Corydoras sterbain kutu ja poikasten hoito
Valvoja: Moderaattorit
Corydoras sterbai näyttää kutevan tuolla kiekkoakvaariossa. Mitä munille pitäisi tehdä? Siirtää toiseen altaaseen vai mitäs? Kertokaas nopsaa ennen kuin joku popsii munat.
Edit: muokattu otsikko kuvaavammaksi. Skare
Edit: muokattu otsikko kuvaavammaksi. Skare
Toiseen altaaseen pitäisi siirtää. Munat voi irrotella ja liimata johonkin vesilasin kupeeseen jonka sitten kuskaat toiseen altaaseen. Päivittäin poistat valkoisiksi menneet munat, vain ne ruskeat on kunnollisia. Muutaman päivän päästä kuoriutuvat, siitä 3-4 vuorokautta ja pitäisi aloittaa ruokinta jollain hienolla sapuskalla. Veden vaihtoa runsaasti.
Parhaimman tuloksen olen saanut kun siirtää munat kuoriutumaan johonkin ei ihan pieneen purkkiin niin vesi pysyy paremmin vakiona kun sitä joutuu kuitenkin vaihtelemaan aika paljon.
Parhaimman tuloksen olen saanut kun siirtää munat kuoriutumaan johonkin ei ihan pieneen purkkiin niin vesi pysyy paremmin vakiona kun sitä joutuu kuitenkin vaihtelemaan aika paljon.
No jotain pientä pölymäistä alkuun pitäs olla jotta mahtuu suuhun. Artemia kai se virallinen sapuska olis tai jotain kaupan lientä mutta onnistuu jotenkin myös kun morttelissa möyhii ihan hienoksi jauhoksi karkeampaa tavaraa. Sitä sitten jollain pipetillä puhaltelee pohjalle pikkasen kerrallaan.
Kuolleisuus alkuvaiheessa on luultavasti aika kova, koita pitää vesi mahd. stabiilina eka viikon.
Kuolleisuus alkuvaiheessa on luultavasti aika kova, koita pitää vesi mahd. stabiilina eka viikon.
Voisin väittää tuhansien sterbaitten kasvatuskokemuksella että jos kaloissa ei tauteja, ja vesiolosuhteet pidetään hyvinä ei kuolleisuus/poikue kuoriintumisen jälkeen ole 5 % suurempi.artturi kirjoitti:
Vastakuoriintunut artemia pakastettuna on poikasille hyvää ruokaa, vajoaa pohjaan kun jääpala sulaa. Tosin elävä artemiakin on hyvää se elää vedessä joitakin tunteja akvaariossa ja vajoaa pohjalle. Kaikkea kannattaa syöttää poikasille hienojakoisena. Mutta tiedän kokemuksesta että alussa kokennutkin harrastaja sortuu poikasten liikaruokintaan, vedenvaihto päivittäin illalla viimeiseksi poikasille on in.
.Voisin väittää tuhansien sterbaitten kasvatuskokemuksella että jos kaloissa ei tauteja, ja vesiolosuhteet pidetään hyvinä ei kuolleisuus/poikue kuoriintumisen jälkeen ole 5 % suurempi
Niin. Ei enemmän. Siinä mielessä ovat Corydorakset helppoja. Ruoaksikin voi laittaa ihan pian myös hyviä tablettiruokia (artemian lisäksi) .Tulevaisuudessa kyllä voi ilmaantua jotkut väärin muodostunut poikaiset.
Mulla on (ilmeisesti) ongelmana ph:n pomppiminen vedenvaihtojen mukana, tai en ainakaan muuta syytä keksi. Kuoriutumisprosentti on aikalailla 100 mutta sitten ekan viikon aikana kuolleisuus on varmaan jotain 50% luokkaa.
Jonkun kerran on onnistunut aika hyvin kun olen päivää ennen kuoriutumista vaihtanut 75% vedestä ja sitten aika pientä veden vaihtoa sen jälkeen. Muutaman poikueen olen onnistunut tappamaan kokonaan 50%/päivä vaihtotahdilla.
Jonkun kerran on onnistunut aika hyvin kun olen päivää ennen kuoriutumista vaihtanut 75% vedestä ja sitten aika pientä veden vaihtoa sen jälkeen. Muutaman poikueen olen onnistunut tappamaan kokonaan 50%/päivä vaihtotahdilla.
