Harrastaako kukaan Amanoa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Jaavansammalta myydään ainakin Myyrmannin Faunattaressa omissa pusseissaan eli sitä ei löydy kasvialtaasta suoraan. Vastauksen hyöty on täysin sidonnainen asuinpaikkasi kanssa :)

Uskoisin kuitenkin että tämä voisi olla hieman laajemminkin levinnyt tapa sillä jaavansammalkin pitää ankkuroida johonkin (jo ulkonäöllisistäkin syistä: kuka ostaa altaasta joka näyttää perehtymättömän silmissä olevan täynnä jotain "levämäistä") ja kasvi kuitenkin hyvin vähän aikaa kaupan kasvialtaissa viihtyy että ei se ehdi siitä juurtumaan. Hyötyä siis juurruttamisessa ei ole kun kasvi sellaisenaankin jo säilyy.
Aix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aix »

Amanon kanssa tulee pitää mielessä, että mies on kuvaaja, eli jos otetaan joku hänen akvaario ja laitetaan siihen meikäläisen valaistus, niin akvaariosta tulee suurinpiirtein tavallisen näköinen. Hän osaa sen valaistushomman erityisen hyvin. Olen itse kokeillut kaikenlaisia valaisimiä, jopa vedenalaisia ja kyllä kovalla kokeilulla pääse hyviin tuloksiin. Se on kuitenkin niin kovaa puuha, että laitoin jo ajat sitten putket takaisin. Sitäpaitsi ei kasvit aina kokeilusta tykkää. Olen kuullut, että Amanokin kasvattaa kasveja putkilla etc ja kuvauksen ajaksi laittaa erilliset spot-valaisimet, jotka muuten ei kelpaa akvaarioihin. Eli ei hänen akvaariot koko ajan semmoiselta näyttää.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Aix kirjoitti:Olen kuullut, että Amanokin kasvattaa kasveja putkilla etc ja kuvauksen ajaksi laittaa erilliset spot-valaisimet, jotka muuten ei kelpaa akvaarioihin. Eli ei hänen akvaariot koko ajan semmoiselta näyttää.
Eiköhän se Takashi-setä käytä kenen hyvänsä ammattimaisen valokuvaajan lailla taitavasti oikeista suunnista tulevia sopivia (kovia tai pehmeitä) valoja. Periaatteessa aivan normaalia studiokuvausta, kohde vain hieman poikkeava siinä, että studio pitää tuoda kuvattavan luokse eikä toisinpäin.
Heinäkenkä

Viesti Kirjoittaja Heinäkenkä »

Kummallista, että monelle on tärkeää uskotella itselleen ettei akvaario voi tuollaiselta aina näyttää. Kateellisten panettelua?

Juu, onhan se selvää, että kuvat on ammattilaisen ottamia mutta kyllä hänen altaitaan on esim ravintoloissa ym. julkisissa paikoissa. Ei ne huonolta taida näyttää silloinkaan.

Amanollahan on studio Japanissa, jossa on näytillä kymmeniä juuri tuon näköisiä altaita ihan koko ajan. Eikös siellä joku palstalainen ollut vieraillutkin, muistaakseni. Varmasti työtä teettää ja työntekijöitä riittää mutta miksi se ei voisi olla mahdollista?

Hannu
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

En keksi, miksei osaava kasviakvaristi saisi tehtyä ihan yhtä tyylikästä allasta kuin Amano. Pitää tietysti muistaa, että kaveri on tehnyt noita aika tolkuttoman pitkän aikaa eli kokemusta on vähän toisella tavalla kuin esim. vasta neljännesvuosisadan maailmaa ihmetelleellä ihmisellä. Taito kun tuppaa karttumaan kokemuksen myötä.

Altaat ovat varmasti hyväkuntoia ja näyttävän näköisiä "kasvatusvalossakin". Silti taitavalla oikeanlaisten valojen käytöllä valokuvaaja pystyy tekemään ihmeitä, oli kuvattavana sitten kone, ihminen tai akvaario. Itse asiassa tuo valon käyttö on juuri se valokuvaajan suurin taito. Laukaisijaa pystyy jokainen painamaan, mutta tunnelman luominen oikeilla valoilla on taitolaji.

