Kimalaistokko

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
orchid

Kimalaistokko

Viesti Kirjoittaja orchid »

Hello!

Jos joku kimalaistokkoja omistava/omistanut voisi hieman kertoa omista kaloistanne, tarkoitan lähinnä ruokintaa ja asumusta. Olen hankkimassa niitä 63-litraiseen akvaariooni, jossa on aika paljon kasveja, hieno hiekka pohja, kanto, kivirakennelmia yms piiloja (tietääkseni kaipaavat piiloja?). Seurana vain 2 safiirimonnista, otocinclus ja punainen pieni noitamonni (viihtyy hyvin vaikka kaipaisikin ehkä isompaa akvaariota?).

Ruuaksi ne saisivat kuivaruokien lisäksi ainakin pakastettuja ötököitä ja siis kuivaruokia monenlaisia erilaisia. pH n. 7, lämpö 25 C, onnistuuko? Onko kimalaistokoille haittaa, jos ostaisin vielä ehkä pari safiiria lisää? Kimalaisia tulisi siis 4-5 kpl (miel.1 koiras+naaraita). Kiitos etukäteen! :mrgreen:
saurama
Valopää
Valopää

Re: Kimalaistokko

Viesti Kirjoittaja saurama »

orchid kirjoitti:Seurana vain 2 safiirimonnista, otocinclus ja punainen pieni noitamonni (viihtyy hyvin vaikka kaipaisikin ehkä isompaa akvaariota?).
Tokot eivät ole tuttuja (vain hauskoja), mutta monniset ovat parvikaloja. Parisi kaipaisi lisää seuraa viihtyäkseen hyvin. Yleinen suositus monnisparvelle on kuusi tai enemmän.
nannu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannu »

Minä olen kysellyt kimalaistokoista aikaisemmin ja lukenut niistä aika paljonkin. En ole ainoatakaan omistanut, mutta tässä oma yhteenvetoni.

Reviirikala, jonka reviiri tosin on pieni ja vaihtuva, mutta olen lukenut myös evien nyppimistaipumuksista. Tuon kokoisessa tuo viiden kappaleen joukkio valtaa todennäköisesti koko pohjan, joten mitenkähän monnisten ja noitamonnin elämä muuttuu. Nuo monniset kaipaisivat vähän enemmän tilaa, kuten tuo noitamonnikin. Kimalaistokko on myös hidas ruokailija (väijyy ruokaansa), jonka vuoksi suositellaan yleensä lajiakvaarioon. Kun lisäksi on erittäin ranttu, eli parhaiten maistuu elävä tai pakastettu ruoka, voi täsmäruokkiminen vaikeutua entisestäänkin seura-akvaariossa, sillä nuo ötökäthän ovat tunnetusti muidenkin kalojen herkkuruokaa. Lisäksi viihtyy kovassa ja emäksisessä vedessä ja mieluiten murtovedessä, joten ei oikeastaan sovi noiden muiden kalojesi kanssa samaan veteen.

http://www.fishbase.org/Summary/Species ... ame=doriae
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”