Kotilokysymyksiä

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nomeni
Starting Member
Starting Member

Kotilokysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Nomeni »

Niin, selailin noita kotilokeskusteluja tuolta arkistosta läpi ja kuitenkaan ei yksi kysymykseni saanut vastausta. Eli, mitä ne kotilot ovat, jotka mussuttavat lehtiä?

Ystävälläni on akvaario, puhdistin sen tässä yhtenä päivänä ja eräästäkin kasvista ei ollut kuin ruoto jäljellä :( Miekkalehteä olivat napostelleet aika mukavasti. Aikaisemmin on kotiloille ollut jyrkkä EI meidän akvaariossa, mutta luettuani noiden kierteissarvikotiloiden pohjanpuhdistusominaisuuksista mielipiteeni alkoi horjua.. Tarkoitus nimittäin olisi vaihtaa sora hiekkapuhallushiekkaan. Ja jos saan avokin houkuteltua niin mattosuodatinkin olisi kiva :)

Onko tosiaankin niin, että kierteissarvikotilot eivät syö kasveja, jotkut muut lajit syövät? Mistä sen tunnistaa, että tulee hankittua juuri oikeita p*skansyöjiä eikä lehdensyöjiä? Maksavatko kierteissarvikotilot jotain ja mistä niitä saa?

Että eipä mulla nyt tällä hetkellä muuta ole :mrgreen:
Tinski
Member
Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura

Re: Kotilokysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tinski »

Nomeni kirjoitti: Onko tosiaankin niin, että kierteissarvikotilot eivät syö kasveja, jotkut muut lajit syövät? Mistä sen tunnistaa, että tulee hankittua juuri oikeita p*skansyöjiä eikä lehdensyöjiä? Maksavatko kierteissarvikotilot jotain ja mistä niitä saa?

Että eipä mulla nyt tällä hetkellä muuta ole :mrgreen:
Tästä asiasta on monenlaisia kokemuksia ja näkemyksiä, mutta meidän akvaariossa ei elämä sujunut kierteissarvikotiloiden kanssa. Yllätin ne monen monta kertaa roikkumasta micranthemum micranthemoidesin kimpusta ja lopulta kotilot saivat kyseisen kasvin lähes tuhottua. Syy miksi en hävittänyt ajoissa kotiloita oli se, että sokeasti uskoin, että kotilot ovat pelkästään hyviä eivätkä ne syö kasveja, kun niin oli minulle kerrottu.

Tajusin sitten viimein hankkiutua eroon kotiloista ja vauvankyynel kukoistaa taas, mistä olen hyvin iloinen.

Kotilot hankin akvaarioliikkeestä heidän altaistaan. Jotkut liikkeet antavat halukkaan itsekin kerätä kotiloita, eikä hankinta varmasti kaada kenenkään budjettia, jos siihen päätyy.
~Tinski~
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”