Kadonnut kala!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Kadonnut kala!
Olen aivan ihmeissäni, koska minun on nyt pakko uskoa todeksi se, että yksi rubiinitetroistamme on totaalisesti kadonnut. Meillä on Juwlelin akvaario, jossa on kokonaan suljettukansi, jossa on valo kiinni, eli en ihan ensimmäisenä usko, että se olisi voinut mitenkään hypätä sieltä pois, ja kai sen olisi siinäkin tapauksessa löytänyt maasta. Vesi vaihdettiin lauantaina ja kääntelin kaikki kannot ja muut eikä kala ole missään. Nyt se on siis ollut kadonneena neljä päivää. Muita kaloja ovat taistelu-herra, kardinaalitetrat sekä nuolimonneja.
Voisiko olla mahdollista, että kala olisi jotenkin kuollut (rubiinit ovat ainakin viime päivinä olleet todella agressiivisia taistelukalaa kohtaan, ihan hyökkäävät sitä päin) ja sitten nuolimonnit olisivat tehneet raadosta selvän. Mitään muuta järkeeni mahtuvaa selitystä en ole keksinyt. Vai onko jollain jotain muita ajatuksia siitä, mitä altaassamme olisi voinut tapahtua?
Voisiko olla mahdollista, että kala olisi jotenkin kuollut (rubiinit ovat ainakin viime päivinä olleet todella agressiivisia taistelukalaa kohtaan, ihan hyökkäävät sitä päin) ja sitten nuolimonnit olisivat tehneet raadosta selvän. Mitään muuta järkeeni mahtuvaa selitystä en ole keksinyt. Vai onko jollain jotain muita ajatuksia siitä, mitä altaassamme olisi voinut tapahtua?
Kuten arvelit rubiinitetra on voinut joutu ruuaksi.
Näin kerran kuparimonniseni "rouskuttavan" kuollutta neontetraa.
Leväbarbi ( ovat tunnettuja hyppäämään altaasta ) oli ponkaissut altaasta ja löysin sen toiselta puolelta huonetta = pomppinut ainakin 3 metrin matkan! joten kauempaakin kannattaa katsoa.
Näin kerran kuparimonniseni "rouskuttavan" kuollutta neontetraa.
Leväbarbi ( ovat tunnettuja hyppäämään altaasta ) oli ponkaissut altaasta ja löysin sen toiselta puolelta huonetta = pomppinut ainakin 3 metrin matkan! joten kauempaakin kannattaa katsoa.
-
- Starting Member
Huii, voisko olla tosiaan niin, että taisto olis menny ja syöny sen, eipä sillon olis ihme että muut on sille vihasia. Jos mä olen liikaa varonu sitä ylisyöttämistä ja se on ollu nälissään.
Tämä kadonnut oli kohtalaisen pieni, ainakin verrattuna siihen meidän isoimpaan rubiiniin, joka on aika jötkäle.
On Juwelin oma suodatin, siellähän on vaan ihan ylhäällä ne ohuet reiät? Ei sen pitäis sielläkään olla, huuhdottiin sudatinmatsku männä viikolla ja operaation jälkeen laskettiin kalat. Suodattimen päältä ei ainakaan näy mitään, no eihän sitä koskaan varma voi olla.
Tämä käy kyllä vähän mielenkiintoseksi, enpä ollut varautunut että nämä fisut tällälailla mystisesti käy katoomaan...
Jatketaan etsintöjä!
Tämä kadonnut oli kohtalaisen pieni, ainakin verrattuna siihen meidän isoimpaan rubiiniin, joka on aika jötkäle.
On Juwelin oma suodatin, siellähän on vaan ihan ylhäällä ne ohuet reiät? Ei sen pitäis sielläkään olla, huuhdottiin sudatinmatsku männä viikolla ja operaation jälkeen laskettiin kalat. Suodattimen päältä ei ainakaan näy mitään, no eihän sitä koskaan varma voi olla.
Tämä käy kyllä vähän mielenkiintoseksi, enpä ollut varautunut että nämä fisut tällälailla mystisesti käy katoomaan...
