AB:n 13kK ja BLV 10kK polttimoiden vertailua

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

AB:n 13kK ja BLV 10kK polttimoiden vertailua

Viesti Kirjoittaja Tatu Vaajalahti »

Kokeilin juuri rinnakkain samassa valaisimessa sekä BLV:n että AB:n 250W polttimoita ja yllätys oli suuri: AB:n polttimo näyttää BLV:n rinnalla lähinnä kasviputkelta eli väri oli violettiin vivahtava kun taas BLV:n sävy oli luonnollisen kirkkaan "valkoista".

Näistä kahdesta BLV on oma valintani selvästi luonnollisemman väritoistonsa ansiosta, aiemmin olen aina käyttänyt AB:n polttimoita (ja kokeillut 14kK performance+ polttimoa).
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

Mulla on myös BLV ja AB ollut rinnakkain jonkin aikaa. Vertailu oli hieman vaikeaa kun BLV oli muutaman kuukauden ollut käytössä ja selvästi uutta AB:tä himmeämpi. Mielestäni BLV on hieman enemmän keltaiseen päin mutta eipä AB:kään täydellinen ole. Silmä kyllä tottuu hyvinkin nopeasti kaikkiin polttimoihin, jotku vannoo esim aquaconnectin ylisinisten polttimoiden nimeen ;)

Ilmeisesti ab:n polttimoiden valmistaja vaihtui ja laadun ainakin piti (kuulemma) heiketä entisestä. En sitten ole koommin seurannut mikä tilanne on.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

jusa kirjoitti:Silmä kyllä tottuu hyvinkin nopeasti kaikkiin polttimoihin, jotku vannoo esim aquaconnectin ylisinisten polttimoiden nimeen ;)
Todellakin ylisininen myös mun mielestä!
Ilmeisesti ab:n polttimoiden valmistaja vaihtui ja laadun ainakin piti (kuulemma) heiketä entisestä. En sitten ole koommin seurannut mikä tilanne on.
Tämä huhu on käsittääkseni edelleen vahvistamatta?
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja rambi »

Tatu Vaajalahti kirjoitti:Todellakin ylisininen myös mun mielestä
Laitetaan nyt oma mielipde siitä polttimosta, en voisi kuvitella altaassa ab-n tai blv-n polttimoa aquaconnectin jälkeen, toivon vaan ettei sen valmistus lopu kuten ab-n, aika vaikea paikka olisi keksiä joku muu aquaconnectin tilaalle.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Rambi,

Siis AB:n polttimon valmistus on lopetettu? Onko tämä varma tieto eli mistä sen kuulit? Näyttäisi olevan ainakin myynnissä edelleen.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No, mitäpä sitä arvailemaan, lähetin valmistajalle seuraavan sähköpostin:
Tatu Vaajalahti kirjoitti: Hello from Finland!

I have seen rumours going around that claim the production of AB line of HQI bulbs have been cancelled *or* that the bulb's design has been changed considerably.

As a long time AB bulb user I would like to know if you can either confirm or deny these rumours.

Thank you in advance!
rambi
Advanced Member
Advanced Member

Tatu Vaajalahti kirjoitti:Rambi,

Siis AB:n polttimon valmistus on lopetettu? Onko tämä varma tieto eli mistä sen kuulit? Näyttäisi olevan ainakin myynnissä edelleen.
Tämmöisiä huhuja olen kuullut ,varmaa tietoa ei ole, toinen mitä kuulin on se että valmistaja muuttuu ja samalla laatu,en tiedä mikä se lopullinen totuus on, mutta tarjouksessa niitä on viimeaikoina ollut saksalaisissa nettikaupoissa.
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

rambi,

Taidettiin postata samaan aikaan :)
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Aurinko sen määrää ja veden syvyys mikä on hyvä sävy, ei silmä. :P

Entisaikaan 80 luvulla oli Osram HQI/D muistaako kukaan sen sävyä. 8O

Kimi
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kimi:

Riippuu lähestymistavasta: itse olen sitä mieltä, että korallit ja muut eläimet viihtyvät (ja värittyvät) aivan yhtä hyvin yleisesti saatavilla olevilla 6500 - 14000 K polttimoilla joten valinta tapahtuu lähinnä jokaisen harrastajan omien tottumusten ja maun mukaan.

Rambi et. al:
Väite AB:n lamppujen muuttumisesta tai poistumisesta on puppua:
Dear Sir.
Thanks for your message. There is no reason to change anything on our bulbs.
We are producing these bulbs since some years with perfect feedback from our
customers. So it`s just a rumour.
Best Regards
Ulf Walkenhorst
ab Aqua Medic GmbH
rambi
Advanced Member
Advanced Member

No hyvä,ei tarvi enää arvailla ab polttimon kohtalosta.

Minulle ainakin silmä ratkaisee sen mikä polttimo on hyvä ja mikä ei, ja tiedysti se että korallit viihtyy ja kasvaa, en ole riutalla sukeltanut mutta kuvissa se sävy on siellä kyllä aika sininen.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Tatu.

Olen tietoinen kyllä korallejen sopeutumiskyvystä, halusin vaan tuoda esille sen että voidaan valosävyillä saada eri syvyysvaikutelma aikaan.

Ei tarvitse ihan muotiilmiön takia säädellä polttimoita koska tosiaan korallit sopeutuvat.
Sinisävysillä saadaan kyllä enemmän väriä pigmentteihin...

Kimi ( junior member )
Tatu Vaajalahti
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Kimi,

Hauskaa että Junioritkin ovat aktiivisia :P 8) :P :D :mrgreen:

Juu, tuota juuri yritin tuoda esiin eli olen samaa mieltä 100%. Onneksi Suomessa ei ole ihan samanlaisia muoti-ilmiöitä kuin Jenkeissä, täällä varmaankin harrastajat pystyvät tekemään päätöksensä oman maun ja tavoitteidensa mukaan.

Jos tässä tuhansien valaistukseen liittyvien viestien jälkeen jotain on oppinut, niin sen, että kaikilla nykyisillä riutta-akvaarioon yleisesti saatavilla polttimoilla saadaan aikaan hyvät värit ja kasvu.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”