Miljoonakalan syntymäviat/puutostaudista johtuvat ?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 14:40, 05.12.2001

Miljoonakalan syntymäviat/puutostaudista johtuvat ?

Viesti Kirjoittaja Jari »

moi

kun noita miljoonakaloja nyt lisääntyy niin oletteko millä keinoin yrittäneet saada noita selkärankavikasia vähentymään. Monipuolinen ruokinta, millainen?, vitamiinitipat veteen, mitä? Entäs vikojen peritytyminen, kannattaako poistaa vioittuneet ettei tule lisää?

Entäs oliko yhdellä leväbarbillani myös joku syntymävika kun se jäi natiaiseksi vaikka muut ovatkin nyt silakan kokoisia, kuoli vähän aikaa sitten, alkoi pyöriä holtittomasti joten lopetin sen.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Millaisessa vedessä kalojasi pidät? Selkärankojen käyristymisellä saattaisi olla jonkinasteinen yhteys myös vaikkapa liian pehmeään veteen.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Ystäväni tuossa vieressä kertoo että selkärankaviat tai vääristyminen johtuu sisäsiittoisuudesta eli hanki pari uutta urosta. Vääristymät eivät korjaannu, se on lähinnä esteettinen haitta. Itse olen kyllä väitellyt tästä asiasta hänen kanssaan, mutta hän kertoo lukeneensa tästä asiasta netistä ja on kuullut myös eläinkauppiaalta. Itselläni ei ole kokemusta miljoonakaloista.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ankku123 kirjoitti:hän kertoo lukeneensa tästä asiasta netistä ja on kuullut myös eläinkauppiaalta.
Viimmeisen päälle luotettavat lähteet ystävälläsi!

Meillä ei milliksen poikasille ole tullut epämuodostumia, vaikka kasvavatkin pehmeässä vedessä. Mielestäni ne kasvavat myös aika nopeasti, noin 1 cm/kk. Tosin ne eivät ole sisäsiittaoisia ja saavat vitamiinitippoja veteen. Sapuska ei ole mitenkään spesiaalia. Silloin kun en lisännyt yhtään vitamiinia veteen, poikasista oli pari prosenttia epämuodostuneita (selkä vinkuralla).
Jari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 7
Liittynyt: 14:40, 05.12.2001

Viesti Kirjoittaja Jari »

En usko myöskään vedestä johtuvan, joudun käyttää ruokasoodaa ja kipsiä nimittäin että viihtyvät.

Jaa-a, sisäsiittoisuudella voi varmaan olla merkitystä mutta taitaa kestää jonkin aikaa että se poistuu vaikka uusia uroksia tai naaraita hankkisikin.

Vitamiinien lisäyksestä akvaarioveteen olen kuullu mutta jotenkin epäilen sen toimivuutta akvaariossa, vai onko jollain faktaa? Anemia kaloilla kuulma aiheuttaa selkärankavääristymiä kasvun myötä vai onko huhua?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Kyllä luotan tuohon vitamiinin lisäykseen aika vahvasti. Aiemmin oli ongelmana lajilla kuin lajilla (täplämonniset, taistelukalat, leopardiseeprakala ja miljoonakala), että poikasista osasta tuli kippuraselkiä. Itse asiassa, leopardiseeproista vain n. 5 kpl oli suoraselkäisiä ja poikasia oli kuitenkin lähemmäs 40 kasvamassa. Vitamiinin käytön aloittamisen jälkeen ei vammaisia ole näkynyt ainuttakaan, ehkä vika on sitten sapuskassa kun tuon vitamiinin kanssa pitää läträtä.
Ankku123
Member
Member
Viestit: 455
Liittynyt: 17:08, 21.01.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ankku123 »

Niin aivan, unohdin tuossa mainita aiemmassa viestissäni että nämä ystäväni miljoonakalat elelevät ihan normaalissa vedessä, ilman soodaa ja kipsiä. Hänenkin miljoonakaloistaan löytyy pari tällaista vääristynyttä kalaa. Olen kyllä kertonut hänelle että miljoonakalat ovat keskikovan tai kovan veden kaloja mutta hän ei usko vesiarvojen olevan syynä näihin vääristymiin. Tätä harrastusta aloittaessani uudestaan olin samaa mieltä mutta nyt kun on lukenut eri kalalajien vaatimuksista enemmän ja on tietoisesti sisäistänyt nämä vesiarvoasiat, mielipide on itseni kohdalla muuttunut totaalisesti.
sani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2417
Liittynyt: 09:43, 23.01.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja sani »

