Silikoneista
Valvoja: Moderaattorit
Silikoneista
Ostin 180litran altaan käytettynä. Allas on ollut käytössä vajaan kahdeksan vuotta, mutta hyväkuntoinen. Taka- alasaumasta kuitenkin silikoni on vähän "repsahtanut" pieneltä matkalta ja nyt ois edessä uuden silikonin laitto. Akvaario ei vuoda nytkään, mutta jos pidän akvaariota käytössä useamman vuoden on varmaan hyvä asia varmistaa, en halua löytää tuota määrää vettä lattialta. Auttakaa ja kertokaa silikoneista, se että piisako jos siistin kyseisin kohdan mattoveitsellä ja vedän uutta akvaariosilikoonia pidemmälle matkalle tilalle. Jostain muistan lukeneeni, että olisi suotavaa laittaa kaikki saumat kerralla, että uuden ja vanhan silikonin väliset saumat eivät ala vuotaa. Mutta riittäisikö tuo paikallishoito, kun saumat ovat muuten hyvässä kunnossa? Kiitos avuista
!
No mä laittaisin kyllä itse kaikki sisäsaumat uusiksi. Epäilyttää että se että silikonisauma yhdestä kohtaa repsottaa tarkoittaa sitä että se repsottaa kohta jostain muustakin kohtaa...
Koko allasta ei sentään liene tarpeen purkaa.
Mattoveitsellä tms. vaan vanhat silikonit pois ja uutta tilalle. Rautakaupasta saat silikonia huomattavasti edullisemmin kuin akvaariokaupasta mutta muista tarkistaa että se on nimenomaan akvaarioille tarkoitettua (tuubin kyljessä akvaarion kuva), ihan ekassa rautakaupassa ei välttämättä vielä tärppää...
Ja varaudu myös siihen että vaikka kuinka tarkka yrittäisit olla niin ne itse uusitut saumat eivät ole sitten lainkaan yhtä nättejä kuin ne tehtaan tekemät (ainakaan mulla)
Koko allasta ei sentään liene tarpeen purkaa.
Mattoveitsellä tms. vaan vanhat silikonit pois ja uutta tilalle. Rautakaupasta saat silikonia huomattavasti edullisemmin kuin akvaariokaupasta mutta muista tarkistaa että se on nimenomaan akvaarioille tarkoitettua (tuubin kyljessä akvaarion kuva), ihan ekassa rautakaupassa ei välttämättä vielä tärppää...
Ja varaudu myös siihen että vaikka kuinka tarkka yrittäisit olla niin ne itse uusitut saumat eivät ole sitten lainkaan yhtä nättejä kuin ne tehtaan tekemät (ainakaan mulla)
miljoonikoksi miljoonakaloilla!
Niinpä minäkin, siis akvaarion sisäpuolelta. Jätä vanhat silikoonit lasien väliin.Muusa kirjoitti:No mä laittaisin kyllä itse kaikki sisäsaumat uusiksi.
Lisää samasta aiheesta -> http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Hei,
tuo ylemmän viestin linkitys siis viittasi minun epätoivoiseen silikoonioperaatioon. Suosittelen ehdottomasti hankkimaan silikoonien irtiottoon linoterän, jossa on neliskulmainen kouruterä. Pieni se on mutta hyvin käytännöllinen. Sillä on turvallista vetää lasien liitoskohdasta silikoonit, eikä tarvitse pelätä sörkkivänsä lasien väliseen silikooniin.
Lisää meikän silikooniaiheisia kysymyksiä tähän perään:
ostin pikkuakvan, jossa silikoonit ovat kunnossa, mutta joku aikaisempi omistaja on uusinut silikoonit aikoinaan, ja ne ovat beiget väriltään. Tämä taas viittaisi siihen, että kyseessä on saniteettisilikooni ja mahdollisesti myrkyllistä. Akva on ollut kuitenkin monet vuodet käytössä tuon silikooninvaihdon jälkeen, joten liukenisikohan siitä enää mitään mömmöjä? Ajattelin, josko laittaisin vain turvallista silikoonia kerroksen päälle, niin että uusi silikoonireuna olisi pari milliä vanhaa leveämpi.
tuo ylemmän viestin linkitys siis viittasi minun epätoivoiseen silikoonioperaatioon. Suosittelen ehdottomasti hankkimaan silikoonien irtiottoon linoterän, jossa on neliskulmainen kouruterä. Pieni se on mutta hyvin käytännöllinen. Sillä on turvallista vetää lasien liitoskohdasta silikoonit, eikä tarvitse pelätä sörkkivänsä lasien väliseen silikooniin.
