Välitän ystäväni Johannan puolesta seuraavan tarinan:
Minulla oli kaksi kääpiökynsisammakkoa 200 litraisessa akvaariossa
muiden kalojen kanssa ja näyttivät pärjäävän ihan hyvin. Olen kuullut ja
lukenut mielipiteitä, jossa sammakot ja kalat pitäisi pitää eri altaissa,
koska sammakot eivät ehtisi kilpailemaan ruoasta kalojen kanssa. Minulla ne ovat syöneet hyvin.
Minulla on 63L allas kypsymässä omenakotiloille ja siirrän sammakot myös
sinne (altaan pH 7,5 ja kh8 ). Altaan lopullista kypsymistä odottaessa
toiselle sammakoista ehti tapahtumaan haaveri. Sammakon toinen takajalka on ilmeisesti poikki, jalka roikkuu velttona sammakon uidessa. Nilkasta alaspäin jalka on vaaleampi ja siitä roikkuu nahansuikaleita. Voisikohan siinä olla kuolio? Sammakko ui, hakee pinnalta ilmaa ja näyttää muuten käyttäytyvän normaalisti. Siirsin sammakon 63L altaaseen (nitriitistä huolehdin tietty vedenvaihdoilla), laskin vedenpinnan
20 cm:iin jottei pinnalle olisi niin pitkä matka.
Sammakkoni ovat vasta nuoria ja niidenhän pitäisi elää vielä kauan, joten haluan tehdä kaikkeni niiden hyvinvoinnin eteen, mutta mitä? Onko muilla
samanlaisia kokemuksia? Jos jalassa on kuolio, niin leviääköhän se? Voiko ja onko kellään sammakko elänyt jalkapuolena?
Kääpiökynsisammakolta jalka poikki, mitä tehdä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Kuulostaa vakavalta... Sammakon hermostohan ei ole kehittynyt niin hyvin että se osaisi tuntea pelkoa ja kipua kuten me nisäkkäät, eli se voi voida todella huonosti ilman että se näkyy sen käytöksestä. Jonkinnäköistä bakteerivastaista ainetta voisi laittaa veteen, General Tonicia tmv, jos sillä ehkä saisi tulehduksen pysäytettyä. Jos sääri tosiaan on poikki niin luultavimmin joko jalan ihokudos paranee lääkkeellä ja jalka jää toimintakelvottomaksi (jolloin sammakko luultavasti pärjää ihan OK) tai siihen tulee kuolio joka lopulta tappaa sammakon julmasti. Jalan amputaatio ei liene vaihtoehto, joten jos muutaman päivän sisällä ei näy paranemista niin valitettavasti lienee armollisinta päästää pikkuinen kärsimyksistään... Mutta kokeile ensin lääkkeitä!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kyllä se sammakkokin kipua tuntee, ja pelkoakin, eihän se muuten selviäisi elämästä hengissä!
Pystyykö sammakko uimaan, kun sillä on toinen jalka epäkunnossa? Vaikka tulehduksen saisi pois, jalka jää luultavasti toimimattomaksi, ja liikuntakyky voi rajoittua paljonkin. Silloin on mielestäni väärin pitää se hengissä.
Pystyykö sammakko uimaan, kun sillä on toinen jalka epäkunnossa? Vaikka tulehduksen saisi pois, jalka jää luultavasti toimimattomaksi, ja liikuntakyky voi rajoittua paljonkin. Silloin on mielestäni väärin pitää se hengissä.
Minttu lähetti minun puolestani viestin kääpiökynsisammakostani. Nyt olen itse rekisteröitynyt ja kiitän paljon vastauksista.
Sammakko ui suhtkoht hyvin altaassa ja käy aika vaivatta hakemassa ilmaa. Tasapainossa on pikkuriikkisen ongelmia.
Jalassa on kyllä kuolio koska se on muuttunut nilkasta alaspäin osittain valkoiseksi. Katson tilannetta huomen aamulla ja jos kuolio ei ole levinnyt niin kokeilen lääkitystä. Mutta jos kuolio näyttää levinneen niin kai se on parasta lopettaa heti.
Harmittaa todella paljon sillä sammakko on luultavasti vasta noin vuoden ikäinen. Ja juuri kun olin järjestämässä kotiloille ja sammakoille rauhallista paikkaa.

Sammakko ui suhtkoht hyvin altaassa ja käy aika vaivatta hakemassa ilmaa. Tasapainossa on pikkuriikkisen ongelmia.
Jalassa on kyllä kuolio koska se on muuttunut nilkasta alaspäin osittain valkoiseksi. Katson tilannetta huomen aamulla ja jos kuolio ei ole levinnyt niin kokeilen lääkitystä. Mutta jos kuolio näyttää levinneen niin kai se on parasta lopettaa heti.
Harmittaa todella paljon sillä sammakko on luultavasti vasta noin vuoden ikäinen. Ja juuri kun olin järjestämässä kotiloille ja sammakoille rauhallista paikkaa.

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Tieteellisesti on tutkittu että sammakkoeläimet reagoivat hermostollisesti ja vaistomaisesti esim. äkkinäisiin liikkeisiin suojautuen, mutta niiden elimistöön ei erity adrenaliinia eikä niiden syke nouse. Ne eivät siis tunteellisesti "pelästy". Toki vaistomaisesti suojautuvat, mutta eivät pahemmin käytä siihen aivoja. Tähän hätään en osaa nimetä lähdemateriaalia, pyydän siitä anteeksi...Aves kirjoitti:Kyllä se sammakkokin kipua tuntee, ja pelkoakin, eihän se muuten selviäisi elämästä hengissä!
Oman kokemukseni perusteella (kynsisammakon omistaja kymmenettä vuotta), eivät sammakot mitenkään suuria älyn jättiläisiä ole, kalanikin päihittää ne kirkkaasti älyllään.

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Niin, tarkoitinkin vain tuollaista "vaistomaista vetäytymistä" ilman sen suurempia tunteiluja.
Minulla oli joskus maasammakko, jolta puuttui synnynnäisesti (?) toinen jalka, ja se pärjäsi hienosti, loikkikin ihan normaalin näköisesti. Vedessä elävän sammakon tasapaino ja uintiliikkeet taitavat vaan kärsiä paljon, jos toinen takajalka puuttuu.
Minulla oli joskus maasammakko, jolta puuttui synnynnäisesti (?) toinen jalka, ja se pärjäsi hienosti, loikkikin ihan normaalin näköisesti. Vedessä elävän sammakon tasapaino ja uintiliikkeet taitavat vaan kärsiä paljon, jos toinen takajalka puuttuu.