Kas nimittäin, havaitsimme tässä iltana eräänä kahden kongouroksemme mittelevän voimiaan tavalla, jota kumpikaan meistä ei ennen ole nähnyt. Aiemmin nämä urokset ovat testanneet toisiaan ainoastaan uimataitojensa avulla, mutta tällä kertaa oli ilmeisesti tosi kyseessä. Allas tärisi kun luupäät ottivat vauhtia kumpikin omasta päästään ja iksivät täydellä vauhdilla päänsä yhteen kuin biisonit!!!
Tokihan aggressiot kuuluvat kailille eläimille mukaanlukien ihmiset, mutta ennen emme näin tuhoisaan käyttäytymiseen ole törmänneet. Kongot ovat tähän saakka hoitaneet reviiriasiansa "rauhanomaisin" keinoin.
Onko muilla vastaavia kokemuksia tai tietoa niiden syistä? Erikoista touhua kaloilta, jota kaikki kehuvat rauhalliseksi lajiksi...
Allas on 200 L, Kongoja siellä on 6 kpl (2 urosta + 4 naarasta). Vesiarvot ovat Ph 6,5 , Kh 1 (syytä sen alhaisuuteen tutkitaan, ensiapu on jo annettu) , Gh ei tietoa , No2 ei tietoa, testeri loppu, No3 12,5. Lämpöä on noin 26 astetta.

