Tämä on kysymys, jota olisin ehkä voinut pohtia hitusen verran aiemmin. Poikasakvassani (52 l) on tällä hetkellä n. 40 kpl sentin pituisia sinttejä (ja siitä vähän pienempiä). Mieleeni juolahti, että jos osakin noista kasvaa isoksi ja jos noin puolet on niistä koiraita, niin mihin ihmeeseen voin ne kaikki tunkea, jos ne alkavat tappelemaan?
Ajattelin rakennella hyttysverkosta ja muovilistasta väliseiniä pikkuakvaan. Toisaalta saattaisin lohkaista hädän tullen isommasta akvasta (140 l) osan väliseinillä. Ja muutama tyttö varmaan mahtuu väliaikaisesti isompaan akvaan (siellä on tosin ennestään jo yksi koiras ja kolme naarasta).
Mutta pitäisiköhän tälläiselle kalamäärälle ostaa vaikka kolmas akva, jonka voisi lokeroida? Kaupassa minua neuvottiin, että taistelukala ei tarvitse kuin pikkuisen purkin, josta vaihdetaan usein vettä. Mutta vaikka ostaisin niille kasapäin vähän isompiakin purkkeja, niin miten on esim. lämmityksen tai valojen (laittaisin jokaiseen kasveja) laita?
Onko kellään kokemuksia taistojen poikasten kasvattamisesta?
Taistopoikueen tila-asiat
Valvoja: Moderaattorit
-
tikkuhirviö
- Advanced Member

- Viestit: 1074
- Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Vantaa
-
depeche
- Member

- Viestit: 283
- Liittynyt: 13:40, 20.04.2002
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Kokkola
Juu, minulla tuo homma hoituu siten että käytössä on monta pientä allasta, jotka ovat kuitenkin sen kokoisia että niihin saa lämmittimen. Jaan poikaset näihin pikkuhiljaa niiden kasvaessa sukupuolen, koon sekä luonteenkin mukaan. Joskus on tullut käytettyä apuna myös hammaskarpeille tarkoitettuja kelluvia synnytysaltaita joissa on muutama poikanen asustanut sen aikaa kunnes niille on allas vapautunut.
-
Jami
- Junior Member

- Viestit: 143
- Liittynyt: 23:14, 09.02.2003
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Espoo
Hyvä Tikkuhirviö, hienoa kuulla (tai lukea), että joku on kudettanut taistiksia. Sulla ei ole mitään hätää kasvatella niitä samassa altaassa, koska niiden oma hierarkia toimii hyvin. Minä laittaisin tuolle poikueelle noin 150 litraisen altaan ja antaisin kasvaa. Ainakun uroksia aikuistuu esim. 5 kpl, ne siirtäisin erikseen (veisin kauppaan). Kaikki ei aikuistu yhtäaikaa. Mulla oli parhaimmillaan kymmenen urosta noin 200 litraisessa, ja hyvin tulivat keskenään toimeen.
Tsemppiä poikueelle !
Tsemppiä poikueelle !
-
tikkuhirviö
- Advanced Member

- Viestit: 1074
- Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Vantaa
Jaahas.. Siinäpä tulikin kaksi erilaista ratkaisua, kiitoksia kirjoittajille.. Täytyypi katsella tuota myydään-palstaa ja suunnitella mihin saan mahtumaan akvaarioita.
Tosiaan, ongelma näissä kaupan suosittelemissa purnukoissa on se, että lämmitys on niin vaikea järjestää. Ja tahtoisin kaikille kuitenkin mahdollisimman hyvät ja väljät olot.
Kalat ovat tosiaan eri kokoisia, mikä taitaakin olla hyvä asia. Silti huolestuttaa..
Tosiaan, ongelma näissä kaupan suosittelemissa purnukoissa on se, että lämmitys on niin vaikea järjestää. Ja tahtoisin kaikille kuitenkin mahdollisimman hyvät ja väljät olot.
Kalat ovat tosiaan eri kokoisia, mikä taitaakin olla hyvä asia. Silti huolestuttaa..
-
tikkuhirviö
- Advanced Member

- Viestit: 1074
- Liittynyt: 12:37, 10.02.2003
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Vantaa
Kauhistus.
Pitää ilmeisesti pistää pikku sinttiäiset vaikka aluksi kelluvaan altaaseen. On nimittäin tosiaan käynyt mielessä, että poikasten kymmenkertainen kokoero alkaa olla niin huomattava, että toiset ovat kohta ruokalistalla..
Sattuukohan kukaan muuten tietämään, milloin sukupuolet erottuvat toisistaan?
Pitää ilmeisesti pistää pikku sinttiäiset vaikka aluksi kelluvaan altaaseen. On nimittäin tosiaan käynyt mielessä, että poikasten kymmenkertainen kokoero alkaa olla niin huomattava, että toiset ovat kohta ruokalistalla..
Sattuukohan kukaan muuten tietämään, milloin sukupuolet erottuvat toisistaan?