Kultakaloille mattosuodatin?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ruski
Starting Member
Starting Member

Kultakaloille mattosuodatin?

Viesti Kirjoittaja ruski »

Onko kellään kokemusta mattosuodattimesta kultakaloilla? Kun muutenkin kaikki suodattimet pitäisi näillä veijareilla olla suurin piirtein 2 kertaa tehokkaammat. Mahtaakohan mattosuodatin riittää niille. Kovasti tekisi kyllä mieli yrittää.
Tilkka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

Samaa olen miettinyt itsekkin. Mutta jospa laittasikin kaksi mattoa nurkkiin ja suurella virtausnopeudella.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Tilkka kirjoitti:Samaa olen miettinyt itsekkin. Mutta jospa laittasikin kaksi mattoa nurkkiin ja suurella virtausnopeudella.
Mutta kun se suuri virtausnopeus estää tämän kaivatun lietteen muodostuksen. Suosittelen mielummin jonkin tehokkaan vanhanmallisen suodattimen käyttöä rinnalle poistamaan ylimääräiset jätökset.
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Käänteinen mattosuodin

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Vaihtamalla mattosuodattimen virtausuunnan saa roskat kerättyä tehokkaasti pois. Laita pumppu niin, että se imee veden maton ulkopuolelta ja pumppaa sen sisäpuolelle. Sisääntuloputki kannattaa laittaa ylös ja heti sen alle osittain vedenpinnan yläpuolelle ylimääräinen vaahtomuovin pala (tai vaikka kahvisuodin) esisuotimeksi. Esisuotimen kun puhdistaa parin viikon välein, niin suurimmat roskat tulee kätsysti poistetuksi. Vaahtomuoviesisuodin myös ilmastaa vettä äänettömästi.

Sylinterimuotoiseen mattosuodattimeen on esisuodin helpointa asentaa, koska ei tarvita muuta kuin vähän sylinterin sisähalkaisijaa suurempi pala. Jos tämä mattosuodintyyppi ei vielä ole tuttu, niin koeta hakusanalla sylinteri*.
Tilkka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

KtMan kirjoitti:
Tilkka kirjoitti:Samaa olen miettinyt itsekkin. Mutta jospa laittasikin kaksi mattoa nurkkiin ja suurella virtausnopeudella.
Mutta kun se suuri virtausnopeus estää tämän kaivatun lietteen muodostuksen. Suosittelen mielummin jonkin tehokkaan vanhanmallisen suodattimen käyttöä rinnalle poistamaan ylimääräiset jätökset.
Tarkoitin suurella virtausnopeudella esim 10 cm3/min. Sehän on suosituksien yläraja. Ja tietenkin ulostulo suureksi ettei kultikset lillu virtauksien mukana [;)]

Ja jos laittaisi 2 mattoa niin toisenhan voisi laittaa toimimaan kuten Tiitu tuossa kertoili.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”