Pötköttävä mutamonni
Valvoja: Moderaattorit
Tässä linkissä:
http://koti.mbnet.fi/~ovalo/myfrozenland/akvaario4.jpg
oleva kala on ilman pienintäkään epäilystä tavallinen maatiaspartamonni.
L 92, jota on aiemmin myyty Suomessa nimellä Dekeyseria sp., mutapleko, muistuttaa sitä jossain määrin, mutta todellakin vain jossain määrin. Kovin paljon ei tarvitse yrittää etsiä tietoja omasta kalastaan, kun huomaa eron. Todellisuudessa kyseinen kala kuuluu ilmeisesti sukuun Lasiancistrus eli on sirppipleko.
L-numerokaloista pitäisikin aina ensisijaisesti käyttää L-numeroa. Hyvin usein arviot niiden suvustakin vaihtuvat ennen kuin ne on tieteellisesti kuvattu. Hyvä esimerkki on LDA 25, katinkultamonni, joka vaihtoi jopa alaheimoakin, kun se kuvattiin.
http://koti.mbnet.fi/~ovalo/myfrozenland/akvaario4.jpg
oleva kala on ilman pienintäkään epäilystä tavallinen maatiaspartamonni.
L 92, jota on aiemmin myyty Suomessa nimellä Dekeyseria sp., mutapleko, muistuttaa sitä jossain määrin, mutta todellakin vain jossain määrin. Kovin paljon ei tarvitse yrittää etsiä tietoja omasta kalastaan, kun huomaa eron. Todellisuudessa kyseinen kala kuuluu ilmeisesti sukuun Lasiancistrus eli on sirppipleko.
L-numerokaloista pitäisikin aina ensisijaisesti käyttää L-numeroa. Hyvin usein arviot niiden suvustakin vaihtuvat ennen kuin ne on tieteellisesti kuvattu. Hyvä esimerkki on LDA 25, katinkultamonni, joka vaihtoi jopa alaheimoakin, kun se kuvattiin.
-
- Junior Member
Mä en aio osallistua tähän battleen, mutta toi on aivan saman näköinen kala kun minun partamonni.... En sitten puutu siihen mitä kaupassa on sanottu, koska en ollut paikalla.
Mutta aiheeseen minunkin kalani tekee tuota aivan samaa. Siis makaa pohjassa suu auki tekemättä mitään, jos oikea aihe on jo päässyt unohtumaan.
Mutta aiheeseen minunkin kalani tekee tuota aivan samaa. Siis makaa pohjassa suu auki tekemättä mitään, jos oikea aihe on jo päässyt unohtumaan.

Aurinko on vain reikä verkkokalvossani...
Kyllä minäkin pistän pääni pantiksi, että tuo on partamonni.
Itse en edes partamonnia voi ostaa liikkeistä (2kpl täälä päin) partamonnina vaan se on aivan joku toinen nimitykseltään.
Eilen minulle myytiin "herttamiekkakasvi" joka pienen tunnistustehtävän jälkeen olikin ruusumiekkakasvi.
Partamonni minulle ollaan myyty "partaimumonnina" Partasuumonnina" imumonnina" ja minä lie, ikinä en ole saanut sitä partamonnina.
Ainakin täällä päin siis kalojen ja kasvien osto on todella vaikeaa ellei itse satu tietä,ään mikä se on.
Itse en edes partamonnia voi ostaa liikkeistä (2kpl täälä päin) partamonnina vaan se on aivan joku toinen nimitykseltään.
Eilen minulle myytiin "herttamiekkakasvi" joka pienen tunnistustehtävän jälkeen olikin ruusumiekkakasvi.
Partamonni minulle ollaan myyty "partaimumonnina" Partasuumonnina" imumonnina" ja minä lie, ikinä en ole saanut sitä partamonnina.
Ainakin täällä päin siis kalojen ja kasvien osto on todella vaikeaa ellei itse satu tietä,ään mikä se on.

