa päällylevyn vesivanerista jalustaratkaisusta juurikaan riippumatta. Mitäs mieltä ollaan liimapuulevystä/mikä siinä on vikana? :idea:
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Minun mielestä on kovastikin väliä onko kyseessä filmivaneri vai tavallinen vaneri. Filmivaneri ei ime vettä päältä päin, ja tunnetusti pystypinnoilla vesi ei suuressa määrin ja kovin pitkiä aikoja pysy.dsl kirjoitti:Ei ole filmivanerista hyötyä tuossa, koska se imee reunoistaan vettä samalla lailla kuin muutkin.
Jos vettä sattuu roiskahtamaan hieman enemmän ja se imeytyy osittain altaan ja vanerin väliin , niin filmivanerin kanssa se ei ole ollenkaan niin kiusallista kuin tavallisen vanerin kanssa.
Liimapuulevystä en osaa sanoa mitään, kun en tunne tuotetta.
-Kingfisher-
Vesivanerin tai liimapuulevyn voit esim. petsata juuri sen väriseksi kuin haluat! Sen jälkeen kun vedät muutaman kerroksen venelakkaa, niin ei enää ole ongelmia, että vaneri/liimapuulevy imisi vettä! Liimapuulevy on ainakin näyttävämmän näköinen, koska on umpipuuta (soiroja liimattu yhteen).
-
- Senior Member
Kyllähän liimapuulevy on jo näkönsäpuolesta komeampaa kuin mikään vaneri! Sehän itsetehtynä sitäpaitsi voi olla vaikka kuinka paksua, tarpeen/altaan painon mukaan
! Kokonaan ko. levystä tehty kaapisto ei kaipaa muuta kuin pehmusteen väliin ja a´vot
.

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
viilulista
Päätyihin voi liimata vielä sopivan listan.
Oikein käsitellyssä liimapuulevyssä ei ole kerrassaan mitään vikaa. Vanerissa sen sijaan on *allergisia näppylöitä*. Puusisustajalle puusepän tyttärelle vaneri, lastulevy ym on lähellä kirosanoja. Suomalainen vain taitaa yleensä sisustaa enemmän lastulevykalusteilla kuin massiivipuulla
. Iso sääli.
Mun akvaarioista kaksi on liimapuulevyn päällä: toinen liimapuulevyistä ja tiilistä rakennetun tv-tason päällä, toinen perinteisellä lekaharkkojalustalla, jonka päällä on levy. Molemmat kokonaisuudet vahattu vedenpitäviksi. Kolmas akvaario onkin sitten täyspuisen vanhan senkin päällä. Ja kyllä, myöskään perinteistä putkijalustaa eivät akvaarioni näe ennen kuin on tosi hätä kyseessä.

Mun akvaarioista kaksi on liimapuulevyn päällä: toinen liimapuulevyistä ja tiilistä rakennetun tv-tason päällä, toinen perinteisellä lekaharkkojalustalla, jonka päällä on levy. Molemmat kokonaisuudet vahattu vedenpitäviksi. Kolmas akvaario onkin sitten täyspuisen vanhan senkin päällä. Ja kyllä, myöskään perinteistä putkijalustaa eivät akvaarioni näe ennen kuin on tosi hätä kyseessä.
Parasta ihmisessä on koira.
Liimalevystä
Liimalevyhän on toisiinsa kyljistä liimattuja lautoja joka on sitten höylätty tasaiseksi. Ongelmahan tulee siitä jos liimalevyn (mänty) jättää käsittelemättä mahdollisten toistuvien roiskeiden varalta koska sivusuunnassa levyn liikkeet (mm.ilman) kosteuden mukaan on muistaakseni 3% eli metrissä 3cm? Jos puu on kosteaa (kosteuden tuntee kun puun laittaa poskea vasten) ostettaessa kannattaa varata liikkumisvaraa. Pystysuunnassahan puun kosteus liikkuminen on promilleja kuin myös filmivanerilla.
