Fragmenttien vaihto

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Fragmenttien vaihto

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kaikilla on kuitenkin hirveästi ylimääräisiä fragmentteja kotona :mrgreen: ,joten täällä voisi niitä vaihtokaupata lajista riippumatta.
Minulla olisi näin aloitukseksi ylimääräisenä Sinulariaa mitä kaikki hirveästi haluavat [;)] ,vaihdossa kelpaa mikä vaan kunhan ei ole ruskea ja tiedysti kivikorallinfragmenttia voi myös tarjota kun Sinularia maksoi lemmikkikeskuksessa 70.- eli yhtä paljon kuin halvempi acropora :D
Ainoastaan vaihdan ,en myy.
mikkokoo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkokoo »

Kysyisin Kimiltä, että oletko miettinyt/onko mahdoton ajatus pilkkoa tilaamiasi koralleja useiksi fragmenteiksi, liimata ne kiven palasiin ja myydä erikseen. Luulisi että esim. reilun kokoisesta Acroporasta saisi helposti vaikka 5-10 palasta jotka voisit sitten myydä siten että kokonaishinta olisi isompi kuin että myy korallin yhtenä palasena. Näin muutkin kuin ne jotka ovat ovella passissa kun korallit tulevat saisivat hienoja koralleja altaaseen :D
On tietty ymmärrettävää, että tässä ei olisi mitään järkeä jos suuri osa fragmenteista ei selviä.
proto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja proto »

Eikö yksi vaihtoehto olisi että hankkisi korallin kimpassa pistäisi paloiksi ja saataisiin fragmenttaja useammille ihmisille? Mutta jos fragmenttien selviämisessä on eroja niin tuo tietysti oman riskinsä hommaan.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

Proto&mikkokoo, näinhän siellä kaupassa tehdään nyttekin ;)
Ongelmia pilkkomisessa:
- tulee monesti pienempiä "hukkapaloja".
- ei oo takuita siitä, että meneekö se ihan palasiksi.
- pilkotut palat ei välttämättä oo heti nättejä (muodoltaan / "arviltaan")
- niitten vastustuskyky / selviäminen ei oo yhtä hyviä kuin kokonaisella
- varmaan vähän turhaa kikkailua kauppiaalle... jengi kuitenkin menis sit vaikka pihalle hakkaa muit isoi pienemmiksi ;)

Kyllä hyvän kokoiset fragit yleensä selviävät. Mulla on kuollu vain muutaman sentin kokosia frageja muutama. Pari on kuollu muuten vain ja yks kuoli varmaankin siihen, että cyano kasvo sen päälle pohjalla.

Sitten kun seuraava satsi koralleja tulee, toivon kaupassa olevan sen verran väkeä ostamassa, että voi laittaa pari-kolme korallia johonkin 4 osaan (mahdollisuuksien mukaan)... (tai sitten jonkun kanssa tekee niin, että otan pienen haaran ja toiselle jää isohaara).
Tarttisin juuri sellasia pienempiä yksilöitä, että saa sopimaan pariin ahtaaseen paikkaan.
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Kyllä siniriutassa voi heti oston jälkeen laittaa acroporan vaikka kymmeneen osaan, kauppialla kun ei ole mitään vastuuta enää asiassa ja Kimilla on kunnon välineet katkaisuun olemassa :D .
Acroporan fragmentteja saisi olla kyllä kaupan, Saksasta saa 20-30 eurolla tosi hienoja fragmentteja, ei se täälläkään mikään mahdoton tehtävä olisi varsinkin kun kokonaisen hinta on ihan hirvittävä.
Eli kaikki korallikauppiaat (onneksi teitä on Suomessa paljon :mrgreen: ) kannattaisi miettiä asiaa.
Cano
Junior Member
Junior Member

Fragien vaihto

Viesti Kirjoittaja Cano »

Alkaa merivesiakvaario oleen sen verran kauan pystyssä, ett olis aika alkaa täyttää sitä koralleilla. Tällä hetkellä siellä on vain yksi Kimiltä ostettu Sinularia ja pari pientä pehmeää fragia sekä turboja + 2 vuokkokalaa. Olisin valmis ostamaan teiltä frageja eri koralleista, mutta kuten ymmärrätte, ei vaihdossa olisi vielä mitään. Täältä Oulustakaan ei oikein ehdi aina Helsinkiin, kun Siniriuttaan on tulossa lähetys. Tosin jonkinlainen tilaus on Simpun kanssa lähössä täältä seuraavan lähetyksen Kimille tullessa.

Onko teillä kokemuksia fragien lähetyksestä tavallisena pakettina postissa? Ainakin Mantis kertoi käyttävänsä tätä menetelmää korallien kohdalla ja mitään ongelmia tässä ei ole ollut. Vaihdatteko te siis aina kädestä käteen -tyylillä?

Neuvoja kestävien ja näyttävien korallien osalta otetaan.