-S.M.R-
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Kommenttini tässä threadissa keskusteltuihin asioihin:
1. Kuvissa on partis.
2. Tieteellisiä, ei latinalaisia nimiä. Eikä ole nipotusta vaatia alan harrastajia käyttämään oikeaa termistöä.
3. Katille annettu huomautus oli todella aiheeton. Lisan kommentti, että kukaan ei yksin aiheuta asioiden kärjistymistä oli tässä kohtaa täysin paikkansapitämätön. Kati kirjoitti asiasta, asiallisesti ja ei sortunut henkilökohtaisuuksiin edes sen jälkeen kun ovalo oli hänen kimppuunsa käynyt. Tämä on jo toinen vastaava tapaus, tosin edellisessä molemmat osapuolet taisivat saada varoitukset.
1. Kuvissa on partis.
2. Tieteellisiä, ei latinalaisia nimiä. Eikä ole nipotusta vaatia alan harrastajia käyttämään oikeaa termistöä.
3. Katille annettu huomautus oli todella aiheeton. Lisan kommentti, että kukaan ei yksin aiheuta asioiden kärjistymistä oli tässä kohtaa täysin paikkansapitämätön. Kati kirjoitti asiasta, asiallisesti ja ei sortunut henkilökohtaisuuksiin edes sen jälkeen kun ovalo oli hänen kimppuunsa käynyt. Tämä on jo toinen vastaava tapaus, tosin edellisessä molemmat osapuolet taisivat saada varoitukset.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Voit syödä pääni jos voit tieteellisesti osoittaa, että ovalo "sekosi" aivan yksin eikä häneen vaikuttanut mikään ulkopuolinen tekijäMari kirjoitti:Lisan kommentti, että kukaan ei yksin aiheuta asioiden kärjistymistä oli tässä kohtaa täysin paikkansapitämätön. Kati kirjoitti asiasta, asiallisesti ja ei sortunut henkilökohtaisuuksiin edes sen jälkeen kun ovalo oli hänen kimppuunsa käynyt.