Jos vaihtovesi on suurinpiirtein samanlämpöistä allasveden kanssa sekä pH sama tai vaihtovedessä muutaman kymmenys ylempi kuin altaassa, mutta kumminkin pääsääntöisesti pH:n pysyessä kokoajan 7 pintaan ei ne ainakaan vedenvaihtoon kuole, kyllä syy on jossakin syvemmällä silloin. Aivan pienille (vastakuoriintuneet) ei ole vielä syytä tehdä mitään 50 % vedenvaihtoja päivittäin, vaan vasta kun kalat ovat hiukan kasvaneet ja syövät & p*skaavat voidaan pikkuhiljaa vedenvaihtoja suurentaa niin että pikkuhiljaa tullaan sinne 50 % / vrk tasolle.artturi kirjoitti:Mulla on (ilmeisesti) ongelmana ph:n pomppiminen vedenvaihtojen mukana, tai en ainakaan muuta syytä keksi. Kuoriutumisprosentti on aikalailla 100 mutta sitten ekan viikon aikana kuolleisuus on varmaan jotain 50% luokkaa.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Miten liimata?artturi kirjoitti:Toiseen altaaseen pitäisi siirtää. Munat voi irrotella ja liimata johonkin vesilasin kupeeseen jonka sitten kuskaat toiseen altaaseen.
O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Corydoras sterbain kutu ja poikasten hoito
En ymmärrä? Sinne vaan poikasaltaan pohjalle, jos niitä täytyy nälkäisten suiden tieltä siirrellä. Paras olisi, jos ei tarvitsisi siirtää.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Meillä helmimonniset ovat lisääntyneet tehokkaasti ihan kiekkoaltaassakin, yliviriiliä porukkaa kun ovat.
Yksi F1-poikue on kokeeksi kasvatettu poikasaltaassa taannoin ihan "mutu ja maalaisjärki" -menetelmällä. Silloin lähinnä varmistettiin, että vesi kiertää kudun kohdalla hyvin. Iso osa kudusta kehittyi poikasiksi. (Oli siis siirretty poikasakvaan kasveja, joihin vanhemmat olivat kuteneet, ts. "liimanneet" tahmeat munat.) Kun munia siirtää poikasaltaaseen, kannattaa pitää ne koko ajan vedessä. Se ilman kautta siirtäminen taisikin olla pahin mokamme tuolloin, ei kuitenkaan mitenkään fataali. Ruokintaa aloitettiin nestemäisellä poikasruoalla, ja sittemmin elävällä artemialla. Ensimmäiset päiväthän poikaset elävät ruskuaispussinsa varassa.
Helmimonnisten kasvattaminen on helppoa, eikä esim. vesiarvojen kanssa tarvitse kikkailla poikasten "säilymiseksi".
Onnea "perheenlisäyksen" johdosta!
Yksi F1-poikue on kokeeksi kasvatettu poikasaltaassa taannoin ihan "mutu ja maalaisjärki" -menetelmällä. Silloin lähinnä varmistettiin, että vesi kiertää kudun kohdalla hyvin. Iso osa kudusta kehittyi poikasiksi. (Oli siis siirretty poikasakvaan kasveja, joihin vanhemmat olivat kuteneet, ts. "liimanneet" tahmeat munat.) Kun munia siirtää poikasaltaaseen, kannattaa pitää ne koko ajan vedessä. Se ilman kautta siirtäminen taisikin olla pahin mokamme tuolloin, ei kuitenkaan mitenkään fataali. Ruokintaa aloitettiin nestemäisellä poikasruoalla, ja sittemmin elävällä artemialla. Ensimmäiset päiväthän poikaset elävät ruskuaispussinsa varassa.
Helmimonnisten kasvattaminen on helppoa, eikä esim. vesiarvojen kanssa tarvitse kikkailla poikasten "säilymiseksi".
Onnea "perheenlisäyksen" johdosta!
-
- Junior Member
- Viesti:
^ Älä vielä onnittele, mä vasta harjoittelen.
Eli olen nyt siirrellyt kutua purkista toiseen huonolla menestyksellä. Kudun irrottaminen lasista on hiukka hankalaa ja lusikassa kannan ne toiseen huoneeseen. Mun mielestä eivät ehdi kuivahtaa, mutta kaikkihan on mahdollista. Jossain toisessa ketjussa joku kyseli, että tarviiko poikasallasta kypsyttää. Ihan heti ainakaan siihen ei kukaan vastannut ja nyt en muista missä ketjussa. Mulla on nyt meneillään kaiketi munallinen kypsytys.
Enkä olisi tähän höhlään hommaan edes ryhtynyt, ellen olisi alunperin ollut niin tyhmä, että ostin vain minimiparven.
Yksi kupsahti kuudesta, joten nyt täytyy joko saada omat lisääntymään tai käydä ostoksilla. Talvipakkasilla en kaloja mistään hae, joten yritän ensin näin.

