Ristikko

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Ristikko

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mistä sitä ristikkoa saisi, jota akvaarioliikkeissä käytetään altaiden takakulmissa? Sellaista kovaa pienireikäistä muovilevyä.
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Re: Ristikko

Viesti Kirjoittaja KtMan »

aqua2002 kirjoitti:Mistä sitä ristikkoa saisi, jota akvaarioliikkeissä käytetään altaiden takakulmissa? Sellaista kovaa pienireikäistä muovilevyä.
Villi arvaus, jotta Etolasta. En oo vuosiin käyny. Ite ostin joskus sellaista muoviverkkoa rullatavarana ja olen askarrellut siitä. Rullatavaralla kun on taipumus vääntäytyä rullalle, niin silikooniliimailu on kyllä hankalaa hitaan kuivumisen takia. Helpompaa olisi toi levy (siis suora), jos sitä tarkoitat.
Ostan samaa tavaraa, jos joku jossain on bongannut?
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Eipä löytynyt Etolasta reikästä muovilevyä. Ehdotuksia?
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

aqua2002 kirjoitti:Ehdotuksia?
Tee itse reiät poralla, dremelillä, juotoskolvilla tms. Olettaen, että sopivaa levyä löytyy.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Tapio kirjoitti:Tee itse reiät poralla, dremelillä, juotoskolvilla tms. Olettaen, että sopivaa levyä löytyy.
Ja menee ikä ja terveys, kun sellaiseen esim. 50*50cm palaan poraat muutaman tuhat reikää :mrgreen:
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja dsl »

aqua2002 kirjoitti:Ja menee ikä ja terveys, kun sellaiseen esim. 50*50cm palaan poraat muutaman tuhat reikää :mrgreen:
Pöh. Tässä ajassa, jonka ole tuhrinut siihen, että yrität laiskana bongata a-w:sta miten vältät vaivan, olisit ostanut pleksin ja porannutkin sen.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Pleksi on liian kallista käyttötarkoitukseen. Tarkoitan nyt sitä muovista reiällistä levyä, jota esim. Faunattaren suodatinsysteemeissä käytetään. Tuskin on niin kallista materiaalia, että kannataisi pleksiin tuhlata euroja ja vielä itse porata ne miljuunat reiät.

Ajattelin, josko joskus uuden altaan kanssa laittaisi mattosuodattimen ja reiällistä muovilevyä sitten siihen eteen, jottei se kauniin sininen matto paista läpi.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Siis onko nyt kyseessä joku jäykkä levy? Tuli enemmän mieleen sellainen tuuletusikkunoihin asennettava hyttysverkko.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Tapio Martimo
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Tapio Martimo »

NesteHukka kirjoitti:Siis onko nyt kyseessä joku jäykkä levy? Tuli enemmän mieleen sellainen tuuletusikkunoihin asennettava hyttysverkko.
Paha sanoa, kun on Faunatar käymättä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

NesteHukka kirjoitti:Siis onko nyt kyseessä joku jäykkä levy?
Aqua2002 kirjoitti:Sellaista kovaa pienireikäistä muovilevyä.
Eiköhän yleensä muovilevyt ole aika kovia/jäykkiä. :roll:

Täytyy vielä kiertää K-Rauta, josko sieltä pongais, vaikka jostain ilmastoinnin luota tjst. Voisin kuvitella, että ko. levyä käytetään ilmastointilaitteissa tms.
Swenne
Starting Member
Starting Member

Ristikko

Viesti Kirjoittaja Swenne »

Harmaata pvc reikälevyä löytyy lemmikkikeskuksesta, eri asia on myydäänkö sitä enää nykyään. Schuranin kotisivuilta löytyy tiedot kyseisestä levystä, vaan ei tietoa jälleenmyyjästä:
www.schuran.com/seawater/hobby_zubehoer_e.html
Itse olen ostanut levyä Pengerkadulta syksyllä 2002 ja kallista oli.
Jami
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Jami »

Etsimääsi reikälevyä myy akvaarioliikkeet, esim. Leppävaariossa on.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Jos valmista reikälevyä ei löydy niin asian ajavan muovilevyn voi tehdä myös melko helposti sirkelillä urittamalla.