Toivon todella, että tämä jankkaus jäisi nyt tähän. Sopimattomasti käyttäytynyttä on rankaistu ja jos todella se on viestini sanamuodosta kiinni (tiedän, kaikki eivät ymmärrä samaa kieltä kuin minä), niin muutan sen (yksityisviestillä saa kiinni).
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Junior Member
Minullekin on aina uskoteltu partamonnin olevan imumonni. Onko imumonni partamonnin helpompi nimitys, vai onko se aivan toinen kala? Jos on niin miten se eroaa partamonnista?S.M.R kirjoitti: Partamonni minulle ollaan myyty "partaimumonnina" Partasuumonnina" imumonnina" ja minä lie, ikinä en ole saanut sitä partamonnina.
Aurinko on vain reikä verkkokalvossani...
Hei,
on hyvä että, vääriä kalan nimityksiä ja virheellisiä oletuksia korjaillaan, mutta sen voi tehdä monella tavalla. Terävällä kielellä tai muuten prassaillen tehdyt huomautukset tyyliin "annahan kun korjaan vääriä luulojasi" tai loppukommentit "partaimumonnia ei muuten ole edes olemassa" vievät hyvää tarkoittavalta asialta pohjaa aiheuttaen vain kysyjälle turhaa harmistumista. Joskus on hyvä asiantuntijankin osata luovuttaa tai muuttaa (hetkeksi) vastaustyyliään, etenkin jos huomaa hypänneen toisen ärsytyskynnyksen yli eikä asia voi edetä ilman mielipahaa.
-Tällä kommentilla en viitannut Katiin, vaan yleisesti täällä joskus esiintyvään ärsyttäviinkin mittasuhteisiin paisuneeseen pikkutarkkuuteen (mikä on hyvä asia oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, oikein esitettynä)-
on hyvä että, vääriä kalan nimityksiä ja virheellisiä oletuksia korjaillaan, mutta sen voi tehdä monella tavalla. Terävällä kielellä tai muuten prassaillen tehdyt huomautukset tyyliin "annahan kun korjaan vääriä luulojasi" tai loppukommentit "partaimumonnia ei muuten ole edes olemassa" vievät hyvää tarkoittavalta asialta pohjaa aiheuttaen vain kysyjälle turhaa harmistumista. Joskus on hyvä asiantuntijankin osata luovuttaa tai muuttaa (hetkeksi) vastaustyyliään, etenkin jos huomaa hypänneen toisen ärsytyskynnyksen yli eikä asia voi edetä ilman mielipahaa.
-Tällä kommentilla en viitannut Katiin, vaan yleisesti täällä joskus esiintyvään ärsyttäviinkin mittasuhteisiin paisuneeseen pikkutarkkuuteen (mikä on hyvä asia oikeassa paikassa, oikeaan aikaan, oikein esitettynä)-
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Kyllä partamonni on imumonni. Imumonni vaan on plekojen vanha nimitys. Nykyään siis imumonneja pitäisi kutsua plekoiksi. Partamonni on jonkunnäköinen poikkeus, koska sitä sanotaan edelleenkin partamonniksi, eikä partaplekoksi.kala(harra)staja kirjoitti:Minullekin on aina uskoteltu partamonnin olevan imumonni. Onko imumonni partamonnin helpompi nimitys, vai onko se aivan toinen kala? Jos on niin miten se eroaa partamonnista?S.M.R kirjoitti: Partamonni minulle ollaan myyty "partaimumonnina" Partasuumonnina" imumonnina" ja minä lie, ikinä en ole saanut sitä partamonnina.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Advanced Member
- Viesti:
No Sami, älä nyt höpäjä.
Imumonni on ihan käypä nimi kalalle, ja se on Loricariidae-heimon kaikkien monnien nimitys. Ne ovat siis imumonneja. Niistä melko suuri osa, eli kaikki ne tavalliset, partiksenmuotoiset ja enimmäkseen melko kookkaat ovat lisäksi plekoja. Partamonnitkin ovat plekoja, vaikka sana "pleko" puuttuu niiden nimestä.
Partamonni on mikä hyvänsä Ancistrus-suvun monista eri plekolajeista.
Maatiaispartamonni ja täpläpartamonni ovat nimiä sille partamonnilajille (tai -tyypille), jota on meidän melkein kaikkien akvaarioissa.
Imumonni tarkoittaa kaikkia Loricariidae-monneja, eli plekoja, ottoja, vasamamonneja, kiilamonneja, siimapyrstöjä ja mitä niitä nyt on.
"Partaimumonni" on partamonnien vanhentunut, käytöstä poistettu nimi, jota monet kaupat sitkeästi käyttävät edelleen.
"Partasuumonni" on ainakin mulle uusi, mutta on varmaan jonkun kauppiaan itse keksimä nimi, ns. "kauppanimi".
Ja takaisin Kalaharrastajan kysymykseen. Kyllä, partamonni on imumonni. Mutta vain pieni osa imumonneista on partamonneja. Ja kaikki partamonnit eivät ole maatiaispartamonneja. Ihan niinkuin kaikki spanielit ovat koiria, mutta vain osa koirista on spanieleja. Ja kaikki spanielit eivät ole cockerspanieleja.
Imumonni on ihan käypä nimi kalalle, ja se on Loricariidae-heimon kaikkien monnien nimitys. Ne ovat siis imumonneja. Niistä melko suuri osa, eli kaikki ne tavalliset, partiksenmuotoiset ja enimmäkseen melko kookkaat ovat lisäksi plekoja. Partamonnitkin ovat plekoja, vaikka sana "pleko" puuttuu niiden nimestä.
Partamonni on mikä hyvänsä Ancistrus-suvun monista eri plekolajeista.
Maatiaispartamonni ja täpläpartamonni ovat nimiä sille partamonnilajille (tai -tyypille), jota on meidän melkein kaikkien akvaarioissa.
Imumonni tarkoittaa kaikkia Loricariidae-monneja, eli plekoja, ottoja, vasamamonneja, kiilamonneja, siimapyrstöjä ja mitä niitä nyt on.
"Partaimumonni" on partamonnien vanhentunut, käytöstä poistettu nimi, jota monet kaupat sitkeästi käyttävät edelleen.
"Partasuumonni" on ainakin mulle uusi, mutta on varmaan jonkun kauppiaan itse keksimä nimi, ns. "kauppanimi".
Ja takaisin Kalaharrastajan kysymykseen. Kyllä, partamonni on imumonni. Mutta vain pieni osa imumonneista on partamonneja. Ja kaikki partamonnit eivät ole maatiaispartamonneja. Ihan niinkuin kaikki spanielit ovat koiria, mutta vain osa koirista on spanieleja. Ja kaikki spanielit eivät ole cockerspanieleja.
-
- Junior Member
Selventäisi ostamista jos se olisi
maatiaispartamonni tai täpläpartamonni.
Partamonniksihan ne aina sanoo mutta mikä niistä?
Meilläpäin kultakalan(red cap) nimi on myssypää.
Teleskoopilla(kultakala) on mulkosilmä. (osuva nimitys)
Isopurjeplekolla purjepleko.
Tummaleväpleko on imumonni.
*huoh* Itsekkään en kohta tiedä oikeita nimiä, kun koko ajan roskanimiä keksiivät.
Tieteelliset nimetkin on jotain puusta kaivettuja.
Paikkakunnan kaikki varmaan tietääkin jo näillä kuvauksilla.
maatiaispartamonni tai täpläpartamonni.
Partamonniksihan ne aina sanoo mutta mikä niistä?

