Voi kuinka vaikeaa onkaan ihmisille selittää...

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Kalanen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kalanen »

Kuulin itsekin noin muutama vko sitten akvaarioliikkeessä tällaisen jutun: "Ostaisin toisen tiikerinuoliaisen, kun ne ovat niin kivoja. Kaikki tutut, jotka tulevat kylään ihmettelevät, että onko tuo sun kala kuollu, kun se makoilee vain paikallaan." (Kyse oli siis toisesta tikrusta, joka tällä henkilöllä jo oli ennestään.)

Kyseinen henkilö jatkoi: "Minä sitten aina selitän, että ei se ole kuollut, tykkää vain makoilla ja lökötellä". Kuulemma ihmiset sitten vain naureskelevat, että "onpa hassu kala". Itse en tietenkään uskaltanut sanoa mitään. [}:)] ...Mutta joku pvä vielä uskallan! Hän osti myös pari lehtikalaa (?)
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Olinpa eräässä akvaliikkeessä ja asia oli enemmänkin niin, että myyjä oli pikemminkin kiusaantunut kuin asiakas.

Asiakas halusi kaloja 30-litraiseen, jonkun monnin. Myyjä sitten, että ei siihen oikein mikään kala sovi. Asiakas intti inttämistään, että oli siinä aikaisemminkin ollut kaloja. Jotain vissiin keskustelivat kääpiöistä, mutta selvästi myyjä oli kiusaantunut, kun ei halunnut sanoa suoraan, että ihan liian pieni akva.

En tiedä, mihin lopputulokseen päätyivät. Ilmeisesti asiakas lupasi mitata akvaarion mitat uudestaan. Toivottavasti yksikään kala ei joudu siihen kippoon.
d78
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja d78 »

Ai niin... Tuli mieleen vielä yksi hassu tilanne. Olin käymässä kirjastossa(en siis siinä jossa käyn normaalisti) ja hain akvaariokirjallisuutta. Kysäisin kirjastonhoitajalta(koska en jaksanut hakea) kyseisten kirjojen sijaintia. Tämä tokaisi siihen, että " Eikös ne siellä lastenhyllyillä..." Tähän sitten vastasin hieman hämmentyneenä, että "Lastenhyllyillä, no enpä osannut sieltä hakea. Mites ne siellä???" Mihin Rouva vastasi nopeasti "No eikös nuo akvaariojutut ole vähän lasten juttuja ja harrastuksia"...
Jälleen olin hieman hämilläni ja mietin, että uskaltaako enää kertoa hakevani tietoa nitriitistä ja karbonaattikovuuksista etc.
emys
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja emys »

aqua2002 kirjoitti:Asiakas halusi kaloja 30-litraiseen, jonkun monnin. Myyjä sitten, että ei siihen oikein mikään kala sovi. Asiakas intti inttämistään, että oli siinä aikaisemminkin ollut kaloja. ...selvästi myyjä oli kiusaantunut, kun ei halunnut sanoa suoraan, että ihan liian pieni akva.
Minun kaverillani oli noin 30 litraisessa akvaariossa:
5 kiilakylkeä
5 neontetraa
1 hunajarihmakala
1 nuolimonni

Mahdollisesti vielä muitakin, joita en muista. Kyllästyttyään hoitamaan sitä, kun kalat eivät oikein "viihtyneet" hän antoi sen (ja henkiinjääneet) minulle. Minulla se allas on karanteeniakvaariona.
Viisaat oppivat muiden erehdyksistä,
hölmöt vain omistaan.
Tanja M.
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Huijui, onpa täällä ikäviä tarinoita... no pistetään pari ikävää tähän jatkoksi kun aihe nyt otettiin esille.

Siskoni oli au-pairina Lontoossa vuoden verran, itsekin vietin siellä pari viikkoa. Isäntäperhe oli oikein ystävällinen ja vieraanvarainen, mutta voi miten he kohtelivat eläimiä! Kaksi kultakalaa oli kuulemma pitkän aikaa elellyt kolmen litran maljassa muovikukan ja kauhean levämäärän kanssa ilman mitään pumppua. Siskoni vaihtoi jalomielisesti veden ja putsasi kaiken sonnan. Kuukauden kuluttua kalat sitten kuolivat, ja näillä lontoolaisilla oli otsaa syyttää siskoani niiden kuolemasta, ne kun aivan ilmeisesti olivat kuolleet vedenvaihtoihin... 8O Hamsteri ei heillä voinut yhtään sen paremmin, putsasin senkin kopin, ja elukkaparka vallan pimahti riemusta kun sai puhdasta purua. Kanin kopit olivat vielä pahemmassa kunnossa, ne putsattiin noin kerran kuussa!

