Mikä pleko mahtaa tuolla akvaariossa olla?
Valvoja: Moderaattorit
Hmm... Hankala kysymys. Plekojen hinnat vaihtelevat hyvinkin voimakkaasti riippuen paikkakunnasta, lajista, kalan koosta yms. Itse haikailin topaasiplekoa, pituutta 12 cm, hintaa 60 €. Jätin kauppaan saituus puuskassani. Isohkoja tummaleviä olen nähnyt joskus myytävän luokkaa 25 €/kpl. Lumilevää ei taida niin usein olla kaupan, että akvaarioliikkeessäkään välttämättä osattaisiin sille hintaa kertoa. Voisit tietysti tehdä soittokierroksen muutamaan akvaarioliikkeeseen ja kysellä ko. kalaa ja sille hintaa. Sillä saattaisi löytyä sopiva keskihinta.
- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Mies
Itselläni on sekä tummalevä- että lumileväpleko. Tässä muutamia kokemuksia: Tummaleväpleko on ainakin meillä kasvanut nopeammin ja on huomattavasti oma-aloitteisempi ja rohkeampi. Lumileväpleko on yleissävyltään sellainen "alivalottunut" tummaleväpleko. Lumileväplekon silmä on myöskin suhteessa suurempi ruumiin kokoon. Itse pidän tätä ohimenevänä ilmiönä, koska kala on noin 16cm pitkä ja täysi kakara. Luonnossa lumileväpleko kasvaa suuremmaksi, kuin tummaleväpleko. Vanhemmiten lumileväplekon väritys muuttuu selkeästi, kun taas tummaleväplekolla väritys ei muutu sanottavasti.
Tavoiltaan ovat rauhallisia, paitsi tummaleväpleko on ruoka-aikoina joskus hieman pomottavaa sorttia johtuen sen suuresta koosta. Kalat ovat olleet samassa altaassa ja aluksi liikkuivat hyvin paljon kahdestaan. Nyttemmin tummalevä ei enää oikeastaan anna lumileväplekon liikkua liian lähelle.
Näin meillä asuvat yksilöt toimivat. Lumileväplekolla on myöskin kuparinpunertavia sävyjä evissä, joista en ole löytänyt mainintaa. Kala hankittiin Danielilta (Amazon Exotic Import) Saksasta. Myyjä oli 100% varma, että kala on lajilleen oikea - itse en tumma-, pantteri- tai lumileväplekojen alle 10cm yksilöiden kanssa uskaltaisi olla. Siinä 30cm jälkeen voin kertoa oliko lumilevä vai ei. Meni jaarittelun puolelle taas. Joka tapauksessa ovat molemmat suositeltavia ja varsinkin tummaleväpleko mainettaan parempi hoidokki. (Hoidokki sana johtuu sanasta hoito, joka usein on vääränlaista). Tilaa pitää olla ja runsaasti. Kalat pitävät uimisesta ja liikkestä aivan selvästi ja ovat koko ajan aktiivisia viihtyessään. Itse tajusin tuossa, että jos haluan pitää kalat samassa altaassa, niin täytyy teettää sellainen 3000 litrainen allas, kun kalat kasvavat.
PS. Leppävaario on ainakin ennen ottanut "ylisuuria" kaloja asiakkailta vastaan. Jos joku esim. perustaa 1500-2000 litraista allasta ja haluaa sinne levänsyöjän ei sellainen 3-4cm pitkä Singaporelaispoikanen ole ainakaan aluksi kovin tehokas![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tavoiltaan ovat rauhallisia, paitsi tummaleväpleko on ruoka-aikoina joskus hieman pomottavaa sorttia johtuen sen suuresta koosta. Kalat ovat olleet samassa altaassa ja aluksi liikkuivat hyvin paljon kahdestaan. Nyttemmin tummalevä ei enää oikeastaan anna lumileväplekon liikkua liian lähelle.