Meilläpäin kultakalan(red cap) nimi on myssypää.
Teleskoopilla(kultakala) on mulkosilmä. (osuva nimitys)
Isopurjeplekolla purjepleko.
Tummaleväpleko on imumonni.
*huoh* Itsekkään en kohta tiedä oikeita nimiä, kun koko ajan roskanimiä keksiivät.
Tieteelliset nimetkin on jotain puusta kaivettuja.
Paikkakunnan kaikki varmaan tietääkin jo näillä kuvauksilla.
-S.M.R-
Pakko keventää tunnelmaa, pahoittelen:
Onko maatiaispartamonni kenties sukua talitiaispartamonnille? Ja toisaalta, eikö olisi loogisempaa, jos maatiaispartamonni olisikin vesitiaispartamonni?
Huono. Pahoittelen vielä toistamiseen.
Ja vielä alkuperäiseen aiheeseen ettei ihan off topiccia. Kaverilla on sellainen okamonni, joka välillä nukkuessaan ajautuu suodattimen virran vietäväksi. Raukkaa on jo monta kertaa luultu täysin kuolleeksi, koska siltähän se käytännössä näyttää virran mukana lilluessaan. Sekä omistaja että kala ovat varmasti saaneet lähes yhtä ison sätkyn, kun "kuollutta" kalaa on yritetty kalastella akvaariosta...
Onko maatiaispartamonni kenties sukua talitiaispartamonnille? Ja toisaalta, eikö olisi loogisempaa, jos maatiaispartamonni olisikin vesitiaispartamonni?
Huono. Pahoittelen vielä toistamiseen.
Ja vielä alkuperäiseen aiheeseen ettei ihan off topiccia. Kaverilla on sellainen okamonni, joka välillä nukkuessaan ajautuu suodattimen virran vietäväksi. Raukkaa on jo monta kertaa luultu täysin kuolleeksi, koska siltähän se käytännössä näyttää virran mukana lilluessaan. Sekä omistaja että kala ovat varmasti saaneet lähes yhtä ison sätkyn, kun "kuollutta" kalaa on yritetty kalastella akvaariosta...
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
-
- Advanced Member
kun olen keskusteluanne tässä lukenut, niin tunkaisempa omankin mielipiteeni siitä ovalon "mutamonnista".
Se on 100% varmuudella partamonni, niinkuin monet tässä ovat jo sanoneet. toinen omistani on täysin samanlainen kuin ovalon monni.
voi olla että liikkeessä on sattunut jokin sekaannus...tai jotain.
jos myyjä on ollut ajatuksissaan ja sanonut väärän nimen vahingossa.
mutta sellaistahan sattuu
itselleni myytiin joskus musta-aavetetra "haamukalana" ja kardinaalitetroja yksi myyjä väitti kerran neontetroiksi.

Se on 100% varmuudella partamonni, niinkuin monet tässä ovat jo sanoneet. toinen omistani on täysin samanlainen kuin ovalon monni.
voi olla että liikkeessä on sattunut jokin sekaannus...tai jotain.
jos myyjä on ollut ajatuksissaan ja sanonut väärän nimen vahingossa.
mutta sellaistahan sattuu

itselleni myytiin joskus musta-aavetetra "haamukalana" ja kardinaalitetroja yksi myyjä väitti kerran neontetroiksi.

-
- Advanced Member
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Ja satiaispartamonnille kaukaista sukua.Kati kirjoitti:Ei tietenkään, mutta puutiaispartamonneille mahdollisesti kyllä.Jussian kirjoitti:Onko maatiaispartamonni kenties sukua talitiaispartamonnille? Ja toisaalta, eikö olisi loogisempaa, jos maatiaispartamonni olisikin vesitiaispartamonni?
Kati
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sontiaispartamonni on sen sijaan paljon läheisempää sukua.NesteHukka kirjoitti:Ja satiaispartamonnille kaukaista sukua.Kati kirjoitti:Ei tietenkään, mutta puutiaispartamonneille mahdollisesti kyllä.Jussian kirjoitti:Onko maatiaispartamonni kenties sukua talitiaispartamonnille? Ja toisaalta, eikö olisi loogisempaa, jos maatiaispartamonni olisikin vesitiaispartamonni?
Kati
-
- Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
Re: Pötköttävä mutamonni
Kylläpä onovalo kirjoitti: Onko muilla vastaavia kokemuksia kaloistaan?
Tässä tuli tunnustettua tuo laiskottelu.. mitä isot edellä, sitä kalat perässä.

Luulin kerran, että partamonnimme Pamela oli kupsahtanut, kun makasi täysin "ketarat" ojossa kantonsa alla, siis aivan selällään hiekalla. Sydän siinä jo pompsahti, mutta onneksi monni sieltä hieman liikahteli, ettei tarvinnut alkaa sen enempää kauhistelemaan

~Tinski~
Lahdessa meille myytiin partamonnina isopurjepleko, mutta eipä me osattu ruveta mitään silloin vielä epäilemään, kun oli niin pieni kiva elukka. Nyt se on n.40cm järkäle ja akvaario on vaihdettu sen takia jo kaksi kertaa. Nyt lähtee sekä kala että akvaario myyntiin, ei jaksa sitä enää...
Noista hauskoista tavoista... Tuolla Bätmänillä on hauska tapa "seistä" päällään suodattimen vieressä selkä nurkassa, pyrstön pää vedestä ulkona... Hassu näky noin ison kalan suorittamana
Noista hauskoista tavoista... Tuolla Bätmänillä on hauska tapa "seistä" päällään suodattimen vieressä selkä nurkassa, pyrstön pää vedestä ulkona... Hassu näky noin ison kalan suorittamana

Excuse me, have you see my Brain????