-Cano-
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kädestä käteen oon aina vaihtanut... Olisikohan joku matkahuolto tai muu vastaava hyvä, missä saisi paketin (suoranlinjan) auton sisälle ja olisi sitten perillä ottamassa autoa vastaan?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Nyt kun olen tuolla makeavesipuolella esitellyt "tee se itse kiviä", niin niitä pitäisi voida liimailla yhteen. Jokin epoksiliima käynee eli kysymys: millä liimalla, ja mistä saa, voi korallikappaleita liimailla yhteen. Josko tuo liima kävisi myös makean puolen "kiviin"?
Viimeksi muokannut jarvij, 11:17, 19.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

http://store.aquaristic.net/AQ3e7d2d53e ... ,id3348,,0,

Eiköhän tuo toimi makeassavedessäkin. Ihan ok massaa on ollut.
Siniriutassa on kanssa jotain merkkiä, mutta siitä ei ole tietoa sen enempää.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Meneekö taas siihen ettei Suomesta saa?

Millähän kotimaiset liikkeet kohta elää, kun kaikki pitää jokaisen erikseen tai kimpassa tilata ulkomailta.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

jarvij kirjoitti:Nyt kun olen tuolla makeavesipuolella esitellyt "tee se itse kiviä", niin niitä pitäisi voida liimailla yhteen. Jokin epoksiliima käynee eli kysymys: millä liimalla, ja mistä saa, voi korallikappaleita liimailla yhteen. Josko tuo liima kävisi myös makean puolen "kiviin"?
Suomessa taitaa Siniriutta olla ainoa paikka josta saa ostettua.
Saksan verkkokaupoista ainakin saa hankittua jos jaksaa tilata.

Esim tuotteista Saksassa:
- Carmenschwemmer
- Aquaristic.net
- Aquaristikshop
- Aquaristikshop
- Aquaristikshop
Guess what?! I got a fever, and the only prescription... is more cowbell!
Hynde
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Saa suomestakin.... esim. aquarium systemsin tekemää holdfast epoksia.
http://www.aquariumsystems.com/accessor.htm

käy myös makeaan veteen
Viimeksi muokannut Hynde, 11:08, 19.03.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

/sam kirjoitti:Suomessa taitaa Siniriutta olla ainoa paikka josta saa ostettua.
Unohdin muuten täsmentää, että lemmikkikeskuksessa ainakin oli joskus aquamedicin tahnaa.

Vaikkakin: Saksasta 5 paketin erässä (pelkästään nämä), tuli 5e halvemmaksi per paketti 8O
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Moi,

Kivien / fragien liimailusta, mulla on tota aqua medicin reef constructia, ostin sen muistaakseni lemmikkikeskuksesta. Ihan hyvää kamaa.

Ja frageista, joku vaihtopalvelu olis bueno.. tai jos jossain voisi ilmoitella mitä löyty.

Itselläni löytyy ainakin xeniaa pilvin pimein.. ja kyllä jotain muita myös.

Kyllä mä ainakin voisin maksaakin jostain pikku biiteistä vaikka jotain makeeta acroa. Itseä kiinnostaa just noi pienemmän palaset, kaupoissa on yleensä niin hiton isoja, ja mulla alkaa purkki olla aika täynnä...
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Silakka kirjoitti: Itselläni löytyy ainakin xeniaa pilvin pimein.. ja kyllä jotain muita myös.
Pumppaako?
Silakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Silakka »

Kimmo S kirjoitti:
Silakka kirjoitti: Itselläni löytyy ainakin xeniaa pilvin pimein.. ja kyllä jotain muita myös.
Pumppaako?
Moi, kaikkia kiinnostaa "pumppaako" se, aika pervoa.. :mrgreen:

Joo, kyllä se pumppaa :)

Mulla on tollainen about 350L kulmapurkki, jossa 2 pumppua (joku vanha tunze + mikä lie toinen, en muista nyt) takakulmassa, toinen ajastimella, eli silloin kun on kovemmat virtaukset, se ei pääse kovin hyvin pumppaamaan, mutta silloin kun on heikommat, niin sykkii oikein hienosti. Saatika sitten jos tekee huoltotöitä ja laittaa pumput pois.

Jotkut ovat tainneet sanoa, että se saattaa lopettaa ton pumppailun akvaariossa.. ? Noh, mulla on ollut se jotain 1-1,5v ja hyvin ainakin vielä pumppailee.
homer
Member
Member

Viesti Kirjoittaja homer »

jarvij kirjoitti:Nyt kun olen tuolla makeavesipuolella esitellyt "tee se itse kiviä", niin niitä pitäisi voida liimailla yhteen. Jokin epoksiliima käynee eli kysymys: millä liimalla, ja mistä saa, voi korallikappaleita liimailla yhteen. Josko tuo liima kävisi myös makean puolen "kiviin"?
Minähän kerroin sfnetissä jo 1.3, että käy. (kun samaa kyselit)
Ja mistä saa suomessakin.

Etkö uskonut ? :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”