Kultakaloille mattosuodatin?
Valvoja: Moderaattorit
Kultakaloille mattosuodatin?
Onko kellään kokemusta mattosuodattimesta kultakaloilla? Kun muutenkin kaikki suodattimet pitäisi näillä veijareilla olla suurin piirtein 2 kertaa tehokkaammat. Mahtaakohan mattosuodatin riittää niille. Kovasti tekisi kyllä mieli yrittää.
Mutta kun se suuri virtausnopeus estää tämän kaivatun lietteen muodostuksen. Suosittelen mielummin jonkin tehokkaan vanhanmallisen suodattimen käyttöä rinnalle poistamaan ylimääräiset jätökset.Tilkka kirjoitti:Samaa olen miettinyt itsekkin. Mutta jospa laittasikin kaksi mattoa nurkkiin ja suurella virtausnopeudella.
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Käänteinen mattosuodin
Vaihtamalla mattosuodattimen virtausuunnan saa roskat kerättyä tehokkaasti pois. Laita pumppu niin, että se imee veden maton ulkopuolelta ja pumppaa sen sisäpuolelle. Sisääntuloputki kannattaa laittaa ylös ja heti sen alle osittain vedenpinnan yläpuolelle ylimääräinen vaahtomuovin pala (tai vaikka kahvisuodin) esisuotimeksi. Esisuotimen kun puhdistaa parin viikon välein, niin suurimmat roskat tulee kätsysti poistetuksi. Vaahtomuoviesisuodin myös ilmastaa vettä äänettömästi.
Sylinterimuotoiseen mattosuodattimeen on esisuodin helpointa asentaa, koska ei tarvita muuta kuin vähän sylinterin sisähalkaisijaa suurempi pala. Jos tämä mattosuodintyyppi ei vielä ole tuttu, niin koeta hakusanalla sylinteri*.
Sylinterimuotoiseen mattosuodattimeen on esisuodin helpointa asentaa, koska ei tarvita muuta kuin vähän sylinterin sisähalkaisijaa suurempi pala. Jos tämä mattosuodintyyppi ei vielä ole tuttu, niin koeta hakusanalla sylinteri*.
Tarkoitin suurella virtausnopeudella esim 10 cm3/min. Sehän on suosituksien yläraja. Ja tietenkin ulostulo suureksi ettei kultikset lillu virtauksien mukanaKtMan kirjoitti:Mutta kun se suuri virtausnopeus estää tämän kaivatun lietteen muodostuksen. Suosittelen mielummin jonkin tehokkaan vanhanmallisen suodattimen käyttöä rinnalle poistamaan ylimääräiset jätökset.Tilkka kirjoitti:Samaa olen miettinyt itsekkin. Mutta jospa laittasikin kaksi mattoa nurkkiin ja suurella virtausnopeudella.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja jos laittaisi 2 mattoa niin toisenhan voisi laittaa toimimaan kuten Tiitu tuossa kertoili.