Jatketaan etsintöjä!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kadonnut kala!
meillä asukkaina 9 kerritetraa(nuoria, pienin ehkä 3cm), palettipariskunta nuoria (k: reilu 5cm n: 4cm) ja yksi partis(nuori n.5cm). Tänään kerritetroja 8. 3d taustan taakse on ennenkin päässyt livahtamaan, nyt olen tukinnut reunat suodatinsienellä. ETsittiin koko allas perin pohjin, 3d:n tausta, kantojen ja kivien alta yms. Ulkopuolellakaan ei missään näy. Voiko nuo palettikalat tuon kokoisina jo syödä kerrin? ei mitään jämiä ainakaan näyt, tosin entä partis?
Nitriitti 0 ja nitraatti 10. Missä kummassa se yksi voi olla?
Nitriitti 0 ja nitraatti 10. Missä kummassa se yksi voi olla?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
-
- Advanced Member
- Viesti:
Re:
Se voi olla kuollut ja partamonni käynyt syömässä raadon. Partamonnit osaavat kyllä herkutella pikkufisun raadolla, ei siinä kauaa nokka tuhise kun kalasesta ei ole mitään jäljellä. Tämä on sitä elämän kiertokulkua...
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Re: Re:
mietityttää vain että miksi olisi kuollut, periaatteessa hyviäkin syitä löytyy, kun jouduin kalallisesti kypsyttämään ja nämä kerrit siinä mukana, siitä kyllä selvisivät ja nyt allas kypsä. Mutta eihän sitä tiedä miten se on vaikuttanut, kun joutuivat pientä nitriittiä kestämään(0,3mg)nepis76 kirjoitti:Se voi olla kuollut ja partamonni käynyt syömässä raadon. Partamonnit osaavat kyllä herkutella pikkufisun raadolla, ei siinä kauaa nokka tuhise kun kalasesta ei ole mitään jäljellä. Tämä on sitä elämän kiertokulkua...
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla ei ainakaan noi kerritetrat jostain syystä menestyneet, ehkäpä liian lämmin oli vaikka ylärajalla mentiin. Usein oli kuollut kerri aamulla vastassa. 

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Senior Member
Minulta on kadonnut kerran yksi kokonainen kiekko.
Se on vieläkin mysteeri.
Iltasella se oli hieman heikossa kunnossa, en nyt muista mikä tyyppiä vaivasi. Taisin jotain lääkettä altaaseen laittaa tai jotain. Heikolla syönnillä oli ollut, ilmeisesti loisia tms.
Aamulla menin katsomaan onko kala hengissä, niin sitä ei näy missään.
Pengoin koko altaan läpikotaisin. Nostelin kannot, kasvit, ihan kaikki.
Konttasin huoneenkin lattiat läpi, ei näkynyt fisua ei.
Olin aivan ymmälläni ja olen vieläkin.
Minulla on kyllä kaksi koiraa, mutta jos ovat nähneet kalan räpiköimässä lattialla, ne lähinnä pelkäisivät sitä ja nostaisivat siitä metelin.
Yks mahdollisuus on sitten uffomies. Se on ainut järkeenkäypä vaihtoehto
Muuta en enää keksi.
Se on vieläkin mysteeri.
Iltasella se oli hieman heikossa kunnossa, en nyt muista mikä tyyppiä vaivasi. Taisin jotain lääkettä altaaseen laittaa tai jotain. Heikolla syönnillä oli ollut, ilmeisesti loisia tms.
Aamulla menin katsomaan onko kala hengissä, niin sitä ei näy missään.
Pengoin koko altaan läpikotaisin. Nostelin kannot, kasvit, ihan kaikki.
Konttasin huoneenkin lattiat läpi, ei näkynyt fisua ei.
Olin aivan ymmälläni ja olen vieläkin.
Minulla on kyllä kaksi koiraa, mutta jos ovat nähneet kalan räpiköimässä lattialla, ne lähinnä pelkäisivät sitä ja nostaisivat siitä metelin.
Yks mahdollisuus on sitten uffomies. Se on ainut järkeenkäypä vaihtoehto

-
- Starting Member
Oliko kiekko aikuinen vai poikanen, ja mitä muita kaloja sulla tuolla on? Varsinkin jos se oli aikuinen, niin aika jännä, että on kadonnut ihan jäljettömiin! Niin isoa raatoa ei nyt luulisi minkään kalan ehtivän yhden yön aikana syödä...