Enkä olisi tähän höhlään hommaan edes ryhtynyt, ellen olisi alunperin ollut niin tyhmä, että ostin vain minimiparven.

O: kiilakylkiä parven jatkoksi. Helmimonnisia ei tarvitsekaan, ne näyttävät huolehtivan parven kasvusta itse
-
- Starting Member
Siis kyllähän poikasakvaario pitää kypsyttää siinä missä ns. tavallinen mutta itse tein niin helposti asian kuin vain voi kun ton 14L poikaslootan pystyyn laitoin. Eli, mulla on aina tuolla isossa akvassa pari pikkupikku suodatinta pyörittämässä pinta vettä(ja varmuuden vuoksi
) joten sieltä otin pohjahiekan, valmiiksi kypsyneen suodattimen, pari kasvia piiloksi ja tietty myös veden. Siinä oli homma pystyssä noin 15 min.
T.Enna

T.Enna
Kippoja ja kuppeja..
-
- Elite Member
Re:
Laskeppas ensi kerralla kuoriutumisen jälkeen altaasta puolet vedestä pois. Eli jätät altaan vain puolilleen. Väkerrä jo suodattimet niin, että tuo onnistuu seuraavan isomman kudun jälkeen.artturi kirjoitti:Kuoriutumisprosentti on aikalailla 100 mutta sitten ekan viikon aikana kuolleisuus on varmaan jotain 50% luokkaa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Ciclidistit
Mikä niksi tuo veden vähentäminen on? En ole ennen kuullut.
576 L Sekala, 240 L Malawi
-
- Elite Member
Tiedän sen verran, ettei se liity poikasten hapen ottoon, mutta toimii.
"Monnisguru" Tine voisi hieman valottaa tuota asiaa? Pertti varmaan tietää asiasta myös?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Junior Member
- Viesti:
Kaksi viikkoa tästä eli eilen huomasin, että altaassa ui joku.Titro kirjoitti: Mulla on nyt meneillään kaiketi munallinen kypsytys.

-
- Junior Member
- Viesti:
Jatketaas yksinpuhelua...
Poikasaltaassa olen enimmillään nähnyt neljä, mutta ne ovat niin pikkiriikkisiä ja läpikuultavia, etten ole lukumäärästä varma. Reilu kymmenen kutupalleroa sinne vain lusikoinkin, joten tuskin montaa enempää ainakaan. Kuinkas usein vaihdatte poikasaltaasta vesiä? Tuo on vain 60-litrainen eikä ole edes puolillaan vettä, joten sitä on aika vähän ja kerta viikossa vaihto tuskin riittää?
Eilen sitten huomasin, että seura-akvassakin ui pieni.
Se näytti isommalta kuin nuo poikasakvan vaavit, joten luultavasti sitten kuitenkin siitä ensimmäisestä kudusta joku onnistui selviytymään. Nyt pidetään peukut ja varpaat ristissä, ettei sitä (ja sen mahdollisia aluskasvillisuudessa piilottelevia sisaruksia) kukaan syö. Muita kalojahan ovat: partamonni, taistonaaras, kiilakylkiä ja linnunratapleko, jota tosin en ole taas aikoihin nähnyt, mutta eiköhän linnanherra siellä linnassaan lymyile päiväsaikaan.
Kopioidaas vielä edellisessä viestissäni esittämä kysymys: Kuinkahan kauan kestää, että ne kasvavat tarpeeksi suuriksi, jotta voin siirtää ne isompien kanssa samaan altaaseen?
Poikasaltaassa olen enimmillään nähnyt neljä, mutta ne ovat niin pikkiriikkisiä ja läpikuultavia, etten ole lukumäärästä varma. Reilu kymmenen kutupalleroa sinne vain lusikoinkin, joten tuskin montaa enempää ainakaan. Kuinkas usein vaihdatte poikasaltaasta vesiä? Tuo on vain 60-litrainen eikä ole edes puolillaan vettä, joten sitä on aika vähän ja kerta viikossa vaihto tuskin riittää?
Eilen sitten huomasin, että seura-akvassakin ui pieni.

