Miten saan pidettyä nuolimonnini hengissä?
Valvoja: Moderaattorit
Miten saan pidettyä nuolimonnini hengissä?
Hyvin kypsytettyyn ja leväiseen akvaarioomme tuli viimeviikolla 10 perunnuolimonnia (+ 2 partista). Nyt vasta tulin lukeneeksi että nuolimonnit ovat aika herkkiä, paitsi typpiyhdisteille, myös nälkäkuolemalle. Eivät kuulemma osaa syödä muuta kuin levää vaan kuolevat nälkään (luki jossain englanninkielisessä sivustossa). Onko vinkkejä miten saisin hoidettua näitä suloisia pikku veijareita niin hyvin etteivät kuolisi ihan heti... vedenvaihtoja tietysti, entä muita vinkkejä? Millaisia kokemuksia teillä on otoista, ovatko tosiaan kovin herkkiä kuolemaan? Onko meillä niitä liikaa 250 litraisessa akvaariossa?
Mulla on 12 ottoa 250 litrasessa altaassa ja otot tuntuvat olevat sitkeimpiä kaloja tällä hetkellä em. altaassa (sitruunatetrojen lisäksi). Ne tykkäävät virtaavasta ja hapekkaasta vedestä, ja mielellään normaalia viileämmästä (+23-24 C). Viime kesänä kun lämpötila nousi lähelle +30 C, otot silti sinnittelivät. Tietenkään niitä ei voi jatkuvasti pitää noin lämpimässä. Ruoan suhteen en ole koskaan nähnyt niiden syövän muuta kuin levää. Eipä nälkäkuolema meillä tule sillä nuoliksia on sen verran vähän että levä kerkiää aina kasvamaan.
Minulla kävi niin huonosti, että viidestä nuolimonnista vain kaksi jäi eloon, vaikka yritin huolehtia kaikesta oleellisesta mahdollisimman hyvin. Nyt olen hankkinut kaksi lisää (suht isokokoisia) ja niillä ei ole ollut mitään ongelmia. Ovat olleet koko ajan hirmu pirteitä ja aktiivisia. Levät hävisivät heti alkuunsa ja meillä ainakin kelpaavat pohjatabut. Niistä kiistellään leopardimonnisten kanssa. Veden lämpötila on +24 C.
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?