Vedenvaihtorutiinit

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minulle tuottaa ongelman ymmärtää mikä vedenvaihdoissa voisi stressata kaloja.
1) veteen laitetaan akvaarion nurkkaan putki, joka ulottuu noin kolmasosan korkeudelle akvaarion pohjasta. Tämä putki on kiinni letkussa joka vie vessan latiakaivoon. Aluksi letkua lisätään akvaarioon sen verran että lappo saadaan käyntiin. Sitten vain odotellaan.

2)Kun veden tulo lakkaa, vaihdetaan toinen letku vesihanasta akvaarioon ja täytetään akvaario temperoidulla vedellä.
Viikottaiset huoltotoimet ovat siinä

Tiedän ettei se käy kaikille, mutta kovin suurelle osalle käy. Minulle on tämä onnistunut yli 55 vuoden ajan juuri noin. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Masa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Masa »

Homma käy juuri niinkuin jarvij kertoi, myös Turun vedellä. :D
depeche
Member
Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja depeche »

Olipas hyvä tietää. Vähän jo säikähdin noita kommentteja Turun vedestä... :D

T: Pohjanmaalta pian Turkuun muuttava
cW
Member
Member

Viesti Kirjoittaja cW »

Masa kirjoitti:Homma käy juuri niinkuin jarvij kertoi, myös Turun vedellä. :D
Sulla lukee profiilissa "Nousiainen". Tuleeko teille sinne asti vesi Turun vesijohtoverkosta?
coeliac disease
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

jarvij kirjoitti:Kun veden tulo lakkaa, vaihdetaan toinen letku vesihanasta akvaarioon ja täytetään akvaario temperoidulla vedellä.
Hmm..miksi pitää vaihtaa letkua..ei minun ainakaan tarvitse..liitetään vain se toinen pää suihkun kohtaan pikaliittimellä ja A'vot..! :mrgreen:
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
MikkoP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MikkoP »

Kerri kirjoitti:Itse vaihdan vettä viikon-10 päivän välein mutta vähemmän kuin 50 % kerraallan ehkä 25-30 %. Toistaiseksi vesiarvot ovat pysyneet hyvinä - kopuntan puuta. Turun raakaveden surkea laatu on yleisesti tunnettu tosi asia ja siksi akvaarioharrastajat saavatkin olla tarkkana vesijohtoveden kanssa.
No jaa, minä en ainakaan koe että minun tulisi olla paikallisen vesijohtoveden kanssa mitenkään erityisen tarkkana. Itse vaihdan altaisiin 50-60% vedestä 5-7 päivän välein ilman ongelmia.
MikkoP
Junior Member
Junior Member

aqua2002 kirjoitti: Juuri valmistuneesta tilastosta kävi lisäksi ilmi, että Suomessa on maailman puhtainta vettä. Että silleen, ei kannata ihan ohjeitten mukaan lorautella niitä vedenparannusainetakaan, kun ei samallaista tarvetta ole kuin... Hmm... Turussa?
Älä höpötä, joku saattaa vielä ottaa tosissaan ja tuhlata rahansa turhiin aineisiin.
aqua2002 kirjoitti: Nyt keväällä etenkin kannattaa haistella sitä juomavettä, koska veden likaisuudesta johtuen käytetään klooria enemmän vedessä.
Sanovat vesilaitoksella että keväällä kloorin haju tuntuu veden pehmeydestä johtuen selvemmin kuin normaalisti, vaikka annostusta ei ole lisätty, joten ei ihan heti kannata antaa paniikille sijaa, vaikka se kolvi sanoisi mitä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Pitipä kirjoittaa, että vettä joudutaan puhdistaa nyt keväällä enemmän. No, joka tapauksessa lisätään klooria tai ei, täällä ainakin nuuhkitaan talousvettä niin että nenu tuhisee...
d78
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja d78 »

Siis voiko joku hyvällä omalla tunnolla sanoa, että Turun vettä voi "tintata" suoraan akvaarioon. No siis toivotaan, että näin on mutta onko jollain kokemuksia mahdollisista ongelmista/ongelmattomuuksista? Sillä vedenparannusaineet ohjeen mukaan käytettynä maksaa rutosti. Ja tämä ei siis tarkoita sitä, että en kyseistä ainetta käyttäisi vaikka pitäisi vaan kyselen ihan mielenkiinnosta.
MikkoP
Junior Member
Junior Member

d78 kirjoitti:Siis voiko joku hyvällä omalla tunnolla sanoa, että Turun vettä voi "tintata" suoraan akvaarioon. No siis toivotaan, että näin on mutta onko jollain kokemuksia mahdollisista ongelmista/ongelmattomuuksista?
Minä voin. Ei ole tullut ongelmia 75% vedenvaihdoillakaan.
Masa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Masa »

cW kirjoitti:Sulla lukee profiilissa "Nousiainen". Tuleeko teille sinne asti vesi Turun vesijohtoverkosta?
Ei tule vaan Maskusta ja se on ihan hyvää myös.
Olen aikaisemmin pitänyt 3*200l ja 600l allasta Turun Ruohonpäässä johon tulee Turun vesilaitoksen 'valmistamaa' vettä.
Mitään parannusaineita ei ole tarvinnut lisätä. :D

Sanotaan että 1/4 kaikesta Turun vedestä menee vuotoina maastoon joten lienee mahdollista että vieraita aineita tulee joidenkin kaupunginosien veteen matkalta mukaan. En tosin pidä sitä kovin todennäköisenä.
peippis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja peippis »

Mikko P,
miksi vaihdat niin usein vettä ja noin paljon kerrallaan? Onko akvaariossasi runsas kalasto?

Itse vaihdan vedestä noin puolet viikottain ja kalanini ainakin näyttävät voivan hyvin, jos katsoo niiden väritystä. Myös testiarvot ovat hyvät. Minulla on ns. Malavikirjoahvenakvaario, mitaltaan n. 240-260 litraa.
MikkoP
Junior Member
Junior Member

peippis kirjoitti:Mikko P,
miksi vaihdat niin usein vettä ja noin paljon kerrallaan? Onko akvaariossasi runsas kalasto?

Itse vaihdan vedestä noin puolet viikottain ja kalanini ainakin näyttävät voivan hyvin, jos katsoo niiden väritystä. Myös testiarvot ovat hyvät. Minulla on ns. Malavikirjoahvenakvaario, mitaltaan n. 240-260 litraa.
Ei minulla mitenkään erityisen kuormitettuja altaita ole ja vesiarvot pysyvät hyvinä harvemmillakin vaihdoilla. Kaloja tuntuu kuitenkin tämä nykyinen tahti miellyttävän, vaikka en sitä millään mitattavalla arvolla pystykään "todistamaan", joten siinä olen pysynyt. Jotenkin tuntuu, että mitä enemmän tuota asiaa miettii, niin sitä pienemmiltä nuo akvaarioiden vesimäärät tuntuvat ja tekisi mieli vaihtaa vettä vielä enemmän/useammin. Olen tuossa puolitosissani harkinnut siirtyväni päivittäiseen 20%:n vedenvaihtoon tuon isoimman altaan (450l) kanssa. Noin pienen homman ehtisi hyvin suorittaa vaikka aamulla lehteä lukiessa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”