Serkullani oli myös oikein viehättävä 40-litrainen malja missä oli niiden pakollisten kultakalojen lisäksi täpläantennimonni, neontetroja, täplämonnisia, platyja ja partamonni. He olivat tästä pöntöstä vieläpä oikein ylpeitä. Heillä oli aikanaan myös kani, jotain gekkoja ja hamsteri. Niitäkään ei hoidettu kovin tunnollisesti. Sen sijaan perheen koira oli viimesen päälle hemmoteltu pikku puuterihuisku. Ihmettelenkin miksi koiran hyvä huolenpito ei yletä muihin lemmikkeihin?

Jälleen kerran joku vierailija ihaili tuota omaa akvaariotani, ja totesi että itsellekin pitäisi hommata sellanen malja ja pari kultakalaa. Olin aika ylpeä, kun mieheni kertoi viisaana, ettei sellaisessa voi kaloja pitää, ne vaan kärsivät. 8) Olen niin moneen kertaan kuullut jonkun haikalevan noita kultakalamaljoja, niitä on varmasti vielä valitettavan monessa kodissa... Ja mikä ihmeellisintä, monet tälläisen maljan haikailijoista ovat olleet ihan fiksuja, eläinrakkaita ihmisiä.
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Minua taas kiukuttaa semmoinen kun joskus olen piipahtanut akvaarioliikkeeseen katselemaan vain kaloja tai jotain ostamaan niin siellä on perhe pienten lasten kanssa. Lapset kiljuvat "Äiti mä haluun tommosen ja tommosen!" ja äiti toteaa "Joo no otetaan ne, ei ne ole edes mitään isoja ja mahtuu meidän akvaarioon". Että tämmöstä. Voihan tosin olla että itse olen joskus polvenkorkuisena ollut samanlainen kun ollaan kaloja menty ostamaan. Nykyään avokki aina liikkeessä katselee kaikki läpi. Nyt on innostunt nuoliaisista joita ei ikävä kyllä meille mahdu. Onneksi oman harrastuksen myötä olen hänellekkin opettanut hiukan kaloista ja akvaarion hoidosta niin ei ole enää niin pihalla. :mrgreen:
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

millia kirjoitti:Salakuuntelu ei ole kai hyvien tapojen mukaista, mutta kuuntelin kuitenkin.
Eihän kukaan tarkotuksella kuuntele, mutta...

Jostain kumman syystä aina omat korvat alkaa lepattamaan jokaisessa akvaarioliikkeessä, jos myyjä ja asiakas puhuvat keskenään. Vaikka kuin olisi liikkeen toisessa päädyssä tiirailemassa jotain sinttejä altaassa, niin pakostikin se korvaa kääntyy sinne, missä myyjä ja asiakas keskustelevat kalavalinnoista. Ei voi mitään.. Kumma, että missään muussa liikkeessä ei tällasta tapahdu :mrgreen:
Marppa kirjoitti:Lapset kiljuvat "Äiti mä haluun tommosen ja tommosen!" ja äiti toteaa "Joo no otetaan ne
Valitettavasti melkein aina kuulee tuollaista, jos lapsia vain sattuu olemaan liikkeessä.
Lea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lea »

Juu, minä kun olen innokas sisustuslehtien ja ohjelmien seuraaja, niin kyllä on tullut törmättyä tuohon "kultakalamaljaan" muutaman kerran.
Voi vitsi, että heti kuohahtaa, kun näen sellaisen [}:)]
Js sitten olen myös "yrittänyt" kohteliaasti kertoa eräälle ystävälle akvaarionhoidon ja kalojen sopivuudesta, mutta eipä ole tainnut mennä perille .... :(
d78
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja d78 »