Saa nähdä miten käy tetrojen sekaan "viskaamilleni" millisten poikasille. Ovat jo muutaman kuukauden vanhoja, eikä yhdelläkään näy minkäänlaisia vääristymiä tai saati sitten muita ongelmia. Aiemmin ei olisi tullut kysymykseenkään "rääkätä" kaloja epäsopivissa vesiolosuhteissa, mutta kun huomasin todella monella olevan miljoonakaloja väärissä olosuhteissa, ajattelin sitten itsekin kokeilla. Tosin nämä ovat "maatiaismillisten" ja hieman jalostetumpien risteymiä ja sitäpaitsi siirtyvät aikanaan omaan akvaarioonsa oikeisiin olosuhteisiin.

Mitä tulee vääristymiin, niin pelkistä vesioloista ei ainakaan johdu. Oikeissakin olosuhteissa vääristymiä tulee puutteellisesta ruokinnasta johtuen... tai sitten syynä se sisäsiittoisuus?
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Mun miltseille syntyi poikueeseen muutama "väkkärä" kala, jolla oli siis selkäranka lähes 90 asteen mutkalla. En ottanut vinkkeleitä poikasia pois, vaan annoin niiden kasvaa. Kasvamisen aikana kahden vartalot alkoivat oikaistua, ja nyt he ovat upeita ja oikeanmallisia miltsipoikia... yksi väkkärä kyllä jäi vinkkeliksi ja kuoli aika pienenä... :|
Fishy fella.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Entäpä minulla sitten?
Puute jonka keksin, ruoka voisi olla monipuolisempaa (elävää eivät näe kuin kesäisin, pakasteita kyllä) ja vesi ehkäpä kovempaa, mutta kun niin yritän jalostaa niitä 'makeaan' veteen :?
Poikasten onnistumis/selviytymis% on ihan mukava, mutta usein synnyttäneellä naaraalla menee selkäranka mutkalle?
Sisäsiittoisuutta vältän sillä, että ainakaan saman poikueen urhot ja naaraat eivät lisäänny keskenään, mutta jotain sukua osa on kyllä. Uroksia ostelen säännöllisesti lisää.
Siis viittaako nämä 'synnytysvammat' johonkin tiettyyn vikaan?
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Muusa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 17:04, 28.09.2002
Paikkakunta: Lappi (tl)

Viesti Kirjoittaja Muusa »

KtMan kirjoitti:usein synnyttäneellä naaraalla menee selkäranka mutkalle? Siis viittaako nämä 'synnytysvammat' johonkin tiettyyn vikaan?
Kyllä, viittaavat hyvin vahvasti juuri siihen pehmeään veteen.
Miksi ihmeessä milliksiä pitää jalostaa pehmeään veteen? 8O
KtMan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1160
Liittynyt: 22:44, 31.03.2003
Paikkakunta: J:pää/K-UAs

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Muusa kirjoitti:Kyllä, viittaavat hyvin vahvasti juuri siihen pehmeään veteen. Miksi ihmeessä milliksiä pitää jalostaa pehmeään veteen? 8O
Jotta niitä voisi pitää tavan seura-akvaariossa ja on ne joskus luonnossakin ilman suolaa pärjänneet. On vaan viljelymielessä helppo lisätä suolaa kaloille, niin kasvavat vauhdikkaammin ja tuottavat isompia poikueita.
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
-arto-
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 15:35, 15.10.2001

Viesti Kirjoittaja -arto- »

Minä ainakin pääsin ogelmasta lisäämällä korallirouhetta ulkosuodattimeen.. eli siihen veden kovuuteen viittaisin.

Aluksi tuli runsaasti vänkkäriä poikasia... enää ei yhtään. Samat kalat (erittäin sisäsiittoisia), eikä vitaamiinilisää.
kalakala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 09:40, 19.04.2003
Paikkakunta: Kajaani

känkeräpoikaset

Viesti Kirjoittaja kalakala »

Minun miljoonakalani ovat saaneet elämänsä aikana vain yhden vääntyneen poikasen. Se on n. 140* kulmassa taittunut pyrstö ylöspäin. Uiminen näyttää oudolta "sitkutukselta" :| . Kannattaisiko lopettaa se vai katsoa että suoristuuko se? poikanen on n. 2kk ikäinen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”