Näin meillä asuvat yksilöt toimivat. Lumileväplekolla on myöskin kuparinpunertavia sävyjä evissä, joista en ole löytänyt mainintaa. Kala hankittiin Danielilta (Amazon Exotic Import) Saksasta. Myyjä oli 100% varma, että kala on lajilleen oikea - itse en tumma-, pantteri- tai lumileväplekojen alle 10cm yksilöiden kanssa uskaltaisi olla. Siinä 30cm jälkeen voin kertoa oliko lumilevä vai ei. Meni jaarittelun puolelle taas. Joka tapauksessa ovat molemmat suositeltavia ja varsinkin tummaleväpleko mainettaan parempi hoidokki. (Hoidokki sana johtuu sanasta hoito, joka usein on vääränlaista). Tilaa pitää olla ja runsaasti. Kalat pitävät uimisesta ja liikkestä aivan selvästi ja ovat koko ajan aktiivisia viihtyessään. Itse tajusin tuossa, että jos haluan pitää kalat samassa altaassa, niin täytyy teettää sellainen 3000 litrainen allas, kun kalat kasvavat.
PS. Leppävaario on ainakin ennen ottanut "ylisuuria" kaloja asiakkailta vastaan. Jos joku esim. perustaa 1500-2000 litraista allasta ja haluaa sinne levänsyöjän ei sellainen 3-4cm pitkä Singaporelaispoikanen ole ainakaan aluksi kovin tehokas
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
"Mikä suomenkielen verbi kuvaa parhaiten tapaa, jolla ripsimonni syö?"
Alan olla jo pikkuhiljalleen aika varma että kyseessä olisi tuo L-021a lumileväpleko.
Jos joku haluaa vielä kyseenalaistaa tunnistusta, niin "lisätietoina"; otuksen vatsapuoli on selvästi vaaleampi kuin selkäpuoli. Selkäpuolella kulkee kalan "pituussuunnassa" molemmilla kyljillä kolme rivistöä pieniä kohoumia, aivan kuin surkastuneita eviä. Hyvin pieniä kuitenkin, näyttävät lähinnä katkoviivoilta. Kolme riviä kuitenkin molemmilla kyljillä, pituussuunnassa.
Kala on ilmiselvästi tykännyt kasveista, se nyhtää niitä irti juurineen ja on huomattavasti aktiivisempi kuin tullessaan ja silloin kun tankissa oli vain otuksen rakastama pölkky. Otus myös syö hyvin ja kurkku ensi-ihmetyksen jälkeen maistuu siinä määrin että se jo kärttyisenä nuuski pohjassa makaavaa lusikkaa kun jäi "päivän kurkku" tarjoamatta. Selvää ärtymystä oli havaittavissa kalan otteissa kun se sitten siivosi ikkunaa ja pohjaa.
Myös kissa on viihtynyt hyvin kalan kanssa.
Jos joku haluaa vielä kyseenalaistaa tunnistusta, niin "lisätietoina"; otuksen vatsapuoli on selvästi vaaleampi kuin selkäpuoli. Selkäpuolella kulkee kalan "pituussuunnassa" molemmilla kyljillä kolme rivistöä pieniä kohoumia, aivan kuin surkastuneita eviä. Hyvin pieniä kuitenkin, näyttävät lähinnä katkoviivoilta. Kolme riviä kuitenkin molemmilla kyljillä, pituussuunnassa.
Kala on ilmiselvästi tykännyt kasveista, se nyhtää niitä irti juurineen ja on huomattavasti aktiivisempi kuin tullessaan ja silloin kun tankissa oli vain otuksen rakastama pölkky. Otus myös syö hyvin ja kurkku ensi-ihmetyksen jälkeen maistuu siinä määrin että se jo kärttyisenä nuuski pohjassa makaavaa lusikkaa kun jäi "päivän kurkku" tarjoamatta. Selvää ärtymystä oli havaittavissa kalan otteissa kun se sitten siivosi ikkunaa ja pohjaa.
Myös kissa on viihtynyt hyvin kalan kanssa.

Meillä kuuluu pulputus akvaariosta keittiöön asti, ellei kurkkua/kurpitsaa/muuta kovaa ja vihreää ole jatkuvasti tarjolla. Toinen tummalevistä makaa ja tuijottaa syyttävästi läpi akvaarion etulasista: "Miss on mun Kurkku??!!!"
Kun tarjoilen kaloille kahta kurkunpuolikasta, niille tulee yleensä tappelu siitä paremmasta 

- Keittiössäni roikkuu katosta amppeli. Jossain toisaalla se löytyy pöydän äärestä -
Greippi: Puhut vähän, mutta asiaa. Minä olisin ollut valmis luopumaan kaloista ja pitämään vain 200 litraisen. Muu perhe äänesti isomman altaan puolesta, joten meillä siis tummaleväplekot päättivät jäädä ja että isompi koti on saatava
Olisi varmaan kannattanut uskoa, kun kokenut harrastaja suositteli, jo ennen altaan ostamista, hankkimaan niin suuren altaan kuin asuntoon sisään mahtuu. Seuraavalla kerralla olen viisaampi
.