Ja surullisinta on se että kaikki palaute otetaan henkilökohtaisena eikä suostuta keskittymään asian ytimeen, eli kalojen hyvinvointiin.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Vaikeaa on varsinkin, jos hyvällä ystävällä on akvaario eikä hän hoida sitä hyvin. Riitaa on tullut esimerkiksi vedenvaihdosta. Jotenkin kaverini on saanut sen käsityksen, ettei akvaariosta tarvitse vaihtaa vettä, jos se on tarpeeksi iso. Tämähän on aika yleinen luulo. Olen yrittänyt puhua hänelle järkeä, että edes ostaisi nitriitti-ja nitraattitestit ja vaihtaisi vettä vähän useammin kuin kerran muutamassa kuukaudessa (!), mutta hän ei kuulemma jaksa vaivautua. Kaloja ne vain kuulemma ovat ja aina niitä voi ostaa lisää. Ja kyllä niitä kaloja tippuukin...Vesi on aivan sameaa ja haisevaa.Tuntuu, että hyvin monet akvaarionomistajat pitävät akvaarioita vain sisustuselementteinä eikä kaloja ajatella ajattelevina ja tuntevina olentoina ollenkaan.
-Satu
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Mites olisi mustaa valkoisella eikä vain puhetta?
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Save kirjoitti:Tuntuu, että hyvin monet akvaarionomistajat pitävät akvaarioita vain sisustuselementteinä eikä kaloja ajatella ajattelevina ja tuntevina olentoina ollenkaan.
-Satu
Tässäpä taas asia jota en käsitä. Miten haiseva ja likainen pönttö voi olla kaunis sisustuselementti? Omasta mielestäni kun vain hyvin hoidetus näköinen akvaario voi olla kaunis ja likaista en kehtaisi edes esillä pitää. Kyse on kai sitten siitä, että tavallinen ihminen ei erota hyvinhoidettua akvaariota huonosti hoidetusta ennenkuin näkee ne rinnakain. Eli ehkä se oma esimerkki toimisi taas parhaiten. Tai no... kauneushan on katsijan silmässä. (vrt. muoviset kuplia puhaltavat pääkallokoristeet akvaarion pohjalla.)
Save
Advanced Member
Advanced Member

No kaveri on tietysti nähnyt oman akvaarioni ja totesi vain, että onpas vesi kirkasta. Olen kyllä ehdottanut hänelle, että hän voisi lukaista joitakin uudempia akvaariokirjoja tai -lehtiä, joissa kerrotaan enemmän vedenvaihdoista ym. jutuista. Lähinnä nämä keskustelut ajautuvat aina riitaan ja saan kuulla olevani fanaattinen nipottaja. Tilanne on hankala, koska kyseessä on todellakin erittäin hyvä ystävä joka vielä suuttuu todella helposti eikä kestä kritiikkiä. Uskon kyllä hänen tietävän, että vettä pitäisi vaihtaa useammin, mutta hän vain sanoo, ettei jaksa stressata akvaarion hoidosta. Että on parempaakin tekemistä. Hänellä on aika iso allas ja ehdotin, että vedenvaihdot kävisivät kivuttomasti pitkän letkun avulla, joka liitetään kraanaan. Kerroin myös, miten systeemi toimii ja että veden vaihtoon menee vain noin puolisen tuntia. En kuitenkaan usko, että hän on letkuja hommannut. Tilanne sapettaa todella paljon, mutta en haluaisi kuitenkaan rikkoja välejämme.
-Satu
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Save kirjoitti:Hänellä on aika iso allas ja ehdotin, että vedenvaihdot kävisivät kivuttomasti pitkän letkun avulla, joka liitetään kraanaan. Kerroin myös, miten systeemi toimii ja että veden vaihtoon menee vain noin puolisen tuntia. En kuitenkaan usko, että hän on letkuja hommannut. Tilanne sapettaa todella paljon, mutta en haluaisi kuitenkaan rikkoja välejämme.
-Satu
No mutta siinäpä hyvä idea synttärilahjaksi ystävällesi. Riittävästi letkua ja pikaliitin hanaan. Korttiin kirjoitus "lahja rakkaan ystäväni selän säästämiseksi ja toivotukset myös akvaarion hyvinvoinnille" :mrgreen:
Save
Advanced Member
Advanced Member

Ihan hyvä idea! Kaverilla vaan oli juuri vähän aikaa sitten synttärit...Ehkä nimipäivälahjaksi :D .
-Satu
Hella
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Hella »

Hyvinkään Rollsin akva ainakin oli kolmisen viikkoa sitten vielä hirveä leväpönttö jossa keltabarbeista yhksi oli ainakin jonkun seirauksen kourissa ja joitakin järkyttävän kokoisia kalojakin siellä uiskenteli komiat kolme kappaletta [en tiedä mitä olivat]..
Netti sivujen kautta sitten palautetta akvaarion leväisyydestä ja kunnosta plus pari mainintaa kuinka usein vesiäkin kuuluu vaihtaa.. Seuraavan kerran kun käväisin tässä hampurilaissyöttölässä oli akvaario puhdistettu..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”