Olen itse tehnyt koko akvaario pöytäni liimalevystä ja käsitellyt sen pellavaöljy-mehiläisvahalla ja se hylkii vettä omastamielestäni hyvin.
Vahaa on mukavempi käyttää kuin lakkaa, varsinkin kerrostalossa ja tulos on elävämpi kuin kiiltävällä lakalla.
Olen itse tehnyt koko akvaario pöytäni liimalevystä ja käsitellyt sen pellavaöljy-mehiläisvahalla ja se hylkii vettä omastamielestäni hyvin.
Vahaa on mukavempi käyttää kuin lakkaa, varsinkin kerrostalossa ja tulos on elävämpi kuin kiiltävällä lakalla.
Vahalla puupintaa ei saa millään täysin vesitiiviiksi. Eikä kyllä normaaleilla huonekalulakoillakaan, tosin riittävän lähelle pääsee. Minulla on akvaarion alla epähuomiossa käsittelemättä jäänyt tavallinen koivuvaneri, mutta en usko sen olevan ongelma. En juuri roiski vettä akvaariota hoitaessani, muuten menisi laminaattilattiakin pilalle ja se vähä mitä vanerin reunaan joutuu ja jää pyyhkimättä haihtuu hyvin pian pois. Jos vettä jostain syystä joutuisi suuria määriä altaan ulkopuolelle, ollaan niin isossa liemessä että yksi vaneri on siinä sivuseikka.
Niin siitä liimapuusta. Paljon hienompaahan sellainen on kuin vaneri, mutta siitä näkyy vain reuna, joten vähänpä väliä minun mielestäni. Jos on ruma, niin lista reunaan... Toisaalta se pehmustelevy välissä on kuitenkin rumempi, joten jos haluaa oikein hienon jalustanpäällisen niin senkin joutuu peittämään. Minä en jaksa moisista välittää, koivuvanerin reuna ja vihreä solumuovi siinä ovat... katse kiinnittyy kuitenkin itse akvaarioon, kaloihin ja kasveihin. Jos ei, niin sen voi yhtä hyvin myydä pois.
Mika
Niin siitä liimapuusta. Paljon hienompaahan sellainen on kuin vaneri, mutta siitä näkyy vain reuna, joten vähänpä väliä minun mielestäni. Jos on ruma, niin lista reunaan... Toisaalta se pehmustelevy välissä on kuitenkin rumempi, joten jos haluaa oikein hienon jalustanpäällisen niin senkin joutuu peittämään. Minä en jaksa moisista välittää, koivuvanerin reuna ja vihreä solumuovi siinä ovat... katse kiinnittyy kuitenkin itse akvaarioon, kaloihin ja kasveihin. Jos ei, niin sen voi yhtä hyvin myydä pois.
Mika
Re: Liimalevystä
Myös meillä tulee akvan alle itse tehty kaapisto liimalevystä. Oikeastaan kaikki meidän kalusteet ovat omaa käsialaa ja mäntyisestä liimalevystä koottuja... Mies kun on puuseppäjerrypa kirjoitti:Olen itse tehnyt koko akvaario pöytäni liimalevystä ja käsitellyt sen pellavaöljy-mehiläisvahalla ja se hylkii vettä omastamielestäni hyvin.
Löysimme muutama vuosi sitten mukavan pintakäsittelyaineen: Kiva -lakan. Se on vesiohenteista, kuivuu nopeasti, hajua ei lähes lainkaan ja pinnasta tulee todella hyvä. Kun vetää monta ohutta kerrosta, kestää varmaan roiskeitakin ihan hyvin. Itse ajattelin laittaa kaapin kannen päälle ensin lasilevyn (kuten kukkapöydälläkin on) ja sitten vasta akvan siihen päälle. Näin vesi ei niin helposti pääse lipasto kantta huonontamaan. Vaikka haiseva venelakka olisi toki kestävämpää tähän tarkoitukseen ja tuo puun punaisuuden paremmin esiin...