Kopioidaas vielä edellisessä viestissäni esittämä kysymys: Kuinkahan kauan kestää, että ne kasvavat tarpeeksi suuriksi, jotta voin siirtää ne isompien kanssa samaan altaaseen?
-
- Elite Member
Alle kolmesenttisiä en lähtisi siirtelemään. Siinä vaiheessa pystyvät jo pelletille, eikä tarvitse olla niin huolissaan, että löytävätkö ruokaa. Kasvu voi myös kärsiä, jos kovin pieniä poikasia siirtelee. En tiedä mistä se johtuu. Älä laitakkaan enempää vettä tuohon poikas altaaseen, mutta kun ovat kuoriutuneet, niin vaihda vettä päivittäin noin puolet. Syövät 2-3 päivässä ruskuais-pussinsa, minkä jälkeen tulee tarjota evästä. Poikasten ruokinnasta pitäisi löytyä haulla aika hyvin tietoa. Mieluusti ainakin kolme kertaa päivässä, ja vain vähän kerrallaan. Ja kasvatella saat useamman viikon, riippuen hieman myös lämpötilasta. Sterbain poikaset ovat mulla 26c asteessa.
-
- Junior Member
- Viesti:
Ihan huoneenlämmössä eli poikasakvassa ei o lämppäriä. Päiväsaikaan lamppu tuntuu lämmittävän ja yöllä aina vähän viilenee. Siirtää ajattelinkin vasta sitten, kun ovat suunnilleen samankokoisia kuin vanhempansa silloin, kun ne viime elokuussa ostin.
Eilen näin seura-akvassa toisenkin pienen, joka oli pienempi kuin ensimmäinen eli luultavasti toinen tai kolmas kutu on myös jollain tapaa onnistunut.
Eikö kalat stressaa vedenvaihdosta? Riittäisikö, jos vaikka joka toinen päivä sen puolet? Eilen vaihdoin heti tämän ohjeen nähtyäni. Tähän mennessä en ollutkaan vielä vaihtanut kertaakaan. Kun kasvit, hiekat, vedet ym. olen vasta kolmisen viikkoa sitten tuonne laittanut. Samalla, kun lusikoin ne ekat kutupallerot, joista en uskonut mitään tulevan.
Eilen näin seura-akvassa toisenkin pienen, joka oli pienempi kuin ensimmäinen eli luultavasti toinen tai kolmas kutu on myös jollain tapaa onnistunut.

Eikö kalat stressaa vedenvaihdosta? Riittäisikö, jos vaikka joka toinen päivä sen puolet? Eilen vaihdoin heti tämän ohjeen nähtyäni. Tähän mennessä en ollutkaan vielä vaihtanut kertaakaan. Kun kasvit, hiekat, vedet ym. olen vasta kolmisen viikkoa sitten tuonne laittanut. Samalla, kun lusikoin ne ekat kutupallerot, joista en uskonut mitään tulevan.
-
- Elite Member
Letku nurkkaan ja vedet nätisti pois, samoin tilalle. Ei ressaa. Enemmän haittaa likaisesta vedestä. Joka toinen päivä voi olla ihan hyvä. Itse vaihdan joka päivä. Sterbain poikasilla voisi olla hieman lämpimämpää vettä. Juuri pahin on jos ei lämmitintä, ja lämpötila humpaa yöllä alempana, kuin päivällä.
-
- Junior Member
- Viesti:
Tytär 17-vee piti mua ihan friikkinä jo silloin, kun istuin tuijottamassa yhtä akvaa.
Luulee mun kadottaneen loputkin järjen rippeet, kun nyt tuijottelen vuorotellen eri huoneissa olevia.
Siinä alkuperäisessä seura-akvassa on ainakin yksi poikanen jo niin iso, että näyttää aivan helmimonniselta, ei ole enää vain läpikuultava sintti. Se on tosi söötti, kun se jo ui isojen kanssa. Pari pienempääkin tuossa akvassa on näkynyt, mutta ennenkuin ne saavuttavat tuon isoimman koon, en vielä riemuitse. Ovat niin pieniä vielä, että saattavat joutua ravinnoksi.
Siinä poikasakvassa olen kerrallaan nähnyt viisi poikasta, juurikin tuollaista läpikuultavaa pienokaista. Katsellaan kolmen viikon päästä, josko joku niistä kasvaisi yhtä "isoksi" kuin se seuravaarion suurin.

Siinä poikasakvassa olen kerrallaan nähnyt viisi poikasta, juurikin tuollaista läpikuultavaa pienokaista. Katsellaan kolmen viikon päästä, josko joku niistä kasvaisi yhtä "isoksi" kuin se seuravaarion suurin.