Ja ei, minulla ei sitä ammattitaitoa vielä juurikaan ole. Puhuin siis taitavista valokuvaajista ;)
Aix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aix »

Heinäkenkä kirjoitti:Kummallista, että monelle on tärkeää uskotella itselleen ettei akvaario voi tuollaiselta aina näyttää. Kateellisten panettelua?
Niin sitäkin pitää olla, että olisi halua tehdä jotain paremmin. Mutta viestissa kyllä vain kirjoitin sitä, mitä olen kuullut. Ei muuta.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

saurama kirjoitti:Eiköhän se Takashi-setä käytä kenen hyvänsä ammattimaisen valokuvaajan lailla taitavasti oikeista suunnista tulevia sopivia (kovia tai pehmeitä) valoja. Periaatteessa aivan normaalia studiokuvausta, kohde vain hieman poikkeava siinä, että studio pitää tuoda kuvattavan luokse eikä toisinpäin.
Jos katsoo tuota säikeen alussa postaamaani linkkiä ja siitä kuvaa nro6, niin käy aikasen selvästi esille että studiota ei edes tuoda altaan luo vaan allas rakennetaan kuvauksia varten studioon. Amano-herra on selkeästi hyvä, ammattimainen valokuvaaja joka rakentaa kohteensa huolella. Itse en usko että ainakaan nuo tuossa linkissä olevat altaat ovat pitkäaikaisessa käytössä.

Tosin en näe miksi ei kuitenkaan voisi pitää tuollaisia altaita. Kovaa työtä se varmaan on.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Sateenkaari02 kirjoitti:Tosin en näe miksi ei kuitenkaan voisi pitää tuollaisia altaita. Kovaa työtä se varmaan on.
Mjaa... osa vaatii varmasti kerran-pari viikossa trimmiä, mutta väittäisin, että osalle riittäisi se "peruskasvialtaanhoito", eli trimmi pari kertaa kuussa.

Kati
Pulkkinen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Pulkkinen »

Valaskala kirjoitti:Harmi vain kun en ole jaavansammalta nähnyt missään käymissäni akvaarioliikkeissä, kumma juttu eikös tuon pitäisi kuitenkin olla yksi akvaarion "peruskasveista".
Jos joku kaipaa Jaavansammalta, tulkoon hakemaan sitä minulta Helsingin Oulunkylästä. Maksuksi käy 10 € lahjoitus Amnesty internationalille.

PS. Amnesty ei huoli yritysten, kuntien tai valtion rahaa.
Lil P.
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lil P. »

Mikä mahtaa olla heinä neljännen rivin ensimmäisessä kasvi kuvassa? Olisi ihan kiva omaan akvaan. http://www.akva.sk/fotenie.htm
bettaboy85
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja bettaboy85 »

Itte en harrastele amanoja mutta harrastelen kyllä bettaboy85 tyylisiä altaita. Tuosta 128 altaasta tulee ainakin sellainen vähän amano tyylinen mutta parempi(eli bettaboy85-tyylinen :mrgreen: )

180L altaaseen en viellä tiiä mitä voin tunkee kun siihen tulee se ucayali ja en oo löytänyt yhtään kasvii joka eläis sillä alueella(jostain kumman syystä akvaariokirjojen ja lehtien kirjottajat luulee että "etelä amerikka" riittää kertomaan kasvin elin alueen)
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