(Starkista muuten saa valmiita liimapuulevyjä jopa 4 cm paksuisina, joka kestää jo kivasti painoa)
Kiva on kiva lakka, mutta ei täysin vedenkestävä. Roiskeita toki kestää ja jonkin aikaa päälle jäävää vettäkin, mutta alkaa melko pian vaaleta ja pehmetä jos on pidempään tekemisissä veden kanssa. Noita lakkatestejä on tullut tehtyä kun olen yrittänyt löytää kunnollisen vesiliukoisen uistinlakan ja toistaiseksi menestys on ollut heikko. Kaikki todella vettä kestävät tuntuvat olevan jollain vettä häijymmällä liuottimella.
Toinen juttu on se, että akvaarion alustan ei tarvitse olla kovin vedenkestävä. Kuka sitä nyt vettä tarkoituksella ympäriinsä läträä? Roiskeita ja valumia on kestettävä ja siihen Kiva varmasti riittää. Minulla on pienemmän altaan alla Ässä Parkettilakalla käsitelty vaneri. Se kestää vielä aavistuksen Kivaa huonommin vettä, mutta mitä sitten? Ison altaan alla on käsittelemätön levy. Veikkaan että vesi alkaa valua ulos ovista ja ikkunoista ennen kuin lakka menee pilalle.
Mika
Toinen juttu on se, että akvaarion alustan ei tarvitse olla kovin vedenkestävä. Kuka sitä nyt vettä tarkoituksella ympäriinsä läträä? Roiskeita ja valumia on kestettävä ja siihen Kiva varmasti riittää. Minulla on pienemmän altaan alla Ässä Parkettilakalla käsitelty vaneri. Se kestää vielä aavistuksen Kivaa huonommin vettä, mutta mitä sitten? Ison altaan alla on käsittelemätön levy. Veikkaan että vesi alkaa valua ulos ovista ja ikkunoista ennen kuin lakka menee pilalle.
Mika
Akvaariopöytä liimalevystä
Tossa voitte käydä kattoo miltä liimalevystä mittojen mukaan tehty pöytä näyttää. Aikaisemmin taisin mainita että olin vahannut koko pöydän, tämä ei pidä paikkaansa. vain kansilevy ja jalusta on vahattuja runko on maalattu uulan perinne maalilla.
Ovet tuli kiireellä tehtyä ja sen on näköisetkin, ne olisi tarkoitus uusia kunhan kerkiää.
http://kotisivu.mtv3.fi/jerrypa/akvaario_180l.jpg
Ovet tuli kiireellä tehtyä ja sen on näköisetkin, ne olisi tarkoitus uusia kunhan kerkiää.
http://kotisivu.mtv3.fi/jerrypa/akvaario_180l.jpg
Jos akvaariosi vuotaa pohjasta, kannattaa ennemmin paikata lasi kuin hankkia alle filmivaneria.Kingfisher kirjoitti:Minun mielestä on kovastikin väliä onko kyseessä filmivaneri vai tavallinen vaneri. Filmivaneri ei ime vettä päältä päin, ja tunnetusti pystypinnoilla vesi ei suuressa määrin ja kovin pitkiä aikoja pysy.
Bull. Mistä se vesi sinne altaan ja vanerin väliin imeytyisi? Toisekseen, vaneri imee erittäin hyvin vettä päädystä, kuten tavallinenkin lakattu massiivipuu. Olen yhden akvaarion alustan onnistunut halkaisemaan siten. Vaneri tuskin halkeaa, mutta se pullistuu. Eikä auta, vaikka olisi laminoitu tai melamiinilla päällystetty.Jos vettä sattuu roiskahtamaan hieman enemmän ja se imeytyy osittain altaan ja vanerin väliin , niin filmivanerin kanssa se ei ole ollenkaan niin kiusallista kuin tavallisen vanerin kanssa.
