Kadonnut kala!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mammaliini
Starting Member
Starting Member

Kadonnut kala!

Viesti Kirjoittaja Mammaliini »

Olen aivan ihmeissäni, koska minun on nyt pakko uskoa todeksi se, että yksi rubiinitetroistamme on totaalisesti kadonnut. Meillä on Juwlelin akvaario, jossa on kokonaan suljettukansi, jossa on valo kiinni, eli en ihan ensimmäisenä usko, että se olisi voinut mitenkään hypätä sieltä pois, ja kai sen olisi siinäkin tapauksessa löytänyt maasta. Vesi vaihdettiin lauantaina ja kääntelin kaikki kannot ja muut eikä kala ole missään. Nyt se on siis ollut kadonneena neljä päivää. Muita kaloja ovat taistelu-herra, kardinaalitetrat sekä nuolimonneja.
Voisiko olla mahdollista, että kala olisi jotenkin kuollut (rubiinit ovat ainakin viime päivinä olleet todella agressiivisia taistelukalaa kohtaan, ihan hyökkäävät sitä päin) ja sitten nuolimonnit olisivat tehneet raadosta selvän. Mitään muuta järkeeni mahtuvaa selitystä en ole keksinyt. Vai onko jollain jotain muita ajatuksia siitä, mitä altaassamme olisi voinut tapahtua?
Lellu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lellu »

Kuten arvelit rubiinitetra on voinut joutu ruuaksi.
Näin kerran kuparimonniseni "rouskuttavan" kuollutta neontetraa.
Leväbarbi ( ovat tunnettuja hyppäämään altaasta ) oli ponkaissut altaasta ja löysin sen toiselta puolelta huonetta = pomppinut ainakin 3 metrin matkan! joten kauempaakin kannattaa katsoa.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Ovatko nuo rubiikit vielä kovin pieniä? Ja taisto iso? Sillä vain, että jos kerran täysikasvuinen taisto kykenee nielaisemaan keskenkasvuisen neontetran, niin miksei sen suusta mahtuisi pienikokoinen rubiinitetrakin.
vanne
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vanne »

Olen joskus onkinut kardinaalitetroja ulkosuodattimen pöntöstä. Eritoten jos siivilä on pudonnut tai reikiä on suurennettu, voivat pienet fisut joutua sinnekin.

Luultavimmin se kyllä on siirtynyt ravintoketjussa ylöspäin. [;)]
TimoV

"Pain decreases as nerve damage accumulates"
Timo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timo »

Jos sinulla on Juwelin oma suodatin akvassa. Katso sieltä koska sinne on minullakin mennyt seeprakala. tuosta Juwelin suodattimesta on ollut ennenkin puhetta että muillakin on mennyt kaloja sinne katselemaan vähän tekniikkaa [;)] .
Mammaliini
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mammaliini »

Huii, voisko olla tosiaan niin, että taisto olis menny ja syöny sen, eipä sillon olis ihme että muut on sille vihasia. Jos mä olen liikaa varonu sitä ylisyöttämistä ja se on ollu nälissään.
Tämä kadonnut oli kohtalaisen pieni, ainakin verrattuna siihen meidän isoimpaan rubiiniin, joka on aika jötkäle.
On Juwelin oma suodatin, siellähän on vaan ihan ylhäällä ne ohuet reiät? Ei sen pitäis sielläkään olla, huuhdottiin sudatinmatsku männä viikolla ja operaation jälkeen laskettiin kalat. Suodattimen päältä ei ainakaan näy mitään, no eihän sitä koskaan varma voi olla.
Tämä käy kyllä vähän mielenkiintoseksi, enpä ollut varautunut että nämä fisut tällälailla mystisesti käy katoomaan...
Jatketaan etsintöjä!
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Re: Kadonnut kala!

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

meillä asukkaina 9 kerritetraa(nuoria, pienin ehkä 3cm), palettipariskunta nuoria (k: reilu 5cm n: 4cm) ja yksi partis(nuori n.5cm). Tänään kerritetroja 8. 3d taustan taakse on ennenkin päässyt livahtamaan, nyt olen tukinnut reunat suodatinsienellä. ETsittiin koko allas perin pohjin, 3d:n tausta, kantojen ja kivien alta yms. Ulkopuolellakaan ei missään näy. Voiko nuo palettikalat tuon kokoisina jo syödä kerrin? ei mitään jämiä ainakaan näyt, tosin entä partis?
Nitriitti 0 ja nitraatti 10. Missä kummassa se yksi voi olla?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Se voi olla kuollut ja partamonni käynyt syömässä raadon. Partamonnit osaavat kyllä herkutella pikkufisun raadolla, ei siinä kauaa nokka tuhise kun kalasesta ei ole mitään jäljellä. Tämä on sitä elämän kiertokulkua...
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
jenniliini82
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja jenniliini82 »

nepis76 kirjoitti:Se voi olla kuollut ja partamonni käynyt syömässä raadon. Partamonnit osaavat kyllä herkutella pikkufisun raadolla, ei siinä kauaa nokka tuhise kun kalasesta ei ole mitään jäljellä. Tämä on sitä elämän kiertokulkua...
mietityttää vain että miksi olisi kuollut, periaatteessa hyviäkin syitä löytyy, kun jouduin kalallisesti kypsyttämään ja nämä kerrit siinä mukana, siitä kyllä selvisivät ja nyt allas kypsä. Mutta eihän sitä tiedä miten se on vaikuttanut, kun joutuivat pientä nitriittiä kestämään(0,3mg)
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko

https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla ei ainakaan noi kerritetrat jostain syystä menestyneet, ehkäpä liian lämmin oli vaikka ylärajalla mentiin. Usein oli kuollut kerri aamulla vastassa. :|
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Minulta on kadonnut kerran yksi kokonainen kiekko.
Se on vieläkin mysteeri.

Iltasella se oli hieman heikossa kunnossa, en nyt muista mikä tyyppiä vaivasi. Taisin jotain lääkettä altaaseen laittaa tai jotain. Heikolla syönnillä oli ollut, ilmeisesti loisia tms.
Aamulla menin katsomaan onko kala hengissä, niin sitä ei näy missään.
Pengoin koko altaan läpikotaisin. Nostelin kannot, kasvit, ihan kaikki.
Konttasin huoneenkin lattiat läpi, ei näkynyt fisua ei.

Olin aivan ymmälläni ja olen vieläkin.

Minulla on kyllä kaksi koiraa, mutta jos ovat nähneet kalan räpiköimässä lattialla, ne lähinnä pelkäisivät sitä ja nostaisivat siitä metelin.
Yks mahdollisuus on sitten uffomies. Se on ainut järkeenkäypä vaihtoehto :mrgreen: Muuta en enää keksi.
Elmeri2010
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Elmeri2010 »

Oliko kiekko aikuinen vai poikanen, ja mitä muita kaloja sulla tuolla on? Varsinkin jos se oli aikuinen, niin aika jännä, että on kadonnut ihan jäljettömiin! Niin isoa raatoa ei nyt luulisi minkään kalan ehtivän yhden yön aikana syödä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”