No nostellaampa. Minä joka olen amano altaan jo ainakin melkein 54 litraisesta väsännyt. Myös tuollainen 30x30x30 kuutiota meinaa rakentaa ja siihen tietenkin amano tyylinen sisustus. Onko jollain tälläisiä altaita? Kuvia? Omastani saan luultavasti viikonloppuna näpättyä kuvan kun kamera (tarkoittaa isosiskoa) saapuu kotiin. :mrgreen: Muistelisin että Inialla tai Millialla oli joku tämän tyylinen allas. Eli juttua kehiin. [;)]
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

lehtis kirjoitti:No nostellaampa. Minä joka olen amano altaan jo ainakin melkein 54 litraisesta väsännyt.
Minkälaiset valot laitoit? Entäs onko hiilidioksidilisäys? Pohjalannoitus? Kerroppas nyt vähän altaastasi, minua on aina kiinnostanut tuollaiset Amano altaat, Glossoo täytyy ainakin saada tähän nykyiseen kasvialtaaseen, jos saisi vaikka menestymään :) (valoa T-5, 0,9W/l, CO2, pohjalämmitys, pohjalannoitus, PMDD)

Toivottavasti TAS:n huutokauppaan tulisi jotain todella kivaa "amano" kasvia =)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Jaahas, pitää tähän nyt jotain skrivata kun sattu hauska ketju kohdalle - juuri itse tilasin (10 min. sitten) Amanon Nature Aquarium Worldin. Ehkä minustakaan ei tule ihka oikeaoppista amanolaista, mutta toisaalta olen vakavasti harkinnut että sitten kun tikruista aika jättää tulee tuommonen puoli-amano-allas, eli runsaasti kasveja ja suht vähän kaloja - mahdollisesti apistoja tai colisoita + parvi tetroja.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

pleko_88 kirjoitti:Minkälaiset valot laitoit? Entäs onko hiilidioksidilisäys? Pohjalannoitus? Kerroppas nyt vähän altaastasi, minua on aina kiinnostanut tuollaiset Amano altaat, Glossoo täytyy ainakin saada tähän nykyiseen kasvialtaaseen, jos saisi vaikka menestymään :)
Tuossa on päällä tuollainen 2x36 watin loisteputki lamppu. (Tosin lamput peittävät allasta vain 60cm pituudelta.) Hiilidioksidi tulee tuommoisesta kiljupullosta johon on liitetty vaahtomuovista palanen levittämään hiilidioksidia. Pohjalannoitteena luonnonsavea ja Sera florennet A tabletteja. Tosin itse riccialle ei tuota pohjalannoitetta tarvitse. Kavistona on ricciaa, intianvesitähdikkiä ja hentorotalaa. Allas itsessään on Juwelin record 60 jossa juwelin oma suodatin ja lämmitin. Tuohon saan luultavasti vielä hapsuruoho kasviksi. Ainakin riccia on kasvanut hyvin tuolla pohjalla ja tuottaa näkyviä happikuplia pinnalleen.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Minä olen ainakin yrittänyt tehdä tästä "amano-altaan" näköisen :roll: :

http://www.kuvatehdas.fi/album/renderim ... height=449

Alussa sain glosson kasvamaan hyvin ja se muodostikin kivan maton etualalle. Sitten tuli hiilidioksidin ja rihmalevän kanssa ongelmia (levitystä ei ollut vähään aikaan) ja kasvit kuolivat. Tää on tällainen ikuisuusprojekti. En varmaan ole ikinä tähän tyytyväinen mutta mikäs tässä on näperrellessä :D .

Tossa on kaksi 30 W putkea heijastimineen (allas vain 35 cm korkea ja vettä n. 25-30 cm). Päivittäinen lannoitus Duplon 24-lannoitteella, pohjalannoite, CO2 tulee painepullosta ja sitä on n. 15 mg/l. Altaassa on mattosuodatin ja tammenlehtiä vettä hapattamassa suodattimen takana. Matto on vuorattu jaavansammaleella.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Sain tänään silikonattua kuution kokoon. Huomenna pääsee testaamaan pitääkö vettä. [;)]
tomduud
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tomduud »

Onkos teidän Amano akvaariot edistyneet? Nyt tuli hommattua toiseen Amano yritykseen (60litraa) lisätehoa tuohon valaistukseen kun ei oikein riittänyt 2x15W putket kuin levän kasvatteluun (nyt pari T5 putkea ja pari tavallista).