Onkohan liimapuulevy sitä, missä on liimattu laudanpaloja yhteen ja pinnoitettu vanerilla molemmilta puolilta. En käyttäisi pöytää kummoisempaan sitä.Liimapuulevystä en osaa sanoa mitään, kun en tunne tuotetta.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
Kirves mies/puuseppänä sanoisin,että suurin ero vanerin ja liimapuun välillä tässä kohtaa on ulkonäkö.Molempia voi käyttää ja itse oon käyttänyt vielä lastua ja mdf:ää.Jotka ovat huonompia kuin em.
Jos se alusta on tarkoitus jättää näkyviin laittaisin liimapuuta se on kivemman näköinen kuin vaneri.Jos taas tarkoitus on peittää se listalla tms. sinne voi laittaa kumman vaan.Vanerin ja liimapuun kosteuskestävyyttä on vähän vaikea vertailla jos ei tiedä mitä liimoja, puulajeja ja pinnoituksia on käytetty.Mutta mun valinta tässäkin kohtaa on hyvällä liimalla liimattu liimapuu.
Jos kosteuskestävyys on tärkein ominaisuus,silloin pitää valita joku muu materiaali kun puu ja sen johdannaiset.
Mitä muuten on jeesusteippi?
Tuo levy jossa on liimapuuta sisällä ja vaneria pinnoissa on kimpilevyä.
Jos se alusta on tarkoitus jättää näkyviin laittaisin liimapuuta se on kivemman näköinen kuin vaneri.Jos taas tarkoitus on peittää se listalla tms. sinne voi laittaa kumman vaan.Vanerin ja liimapuun kosteuskestävyyttä on vähän vaikea vertailla jos ei tiedä mitä liimoja, puulajeja ja pinnoituksia on käytetty.Mutta mun valinta tässäkin kohtaa on hyvällä liimalla liimattu liimapuu.
Jos kosteuskestävyys on tärkein ominaisuus,silloin pitää valita joku muu materiaali kun puu ja sen johdannaiset.
Mitä muuten on jeesusteippi?
Tuo levy jossa on liimapuuta sisällä ja vaneria pinnoissa on kimpilevyä.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Noinko sinä tekisit? Minusta on huomattavasti parempi tapa antaa vesien valua altaasta parketin alle saakka. Kuka niitä sieltä huomaa, ja eihän tuommoiset muutamat sadat litrat haittaa.dsl kirjoitti:Jos akvaariosi vuotaa pohjasta, kannattaa ennemmin paikata lasi kuin hankkia alle filmivaneria.Kingfisher kirjoitti:Minun mielestä on kovastikin väliä onko kyseessä filmivaneri vai tavallinen vaneri. Filmivaneri ei ime vettä päältä päin, ja tunnetusti pystypinnoilla vesi ei suuressa määrin ja kovin pitkiä aikoja pysy.
Tietysti täytän allasta sen, mitä se vuotaa, ettei kalat ihan kuivilleen joudu. Onneksi on sen verran pientä tuo vuotaminen, että pystyn hyvin käymään töissä normaalisti ja sitten vain kotiin tultua ja aamuisin ennen töihin lähtöä täytän altaan.
On onni omistaa vuotava akvaario. Sitä kautta löysin aamuihin ja iltapäiviin aivan uutta sisältöä.
-Kingfisher-
-
- Member
Liimapuulevy on aika kallista siihen nähden, että ainakin mittojen mukaan tehdyssä jalustassa jää usein kokonaan piiloon. Kerronpa taas, minkälainen ratkaisu meillä: kakkosnelosesta tehdyn kehikon päällä lattialastulevy, jonka päällä 25 millinen styroksi, reunoissa listat, jotka peittää koko tämän kauneuden. Lastulevy reunoista lakattu moneen kertaan venelakalla, pinnoista kerran, vaikka en kyllä millään keksi, miten akvaariota rikkomatta saan vettä horisontaalisille pinnoille
.
Yksi akvaarioistani on vuosikaudet ollut Lundian hyllyllä, alla mm. kaikki ukon opiskelupaperit jne. Tähän mennessä en ole saanut kovasta yrittämisestä huolimatta ainuttakaan reikää lakkaan, enkä ainottakaan kansiota tuhottua...