Lisää meikän silikooniaiheisia kysymyksiä tähän perään:
ostin pikkuakvan, jossa silikoonit ovat kunnossa, mutta joku aikaisempi omistaja on uusinut silikoonit aikoinaan, ja ne ovat beiget väriltään. Tämä taas viittaisi siihen, että kyseessä on saniteettisilikooni ja mahdollisesti myrkyllistä. Akva on ollut kuitenkin monet vuodet käytössä tuon silikooninvaihdon jälkeen, joten liukenisikohan siitä enää mitään mömmöjä? Ajattelin, josko laittaisin vain turvallista silikoonia kerroksen päälle, niin että uusi silikoonireuna olisi pari milliä vanhaa leveämpi.
No yllättäen akvaarion sisäsaumat ovat yleensä akvarion sisäpuolellaKtMan kirjoitti:Niinpä minäkin, siis akvaarion sisäpuolelta.Muusa kirjoitti:No mä laittaisin kyllä itse kaikki sisäsaumat uusiksi.
nannu ihan näin mutu-tuntumalta sanoisin että jos se pytty on vuosikaudet jo toiminut hyvin ja kalat voineet hyvin niin eikös se aika kumma olisi jos niistä nyt yhtäkkiä alkaisi jotain liukenemaan. Varmuushan nyt tietysti on aina parasta...
miljoonikoksi miljoonakaloilla!
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Moikka!
Lisäsin sivustooni ohjeet akvaarion silikonien uusimisesta:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php
Lisäsin sivustooni ohjeet akvaarion silikonien uusimisesta:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Hei,
linoteriä löytyy askartelu- ja taidetarvikeliikkeistä (voi löytyä joistakin kirja- ja paperiliikkeistäkin). Varsi ja terä maksaa noin 1.5 euroa yhteensä. Se on kuitenkin hyvin pieni terä ja sillä saa vain tuon liitoskohdan, muuhun siitä ei oikein ole tuossa hommassa.
Itse irroitin silikoonit muualta kuin tuosta liitoskohdasta helpoiten kirurginveitsen terällä, se on niin terävä ja ohut, että sillä saa mukavasti vain vedettyä silikoonit veke. Tosin aivan lähelle lasien liitoskohtaa sillä ei uskalla hutiloida ja tarkkana täytyy olla, ettei sormet viipaloidu.
linoteriä löytyy askartelu- ja taidetarvikeliikkeistä (voi löytyä joistakin kirja- ja paperiliikkeistäkin). Varsi ja terä maksaa noin 1.5 euroa yhteensä. Se on kuitenkin hyvin pieni terä ja sillä saa vain tuon liitoskohdan, muuhun siitä ei oikein ole tuossa hommassa.
Itse irroitin silikoonit muualta kuin tuosta liitoskohdasta helpoiten kirurginveitsen terällä, se on niin terävä ja ohut, että sillä saa mukavasti vain vedettyä silikoonit veke. Tosin aivan lähelle lasien liitoskohtaa sillä ei uskalla hutiloida ja tarkkana täytyy olla, ettei sormet viipaloidu.
Kiitos Nannu, sieltäpä sellanen löytykin. Ihanko oikeasti uskallan tosiaan vetää nurkat tuolla? Sisäpuolelle ei periaatteessa saa siis jäädä yhtään silikonia? Onnistuko se niin ettei lasien välisaumat lähteny tuolla linoterällä matkaan? Pelottaa rueta vetään noita paksuimpia kohtia pois, ku nyt oon raapannu mattopuukon kans vasta noita enimpiä lasin päältä: piukas on
! Nannu, kui siinä sun silikoniprojektissa lopulta kävi?