Saa nähdä alkaako kasvit kasvamaan hiukan paremmin kuin aikaisemmin. Kasveina tällä hetkellä on mm. neulaheinää, brasilian kääpiöruohoa + tavallista kääpiöruohoa, ruosteärviää, viuhkalehteä, vesiruttoa... Hieman lisää kasvillisuutta on tarkoitus hankkia, jotta suodattimet yms. saa paremmin häivitettyä taustalle.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Täällä tuo 54 litrainen on kovassa iskussa (voittohan sillä kuukaudenallas kilpailustakin irtosi.) Tosin hieman tuo viherlevä meinaa kasvaa tuossa riccian seassa. Kuutio vuorostaan on vähän jäissä sillä tuo 2x11watin pienloisteputkea ei edes hyvällä tahdolla riitä riccia pohjalla kasvatukseen. Glossoa tuohon 54 litraiseen kaipailen, mutta sitä ei löydy mistää. Riittääköhän tuo 80watin osmar floraset glosson kasvatukseen?
Näin tällä erää voin kertoilla lisääkin jos jotain kiinnostaa. [;)]
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

ricciaa pitäs saada jostain reilusti käsiin, nii pääsis pähkäileen ton kans. Toi 40 litranen alkaa oleen kypsä ja valoa mulla on siinä n.30W, eli about 0,75W litralle. Liuskavesisaniasviidakkona toimii toistaseks.
----
><////o>
tomduud
Junior Member
Junior Member

Lehtis: Onko sinulla tarkempaa kuvausta / kuvia tuosta kuutio altaastasi, eli miten valot/hiilidioksidi/suodatus/sisustus hoidettu? Oma kuutioprojekti on jo hiukan alkanut eli osa tekniikasta on jo tilattu. Vielä pitäisi ratkaista lamppu ja hiilidioksidi sydeemit.

En tiedä onko tätä linkkia täällä aikaisemmin ollut esillä, mutta soveltunee tähän ketjuun:

http://www.aquariumdesigngroup.com/

Eli tuolta löytyy kasapäin Amano tyylisiä altaita. Hyviä vinkkejä tarvittavasta valon määrästä saa varmasti noista amanon kirjoista sekä AGA:n kilpailun altaiden kuvauksista. Kyllä tuolla 0.75W/L:lla varmasti riccian saa kasvamaan hyvin pohjassakin (itsellä oli 0.5w/L ja tuo tosiaankin kasvoi aika hyvin, eli sain peitettyä kantoja + kiviä riccia matolla).

http://www.tropica.com/article.asp?type ... tic&id=468 löytyy hyvää infoa ricciasta. Tuo hiusverkko viritys toimii käytännössä paremmin kuin siimalla riccian sitominen johonkin kohteeseen. Jos riccian joukkoon sekoittaa jaavansammalta niin se pysyy paremmin paikallaan, kunhan odottaa että jaavansammalla kiinnittyy kohteeseen.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Jos kiinnostaa herra Manaon sisustuskurssi niin kannattaa kaivaa käsiinsä Tropical Fish Hobbyist -niminen lehti. Siinä Herra A itse kertoo artikkelisarjassa miten Nature Aquarium:ia rakennetaan ja ylläpidetään. Juuri tänään ostin numeron Helsingin Stockmannilla. On muutenkin sen verran tasokas ja halpa lehti että tekisi mieli tilata sitä jotenkin. Kirjoittajina esim. Amano ja Heiko Bleher.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Olikos lehdessä mitään muuta järkevää?

Olen myös itsekin harkinnut ko. (tai kilpailijan) lehden tilaamista.
tiger
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tiger »

http://www.tfhmagazine.com/

täältä sai näköjään free trialin tilattua.

näytti olevan vuosi 48 taalaa.. paljonkos oli yksi eemeleissä?

T
tomduud
Junior Member
Junior Member

5,50e oli hinta akateemisessa uusimman numeron hinta. Pitäisi jostain vain kaivaa se edellinen numerokin, koska tuossa myydyssä lehdessä oli jatko-osa. Eli jos jollakulla on myydä se lokukuun numero (ja mahdollisesti aikaisemmatkin numerot jossa on tuota amanon artikkelisarjaa) niin täällä olisi mahdollinen ostaja.

t: Mikko P.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”