Mahtavan näköinen alusta muuten sinulla jerrypa! Tervetuloa meillekin askartelemaan

Yksi akvaarioistani on vuosikaudet ollut Lundian hyllyllä, alla mm. kaikki ukon opiskelupaperit jne. Tähän mennessä en ole saanut kovasta yrittämisestä huolimatta ainuttakaan reikää lakkaan, enkä ainottakaan kansiota tuhottua...
Mahtavan näköinen alusta muuten sinulla jerrypa! Tervetuloa meillekin askartelemaan

Itte laitoin ihan tavallisen vanerin (21 mm koivuvaneri) ja kestää. Kun filmivanerista oli keskustelua, niin siinä on sellainen filmipinta, joka on kuumapuristuksen avulla kiinnitetty vanerin pintaan. Pinta voi jäädä sileäksi tai sitten ns. viirapinta. Tuollainen filmipinta pitää vettä jos sitä ei vaan mennä rikkomaan, päädyt kannattaa lakata venelakalla. Itse olisin vanerin kannalla, ei tarvitse niin paksua kuin liimapuulevyn, jotta kestää. Ja ei varmasti ole kovin iso vaiva hankkia kauniin näköinen lista siihen levyn koristeeksi.
Joku voi tietty olla toista mieltä, mutta itse olen tehnyt noin ja hyvin on kestänyt.
Joku voi tietty olla toista mieltä, mutta itse olen tehnyt noin ja hyvin on kestänyt.
Vesi on aika ihmeellistä ainetta. Se menee kapillaarisesti mitä ihmeellisempiin paikkoihin pystyyn vaakaan miten vaan.Paula Luotola kirjoitti: vaikka en kyllä millään keksi, miten akvaariota rikkomatta saan vettä horisontaalisille pinnoille![]()
.
Veden kanssa läträtessä kannattaa olla tarkkana,paljon on pähkäilty hometaloissa miten rakenteisiin on kosteutta päässyt.
-
- Member
Juu, on ihmeellistä on! Mutta kyse ei nyt ole ns. suljetuista rakenteista, vaan vieläpä parkettilattialla olevasta akvaariosta. Siis mitä yritin/yritän tässä sanoa: akvaarioita on meillä ollut ja tulee olemaan paljon herkemmilläkin alustoilla. Koska siivoan ne itse, voin luottaa oman työni laatuun. Ne muutaman pisarat mitä räiskyy on helppo kuivata saman tien.
Meillä ainakin koirat (varsinkin pennunrääpäleinä) ovat saaneet pinnoille huomattavan paljon enemmän vahinkoa kuin akvaariot kuuna päivänä!
Meillä ainakin koirat (varsinkin pennunrääpäleinä) ovat saaneet pinnoille huomattavan paljon enemmän vahinkoa kuin akvaariot kuuna päivänä!

Vesivaneri ja styroksi mullakin on ison altaan ja jalustan välissä. Jalustan ja lattian välissä taas toinen vesivaneri ja sen päällä muovimatto. Tämä siksi, että kämpässä on niin joustava lankkulattia laminaatin alla, että ilman alimmaista levyä allas luultavasti menisi lattiasta läpi, toinen levy tasoittaa kierouksia (toivottavasti). Reunat maalattu ja vielä jeesusteipillä peitetty, ihan ok.
jerrypan kaapisto oli kyllä sen verran hieno, että lähetin linkin avolle, joka aikoo tehdä gerbiileille pöydän itse.
Pikkuakvaarion alla on muoviliina, solumuovi ja tv-pöytä. Pitäis varmaan pöytäkin uusia...
jerrypan kaapisto oli kyllä sen verran hieno, että lähetin linkin avolle, joka aikoo tehdä gerbiileille pöydän itse.

Pikkuakvaarion alla on muoviliina, solumuovi ja tv-pöytä. Pitäis varmaan pöytäkin uusia...

-Chyental-