Eli taivuttaa sopivan kokoisen muovikappaleen reunat 90 asteen kulmaan ja kääntää päät ylöspäinja lykkii sirkelillä urat.

sopivia jämä paloja saa alan liikkeistä puoli-ilmaiseksi.ilman sirkeliä tietenkin vähän hankalaa.
Merri
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Merri »

Eikö kyseinen reikälevy ole metallia, olenkohan nyt ihan hakoteillä... Mulla vain semmonen mielikuva jäänyt jostakin takalohkoon :roll:
"I'll rise but I refuse to shine"
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Merri kirjoitti:Eikö kyseinen reikälevy ole metallia, olenkohan nyt ihan hakoteillä... Mulla vain semmonen mielikuva jäänyt jostakin takalohkoon
Muovia, ainakin mitä itse olen salaa hypistellyt levyä Faunattaressa :mrgreen:

Jep, hyvä tietää, että jostain akvaliikkeistä löytyy, jos ei sitten muualta. Ensisijaisesti etsin kyllä rakennustavarapaikoista, jos taatusti saa halvemmalla kuin akvaarioliikkeestä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

aqua2002 kirjoitti:Ajattelin, josko joskus uuden altaan kanssa laittaisi mattosuodattimen ja reiällistä muovilevyä sitten siihen eteen, jottei se kauniin sininen matto paista läpi.
Hah!
Mulle tulee kesäkuun alussa 2 metrin pituinen tankki, jonka takaseinän ja toisen pään verhoilen sillä sinisellä mattosuodatinmatolla. Mattoa tulee siis noin 2,5 metriä 5 cm paksuisena. Se jaetaan lasilistoilla 0,5 m pätkiin ja kuhunkin pätkään tulle käyttövoimaksi pumppu. Yhden pätkän otan nykyisestä tankistani ja loput ovat ihan uutta tavaraa.

Sitä kun on niin mattosuodatinta, niin mattosuodatinta :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

Kannattaa kysäistä firmoista, jotka myyvät liimattavia PVC-putken osia, hanoja yms. tavaraa. Epäilisin, että sitä kautta se reikälevy kulkeutuu myös akvaariokauppoihin (sellaisiin joissa myydään muutakin PVC-kamaa).

T:Ville
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Eipä minunkaan mielestä lainkaan ruman näköinen tuo matto, pikemminkin päinvastoin jos vertaa taustajulisteisiin/tarroihin.
Sitä tasaista pintaa voi hieman rouhia, niin on aika luonnollisen näköinen kypsyttyään.

T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

jarvij kirjoitti:Mulle tulee kesäkuun alussa 2 metrin pituinen tankki, jonka takaseinän ja toisen pään verhoilen sillä sinisellä mattosuodatinmatolla. Mattoa tulee siis noin 2,5 metriä 5 cm paksuisena.
Öh!? Kannattaako jättää siis mattokokeilut väliin? Ajattelin, kun jossain vaiheessa hommaan kanssa 2 metrisen altaan (kunhan ensin käyn rakennusvirastossa ja odottelen syksyyn, jolloin valmistuu henkilökohtainen rahapoliittinen kokonaisratkasuni), niin laitan 50*50*5cm kokoiset maton palat kumpaakin takanurkkaan - mahdollisesti. Ellen rikastu sen verran, että hankin ulkosuodattimet.

Ajattelin laittaa sitä keskikarkeaa mattoa, koska karkeaan ei kuitenkaan tartu mikään ja hieno menee ainakin mun tuurilla tietysti tukkoon :? Pumpuiksi kaavailin Eheimin compact 1000 (1000 l/h). Tämän rinnalla 2,5m mattoa kuulostaa huikealta eli meinaanko alimitoittaa suodatuksen täysin?

No, onhan tässä vielä aikaa miettiä muutama kuukausi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Et meinaa alimitoittaa. 50 x 50 kumpaankin päähän olisi ihan sopiva määrä 2 metriseen.

Minä aion ylimitoittaa todella reippaasti, koska
1) matto vie kuulema kovasti tilaa, jotta niin katsotaan.. :mrgreen:
2) matto on todella ruma, joten sitä sopii siis reilusti olohuoneeseen. :mrgreen:

Todellisuudessa meinaan testata mattosuodatinta Tanganjika-akvaariossa, jossa kalat haluavat mahdollisimman puhdasta vettä. Testanut olen toki tähänkin asti, mutta matto on näkynyt todella huonosti sijaitessaan vain akvaarion päädyssä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”