Minä puolestani olen aika varma, että kyseessä on tummaleväpleko. Käy vilkaisemassa Planetin kuvia. Siellä ko. kalan nimenä on Liposarcus ambrosettii. Lumilevässä ei 22-senttisenä ole yhtään ruskeaa väriä. Sen kuvionti on harmaata ja pohjaväri alkaa jo olla miltei valkoinen. Selkäevässäkin on eroja, Lumilevän evä on pitempi ja matalampi.Alan olla jo pikkuhiljalleen aika varma että kyseessä olisi tuo L-021a lumileväpleko
Nimikysymys on mielenkiintoinne. Fishbase, jossa asiantuntijana on Claede Weber, kyseisen kalasuvun tutkija, pitää oikeana nimenä anisitsia. Koska minulla ei ole Weberin tutkimusta, en tiedä, miksi se olisi syrjäyttänyt aikaisemmin annetun ambrosettiin (joka Fishbasessa kyllä on anisitsin synonyymi).
Tummaleväplekokin nimiasia on auki. Esim. Planetissa ei ole lainkaan multiradiatusta, ainoastaan pardalis. Fishbasen pardalis-kuvassa on selvästi laajalti multiradiatuksena pidetty kala. Saattaa olla, että tummaleväplekon nimen pitäisikin olla pantterileväpleko. Kunhan Merguksen Monniatlaksen toinen osa ilmestyy, tähänkin saataneen selvyyttä.
Jaa, missään nimessä ei kyseessä ole tuo Liposarcus ambrosettii. Kala muistutti (nythän se on jo kaupassa) pitkälti tuota tummaleväplekoa, mutta planetin kuviin verrattuna väri oli hieman "haaleampi" - etenkin vatsapuolelta josta taustaväri lähes valkea ja pikutkin "vain" harmaita. Selkäevä on kuvia selvästi matalampi, pituutta vaikea arvioida.prboy kirjoitti:Käy vilkaisemassa Planetin kuvia. Siellä ko. kalan nimenä on Liposarcus ambrosettii.
Noihin planetin kuviin olen tutustunutkin jo aikaisemmin, ja todennut että kala olisi nimenomaan L-021a, ei L-021 (tummaleväpleko). Harmillista, että käytettävissä ei ole ollut kameraa.
Lumilevänä se otettiin kauppaan sisään, mutta tuosta asiantuntemuksesta en ole enään niin varma seurattuani palstaa...

Minkälaisen korvauksen siitä sait, Jussi77?
Omat tummaleväni ovat vatsapuolelta hyvinkin vaaleita. Ne poikkeavat värityksensä puolesta myös jonkin verran toisistaan. Toinen on paljon tummempi ja hetken jo epäilin, että eivät ole molemmat tummaleviä. Mutta uskon asiantuntijaan (prboy), ja tummaleviä ne ovat, kunnes toisin todistetaan. Omat lihakset kun eivät vielä pitkään aikaan riitä kovinkaan tarkkaan lajimääritykseen![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Omat tummaleväni ovat vatsapuolelta hyvinkin vaaleita. Ne poikkeavat värityksensä puolesta myös jonkin verran toisistaan. Toinen on paljon tummempi ja hetken jo epäilin, että eivät ole molemmat tummaleviä. Mutta uskon asiantuntijaan (prboy), ja tummaleviä ne ovat, kunnes toisin todistetaan. Omat lihakset kun eivät vielä pitkään aikaan riitä kovinkaan tarkkaan lajimääritykseen
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Sain siitä n. 15 euroa. En jaksanut riidellä hinnasta koska minulle pääasia tässä tapauksessa oli saada kala pois. En kyllä ollut paikanpäälläkään.Jokeri kirjoitti:Minkälaisen korvauksen siitä sait, Jussi77?
Juu, voi se varmaan tummaleväkin olla - löysin vain eräältä nettisivulta http://pp.fi/lehtinen tähän mennessä parhaiten kalaani täsmäävän kuvan ja tuolla tuo esitellään lumileväplekoksi. Kala on lähes identtinen noiden neljän kuvan perusteella, sen sijaan esim. www.planetcatfish.com sivuilla olevaan tummalevän kuviin olen havaitsevinani pieniä eroja. Voin toki olla väärässäkin kalan suhteen.