63 litraisen altaan kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tuleva akvaristi
Starting Member
Starting Member

63 litraisen altaan kalasto

Viesti Kirjoittaja tuleva akvaristi »

Minulla on 63 litran akvaario ja olen ajatellut sen asukeiksi 8 neontetraa, 1 taististyttö, 2-3 katinkultamonnia ja 8 intiaanisulkaa tai rubiinitetraa. Onko kaloja sopivasti ja sopivan kokoisia? Sanokaa jotain pieniä pintakaloja jotka sopisivat akvaariooni? Kumpi: intiaanisulka vai rubiinitetra jos nyt päädyn jompaan kumpaan?
Nyppivätkö neonit taistiksen eviä? Entä minkä kokoisiksi katinkultamonnit kasvavat?
Kiitti jos joku viitsii vastata! [;)]
iisa
Member
Member

Re: sopivatko nämä akvaariooni?

Viesti Kirjoittaja iisa »

tuleva akvaristi kirjoitti:Minulla on 63 litran akvaario ja olen ajatellut sen asukeiksi 8 neontetraa, 1 taististyttö, 2-3 katinkultamonnia ja 8 intiaanisulkaa tai rubiinitetraa. Onko kaloja sopivasti ja sopivan kokoisia? Sanokaa jotain pieniä pintakaloja jotka sopisivat akvaariooni. Kumpi: intiaanisulka vai rubiinitetra jos nyt päädyn jompaan kumpaan?
Nyppivätkö neonit taistiksen eviä? Entä minkä kokoisiksi katinkultamonnit kasvavat?
Kiitti jos joku viitsii vastata! [;)]
Minkälaiset vesiarvot hanavedessäsi on (pH, dH)? Haluamillesi kaloille pH:n tulisi olla n. 6-7 ja dH<10. Seuraavaksi valitset jonkun mainitsemistasi tetroista (neontetran, rubiinitetran tai intiaaninsulan), tuohon mahtuu vain yksi parvi.

Jos haluat taistotytön älä ota neoneita, lämpötilavaatimukset ei täsmää (taistolle n. 27C, neonille n. 24C). Molemmat voisivat mennä 25-asteessa, mutta parempi toiselle viileä ja toiselle lämmin. Neoni ei nypi taiston eviä, jotka ei naarailla niin hulmuavia olekkaan.

Minä suosittelisin: 8 intiaaninsulkaa, taistotyttö ja muutama katinkultia (en ole perehtynyt kyseisiin kaloihin, mutta onhan noita tuonkin kokoisiin suositeltu). Lämpötila n. 27C, pH n. 6.5, pehmeää vettä.

Korjatkaa viisaammat jos meni päin seiniä [;)]
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Seuraavaksi valitset jonkun mainitsemistasi tetroista (neontetran, rubiinitetran tai intiaaninsulan), tuohon mahtuu vain yksi parvi
Mahtuu kaksi parvea kyllä kun alkuperäinen kirjoittaja tahtoi vain kahdeksan kappaleen parvia.

Yksi hiukkasen isompi parvi olisi kyllä näyttävämpi mutta kukin päättää itse.
Jos haluat taistotytön älä ota neoneita, lämpötilavaatimukset ei täsmää (taistolle n. 27C, neonille n. 24C).
Taistotytöt ovat vielä kestäviä vehkeitä että niin tarkasti ei tarvitse tuota kahtakymmentäseitsemää noudattaa eli tuo 24:kin vielä passaa. Ja mikäänhän ei estä laittamasta vaikka 25asteista vettä. Sen korkeammaksi ei kannata enää nostaa.

Makuasiahan tämä tietysti on että mikä parvi olisi noista valittava joten siihen en ota kantaa :)
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Iisan ehdotus on mielestäni oikein hyvä. Itse tosin rubiinitetra-friikkinä ottaisin varmaankin näitä punahohtoisia kalasia ennemmin kuin intiaaninsulkia, mutta tämä onkin puhdas mieltymyskysymys :) Ehdotuksena siis 10 kpl rubiinisia, 2-3 kpl katinkultaisia sekä se taistoakkeli.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: sopivatko nämä akvaariooni?

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

iisa kirjoitti:Seuraavaksi valitset jonkun mainitsemistasi tetroista (neontetran, rubiinitetran tai intiaaninsulan), tuohon mahtuu vain yksi parvi.
Joo. Ei ole mitään mieltä laittaa noin pieneen altaaseen kahta parvea.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
tuleva akvaristi
Starting Member
Starting Member

Kiitos palautteesta!
Nyt en osaa valita intiaanisulkien ja rubiinitetrojen välillä!
Kumpaa kannatatte?
Mitä kaloja otan ennen kuin akvaario on kypsynyt? Kävisikö seeprakalaparvi? :roll:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

tuleva akvaristi kirjoitti:Nyt en osaa valita intiaanisulkien ja rubiinitetrojen välillä!
Kumpaa kannatatte?
Mitä kaloja otan ennen kuin akvaario on kypsynyt? Kävisikö seeprakalaparvi? :roll:
Äänestän rubiineja. Jottei valinta olisi liian helppo, niin lisätään vaihtoehtolistaan myös mustaneontetra, kardinaalitetra, korutetra, sitruunatetra, kerritetra...sitten vielä kiilakylki ja pikkukiilakylki
Älä ota mitään kaloja ennen kuin akvaario on kypsynyt.
Seeprakalat ovat vähän turhan vilkkaita 63-litraiseen, että ei niitä. Olen myös niillä linjoilla, että tuonne ei sovi kuin 1 pieni jengi parvikaloja, että ei senkään puolesta voisi ottaa rubiineja/inkkareita ja seeprakaloja.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Mielestäni koru- ja sitruunatetra eivät ole tämän kokoluokan altaan asukkeja oikein kunnolla, vaan vaativat hiukan enemmän tuota mellastustilaa. Mutta rubiinit käyvät oikein hyvin ;)

Seeprakaloille altaassa ei ainakaan ole tilaa, joten ne täytyy unohtaa. Seepriksille sellainen 100 litraa olisi melkeinpä vähimmäiskoko. Ja älä tosiaan mene ottamaan mitään kaloja sinne altaaseen, ennen kuin se on kypsynyt.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

En melkein pistäisi kerritetrojakaan tuon kokoiseen. Ovat kuitenkin reviirinvaltaajia eli eivät perinteisiä tetroja.
iisa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja iisa »

Akvaarion kypsyttämiseen ei tarvita kaloja, lue ohjeet vaikka J. Järven sivuilta. Kiilakylkikin on muuten enemmän viileän veden kala, pikkukiilakylki menee lämpimämmässä. Minä ottaisin niitä intiaaninsulkia [;)] .
Behemot
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Behemot »

Minusta 63 litraa kuulostaa pieneltä paikalta katinkultamonneille. Ne ovat kuitenkin vilkkaita otuksia ja niitä pitää olla vähintään 2 kpl.
Kell' monni on, se monnin kätkeköön
tuleva akvaristi
Starting Member
Starting Member

Katinkultamonneja on ainakin suositeltu. Nehän kasvaa vain 6-7 sentin mittaisiksi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”